Project 10: Inimini

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
pappaleo schreef:

Vanavond gaat de zaag er in en dan weet ik het zeker; dat ruik en voel ik wel.
Ruiken ? :shock:
Het is toch geen gebruikte afvoerbuis ? :-&
Weet ik niet. Hij is van binnen bruin gevlekt.

:lucht: :lucht: :-&
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Morgen kunnen we beginnen met de montage :mrgreen:
pappaleo schreef:
Vanavond gaat de zaag er in en dan weet ik het zeker; dat ruik en voel ik wel.
Dat liep allemaal weer even anders. Het zelfbeschikkingsrecht in het vrijetijdsdomein is weer sterk onder de maat. :evil: :evil:

Ook is mijn cirkelgeleider overleden. Daar moet ik eerst een nieuwe voor maken. :relax:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Project 10: Inimini

Bericht door AatV »

Er is een topic waarin overleden gereedschap op respectvolle wijze bijgezet kan worden :

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2&t=20286l :(

groet,
Aat
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door matjans »

blijkbaar een topic alleen voor heule belangrijke mensen want ik mag er niet in :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Henkjan »

nee, staat in de kantine, moet je eenmalig zichtbaar maken met link op forum index
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

AatV schreef:
Er is een topic waarin overleden gereedschap op respectvolle wijze bijgezet kan worden :

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2&t=20286l :(

groet,
Aat
Vooruit dan maar.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Vanmiddag zat er ineens een kastje in elkaar:
inimini012.jpg
en even later nog eentje (ondanks mijn baan :wink: )
inimini013.jpg
De basreflexpijpjes (PVC) krijgen een steuntje aan de binnenzijde:
inimini014.jpg
Op deze manier. Gaatje voor de tweeter zit er al, voor de woofer wordt pas gefreesd als de boel gelijmd zit (en mijn nieuwe cirkelgeleider af is).
inimini015.jpg
Het steuntje aan de binnenzijde krijgt een flare. Het lijkt mij dat het steunplaatje de boel teveel afsluit.
inimini016.jpg
Ik besluit het rond te maken voor meer lucht. Onder de basreflexopening aan de achterzijde komt een klepje meet haaks daarop een plankje waar het filter op komt ongeveer zoals te zien is in de kast rechts.
inimini017.jpg
De basreflexopening krijgt aan de buitenzijde vanzelfsprekend dezelfde afronding. Hier afgebeeld met het standaard referentieobject :beer:
inimini018.jpg
De kastjes zijn bijzonder licht van gewicht. Gevolg van het populierenmultiplex. Daar komt wel verandering is als tegen de zijwanden nog een keer een plaat 12mm berkenmultiplex gelijmd wordt. Het populieren is in ieder geval wel lekker makkelijk te bewerken.

De kastjes kunnen nu gelijmd worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door hannesie »

Dat ziet er goed uit Leo, ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

In 1 van de laatste Duitse bladen, ik meen K&T stond een vergelijk van die kleine AMT-tjs, niet te laag filteren lijkt het.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Dat ziet er goed uit Leo, ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

In 1 van de laatste Duitse bladen, ik meen K&T stond een vergelijk van die kleine AMT-tjs, niet te laag filteren lijkt het.
Weet ik. De gebruikte woofer is ook geen woofer, maar een full-range unit. En gaat het niet, dan heb ik alweer een alternatiefje in mijn hoofd (en een volgend project waarbij die mini AMT goed van pas komt :rofl: :rofl: )
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Vandaag moest ik in Heerlen zijn. Kom vanmorgen buiten staat de voorband van de auto plat ](*,) :boos: :x
Enfin na de consternatie van de dag heb ik vanavond toch nog iets kunnen doen.
Van de week had ik de achterklepjes al gemaakt met aangebouwd filterplankje:
inimini019.jpg
Vier plaatjes berkenmultiplex (nu wel echt berken) en op de zijwanden gelijmd:
In de lijmklemmen
In de lijmklemmen
En met de kopieerfrees de randen gelijk gemaakt.
Voor
Voor
Na
Na
Nu beginnen ze wat gewicht in de schaal te brengen. Die plaatjes berken hebben het gewicht ruim verdubbeld :mrgreen:

Nu moet ik echt aan mijn cirkelgeleider verder.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Nu moet ik echt aan mijn cirkelgeleider verder.
En die is klaar. Werkt perfect; met dank aan Pjotr. :dank:

Ik heb de woofergaten er in gefreesd. Ruim 95mm diameter. Omdat het frontpaneeltje zelf maar 100mm breed is kon dat pas gefreesd worden nadat de kast in elkaar was gelijmd:
inimini023.jpg
Het overgebleven randje is erg dun:
inimini025.jpg
De achterpaneeltjes met het filterplankje gemonteerd. Door de terminalaansluiting is wat voorlopige bedrading getrokken.
inimini024.jpg
Het kastje is afgeleid van de MIMO, daar zat ikea tapijttegel in. Dat heb ik aangevuld met wat akotherm en 20g Dr Baileys longhair.

De akotherm was op, dus ik heb hier per box een matje MDM-3 er in gedaan, ook aangevuld met 20g Dr Baileys. De voornaamste reden voor deze keuze is dat ik het in huis had. :mrgreen:
Met meet- en luistersessies zal ik vaststellen in hoeverre de demping nog aangepast moet worden.

Ik heb de units gemonteerd. De tweeter kan op 2 manieren gemonteerd worden. Als press fit (rechts) of met een faceplate, die er op gemonteerd moet worden (links).
inimini026.jpg
De harmonica van de AMT komt in dat geval wel 2 mm dieper te liggen. Ik vermoed dat dat wel invloed heeft op het afstraal gedrag. Dat is iets dat ik met metingen en luisteren ga proberen vast te stellen. Verder moet ik bepalen hoe dit tweetertje presteert. Bevalt het niet dan heb ik nog wel 1 of 2 alternatieven.

Ik hoop dat ik morgen al wat metingen kan doen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 20 sep 2015, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door matjans »

Press fit ziet er wel leuker uit, imho :)

Ga je de ophanging van de tangbands nog infrezen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

matjans schreef:
Press fit ziet er wel leuker uit, imho :)

Ga je de ophanging van de tangbands nog infrezen ?
Nee, er komt nog een laagje 4mm MDF op de voorkant (en boven- en onderkant) waarin een cirkel ter grootte van de flens gefreesd is.
Het effect is natuurlijk hetzelfde als infrezen.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door matjans »

"same difference" :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Walt »

Waarom zijn de zijwanden dubbeldik en de baffle niet?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Waarom zijn de zijwanden dubbeldik en de baffle niet?

Groetjes Walter
Omdat ik bij het ontwerp een vekeerde woofermaat in mijn hoofd had. De flens was 126mm in plaats van 116mm.
pappaleo schreef:
Alle panelen zijn 12mm multiplex. De voor-, boven- en onderzijde worden nog voorzien van een laagje 4mm MDF omdat dat gelakt of gespoten gaat worden. De zijwanden worden gefineerd, en het was de bedoeling dat daar ook een laagje van 4mm op gelijmd zou worden, maar ik heb me vergist in de grootte van de flens van de woofer (126mm). Om een beetje vlees over te houden, worden de zijwanden nu voorzien worden van nóg een laag multiplex van 12mm. De uitwendige breedte van de kast wordt dus 148mm. De stevigheid van de zijwanden lijdt daar in ieder geval niet onder. :wink:
Inschattingsfoutje; pragmatisch opgelost :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Walt »

Duidelijk verhaal!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Chris_T »

Is ook alleen maar beter, zoveel mogelijk de paneelresonanties verspreiden.
Met name de zijwanden stralen met hun oppervlak veel af.

Gaan deze speakertjes ook eventueel mee naar de dag des oordeels :mrgreen: ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Is ook alleen maar beter, zoveel mogelijk de paneelresonanties verspreiden.
Met name de zijwanden stralen met hun oppervlak veel af.

Gaan deze speakertjes ook eventueel mee naar de dag des oordeels :mrgreen: ?
Ja, dat is wel de bedoeling. Maar het zou zomaar met een andere tweet kunnen zijn. Deze stort onder de 5kHz als een baksteen omlaag met nog een fijne bult op de 'knie'. Lijkt wel een natuurlijke afval van 24dB/oct.

Ik moet het nog even uitwerken en heb vanavond nog andere bezigheden, maar ik doe mijn best. :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Vandaag wat metingen gedaan. Al doende constateerde ik dat het te winderig en te lawaaierig was. Dat moet dus opnieuw. En wel binnen.

Maar een eerste indruk heb ik wel.
De tweeter is in principe een press-fit-mounted type; er wordt echter een faceplate bij geleverd. Die kan je ervoor schroeven en de sleufjes daarin vallen dan precies voor de sleufjes die in de tweeter zelf zitten. Persoonlijk vind ik dat optisch beter, maar de meningen daarover kunnen verschillen. Ik denk echter wel dat de diepte van de sleufjes bij een gemonteerde faceplate zo groot is dat je metend verschillen moet kunnen constateren.

En daarom staan er in het grafiekje hieronder 4 frequentiekarakteristieken. Allen genomen op 1 meter afstand. Let op, de schaal begint bij 1kHz.

Rood: Met faceplate on axis
Lila: Met faceplate 15° off-axis
Groen: Zonder faceplate on axis
Geel: Zonder faceplate 15° off-axis
Dayton AMT Mini-8
Dayton AMT Mini-8
de Burst Decay:
inimini028.png
en de volkomen overbodige impedantiekarakteristiek:
inimini029.png
Ik ben niet enthousiast. De tweeter is te gebruiken vanaf 5300Hz. Daaronder kukelt het SPL met ca 20dB/oct omlaag. De Tangband is wel een breedbander, maar boven de 4kHz wordt ie toch wat rommelig.
De faceplate veroorzaakt een vervroegde roll-off bij ca 15 kHz, maar dat hoor ik niet meer. Ook ontstaat er wat onrust bij 7-8 kHz. Maar nogmaals, de meetomstandigheden waren niet optimaal.

Bij de Tangband is dat goed zichtbaar, want die loopt recht door tot 20Hz (eindelijk een goede BR afstemming :mrgreen: ). Dit is de wind, dat is al in de puls terug te zien. Ik heb zelfs een meting waar de karakteristiek onder de 200 Hz nog 10dB oploopt. Het gevolg van een vliegtuig. Als ik zat te wachten op een stil moment, dan zag je het signaalledje van de geluidskaart af en toe oplichten van het omgevingsgeluid.
Tangband W4-655c
Tangband W4-655c
Het bobbeltje bij 700Hz kan ik me herinneren van de MIMO, maar niet zo uitgesproken als hier. Dit zijn echter nieuwe woofers die op huiskamerniveau nog maar 1 CD'tje verwerkt hebben. Gezien de karakteristiek zou je niet hoger willen gaan dan zo'n 4,5kHz. Dat sluit dan niet aan op tweetie. :cry:

Burst Decay:
inimini031.png
De impedantiekarakteristiek:
inimini032.png
Ik heb het pijpje ten opzichte van de MIMO iets korter gemaakt. De afstemfrequentie is nu 52,5Hz. Ik heb ongefilterd naar de Tangband geluisterd in dit kastje en vind dat de laagweergave erg netjes is.

Ik ga nog even met Boxsim spelen, maar ik verwacht er niet teveel van.
Als er een andere tweeter in moet, zal ik dan een andere AMT proberen (Audiopur AMT9M) of zal ik op safe spelen en er gelijk een Wavecor TW022WA02 in zetten?
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 21 sep 2015, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Chris_T »

De metingen van de mini-8 AMT zijn helemaal niet verkeerd.
Eigenaardig wel dat er bij 8-10kHz geen dip te bekennen is die wel in de meting van HH en Dayton zelf voorkomt.
Maar de grafieken rood en lila zijn dus met flens?

De W4-655C meet hier verder ook iets anders dan in HH.
De breakup zat daar tegen 7Khz aan en was ietjes milder.
Daarnaast was er ook geen noemenswaardige resonantie op 10kHz.
Het piekje bij 700Hz zou wel eens van de baffle kunnen komen of omdat de woofer niet verzonken is.

Verder lijkt het mij lastig om deze twee te laten trouwen.
Misschien dat de mini-8 meer geschikt is als ambient tweeter.

Om er zeker van te zijn dat je niet de effecten van de baffle aan het meten ben, is een dichtbij meting van ca. 5-10cm handig.
Heb je de AMT trouwens met een grote elco in serie gemeten?
Dit soort tweeters zijn namelijk enorm gevoelig voor DC.

Persoonlijk zou ik bij een AMT blijven als de insteek was om het een keer te proberen ;).
Waar ik zelf mee wil gaan spelen is de Harwood AM20
Vergelijkbare prijs t.o.v. van de AMT9M, maar meet wel iets mooier (zie het tabje 'PDF' van die site).
Heeft ook een kleinere flens, 73x65mm.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
De metingen van de mini-8 AMT zijn helemaal niet verkeerd.
Eigenaardig wel dat er bij 8-10kHz geen dip te bekennen is die wel in de meting van HH en Dayton zelf voorkomt.
Maar de grafieken rood en lila zijn dus met flens?
Ja, ik zag dat eer een foutje in mijn vorige post was geslopen, gecorrigeerd.
Chris_T schreef:
De W4-655C meet hier verder ook iets anders dan in HH.
De breakup zat daar tegen 7Khz aan en was ietjes milder.
Daarnaast was er ook geen noemenswaardige resonantie op 10kHz.
Het piekje bij 700Hz zou wel eens van de baffle kunnen komen of omdat de woofer niet verzonken is.
Dat dacht ik ook al. Ik heb onlangs een verzonken exemplaar gemeten en daar was deze bult wat minder uitgesproken. In de closerangemeting zien we die bult ook niet terug.
Chris_T schreef:
Om er zeker van te zijn dat je niet de effecten van de baffle aan het meten ben, is een dichtbij meting van ca. 5-10cm handig.
Heb je de AMT trouwens met een grote elco in serie gemeten?
Dit soort tweeters zijn namelijk enorm gevoelig voor DC.
Ik had ook closerange metingen gemaakt, die waren nodig voor de burst decay's. Anders zit daar ook diffractie-informatie in. Alleen heb ik als afstand 1 cm aangehouden (echt dichtbij dus).
AMT (met aangepaste schaal):
inimini033.png
Tangband (Groen) met AMT:
inimini034.png
Dit is de AMT zonder flens. Van de AMT met flens ben ik de closerange meting vergeten (lijstje verkeerd afgevinkt :mrgreen: ). Ik heb ook geen elco gebruikt. Hij is heel gebleven. Nu gebruik ik ook niet de eerste de beste versterker voor de metingen. Maar ik moest dat voortaan maar wel doen.
Ik wijt overigens de afval in het hoog bij de AMT aan het faseverschil met het signaal afkomstig van een ander deel van het membraan. Op grotere afstand is die uitdoving er niet.
Chris_T schreef:
Persoonlijk zou ik bij een AMT blijven als de insteek was om het een keer te proberen ;).
Waar ik zelf mee wil gaan spelen is de Harwood AM20
Vergelijkbare prijs t.o.v. van de AMT9M, maar meet wel iets mooier (zie het tabje 'PDF' van die site).
Heeft ook een kleinere flens, 73x65mm.
Ik wil eigenlijk ook bij een AMT blijven. Maar met 55 euro begeef ik me (qua wedstrijdregels) weer in de gevarenzone. Blijft er 20,50 euro over voor een filter (per kant).

De Audiopur is inderdaad groot. Het centrum van de tweeter moet wat omhoog, en dan is de optisch aangename verhouding tussen afmeting van en afstand tussen de units zoek. De woofer zou dan wat omlaag moeten en dat betekent nieuwe kast bouwen. De Harwood is nog iets duurder (59 euro), hetgeen het filterbudget nog krapper maakt (daar ga ik met mijn duelund bypass :mrgreen: ). De flens is inderdaad kleiner, wat de montage en plaatsing makkelijker maakt, maar hij is rechthoekig :-& :-# (dat vind ik nou net weer even wat minder).

Keuzes, keuzes......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Vandaag een paartje Audiopur AMT9M besteld. Per kant houd ik dan €20,50 voor het filter over.

Ik hoop hiermee uit te komen met wat "McCrypt" onderdelen. We gaan het zien.

Voor de AMT mini-8 heb ik denk ik nog wel een leuke bestemming.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

Ga je een hoofdtelefoon maken?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Ja, ik zoek nog 2 halve kokosnoten :relax:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”