Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door pappaleo »

Staat ie op gewoon op de grond tijdens de meting?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Ja
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door pappaleo »

Netjes.

Het narommelen wat je ziet in de burts decay van de meting op 1 meter bestaat waarschijnlijk uit reflecties en/of omgevingsgeluid.
De burst decay van de close range meting is heel fraai.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

En dat voor een ontwerp van meer dan 40 jaar 50 jaar oud. Soms vraag ik mij wel eens af of al die moderne technieken eigenlijk wel zin hebben (gehad). Zal ook eens wat vervormingsmetingen doen.
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 14 sep 2015, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Even mijn huiswerk gedaan, de LE15 ( de voorloper) kwam in 1962 op de markt. Of was het in 1961?

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
En dat voor een ontwerp van meer dan 40 jaar 50 jaar oud. Soms vraag ik mij wel eens af of al die moderne technieken eigenlijk wel zin hebben (gehad). Zal ook eens wat vervormingsmetingen doen.
Zeker een aluspreekspoel is ouderwets en al lang achterhaalt, de bijbehorende lage Qms en hogere Rms zijn een feit.

Ik suggereer niet dat het slecht klinkt maar het kan wel nog beter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Hoe bedoel je dat Bas?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Hoe bedoel je dat Bas?
Dat enige fijn dynamiek door de Alu spreekspoel verloren gaat.

Natuurlijk is een speaker meer dan dat, kast resonanties vervorming zoals al aangegeven.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Volgens mij is dat een fabeltje, de verliezen in aluminium door wervelstromen zijn lineair. Bijna alle tweeters hebben een alu spreekspoel, en juist daar speelt fijndynamiek een grote rol.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Volgens mij is dat een fabeltje, de verliezen in aluminium door wervelstromen zijn lineair. Bijna alle tweeters hebben een alu spreekspoel, en juist daar speelt fijndynamiek een grote rol.

Gr. Walter
Walt, jij meent te horen dat koolstof plaatjes invloeden hebben als je ze toepast, dan zou dit een fabeltje zijn terwijl dit zelfs duidelijk meetbaar is.

Kijk maar op de site van Audiotechnology
Kapton is a non-conductive material and is therefore not influenced by the eddy-current effect like aluminum, when situated in a magnetic gap.


In practice this means no mechanical brake and therefore a very high mechanical Q-factor and low Mechanical resistance.


Drivers with Kapton voice coil former often perform a more detailed midrange with higher dynamic and less coloration and distortion.


Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.


For use in the drivers with 77 mm and 102 mm voice coils, we have made a hybrid between the two - the Kapton Alu system (KA system). It utilizes the advantages from both systems. When the driver is within it´s x-max, the voice coil works as a Kapton voice coil but if the driver exceeds x-max, it works like an aluminum voice coil, braking the cone.


Drivers with Kapton voice coil former, can have a tendency to a more pronounced break-up before roll off, because of the lack of mechanical brake.
Bij Hobby hifi horen ze het verschil, ook troels gravesen etc.
Dat zijn mensen die veel woofers hebben gehoord en beoordeelt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door pappaleo »

Maar goed, sedert deze pagina krijgen ze géén vleugels; wat ga je er nu dan aan doen?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
In ausgabe 2 2015 test 20 cm woofers

wavecor sw223bd02 driver beter is dan zijn voorganger, omdat de Rms waarde lager is.

Visaton TIW200, door zijn lage verliesweerstand ligt de visaton tiw200sx im spitzenbereich und ermochlicht ihm eine ausgezeichtnete feindynamik.

Tangband w8-2022 word gesproken dat deze woofer hoge mechanisch verliezen heeft en je wat luider moet spelen, voor minderluide weergave minder geschikt.

Swans , de mechanische verliezen met Rms 1,1 zijn best gunstig.


Geef mij een voorbeeld dat er in een andere uitgave van H&H staat dat een alu spreekspoel beter is, of dat het niets uitmaakt dat Qms en Rms waardes nu hoog of laag zijn.

Ik kan er zo 10 scannen waar duidelijk staat dat een alu spreekspoel tot lage Qms en hogere Rms leid, en dat een driver met hogere Qms en lagere Rms beter is.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:
Maar goed, sedert deze pagina krijgen ze géén vleugels; wat ga je er nu dan aan doen?
mcnuggets wings :mrgreen:
Bijlagen
mcdonalds-to-start-selling-chicken-wings-in-the-fall__oPt.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
Pagina 7:

http://www.diyaudio.rs/JBL/JBL%20Techni ... 20No.3.pdf

Raad je eens aan om het hele stuk eens aandachtig door te lezen, trouwens bepaalde huidige fabrikanten ook trouwens.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Maar goed, sedert deze pagina krijgen ze géén vleugels; wat ga je er nu dan aan doen?
Uitelkaar slopen, met een paar maanden heb ik geen luisterruimte meer. :(
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Het gaat erom of de verliezen lineair zijn of niet, wervelstroom verliezen zijn lineair, verliezen door luchtstromingen door smalle spleten niet. Verliezen op zich zijn geen probleem als de aandrijving sterk genoeg is.

Groetjes walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door wouter »

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008-HMQ.htm

Ik ging ff zoeken, Seas werkt meen ik ook op basis van optimalisatie met metingen. Maar Troels heeft op bestelling de alu spreekspoeldrager laten vervangen. Dit is het eerste waarover hij schrijft...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door pappaleo »

Gaat de schuur plat ? :shock:
Herbouw misschien?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Het gaat erom of de verliezen lineair zijn of niet, wervelstroom verliezen zijn lineair, verliezen door luchtstromingen door smalle spleten niet. Verliezen op zich zijn geen probleem als de aandrijving sterk genoeg is.

Groetjes walter
Lees de tech note nou eens....... Dan begrijp je eindelijk wat meer over woofers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Gaat de schuur plat ? :shock:
Herbouw misschien?
Nee, maar onze tijdelijke woonruimte wordt daarin gebouwd en deze moet beschikbaar blijven ivm eventuele bouwkundige versterkingsmaatregelen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Het gaat erom of de verliezen lineair zijn of niet, wervelstroom verliezen zijn lineair, verliezen door luchtstromingen door smalle spleten niet. Verliezen op zich zijn geen probleem als de aandrijving sterk genoeg is.

Groetjes walter
Is dit jouw mening of staat dat ergens geschreven?
Dat elektrische verliezen erger zijn dan mechanische denk ik ook.

Maar waar staat het in H&H ik kan het niet vinden.
ds23man schreef:

Pagina 7:

http://www.diyaudio.rs/JBL/JBL%20Techni ... 20No.3.pdf

Raad je eens aan om het hele stuk eens aandachtig door te lezen, trouwens bepaalde huidige fabrikanten ook trouwens.
CREATING EDDY CURRENTS WHICH ADD DAMPING
TO REDUCE BASS,
Op naar wiki voor uitleg
K@T allemaal engels begrijpend lezen word moeilijk.
Gebruikersavatar
onieper
Berichten: 54
Lid geworden op: za 16 sep 2006, 11:35
Locatie: Apeldoorn

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door onieper »

In Nederlands is die er ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

"Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers."

Nou moet ik de eerste Pro audio driver voor sub/laag gebruik nog tegenkomen met een alu spreekspoel.

Als je last hebt van bottoming out, heb je een serieus ontwerpprobleem in je woof ( gebrek aan progressieve spider), kast ontwerp of een combi van die twee. Tevens kan een lowcut en of excursion limitter dit voorkomen. Om je laag output weg te gooien dmv een alu spreekspoel is toch echt het kind met het badwater weggooien.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

Precision devices gebruikte tot vorig jaar alu spreekspoelen, nu niet meer lees ik in de specs, het word nu vermeld waaruit de spreekspoel is gemaakt en dat zie je in Qms Rms.


Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.


WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H :-"
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”