Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Staat ie op gewoon op de grond tijdens de meting?
- pappaleo
- Contacteer:
Netjes.
Het narommelen wat je ziet in de burts decay van de meting op 1 meter bestaat waarschijnlijk uit reflecties en/of omgevingsgeluid.
De burst decay van de close range meting is heel fraai.
Het narommelen wat je ziet in de burts decay van de meting op 1 meter bestaat waarschijnlijk uit reflecties en/of omgevingsgeluid.
De burst decay van de close range meting is heel fraai.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En dat voor een ontwerp van meer dan 40 jaar 50 jaar oud. Soms vraag ik mij wel eens af of al die moderne technieken eigenlijk wel zin hebben (gehad). Zal ook eens wat vervormingsmetingen doen.
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 14 sep 2015, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Even mijn huiswerk gedaan, de LE15 ( de voorloper) kwam in 1962 op de markt. Of was het in 1961?
- bas focal m180
- Contacteer:
Zeker een aluspreekspoel is ouderwets en al lang achterhaalt, de bijbehorende lage Qms en hogere Rms zijn een feit.ds23man schreef:En dat voor een ontwerp van meer dan40 jaar50 jaar oud. Soms vraag ik mij wel eens af of al die moderne technieken eigenlijk wel zin hebben (gehad). Zal ook eens wat vervormingsmetingen doen.
Ik suggereer niet dat het slecht klinkt maar het kan wel nog beter.
- bas focal m180
- Contacteer:
Dat enige fijn dynamiek door de Alu spreekspoel verloren gaat.ds23man schreef:Hoe bedoel je dat Bas?
Natuurlijk is een speaker meer dan dat, kast resonanties vervorming zoals al aangegeven.
Volgens mij is dat een fabeltje, de verliezen in aluminium door wervelstromen zijn lineair. Bijna alle tweeters hebben een alu spreekspoel, en juist daar speelt fijndynamiek een grote rol.
Gr. Walter
Gr. Walter
- bas focal m180
- Contacteer:
Walt, jij meent te horen dat koolstof plaatjes invloeden hebben als je ze toepast, dan zou dit een fabeltje zijn terwijl dit zelfs duidelijk meetbaar is.Walt schreef:Volgens mij is dat een fabeltje, de verliezen in aluminium door wervelstromen zijn lineair. Bijna alle tweeters hebben een alu spreekspoel, en juist daar speelt fijndynamiek een grote rol.
Gr. Walter
Kijk maar op de site van Audiotechnology
Bij Hobby hifi horen ze het verschil, ook troels gravesen etc.Kapton is a non-conductive material and is therefore not influenced by the eddy-current effect like aluminum, when situated in a magnetic gap.
In practice this means no mechanical brake and therefore a very high mechanical Q-factor and low Mechanical resistance.
Drivers with Kapton voice coil former often perform a more detailed midrange with higher dynamic and less coloration and distortion.
Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.
For use in the drivers with 77 mm and 102 mm voice coils, we have made a hybrid between the two - the Kapton Alu system (KA system). It utilizes the advantages from both systems. When the driver is within it´s x-max, the voice coil works as a Kapton voice coil but if the driver exceeds x-max, it works like an aluminum voice coil, braking the cone.
Drivers with Kapton voice coil former, can have a tendency to a more pronounced break-up before roll off, because of the lack of mechanical brake.
Dat zijn mensen die veel woofers hebben gehoord en beoordeelt.
Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
- pappaleo
- Contacteer:
Maar goed, sedert deze pagina krijgen ze géén vleugels; wat ga je er nu dan aan doen?
- bas focal m180
- Contacteer:
In ausgabe 2 2015 test 20 cm woofersWalt schreef:Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
wavecor sw223bd02 driver beter is dan zijn voorganger, omdat de Rms waarde lager is.
Visaton TIW200, door zijn lage verliesweerstand ligt de visaton tiw200sx im spitzenbereich und ermochlicht ihm eine ausgezeichtnete feindynamik.
Tangband w8-2022 word gesproken dat deze woofer hoge mechanisch verliezen heeft en je wat luider moet spelen, voor minderluide weergave minder geschikt.
Swans , de mechanische verliezen met Rms 1,1 zijn best gunstig.
Geef mij een voorbeeld dat er in een andere uitgave van H&H staat dat een alu spreekspoel beter is, of dat het niets uitmaakt dat Qms en Rms waardes nu hoog of laag zijn.
Ik kan er zo 10 scannen waar duidelijk staat dat een alu spreekspoel tot lage Qms en hogere Rms leid, en dat een driver met hogere Qms en lagere Rms beter is.
- bas focal m180
- Contacteer:
mcnuggets wingspappaleo schreef:Maar goed, sedert deze pagina krijgen ze géén vleugels; wat ga je er nu dan aan doen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Pagina 7:Walt schreef:Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
http://www.diyaudio.rs/JBL/JBL%20Techni ... 20No.3.pdf
Raad je eens aan om het hele stuk eens aandachtig door te lezen, trouwens bepaalde huidige fabrikanten ook trouwens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Uitelkaar slopen, met een paar maanden heb ik geen luisterruimte meer.pappaleo schreef:Maar goed, sedert deze pagina krijgen ze géén vleugels; wat ga je er nu dan aan doen?
Het gaat erom of de verliezen lineair zijn of niet, wervelstroom verliezen zijn lineair, verliezen door luchtstromingen door smalle spleten niet. Verliezen op zich zijn geen probleem als de aandrijving sterk genoeg is.
Groetjes walter
Groetjes walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008-HMQ.htm
Ik ging ff zoeken, Seas werkt meen ik ook op basis van optimalisatie met metingen. Maar Troels heeft op bestelling de alu spreekspoeldrager laten vervangen. Dit is het eerste waarover hij schrijft...
Ik ging ff zoeken, Seas werkt meen ik ook op basis van optimalisatie met metingen. Maar Troels heeft op bestelling de alu spreekspoeldrager laten vervangen. Dit is het eerste waarover hij schrijft...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Lees de tech note nou eens....... Dan begrijp je eindelijk wat meer over woofers.Walt schreef:Het gaat erom of de verliezen lineair zijn of niet, wervelstroom verliezen zijn lineair, verliezen door luchtstromingen door smalle spleten niet. Verliezen op zich zijn geen probleem als de aandrijving sterk genoeg is.
Groetjes walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nee, maar onze tijdelijke woonruimte wordt daarin gebouwd en deze moet beschikbaar blijven ivm eventuele bouwkundige versterkingsmaatregelen.pappaleo schreef:Gaat de schuur plat ?
Herbouw misschien?
- bas focal m180
- Contacteer:
Is dit jouw mening of staat dat ergens geschreven?Walt schreef:Het gaat erom of de verliezen lineair zijn of niet, wervelstroom verliezen zijn lineair, verliezen door luchtstromingen door smalle spleten niet. Verliezen op zich zijn geen probleem als de aandrijving sterk genoeg is.
Groetjes walter
Dat elektrische verliezen erger zijn dan mechanische denk ik ook.
Maar waar staat het in H&H ik kan het niet vinden.
CREATING EDDY CURRENTS WHICH ADD DAMPINGds23man schreef:
Pagina 7:
http://www.diyaudio.rs/JBL/JBL%20Techni ... 20No.3.pdf
Raad je eens aan om het hele stuk eens aandachtig door te lezen, trouwens bepaalde huidige fabrikanten ook trouwens.
TO REDUCE BASS,
Op naar wiki voor uitleg
K@T allemaal engels begrijpend lezen word moeilijk.
In Nederlands is die er ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom
-
ds23man
- Ook commercieel actief
"Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers."
Nou moet ik de eerste Pro audio driver voor sub/laag gebruik nog tegenkomen met een alu spreekspoel.
Als je last hebt van bottoming out, heb je een serieus ontwerpprobleem in je woof ( gebrek aan progressieve spider), kast ontwerp of een combi van die twee. Tevens kan een lowcut en of excursion limitter dit voorkomen. Om je laag output weg te gooien dmv een alu spreekspoel is toch echt het kind met het badwater weggooien.
Nou moet ik de eerste Pro audio driver voor sub/laag gebruik nog tegenkomen met een alu spreekspoel.
Als je last hebt van bottoming out, heb je een serieus ontwerpprobleem in je woof ( gebrek aan progressieve spider), kast ontwerp of een combi van die twee. Tevens kan een lowcut en of excursion limitter dit voorkomen. Om je laag output weg te gooien dmv een alu spreekspoel is toch echt het kind met het badwater weggooien.
- bas focal m180
- Contacteer:
Precision devices gebruikte tot vorig jaar alu spreekspoelen, nu niet meer lees ik in de specs, het word nu vermeld waaruit de spreekspoel is gemaakt en dat zie je in Qms Rms.
Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.
WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H
Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.
WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H