Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Dat wordt dus natrekken iedere zoveel tijd! Kan em evt met Bruce Lee vastzetten, was ook vooral als oefening bedoeld. Daarbij ga ik er vanuit dat het hout gaat werken dus liever dat er hier speling op komt dan dat het ganse werkblad uit plooi raakt :relax:

(De temperatuur in de kamer waar die komt te staan is ook vrij constant, alsmede de schommelingen in luchtvochtigheid. Vermits er niet al teveel bloed zweet en tranen aan te pas komen will it all well loose walken :goedzo: )

Ps. Volgende week ben ik in Huizen :-({|=
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Oei Oei Oei Oei Oei heb er 2 in elkaar zitten... en staan te spelen.... oei oei oei
Wat een fijn geluid :)

Subwoofer mis ik nog niet, maar... mocht iemand een leuke weten te vinden.
Houdt ik mij altijd aanbevolen
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Mocht je er echt 1 willen, ik heb nog een yamaha in d'aanbieding :D
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door rjmulder »

WilcoE schreef:
Oei Oei Oei Oei Oei heb er 2 in elkaar zitten... en staan te spelen.... oei oei oei
Wat een fijn geluid :)

Subwoofer mis ik nog niet, maar... mocht iemand een leuke weten te vinden.
Houdt ik mij altijd aanbevolen
Het geluid wat er uit komt viel mij ook heel erg mee had er heel veel minder van verwacht en dat voor die prijs maakt het helemaal leuk :lol:
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Archie schreef:
Mocht je er echt 1 willen, ik heb nog een yamaha in d'aanbieding :D
Die wil ik natuurlijk ook zelfbouwen he :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef:
die gaan loszitten naar mate het hout gaat krimpen en werken hoor.
Als dat een probleem wordt zou je er schotelveren tussen kunnen zetten.
http://www.tevema.com/webshop_nl/schotelveren.html
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Wat gaaf, schotelveren, alweer iets waarvan ik het bestaan niet kende!! Das een goeie, die onthou ik :goedzo:

Kwa sub zat ik te denken om die yamaha ook uit elkaar te schroeven en met de onderdelen zelf iets in elkaar te zetten :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Marp »

Haast overheen gekeken, maar ik stuitte op een bericht dat al over de bouw van de luidspreker gaat. Hoe gaat het daarmee Wilco? Maak je al vorderingen en kom je er een beetje uit met de pasvorm?
WilcoE schreef:
Het koste wat tijd, tijd die ik eigenlijk niet had ivm feestjes.
Maar hier zijn wat foto's van 1 redelijke complete speaker.

Ik ben er nog niet uit of hij goed is. Heb het idee dat er iets niet klopt aan het bassreflex kanaal.
En kwam erachter dat de zijkanten aan de voorkant wat meer ruimte over hebben. Tevens kan de speaker wel wat meer naar beneden denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Hoi Marp,
Marp schreef:
Haast overheen gekeken, maar ik stuitte op een bericht dat al over de bouw van de luidspreker gaat. Hoe gaat het daarmee Wilco? Maak je al vorderingen en kom je er een beetje uit met de pasvorm?
Jazeker, ze zitten in elkaar en staan op mijn werkkamer geluid te produceren :)
Werk vandaag thuis, dus vandaag hele dag speakers aan met geluid.

Ze moeten nog wel afgewerkt worden en ik moet even wat randjes weg werken.
Met de bovenfrees denk ik

Van het weekend zet ik ze simpel in verf.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

zwart/witte verf :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door pappaleo »

Archie schreef:
zwart/witte verf :mrgreen:
Nee grijs. :bakkie:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Grijs = zwart+wit?
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

haha.. denk dat ze helemaal wit worden

Misschien dat ik vandaag nog wel soort van standaard ervoor ga maken, Zodat ze iets hoger komen te staan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door richard »

Een gatenzaag is wel leuk, maar je hebt eigenlijk nooit de maat die precies past (persoonlijk vind ik het rotdingen). Je moet dan toch met een rattestaart of rasp en schuurpapier aan de slag. In dat geval kun je het gat net zo goed met een decoupeerzaag of schrobzaag uitzagen en met het eerder genoemde gereedschap op maat brengen. Of je investeert in een bovenfrees, maar dat is wel een wat grotere uitgave die je moet kunnen verantwoorden.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

WilcoE hèèft nun boverfrees :rock:
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Archie schreef:
WilcoE hèèft nun boverfrees :rock:
Alleen nog geen cirkel geleider
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Heb je de Meiborg's met de hand gedaan?
=D>
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Archie schreef:
Heb je de Meiborg's met de hand gedaan?
=D>
Ja gewoon met afronding freesje erin.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

:goedzo:
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 82
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door pulsie »

richard schreef:
Een gatenzaag is wel leuk, maar je hebt eigenlijk nooit de maat die precies past (persoonlijk vind ik het rotdingen). Je moet dan toch met een rattestaart of rasp en schuurpapier aan de slag. In dat geval kun je het gat net zo goed met een decoupeerzaag of schrobzaag uitzagen en met het eerder genoemde gereedschap op maat brengen. Of je investeert in een bovenfrees, maar dat is wel een wat grotere uitgave die je moet kunnen verantwoorden.
Gewoon een verstelbare nemen ...
Bijlagen
Deze
Deze
Of nog beter deze
Of nog beter deze
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Das een black&decker toch, die oranje? Mooi, nostalgie! Het futuristische plastieken 'The Jetsons' ding ken ik niet, wazzda??
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Aaad »

Archie schreef:
Das een black&decker toch, die oranje? Mooi, nostalgie! Het futuristische plastieken 'The Jetsons' ding ken ik niet, wazzda??
Die B&D boormachines zijn onverslijtbaar, heb er een van bijna een jaar of veertig, ook oranje en regelbaar.
Nog steeds in gebruik ondanks alle nieuwere die ik heb. Wel een paar keer uit elkaar gehaald om schoon te maken, vooral de tandwielkast wil nog weleens vollopen met rommel die in het vet vast gaat zitten.

Aad
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

De bovenkant en onderkant van de speakers zijn niet helemaal gelijk, hoe kan ik deze het beste gelijk maken?
Ik dacht ik doe het met de bovenfrees... geen goed idee dus ben nu maar aan het schuren

Iemand een goeie tip hoe je dit heel mooi gelijk krijgt, dus geen randjes van eventueel de zijkanten
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door SARK »

Vlakfrezen.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door SARK »

Ik zie nu pas dat het de Meiborgjes betreft .... dan is bovenstaande constructie misschien niet helemaal de juiste omdat je weinig draagvlak hebt en de frees mogelijk snel gaat kantelen. Misschien is het beter om de frees in een tafel te monteren en de kast over de frees te bewegen, twee glijplanken aan de zijkant bevestigen (lijmklemmen) en rustig baantjes trekken over de stationaire frees. Wel oppassen dat je de glijplanken niet helemaal wegfreest :mrgreen:

Hier is een soortgelijke methode: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... g#p1651729
Als je deze methode wel aandurft dan wil ik wel een schetje voor je maken, kun je niet eens wat foto's plaatsen van de crime scene :?:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”