>klik<Nooby schreef:Ik zit een beetje te etteren met de voeding, lipo is compact maar een ontlaad beveiliging heb ik nog niet gevonden en wil de accu niet slopen natuurlijk...
Ik heb het topic alleen vluchtig gelezen, maar als ik even de eisen van de beginpost erbij pak kan ik het volgende aanraden:
- 4 ohm glasfiber of polypropylene drivertjes met een hoog rendement (de RS100 is een mooie, maar heeft relatief wel een laag rendement en is ook kwetsbaar vanwege de alu conus. Daarnaast heeft het ook een hele nare breakup rond 15kHz dat aangepakt moet worden, of je moet een voorkeur hebben voor 'TSSsing' tophoog)
- 12V 7.2AH accu (daar kan kun je gerust >20h op spelen met een 2x10W klasse D versterker)
- kleine 2x10W klasse D versterker (Tripath wordt veel gebruikt, maar vind ik persoonlijk niet fijn klinken vanwege hardheid in het mid-hoog. Misschien dat de max-amp daarin wat beter is?)
- 10mm of minder okoume of populieren multiplex (het is zacht indrukbaar matriaal, meer scheelt enorm in gewicht. In vergelijking met MDF ca. 1/3)
Een van mijn eerste projecten was ook een mobiele geluidsinstallatie alleen waren er toen nog geen klasse-D versterkertjes of DSP's
Je mag trouwens bij het simuleren met WinISD het laag best wat laten opslingeren, buiten zul je al gauw een gebrek aan laag hebben.
Vergeet ook niet om de serieweerstand van het filter correctienetwerkje in de sim mee te nemen en rekening te houden met de verliezen van de poort/kast.
Met WinISD pro kun je dat invullen in de 'advanced tab', voor een kleine box met lichte demping en ronde poort kan je redelijkerwijs Ql=7,Qa=75 & Qp=10 aanhouden.