NAS

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

NAS

Bericht door Zweitse »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een NAS voor mijn muziek bestanden. Nu kom ik deze NAS tegen. Heeft iemand ervaring met deze NAS en is deze te gebruiken in combinatie met een Rpi voor het streamen van muziek? Ik kan namelijk maar weinig vinden over het zelf installeren van software (LMS) op deze NAS, of is dat helemaal niet nodig?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door Barry2001 »

Zou eigenlijk niet waarom niet... maar wat is de reden dat je deze wilt gebruiken, en niet bv een QNAP? Of is deze qua prijs aantrekkelijker?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: NAS

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
Zou eigenlijk niet waarom niet... maar wat is de reden dat je deze wilt gebruiken, en niet bv een QNAP? Of is deze qua prijs aantrekkelijker?
Met name de prijs is zeer aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door hannesie »

len.JPG
Weinig geheugen, is minder snel voor een grotere verzameling muziek e.d., en dat is 1 van de dingen die het een krap machientje maakt.
Anders krijg je een situatie dat je dan weer een extra pc tje nodig hebt voor die taken.

Lood om oud ijzer.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: NAS

Bericht door Zweitse »

Wat zou dan minimaal het geheugen en de kloksnelheid moeten zijn om een NAS te gebruiken voor het streamen met een Rpi? Ik ben niet zo thuis in deze materie :hide:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door Gerrit »

Ik zou ook even kijken naar het stroomverbruik. Niet alle NASjes hebben een echte slaapstand en dat maakt toch uit bij een apparaat wat 24/7 aan staat.

Gerrit
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
Wat zou dan minimaal het geheugen en de kloksnelheid moeten zijn om een NAS te gebruiken voor het streamen met een Rpi? Ik ben niet zo thuis in deze materie :hide:
Bob Zwanikken heeft een aardige verwijzing voor de muziek, en de hoeveelheid muziek die op je NAS komt te staan.
http://www.wifimedia.eu/stronglogitech- ... r-i-3.html
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: NAS

Bericht door Zweitse »

hannesie schreef:
Zweitse schreef:
Wat zou dan minimaal het geheugen en de kloksnelheid moeten zijn om een NAS te gebruiken voor het streamen met een Rpi? Ik ben niet zo thuis in deze materie :hide:
Bob Zwanikken heeft een aardige verwijzing voor de muziek, en de hoeveelheid muziek die op je NAS komt te staan.
http://www.wifimedia.eu/stronglogitech- ... r-i-3.html
Daar zit ook weer een heel ander prijskaartje aan, misschien maar gewoon een externe schijf aan de Rpi knopen :(
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: NAS

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten wanneer je voor het streamen van muziek (CD's) net zo goed een gewone harddisk een Raspberry kan hangen. Wat is het voordeel van een NAS is zo'n eenvoudige setup? Met een gewone harddisk kun je via het netwerk toch ook wel vanaf een desktop/laptop CD-bestanden op de harddisk van de Raspberry zetten?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door Bas Horneman »

Ik heb een Raspberry Pi 2 als NAS. 50 euro (40 plus 10 euro voeding) en dan heb je een NAS zonder HD en zonder kast.
Wel een hoop dingen die je moet leren. Maar dat vind ik wel leuk. Afgelopen weekeinde LMS er op geïnstalleerd.

Dus je moet een NAS zoeken met tenminste 1GB werkgeheugen. En tenminste iets van 800MHz. Liefst iets met dual cores...of > (Tenminste als je LMS wil gebruiken als server software)

Je kan uiteraard ook gewoon een harde schijf aan je Rpi hangen. (wat gebruik je op je Rpi?) Volumio of iets? In dat geval zou die Lenovo NAS volstaan denk ik.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 02 mar 2015, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door hannesie »

Je kunt inderdaad de RPI 2 als NAS gebruiken, maar als je dan ook nog eens die USB poort gebruikt als signaalweg naar de DAC word het krapper.

Die nieuwe is duidelijk een stuk sneller 4x 900 MHz i.p.v. 1 x 700.

Dan denk ik aan de andere kant dat dan de Odroid C1 toch wel een concurrent is, zeker als je dat als een NAS gebruikt benut.
En dan is de aansturing ook via MAX2PLAY met een webpagina in te stellen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: NAS

Bericht door Zweitse »

Ik heb er nog helemaal niets op staan :hide: beetje tijd tekort. Als ik het zo lees ga ik denk ik gewoon voor een harde schijf aan de Rpi.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door hannesie »

Ik heb net de C1 opgezet met 3Tb schijf er aan, gaat prima, en als ik dan het verschil neem met gisteren toen ik het deed met een microSD card, dan is het wel duurder, maar wat loopt dat lekker snel, :kwijl: 4 x 1,5 MHz en eMMC geheugen, een echt groot verschil.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: NAS

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
Ik heb er nog helemaal niets op staan :hide: beetje tijd tekort. Als ik het zo lees ga ik denk ik gewoon voor een harde schijf aan de Rpi.
Ben wel benieuwd hoe een RPI 'solo' (dus zonder server) FLAC's afspeelt. Dan zal hij er toch flink aan moeten trekken denk ik.
Ga ik als ik tijd heb eens mee spelen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door Wowly »

NAS? voor de beginner kun je eigenlijk niet om synology heen..... Ze hebben een dermate goed pakket en community dat de anderen eigenlijk een beetje verbleken. Kost een klein beetje meer, maar geeft hééééél erg veel plezier. Hier is goedkoop echt duurkoop.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NAS

Bericht door OpaBert »

Op Advies gekocht
De DS215J 2 bay Nas was in de aanbieding bij Alternate een pakket met een Camera en 2 camerapack,s
En het werkt buiten gewoon makkelijk kan niet anders zeggen
Mijn Mediaspeler bij de TV ziet hem ook en ik kan Muziek en Movie,s afspelen
Ook de Raspberry met volumio kan er mee overweg O:)
Ik heb de installatie allemaal fijn laten doen , die Jonge gast genoot daarvan
Ik niet 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: NAS

Bericht door Wowly »

En het fijnste van al: het werkt ook nog zals het hoort. Bij al dat andere spul heb je toch vaak dat zaken niet helemaal gaan zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: NAS

Bericht door Zweitse »

Heeft er iemand ervaring met de Netgear ReadyNas 102?
NAS
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NAS

Bericht door Pjotr »

Die ken ik nog niet maar lijkt mij een nieuwer instap modelletje. Zelf heb een paar jaar nu de ReadyNAS Ultra 2 draaien met 2 WD Red schijven er in. Bevalt prima, tot nu toe geen omkijken naar. Is zuinig, klein en lekker stil. Zit een Intel Atom processor in. Eigenlijk zou ik gaan naar een wat hoger model gaan met een snellere processor. Scheelt je toch behoorlijk in snelheid.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: NAS

Bericht door Zweitse »

In hoofdzaak wil ik hem gebruiken voor muziek files streamen naar een Raspberry Pi, dan lijkt mij dit toch voldoende?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NAS

Bericht door Pjotr »

Oh ja, voor muziek zal ie snel zat zijn. Maar je gaat hem beslist ook als back up server gebruiken e.d.

Over Netgear zelf ben ik tenminste, wel goed te spreken.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”