Nog een Bill in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nog een Bill in aanbouw
Voornamelijk wat klein werk momenteel; ik wacht nog op koppelcondensatoren. Vandaag de bovenplaat maar eens voorzien van de nodige "hardware".
Vanavond maar eens de cinch-busjes gaan bedraden met zilverdraad in teflon.
Vanavond maar eens de cinch-busjes gaan bedraden met zilverdraad in teflon.
Langzaamlangzaam. Sinds half december veel drukte die me verhindert er veel tijd aan te besteden. De trafo's zitten nu op de bovenplaat en de boel staat op zijn kop. Bedrading voor gloeispanningen is aangelegd, de meeste electronica op de print is ook gesoldeerd. Binnenkort maar eens een paar dagen vrij nemen -als het werk het toelaat- om hem af te monteren voor een eerste test. Wat tips hiervoor kan ik wel gebruiken; altijd spannend als de spanning er voor het eerst op gaat. Gloeilamp in serie met de netspanning? Als alles goed gaat zal ik er nog wel wat tijd aan kwijt zijn om hem helemaal naar tevredenheid te krijgen. Brom en zo. Ik weet nu al dat de voedingstrafo in het midden eigenlijk precies verkeerd staat. Maar eens zien of dat brom gaat opleveren door instraling op de 6sn7. In eerste instantie laat ik het even zo want de gaten in de bovenplaat onder de trafo zijn gemaakt op deze orientatie.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Opstarten, jou zou 'm eerst eens alleen met de gloei aan kunnen sluiten. Aan de andere kant, als je dit gewoon netjes hebt gedaan volgens schema werkt het gewoon. Ik zou 'm (nadat je 3x alle bedrading hebt gecontroleerd) gewoon aanzetten. Houdt in gedachten dat als je iets doet aan de primaire kant van je trafo (variac oid) de gloei ook veel te laag is, vinden de buizen niet fijn. Let er op dat je uitgang belast, altijd een luidspreker of dummyload aansluiten.
Wat je als eerste moet doen is kijken of je de biasstroom van de KT88's goed kunt inregelen. In het schema van Dick zitten vaste weerstanden in het nrs circuit naast de potmeters om te zorgen dat je altijd in een 'veilig' bereik zit. Bias afregelen op 40-50mA, dat moet eerst goed zijn voor je verder gaat. Overigens heb ik zelf de bias op 40mA gezet ipv 50mA, scheelt aanmerkelijk met warm worden en hoorbaar is het niet, dat is tenminste mijn ervaring.
Ik neem aan dat je de diverse Bill draadjes wel doorgelezen hebt, ik heb in mijn draadje geprobeerd alle 'problemen' die ik tegenkwam goed te documenteren. Dus de 250kHz oscillaties, de problemen rond de 6SN7 die uiteindelijk van DC gloei is voorzien, en zorgen dat die gloei niet zweeft. Dus de bekende problemen kun je allemaal voor zijn, dan zou ik niet weten waarom dit niet goed moet gaan
Oja, die trafo, wees er niet al te bang voor, als je in mijn Voyager preamp ziet hoe dicht de trafo's op de versterker circuit staan, zelfs dat is bromvrij. En dan praat je over laag niveau (preamp) waar dit nog veel gevoeliger is dan bij een eindversterker.
Heb je een scoop? Bij kortgesloten ingang moet je gewoon beneden de 1mV aan prut zien op de uitgang zien, of als jou scoop nauwkeuriger kan meten nog minder. Denk niet 'ik hoor geen brom het zal wel goed zijn' , bv een 250kHz oscillatie hoef je niet te horen als je niks op de ingang aanbiedt. Wel kan dat erg vreemd gaan interfereren met muziek die vervolgens vervormd klinkt. Heb je geen scoop, hoor je geen brom en klinkt het allemaal formidabel, dan zal het wel goed zitten...
En verder, buizen zijn vergevingsgezind, je kunt ze aardig mishandelen voor ze naar de eeuwige jachtvelden vertrekken weet ik uit ervaring
Zorg dat die bias goed is, beetje meer of minder anodespanning kijkt niet zo nauw, helemaal exact dezelfde getallen als Dick in zijn schema hoeft niet.
Komt wel goed
Wat je als eerste moet doen is kijken of je de biasstroom van de KT88's goed kunt inregelen. In het schema van Dick zitten vaste weerstanden in het nrs circuit naast de potmeters om te zorgen dat je altijd in een 'veilig' bereik zit. Bias afregelen op 40-50mA, dat moet eerst goed zijn voor je verder gaat. Overigens heb ik zelf de bias op 40mA gezet ipv 50mA, scheelt aanmerkelijk met warm worden en hoorbaar is het niet, dat is tenminste mijn ervaring.
Ik neem aan dat je de diverse Bill draadjes wel doorgelezen hebt, ik heb in mijn draadje geprobeerd alle 'problemen' die ik tegenkwam goed te documenteren. Dus de 250kHz oscillaties, de problemen rond de 6SN7 die uiteindelijk van DC gloei is voorzien, en zorgen dat die gloei niet zweeft. Dus de bekende problemen kun je allemaal voor zijn, dan zou ik niet weten waarom dit niet goed moet gaan
Oja, die trafo, wees er niet al te bang voor, als je in mijn Voyager preamp ziet hoe dicht de trafo's op de versterker circuit staan, zelfs dat is bromvrij. En dan praat je over laag niveau (preamp) waar dit nog veel gevoeliger is dan bij een eindversterker.
Heb je een scoop? Bij kortgesloten ingang moet je gewoon beneden de 1mV aan prut zien op de uitgang zien, of als jou scoop nauwkeuriger kan meten nog minder. Denk niet 'ik hoor geen brom het zal wel goed zijn' , bv een 250kHz oscillatie hoef je niet te horen als je niks op de ingang aanbiedt. Wel kan dat erg vreemd gaan interfereren met muziek die vervolgens vervormd klinkt. Heb je geen scoop, hoor je geen brom en klinkt het allemaal formidabel, dan zal het wel goed zitten...
En verder, buizen zijn vergevingsgezind, je kunt ze aardig mishandelen voor ze naar de eeuwige jachtvelden vertrekken weet ik uit ervaring
Komt wel goed
Geen scoop helaas, da's wel lastig mocht er oscillatie zijn. Ik heb wel eens zitten denken over de aanschaf van zo'n ding. Bij Conrad heb je best betaalbare, alleen weet ik dan niet of die voldoen voor mijn doel (alleen audio).
Ik heb inderdaad andere draadjes doorgelezen. Ik gloei voorlopig met AC, bij 6SN7 en ECC99 met een spanningsdelertje van twee 100R weerstanden, midden daarvan aan aarde gelegd (via 1uF condensator voor de ECC99's). Op die manier waren bij anderen de bromproblemen uiteindelijk opgelost. We zullen wel zien hoe het bij mij gaat.
Eerst hang ik wel de goedkoopste speakertjes die ik heb aan de uitgang. Mocht dat goed gaan, hang ik er een stel oudere kleine Tannoys aan. Als dat ook naar tevredenheid klinkt ga ik hem afbouwen (volumepotmeter netjes monteren, printje met ingangskeuze installeren en zo). Dan een hernia oplopen bij het naar zolder sjouwen van dat ding en dan moet het maar mooi zijn
Ik heb inderdaad andere draadjes doorgelezen. Ik gloei voorlopig met AC, bij 6SN7 en ECC99 met een spanningsdelertje van twee 100R weerstanden, midden daarvan aan aarde gelegd (via 1uF condensator voor de ECC99's). Op die manier waren bij anderen de bromproblemen uiteindelijk opgelost. We zullen wel zien hoe het bij mij gaat.
Eerst hang ik wel de goedkoopste speakertjes die ik heb aan de uitgang. Mocht dat goed gaan, hang ik er een stel oudere kleine Tannoys aan. Als dat ook naar tevredenheid klinkt ga ik hem afbouwen (volumepotmeter netjes monteren, printje met ingangskeuze installeren en zo). Dan een hernia oplopen bij het naar zolder sjouwen van dat ding en dan moet het maar mooi zijn
Inmiddels ben ik langzaam aan het vorderen. Behuizing wordt voorzien van de benodigde hardware (inmiddels hangen de smoorspoelen er ook al in)
Ziet er prachtig uit.
Wat is de functie van de print bij de ingangen?
-Ruud-
Wat is de functie van de print bij de ingangen?
-Ruud-
Printje bevat relais voor omschakelen van 6 ingangen en daaraan gekoppeld sturing voor 6 ledjes die aangeven welke ingang gekozen is. Op onderstaande foto zie je heel vaag nog die ledjes in het voorpaneel zitten (2mm amber flat top ledjes).
Na drie keer goed kijken heb ik ze gevonden, mooie oplossing op deze manier.
-Ruud-
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Netjes hoor, ziet er keurig uit
(doe gewoon net of ik de ventilator niet zie
). Gaat dat goed met die UGT tegen de ingangsprint aan (brom)? heb je 'm er strak tegenaan staan of zit er nog wat ruimte tussen? Zijn de gaten in de UGT gelijk qua afstand tov elkaar, maw kun 'm nog kantelen mocht dit nodig zijn?
Zijn inderdaad de smoorspoelen, UGT's komen gewoon bovenop. Mooie ventilator toch? 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ach ik zie het nu aan de aansluiting ja, smoorspoel.
Schitterende ventilator hoor
Schitterende ventilator hoor
Ik vroeg me al af wanneer iemand dat ging vragen
Sinds dit vroege voorjaar is er eigenlijk weinig gebeurd. Veel weekenden met afspraken, toen de grote vakantie, en in de zomer heb ik verder ook nooit zo veel zin om achter de soldeerbout te gaan zitten. Ik hoop het deze herfst weer op te gaan pakken. Ik wil eigenlijk een paar dagen vrij nemen, maar met drukte op het werk (onderbezetting) weet ik niet hoeveel daar van gaat komen. Als het een tijdje stil ligt heb je ook weer even tijd nodig om te kijken hoe nu alles ook alweer zat en wat er nog gedaan moet worden, en dat doe ik dan liever niet in een verloren uurtje. Beter om er dan een paar hele dagen voor te hebben.
Wat nu moet gebeuren is de print monteren aan de bovenplaat en dan de onderdelen verbinden met de buisvoeten en een berg draden solderen. En dan maar hopen als de spanning erop gaat...
Wat nu moet gebeuren is de print monteren aan de bovenplaat en dan de onderdelen verbinden met de buisvoeten en een berg draden solderen. En dan maar hopen als de spanning erop gaat...
Eindelijk weer eens tijd om verder te gaan met dit project.
Nog maar een paar draadjes aansluiten
Alvast een vraag voor later: het geheel staat nu op zijn kop. Handig voor als ik ga testen, maar is het slecht voor buizen om ze te laten werken terwijl ze op hun kop hangen?
Nog maar een paar draadjes aansluiten
Alvast een vraag voor later: het geheel staat nu op zijn kop. Handig voor als ik ga testen, maar is het slecht voor buizen om ze te laten werken terwijl ze op hun kop hangen?
Bij een groot gedeelte van de buizen gitaarversterkers hangen de buizen ook ondersteboven. met name bij combo's.
Geen enkel probleem dus.
Je moet natuurlijk wel de boel goed ondersteunen. gaat het best met een houten frame waar je het chassis in hangt.
Geen enkel probleem dus.
Je moet natuurlijk wel de boel goed ondersteunen. gaat het best met een houten frame waar je het chassis in hangt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Bij Bill zijn de trafo's hoger dan de buizen, maw je kunt 'm op de kop op de trafo's zetten. Het gewicht vd trafo's zorgt er wel voor dat íe niet omkiepelt.
Heb het ooit eens zo gedaan, 'docking station' maken..
Heb het ooit eens zo gedaan, 'docking station' maken..
- Bijlagen
-
- IMG_2863.JPG (16.36 KiB) 354 keer bekeken
-
- IMG_2864.JPG (18.77 KiB) 354 keer bekeken
Dank. Is op de foto niet echt te zien, maar hij staat op de trafo's. Die houden hem inderdaad wel recht.
Schiet redelijk op met draadjes aansluiten. Kan het kwaad als ik (als alles klaar is) de spanning er eens op zet zonder buizen in de voeten? Wel een paar oude speakertjes aan de uitgangen. Dan kan ik op een aantal punten meten of ik de verwachte spanningen zie (en met het juiste teken ervoor
).
Ik heb verder geen scoop. Misschien wil ik er nog wel eens eentje aanschaffen. Een eenvoudige voor audio-doeleinden hoeft je de kop niet meer te kosten tegenwoordig begrijp ik. Qua bias: Dick regelde hem af op 60mA, ik ga het denk ik in eerste instantie ietsje rustiger houden, 55 of zo (scheelt vermogen denk ik, maar houdt de trafo ook koeler)
Ik heb verder geen scoop. Misschien wil ik er nog wel eens eentje aanschaffen. Een eenvoudige voor audio-doeleinden hoeft je de kop niet meer te kosten tegenwoordig begrijp ik. Qua bias: Dick regelde hem af op 60mA, ik ga het denk ik in eerste instantie ietsje rustiger houden, 55 of zo (scheelt vermogen denk ik, maar houdt de trafo ook koeler)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
In principe kun je de spanning erop zetten zonder buizen, houdt wel in de gaten dat je voedingsspanning dan hoger zal uitpakken. Maw of je niet de maximum spanning overschrijdt die je elco's kunnen hebben. Ik zou de buizen er gewoon indoen met testen, nadat je 5x keer de bedrading hebt gecontroleerd. Buizen kunnen best wat hebben hoor, gaan niet bij het minste of geringste naar de eeuwige jachtvelden. Er zijn al zoveel tips gegeven bij deze Bill versterker, dit mag eigenlijk geen probleem meer opleveren, en zo te zien werk je netjes.
Ruststroom zou ik op 50mA zetten. Maakt met die hoge spanning best veel uit in warmte tov 60mA, en je hoort geen verschil. Want warm worden gaat die (voedings) trafo
Potmeters eerst in het midden, in het schema van Dick is al een veiligheidsmarge ingebouwd. Na opstarten is dit wel het eerste waar je naar moet kijken, of je de rust stroom goed kunt instellen.
Scoop, ik snap niet dat versterkerbouwers zonder kunnen. Als je verder in de hobby wilt, investeer in een apparaat, het stelt je in staat je voedingsspanningen te bekijken en te helpen problemen te analyseren/oplossen ipv zomaar wat te trial/erroren. Ook kun je bekijken of het signaal wat je op de ingang aanbiedt er ook zo uitkomt op de uitgang. Als je geen sinus generator hebt is dit ook een handige aanschaf, zijn ook niet duur, net als een scoop. Tenslotte een dummyload. Kun je zo mooi maken als je wilt, een dikke 8 Ohm weerstand voldoet. Kijk hier eens: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... d#p1782829 best wel bijzonder dat íe nog niet weg is, geen geld (is wel 1 kanaal trouwens).
Ruststroom zou ik op 50mA zetten. Maakt met die hoge spanning best veel uit in warmte tov 60mA, en je hoort geen verschil. Want warm worden gaat die (voedings) trafo
Scoop, ik snap niet dat versterkerbouwers zonder kunnen. Als je verder in de hobby wilt, investeer in een apparaat, het stelt je in staat je voedingsspanningen te bekijken en te helpen problemen te analyseren/oplossen ipv zomaar wat te trial/erroren. Ook kun je bekijken of het signaal wat je op de ingang aanbiedt er ook zo uitkomt op de uitgang. Als je geen sinus generator hebt is dit ook een handige aanschaf, zijn ook niet duur, net als een scoop. Tenslotte een dummyload. Kun je zo mooi maken als je wilt, een dikke 8 Ohm weerstand voldoet. Kijk hier eens: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... d#p1782829 best wel bijzonder dat íe nog niet weg is, geen geld (is wel 1 kanaal trouwens).
Misschien wel handig om eerst één versterker te testen/afregelen door de andere buizen eruit te laten.Hoef je minder tegelijk in de gaten te houden (ruststroom).Later met alles erin nog 's overdoen want met meer verbruik zakken de spanningen nog wel iets.
Anne
Anne
OK, scoop gaan we eens naar kijken. Enige bouwervaring tot nu is de Pearl 2, geen idee of die oscilleert, hij klinkt wel goed
Sinusgenerator... Ik kom geloof ik niet verder dan een cd met test-tonen (20Hz-20kHz in een aantal discrete stappen), maar daar moet je toch wel wat mee kunnen?
Dummyload zal ik eens naar kijken. Ik heb nog een tweetal kleine speakertjes dat ik niet gebruik, die zou ik daar ook voor in kunnen zetten...
Helemaal onbelast is de voeding trouwens niet zonder buizen, je hebt nog die 2x220k. Maar goed, dat trekt dus net wat meer dan 1mA uit de voeding, ik weet niet of dat genoeg is om de spanning voldoende in te laten zakken. Het gaat wat rond de grens zitten voor die 500V JJ's, ik weet niet precies hoeveel spanning er valt over die smoorspoel. Diodes snoepen er ook nog een paar volt af meen ik. Mijn trafo geeft trouwens 360V ipv de 370V in het schema van Dick. Zal wel latere versie trafo van AE zijn.
Sinusgenerator... Ik kom geloof ik niet verder dan een cd met test-tonen (20Hz-20kHz in een aantal discrete stappen), maar daar moet je toch wel wat mee kunnen?
Dummyload zal ik eens naar kijken. Ik heb nog een tweetal kleine speakertjes dat ik niet gebruik, die zou ik daar ook voor in kunnen zetten...
Helemaal onbelast is de voeding trouwens niet zonder buizen, je hebt nog die 2x220k. Maar goed, dat trekt dus net wat meer dan 1mA uit de voeding, ik weet niet of dat genoeg is om de spanning voldoende in te laten zakken. Het gaat wat rond de grens zitten voor die 500V JJ's, ik weet niet precies hoeveel spanning er valt over die smoorspoel. Diodes snoepen er ook nog een paar volt af meen ik. Mijn trafo geeft trouwens 360V ipv de 370V in het schema van Dick. Zal wel latere versie trafo van AE zijn.
Laatst gewijzigd door j_man op ma 04 jan 2016, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor wat betreft scoop: ik zie de Rigol DS 1052e wel genoemd worden. Mij lijkt alleen de resolutie van het scherm met 240x320 wat armoedig (dat is wat mijn antieke Nokia C5 heeft op een 2,5" schermpje...). Hoe zijn de ervaringen met Owon (SDS6062E, SDS7072E)? Die hebben een scherm van 600x800, dat lijkt me een stuk mooier.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ken beide scoops niet, maar er zijn hier wel Rigol/Owon bezitters.
De cd met test-tonen kan, maar is onpraktisch. Moet je 'm op repeat zetten of zoiets als je 1kHz wil? naja, is eigen keus.
Met luidsprekers testen ipv een dummyload kan prima. Toen ik een aantal jaar geleden mijn 'Bill' versie bouwde had ik een hardnekkig bromprobleem waar ik wel even mee bezig ben geweest. Ik kan u vertellen, dat verveeld snel op speakers
De reden dat de dummy er is gekomen. Maar verder, speakers kan prima dus, als je Billyboy maar niet zonder iets aan de uitgang laat spelen.
Die 220k op de voeding zijn 'bleeders' , doet verder niet veel. Elco's ontladen.
De cd met test-tonen kan, maar is onpraktisch. Moet je 'm op repeat zetten of zoiets als je 1kHz wil? naja, is eigen keus.
Met luidsprekers testen ipv een dummyload kan prima. Toen ik een aantal jaar geleden mijn 'Bill' versie bouwde had ik een hardnekkig bromprobleem waar ik wel even mee bezig ben geweest. Ik kan u vertellen, dat verveeld snel op speakers
Die 220k op de voeding zijn 'bleeders' , doet verder niet veel. Elco's ontladen.