[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ik heb een hoop metingen gedaan. Alles meerdere malen om beïnvloeding door wind en cirkelzagende buurmannen buitengesloten te hebben :mrgreen:

De microfoon. Bij de laatste metingen voor matjans merkte ik een reflectie op 1,5ms op die er altijd was. Zowel bij lange afstands- als bij closerangemetingen. Dat betekent dat het geluid een omweg maakt van 40cm en mijn microfoon is 20cm lang. Ik heb de klem waar de microfoon insteekt toen afgedekt met een frommeltje BAF, maar zoals MarcoSQ terecht opmerkte heeft dat slechts invloed op de hoogste frequenties. Ik heb toen een kegel gemaakt van akotherm die over de microfoon geschoven is en hoop zo deze reflectie te misleiden. Ik heb hem vandaag ook niet teruggezien, dus dit lijkt afdoende.


De tweeter. Ik merkte eigenlijk nét iets te laat het "C" verschijnsel op. Vlak daarna moesten we halsoverkop de spullen binnenbrengen omdat het Hollandse klimaat vond dat het wel weer lang genoeg geduurd had. De closerangemeting:
Xray001.png
De burst decay:
Xray002.png
De impedantiekarakteristiek (op een zo klein mogelijke schaal om onregelmatigheden goed te kunnen zien):
Xray004.png
Bij 3750 Hz zit een kleine resonantie. Op de burst decay is die goed te zien maar het grootse deel speelt zich onder de -30dB af. Wat verder opvalt is de sterke afval in het tophoog ( > 12kHz). Of dit exemplarisch is -en mogelijk gerelateerd is aan de raadselachtige "C"- kan ik niet zeggen. Metingen van de tweede unit hebben we niet meer kunnen doen. Bij een meting op 1 meter afstand lijkt het allemaal wel minder dramatisch, maar de resonantie is wel te zien:
Xray003.png

De midrange. De koppeling met de ruimte erachter is voornamelijk via het gat in de magneet. Tussen de rand van de afgezaagde pot en de magneet is weinig ruimte. Het midrangecompartiment mat naar schatting 1,5 liter. We hebben de ruimte opgevuld met 15g twaron en toen de unit gemonteerd.
De closerangemeting:
Xray005.png
De burst decay:
Xray006.png
De impedantie:
Xray008.png
Hier zit wat bij 430Hz en op 1kHz. Is ook eigenlijk alleen te zien op de burst decay als de meetvloer lager wordt gelegd dan -30dB.
De frequentiekarakteristiek op 1 meter:
Xray007.png

De woofer. Een seas unit met aluminium konus en fasekegel. Bij het maken van de meting merkte ik al op dat het niet klonk als een burst roze ruis, maar als een ruis met duidelijk aluminium bijklank. De puls zag er ook tamelijk merkwaardig uit (closerange):
Xray009.png
De bijbehorende frequentiekarakteristiek:
Xray010.png
Waanzinnige resonanties boven de 4 kHz. Aangezien de unit toch maximaal tot zo'n 300Hz meedoet is dat wel weg te filteren. Het verschijnsel bij 215Hz baart me meer zorgen. Op de burst decay is goed te zien dat het op 430 Hz ook optreedt:
Xray011.png
Ook op de impedantiekarakteristiek is het duidelijk te zien:
Xray013.png
We hebben de andere woofer erbij gehaald en een free-air impedantiemeting gedaan:
Geel: woofer in kast. Groen: andere woofer free-air
Geel: woofer in kast. Groen: andere woofer free-air
Daar was niets op te zien. Wel dezelfde break-ups boven de 4 kHz, maar niets te zien bij 215Hz

Om zeker te zijn dat het niet aan de woofer ligt, de woofer uit de kast gehaald en ook een free-air impedantiemeting gedaan:
Geel: woofer in kast. Groen: dezelfde woofer free-air
Geel: woofer in kast. Groen: dezelfde woofer free-air
Het zit hem klaarblijkelijk in de kast. :-k :-k 215 Hz: ca 150cm. Staande golf over een afstand van 75 cm. Kan tussen het midrange compartiment en de bodem zijn, maar die afstand is net even minder.

De laag kast blijkt weinig gedempt. Paneelresonantie is uitgesloten want deze constructie kan niet resoneren. :mrgreen: :mrgreen:

We hebben er wat Pritex en BAF in gestopt omdat dat het enige was dat voorhanden was.
Woofer weer in de kast geschroefd en weer gemeten:
Geel: kast ongedempt. Groen: kast gedempt
Geel: kast ongedempt. Groen: kast gedempt
Het is ietsiepietsie minder. De demping heeft meer invloed op de normale resonantiepiek en de afstemfrequentie.
Hier moet ik nog even op kauwen. De demping van de laagkast verdient nog wat aandacht, vrees ik.

Wordt vervolgd....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

@Ray:

Heb je beide C11 units de laatste 2 jaar op dezelfde manier opgeslagen? Positie, lichtval, beide membranen omhoog etc? Helaas heb ik mijn eigen close range meting niet meer, die stond op een oude pc. De hoog afval was er volgens mij altijd al wel, zie de simulaties in mijn Eton/Accuton topic. De stijging in output bij circa 3 kHz zie ik ook terug in de meting zoals afgedrukt op pagina 16 van het Lautsprecher Jahrbuch 1989.

@Ray + Pappaleo:

Ik zou beide C11 tweeters opmeten en vergelijken. Als de onderlinge verschillen klein zijn zou ik me geen zorgen maken. Mocht er echt een meettechnisch probleem zijn, de huidige Accuton tweeters zijn volgens mij nog steeds 82x82mm dus je zou altijd nog nieuwe/tweedehands C12 erin kunnen zetten.

Verder voor de C77 mid misschien toch kijken of die opstaande rand nog iets verder kan worden weggesneden?

De rare resonanties van de woofers, weten jullie zeker dat de baffle 100% goed vast zit dus niet ergens aan het mee resoneren is?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Zo zien mijn C77 zonder achterkap eruit:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Als je het restant van de kap tot de frontplaat weg zou kunnen halen dan heeft de membraan wel flink meer ademruimte.

LET OP: op deze foto zie je ook dat dit setje C77 fors donkerde membranen heeft dan jouw setje die bijna wit zijn. Kleurverschil is dus sowieso niet vreemd. Blijft echter raar dat dit zich bij jouw tweeters in een periode van slechts 2 jaar heeft weten te ontwikkelen... Doe je de deur van het hobbyhok altijd goed op slot, misschien heeft 1 van de kinderen er wel eens aangezeten...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

Er staan nog een stel Accuton tweeters te koop op MP.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik zat even in wat Hobbyhifi te kijken, daar doen ze het waterval spectrum met -30dB als laagste punt.

@Zweitse: goed gevonden! Dit zijn zo te zien de C11 en C77 units. Voor 300 euro alles bij elkaar is dit zeker een koopje te noemen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ik wil eerst de metingen van beide tweeters vergelijken. Moeder natuur stak daar gisteren een stokje voor.

Hebben we bij de woofer tenslotte ook gedaan.

Het vervelende is dat je door dat stuk zwarte nylonkous wat ervoor ziet niet kan zien wat het is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Neemt niet weg dat het fijn is reserve units te hebben liggen, deze C11 en C77 kom je echt zelden meer tegen. Wat er nu op marktplaats te koop staat is al niet duur en enig afdingen is altijd wel mogelijk. Wellicht zijn de tweeters los te koop.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
Er staan nog een stel Accuton tweeters te koop op MP.
Niet alleen op MP
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

We zitten te slapen geloof ik, forumlid heeft ze te koop:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=22686

EDIT: we zagen het tegelijk!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Walter, hou 's effe op met dat gedram over andere units kopen.
Ik weet dat je het je niet kunt voorstellen, maar misschien is er wel helemaal geen budget voor ?
Er is al amper geld om straks filteronderdelen aan te schaffen...
Het is dit, of niks.
Eens kijken wat jij nog kan als je een hypotheek hebt, een schoolgaand kind en 0.9 x modaal aan salaris...

Ja, ze hebben al die tijd in de doos gezeten waarin jij ze hebt op gestuurd, achter slot en grendel.
En nee, er heeft niemand anders aangezeten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Een goed geschreven en duidelijk verhaal, Leo.
Je hebt de aandachtpuntjes goed verwoord. =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Ik zeg niet dat je gelijk nieuwe units moet kopen, eerst maar eens beide opmeten en vergelijken. Wel is het zo dat de prijs van Martin al erg netjes is, en om een forumlid te helpen zal er vast nog wel het één en ander mogelijk zijn, bijvoorbeeld zo'n ruilactie als met mij toendertijd. Heel vaak kom je die C11 tweeters niet tegen, dat is gewoon een feit.

Verder roep ik al vanaf dag 1 dat je units in huis had dat je deze moest testen. Als er dan iets mis was geweest had ik (op dat moment tenminste) nog een 2e setje C11 op de plank liggen. Echter jij vond het prima om ze lekker in het karton te laten zitten. Nu zijn we ruim 2 jaar verder en als er nu iets mis blijkt acht ik me hier verder niet meer aansprakelijk voor.

De metingen van Leo zien er volgens mij niet zorgwekkend uit, hopelijk meet het andere exemplaar ongeveer hetzelfde. Als de units altijd gelijk zijn behandeld dan moet het verschil ontstaan zijn bij het transport, kan bijna niet anders. Echter ze zaten zo goed verpakt in schuim dat dit nagenoeg onmogelijk is. Ik snap dus werkelijk niet was hier nu aan de hand is... Hebben jullie niet met testen een zware inschakelplop of zoiets op de tweeter losgelaten?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Als de heren eerst even google raadplegen ipv elkaar gelijk in de haren te vliegen:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... 1280570116

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... utons.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hebben jullie niet met testen een zware inschakelplop of zoiets op de tweeter losgelaten?
[-( [-X

Nee
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Hallo Gerhard,

Bedankt voor de links. Het kan dus ferrofluid zijn die op de achterkant van het membraan terecht is gekomen. Klankmatig schijnt het geen probleem te zijn als ik het goed begrijp.

Heb je 1 van de tweeters wellicht met het membraan naar beneden opgeslagen en de andere andersom? In 2 jaar tijd kan de ferrofluid natuurlijk wel langzaam naar beneden zijn gelopen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Dat laatste is inderdaad een mogelijkheid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

En dat probleem zie je ook bij de units van Martin.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

De ferrofluid op de membraan zal vast geen probleem zijn, ik denk dat het keramiek daar niet mee zal reageren. Hopelijk is er nu nog voldoende ferrofluid over tussen het spoeltje en de magneet.

De metingen zullen het moeten uitwijzen, beide close range opmeten en vergelijken.

EDIT: Accuton tweeters worden normaal gesproken verscheept met 2 per doos met de membranen van beide units inderdaad omhoog gericht...

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Staat er dan ook een pijl op de doos Walt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Dat niet, maar er zit zo'n deksel in de doos ingebouwd waardoor je deze automatisch met de goede kant naar boven legt. Even verkeerd op liggen zal ook geen probleem zijn maar 2 jaar is erg lang natuurlijk.

Maar we weten nog niet zeker of dit de oorzaak is. Eerst maar eens meten zou ik zeggen. Gelukkig wonen Leo en Ray dicht bij elkaar en het is zondag, dus dit kan nog prima vandaag plaatsvinden... :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

De zondag is de Dag Des Heren... [-X :regels:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Dan is het mooi rustig in Leo's tuin.......... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Als je zondag rust zo belangrijk is moet je ook niet op een forum gaan typen, dat is exact dezelfde hobby/werk als een drivertje voor een mic hangen en een paar keer op de muis klikken.

Gr. walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

hou t nou gezellig zeg, continue dat gez... op elkaar kan ik missen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Excuses, ik miste het :mrgreen: symbool!

:lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”