Ladder DAC voor gewone stervelingen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Het ziet ernaar uit dat eea in een stroomversnelling komt. Vriend van mij wil toch ook wel weer een nette set hebben. Mijn oude Jordan vtl's voor weinig, de Arcam versterker van lampie voor weinig, een hp usdt voor weinig en dan ook nog mijn Maverick Audio D2 dac voor, je raadt het al, weinig...

Maar dat betekent dat ik nu ook nog moet uitkijken naar een dac. Nu kan ik een dddac 1543 mk2 ook voor weinig overnemen, maar twijfel een beetje of dit inmiddels toch niet een iets te oud concept is.

In comes Soekris. Maar afgaand op de draadjes hier en op bv diyaudio zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Want ook al twijfel ik er niet aan dat deze dac waanzinnig getweakt kan worden, het moet voor gewone stervelingen als ik toch ook te doen zijn.

Dus stel: ik ga uit van de volgende componenten:
Soekris 0,02% versie
USB to i2s converter; bv bij de pizzakoerier of de afhaalchinees
Amplimo trafo of, doe es gek, een r-core trafo

Hoe zou dit klinken?
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

En mijn vraag is natuurlijk vooral bedoeld voor mannen zoal hannesie, cve en democles die zich al vermaakt hebben met deze dac... :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door hannesie »

Hoe zo? ;-)
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Ghehehe... :mrgreen: 22 pagina's in jouw draadje en je vraagt nog 'hoezo?' :lol:

Natuurlijk lijkt het mij leuk om er bv een Salas shunt psu aan te hangen, maar in eerste instantie wil ik gewoon voor een acceptabel bedrag een goede dac in elkaar sleutelen... Een beetje 'plug & play' zeg maar. Gewoon omdat ik nu en de tijd en het geld niet heb om alles uit de kast te trekken.

Het handigste zou zelfs zijn als de usb naar i2s converter middels de usb z'n voeding zou krijgen, zoals op arduino zn site staat...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door democles »

Met deze dac zou ik even wachten als ik jou was,er zijn nog te veel ontwikkelingen gaande.

M.a.w. de dingen die ik met mijn versie moet veranderen,vergen nogal wat denkwerk en soldeer oefeningen.

En voor dat je het weet verkloot je de boel.

Zou me eerst maar eens inlezen in alle dingen,voordat je hieraan begint.

deze vanaf ongeveer hier: http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost4381418

deze: http://www.moredamfilters.info/

en deze; https://hifiduino.wordpress.com/

Niet dat de dac standaard verkeerd klinkt,maar heb je er meer gehoord dan weet je de verschillen en dus ook waar het wringt...... :mrgreen:


Heb een tijdje niks meer gepost,niet omdat het slecht gaat klinken,maar omdat ik niet precies weet wat te doen tot nu toe.

En hoe meer je hier induikt,hoe ingewikkelder het wordt.

Het is niet meer het luisteren, van dit is goed en dit niet.

Nee de gehele medische diagnostica er bij. :(

Geen plug and play voor mij dus................... :?
Laatst gewijzigd door democles op za 29 aug 2015, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door Leeuwarden »

Je zou ook eens naar een dac van Twisted Pear kunnen kijken...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

democles schreef:
En hoe meer je hier induikt,hoe ingewikkelder het wordt.
Precies... Vandaar de titel van dit draadje :mrgreen:
Had ook al gelezen dat er nogal wat 'upgrades' doorgevoerd worden. Helaas voldoende kinderziektes om deze dac nog even on hold te zetten.

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een mooie dac te bouwen. Het is nu duidelijk de 'bottle neck' in mijn set. Natuurlijk al veel gelezen over de alternatieven, zoals de Buffalo. Maar die is aanzienlijk prijziger voordat ie draait.

En dan hebben we nog de beide Afdacs, de HKdac, de Curryman, dddac. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. :D
Het lastigste is natuurlijk om te bepalen wat nu de beste keuze is.

De Soekris vond ik vooral aantrekkelijk vanwege het idee dat je met een trafo en een usb/i2s board het ding al draaiend hebt. Ik ben namelijk nogal druk met de Pearl2...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door Leeuwarden »

DDDAC is leuk ma qua prijs zou ik dan voor een TP gaan. (Heb ze beide geprobeerd, TP Buffalo is gebleven) De HK dac is in vergelijking met DDDAC en TP Buffalo geen optie. Andere genoemde dac's kan ik niets over zeggen want die heb ik niet gehoord.
Wat financiën betreft: je kan iets goedkopers nemen maar de vraag is dan of je na verloop van tijd toch weer een stap omhoog wil nemen. Ga je toch voor die strategie heb je natuurlijk wel de lol er van gehad.

Overigens heeft TP ook nog de OPUS (heb ik ook gehad). Beter als de HK in mijn optiek. Mocht je voor een TP adac gaan neem dan gelijk de Placid voedingen want die zijn erg goed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door hannesie »

AF-DAC is dan wel een hele mooie, van knuisje.
Ik heb ze beide, en durf dat met een gerust gemoed te zeggen.:mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door Leeuwarden »

Hans, jij kan vergelijken tussen HK, AF en Soekris dac. Geef eens een top drie?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door FR_Aad »

Leeuwarden schreef:
Hans, jij kan vergelijken tussen HK, AF en Soekris dac. Geef eens een top drie?
Lastig hoor. Het is ook een optelsom van de rest van de delen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door Leeuwarden »

Ik snap dat het redelijk persoonlijk en afhankelijk van gebruikte apparatuur en de grenzen van die apparatuur. Maar als ik naar mijn eigen lijstje kijk dan kan ik toch wel een top 4-tje maken. Komt ie:

4- HK dac
3- OPUS
2- DDDAC na modificatie van voeding, daarvoor is het z'n geld niet waard
1- Buffalo
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door hannesie »

Ik heb er hier ook dan wel 4. :lol:
Helemaal vergelijken tegelijkertijd heb met alle 4 is niet gedaan.
Maar wel de combi van de laatste 3. :sure:

Een heel goedkoop dacje van € 19,--, kant en klaar.
De HK DAC met de betere Pjotr voeding, is stabiel en geeft ook tevens een behoorlijk hoog uitgangsniveau. maakt dat wat moeilijker als je gaat vergelijken, en het moet eerlijk, je wilt jezelf niet bedonderen tenslotte.

De Ladder die ik nu heb is dan met veel 111 en nullen best een heel erg goede dac, met dan vooral in het midden gebied heel erg dynamisch, maar tegelijkertijd eigenlijk een vorm van OEM uitvoering, als je 1 bron wilt als bijv. streamer met, of USB met de I²S aansturing en verder geen fratsen een heel best klinkende combi, maar tevens als je dit koppelt aan een heel dynamisch systeem kan het wel eens teveel worden.

Ik heb zelf een redelijk "laid back" opzet met de luidsprekers hier, en is dan wel te constateren dat die Soekris het midden erg realistisch weet neer te zetten.
Kijk ik dan naar de AF-DAC, dan heb ik een uitontwikkeld, zeer goed klinkende opzet met een goed opgezette bediening voor verschillende bronnen, en tevens flexibel is op te zetten.
Ik weet niet of knuisje er nog wat van heeft, maar dat zou mijn voorkeur zijn, en anders een opzet met de ESS 9018 of 9016 Chip in een goed opgebouwd geheel.

Voor mij is inmiddels het wel duidelijk geworden dat het kunnen afspelen van DSD file's echt niet een must is, maar dat het simpel weg de opname is die zorgt dat het een ultieme geluidsbeleving, en daar hoort dan wel een ULTIEME DAC bij. :lol:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Thanx mannen! Daar hebben we wat aan. :goedzo:

En waar staat de afdac lb dan in dit rijtje?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door hannesie »

Ik zat na te denken, waar hebben we toen een vergelijk gehouden, kan Breda zijn geweest.

Wat ik mij kan herinneren is dat hij (de LB uitvoering) klankmatig nauwelijks tot niets onderdeed voor zijn grote broer, de chip die er in word gebruikt is ook degene die men nu gebruikt voor de MQA van Meridian, en dan wel een filteraanpassingen.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Maw, prijs pret verhouding is wellicht de beste... :idea: :?:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door hannesie »

Jij begrijpt het.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Ga mij maar eens inlezen in de afdac lb. Knuisje al een pb gestuurd. :)

Wel slecht gekozen, dat LB. Ben toch al meerdere keren aan het kijken geweest naar de diverse opties en door dat Low Budget altijd op het verkeerde been gezet... sorry, ben nu eenmaal communicatieadviseur. :hide:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door knuisje »

Er is ook een LBVS speaker en die klinkt ook erg goed...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Hahaha... :lol:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door MickRS »

Kitje besteld... :rock:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen

Bericht door Jan Geert »

Ik speel hier op een plankje met de laatste weiliang kit met de nieuwe AKM AK4495 chipset inclusief XMOS USB interface.
In vergelijking met de fully tricked out HK dac + pjotr voeding met broskie uitgang is het verschil wel erg groot in het voordeel van het AKM bord. En dat na enkel een upgrade met solid polymer caps en extra RC RAW sectie in de voeding van de chipset.
Toch een beetje een dubbel als je het gevoel krijgt dat je andere DACs wel in de prullenbak kunnen... :hide:
Plaats reactie