Ladder DAC voor gewone stervelingen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ladder DAC voor gewone stervelingen
Het ziet ernaar uit dat eea in een stroomversnelling komt. Vriend van mij wil toch ook wel weer een nette set hebben. Mijn oude Jordan vtl's voor weinig, de Arcam versterker van lampie voor weinig, een hp usdt voor weinig en dan ook nog mijn Maverick Audio D2 dac voor, je raadt het al, weinig...
Maar dat betekent dat ik nu ook nog moet uitkijken naar een dac. Nu kan ik een dddac 1543 mk2 ook voor weinig overnemen, maar twijfel een beetje of dit inmiddels toch niet een iets te oud concept is.
In comes Soekris. Maar afgaand op de draadjes hier en op bv diyaudio zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Want ook al twijfel ik er niet aan dat deze dac waanzinnig getweakt kan worden, het moet voor gewone stervelingen als ik toch ook te doen zijn.
Dus stel: ik ga uit van de volgende componenten:
Soekris 0,02% versie
USB to i2s converter; bv bij de pizzakoerier of de afhaalchinees
Amplimo trafo of, doe es gek, een r-core trafo
Hoe zou dit klinken?
Maar dat betekent dat ik nu ook nog moet uitkijken naar een dac. Nu kan ik een dddac 1543 mk2 ook voor weinig overnemen, maar twijfel een beetje of dit inmiddels toch niet een iets te oud concept is.
In comes Soekris. Maar afgaand op de draadjes hier en op bv diyaudio zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Want ook al twijfel ik er niet aan dat deze dac waanzinnig getweakt kan worden, het moet voor gewone stervelingen als ik toch ook te doen zijn.
Dus stel: ik ga uit van de volgende componenten:
Soekris 0,02% versie
USB to i2s converter; bv bij de pizzakoerier of de afhaalchinees
Amplimo trafo of, doe es gek, een r-core trafo
Hoe zou dit klinken?
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
En mijn vraag is natuurlijk vooral bedoeld voor mannen zoal hannesie, cve en democles die zich al vermaakt hebben met deze dac... 
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Ghehehe...
22 pagina's in jouw draadje en je vraagt nog 'hoezo?'
Natuurlijk lijkt het mij leuk om er bv een Salas shunt psu aan te hangen, maar in eerste instantie wil ik gewoon voor een acceptabel bedrag een goede dac in elkaar sleutelen... Een beetje 'plug & play' zeg maar. Gewoon omdat ik nu en de tijd en het geld niet heb om alles uit de kast te trekken.
Het handigste zou zelfs zijn als de usb naar i2s converter middels de usb z'n voeding zou krijgen, zoals op arduino zn site staat...
Natuurlijk lijkt het mij leuk om er bv een Salas shunt psu aan te hangen, maar in eerste instantie wil ik gewoon voor een acceptabel bedrag een goede dac in elkaar sleutelen... Een beetje 'plug & play' zeg maar. Gewoon omdat ik nu en de tijd en het geld niet heb om alles uit de kast te trekken.
Het handigste zou zelfs zijn als de usb naar i2s converter middels de usb z'n voeding zou krijgen, zoals op arduino zn site staat...
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Met deze dac zou ik even wachten als ik jou was,er zijn nog te veel ontwikkelingen gaande.
M.a.w. de dingen die ik met mijn versie moet veranderen,vergen nogal wat denkwerk en soldeer oefeningen.
En voor dat je het weet verkloot je de boel.
Zou me eerst maar eens inlezen in alle dingen,voordat je hieraan begint.
deze vanaf ongeveer hier: http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost4381418
deze: http://www.moredamfilters.info/
en deze; https://hifiduino.wordpress.com/
Niet dat de dac standaard verkeerd klinkt,maar heb je er meer gehoord dan weet je de verschillen en dus ook waar het wringt......
Heb een tijdje niks meer gepost,niet omdat het slecht gaat klinken,maar omdat ik niet precies weet wat te doen tot nu toe.
En hoe meer je hier induikt,hoe ingewikkelder het wordt.
Het is niet meer het luisteren, van dit is goed en dit niet.
Nee de gehele medische diagnostica er bij.
Geen plug and play voor mij dus...................
M.a.w. de dingen die ik met mijn versie moet veranderen,vergen nogal wat denkwerk en soldeer oefeningen.
En voor dat je het weet verkloot je de boel.
Zou me eerst maar eens inlezen in alle dingen,voordat je hieraan begint.
deze vanaf ongeveer hier: http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost4381418
deze: http://www.moredamfilters.info/
en deze; https://hifiduino.wordpress.com/
Niet dat de dac standaard verkeerd klinkt,maar heb je er meer gehoord dan weet je de verschillen en dus ook waar het wringt......
Heb een tijdje niks meer gepost,niet omdat het slecht gaat klinken,maar omdat ik niet precies weet wat te doen tot nu toe.
En hoe meer je hier induikt,hoe ingewikkelder het wordt.
Het is niet meer het luisteren, van dit is goed en dit niet.
Nee de gehele medische diagnostica er bij.
Geen plug and play voor mij dus...................
Laatst gewijzigd door democles op za 29 aug 2015, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Je zou ook eens naar een dac van Twisted Pear kunnen kijken...
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Precies... Vandaar de titel van dit draadjedemocles schreef:En hoe meer je hier induikt,hoe ingewikkelder het wordt.
Had ook al gelezen dat er nogal wat 'upgrades' doorgevoerd worden. Helaas voldoende kinderziektes om deze dac nog even on hold te zetten.
Ik loop al een tijdje rond met het idee om een mooie dac te bouwen. Het is nu duidelijk de 'bottle neck' in mijn set. Natuurlijk al veel gelezen over de alternatieven, zoals de Buffalo. Maar die is aanzienlijk prijziger voordat ie draait.
En dan hebben we nog de beide Afdacs, de HKdac, de Curryman, dddac. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.
Het lastigste is natuurlijk om te bepalen wat nu de beste keuze is.
De Soekris vond ik vooral aantrekkelijk vanwege het idee dat je met een trafo en een usb/i2s board het ding al draaiend hebt. Ik ben namelijk nogal druk met de Pearl2...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
DDDAC is leuk ma qua prijs zou ik dan voor een TP gaan. (Heb ze beide geprobeerd, TP Buffalo is gebleven) De HK dac is in vergelijking met DDDAC en TP Buffalo geen optie. Andere genoemde dac's kan ik niets over zeggen want die heb ik niet gehoord.
Wat financiën betreft: je kan iets goedkopers nemen maar de vraag is dan of je na verloop van tijd toch weer een stap omhoog wil nemen. Ga je toch voor die strategie heb je natuurlijk wel de lol er van gehad.
Overigens heeft TP ook nog de OPUS (heb ik ook gehad). Beter als de HK in mijn optiek. Mocht je voor een TP adac gaan neem dan gelijk de Placid voedingen want die zijn erg goed.
Wat financiën betreft: je kan iets goedkopers nemen maar de vraag is dan of je na verloop van tijd toch weer een stap omhoog wil nemen. Ga je toch voor die strategie heb je natuurlijk wel de lol er van gehad.
Overigens heeft TP ook nog de OPUS (heb ik ook gehad). Beter als de HK in mijn optiek. Mocht je voor een TP adac gaan neem dan gelijk de Placid voedingen want die zijn erg goed.
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
AF-DAC is dan wel een hele mooie, van knuisje.
Ik heb ze beide, en durf dat met een gerust gemoed te zeggen.
Ik heb ze beide, en durf dat met een gerust gemoed te zeggen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Hans, jij kan vergelijken tussen HK, AF en Soekris dac. Geef eens een top drie?
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Lastig hoor. Het is ook een optelsom van de rest van de delen.Leeuwarden schreef:Hans, jij kan vergelijken tussen HK, AF en Soekris dac. Geef eens een top drie?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Ik snap dat het redelijk persoonlijk en afhankelijk van gebruikte apparatuur en de grenzen van die apparatuur. Maar als ik naar mijn eigen lijstje kijk dan kan ik toch wel een top 4-tje maken. Komt ie:
4- HK dac
3- OPUS
2- DDDAC na modificatie van voeding, daarvoor is het z'n geld niet waard
1- Buffalo
4- HK dac
3- OPUS
2- DDDAC na modificatie van voeding, daarvoor is het z'n geld niet waard
1- Buffalo
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Ik heb er hier ook dan wel 4.
Helemaal vergelijken tegelijkertijd heb met alle 4 is niet gedaan.
Maar wel de combi van de laatste 3.
Een heel goedkoop dacje van € 19,--, kant en klaar.
De HK DAC met de betere Pjotr voeding, is stabiel en geeft ook tevens een behoorlijk hoog uitgangsniveau. maakt dat wat moeilijker als je gaat vergelijken, en het moet eerlijk, je wilt jezelf niet bedonderen tenslotte.
De Ladder die ik nu heb is dan met veel 111 en nullen best een heel erg goede dac, met dan vooral in het midden gebied heel erg dynamisch, maar tegelijkertijd eigenlijk een vorm van OEM uitvoering, als je 1 bron wilt als bijv. streamer met, of USB met de I²S aansturing en verder geen fratsen een heel best klinkende combi, maar tevens als je dit koppelt aan een heel dynamisch systeem kan het wel eens teveel worden.
Ik heb zelf een redelijk "laid back" opzet met de luidsprekers hier, en is dan wel te constateren dat die Soekris het midden erg realistisch weet neer te zetten.
Kijk ik dan naar de AF-DAC, dan heb ik een uitontwikkeld, zeer goed klinkende opzet met een goed opgezette bediening voor verschillende bronnen, en tevens flexibel is op te zetten.
Ik weet niet of knuisje er nog wat van heeft, maar dat zou mijn voorkeur zijn, en anders een opzet met de ESS 9018 of 9016 Chip in een goed opgebouwd geheel.
Voor mij is inmiddels het wel duidelijk geworden dat het kunnen afspelen van DSD file's echt niet een must is, maar dat het simpel weg de opname is die zorgt dat het een ultieme geluidsbeleving, en daar hoort dan wel een ULTIEME DAC bij.
Helemaal vergelijken tegelijkertijd heb met alle 4 is niet gedaan.
Maar wel de combi van de laatste 3.
Een heel goedkoop dacje van € 19,--, kant en klaar.
De HK DAC met de betere Pjotr voeding, is stabiel en geeft ook tevens een behoorlijk hoog uitgangsniveau. maakt dat wat moeilijker als je gaat vergelijken, en het moet eerlijk, je wilt jezelf niet bedonderen tenslotte.
De Ladder die ik nu heb is dan met veel 111 en nullen best een heel erg goede dac, met dan vooral in het midden gebied heel erg dynamisch, maar tegelijkertijd eigenlijk een vorm van OEM uitvoering, als je 1 bron wilt als bijv. streamer met, of USB met de I²S aansturing en verder geen fratsen een heel best klinkende combi, maar tevens als je dit koppelt aan een heel dynamisch systeem kan het wel eens teveel worden.
Ik heb zelf een redelijk "laid back" opzet met de luidsprekers hier, en is dan wel te constateren dat die Soekris het midden erg realistisch weet neer te zetten.
Kijk ik dan naar de AF-DAC, dan heb ik een uitontwikkeld, zeer goed klinkende opzet met een goed opgezette bediening voor verschillende bronnen, en tevens flexibel is op te zetten.
Ik weet niet of knuisje er nog wat van heeft, maar dat zou mijn voorkeur zijn, en anders een opzet met de ESS 9018 of 9016 Chip in een goed opgebouwd geheel.
Voor mij is inmiddels het wel duidelijk geworden dat het kunnen afspelen van DSD file's echt niet een must is, maar dat het simpel weg de opname is die zorgt dat het een ultieme geluidsbeleving, en daar hoort dan wel een ULTIEME DAC bij.
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Thanx mannen! Daar hebben we wat aan.
En waar staat de afdac lb dan in dit rijtje?
En waar staat de afdac lb dan in dit rijtje?
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Ik zat na te denken, waar hebben we toen een vergelijk gehouden, kan Breda zijn geweest.
Wat ik mij kan herinneren is dat hij (de LB uitvoering) klankmatig nauwelijks tot niets onderdeed voor zijn grote broer, de chip die er in word gebruikt is ook degene die men nu gebruikt voor de MQA van Meridian, en dan wel een filteraanpassingen.
Wat ik mij kan herinneren is dat hij (de LB uitvoering) klankmatig nauwelijks tot niets onderdeed voor zijn grote broer, de chip die er in word gebruikt is ook degene die men nu gebruikt voor de MQA van Meridian, en dan wel een filteraanpassingen.
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Ga mij maar eens inlezen in de afdac lb. Knuisje al een pb gestuurd.
Wel slecht gekozen, dat LB. Ben toch al meerdere keren aan het kijken geweest naar de diverse opties en door dat Low Budget altijd op het verkeerde been gezet... sorry, ben nu eenmaal communicatieadviseur.
Wel slecht gekozen, dat LB. Ben toch al meerdere keren aan het kijken geweest naar de diverse opties en door dat Low Budget altijd op het verkeerde been gezet... sorry, ben nu eenmaal communicatieadviseur.
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Er is ook een LBVS speaker en die klinkt ook erg goed...
Re: Ladder DAC voor gewone stervelingen
Ik speel hier op een plankje met de laatste weiliang kit met de nieuwe AKM AK4495 chipset inclusief XMOS USB interface.
In vergelijking met de fully tricked out HK dac + pjotr voeding met broskie uitgang is het verschil wel erg groot in het voordeel van het AKM bord. En dat na enkel een upgrade met solid polymer caps en extra RC RAW sectie in de voeding van de chipset.
Toch een beetje een dubbel als je het gevoel krijgt dat je andere DACs wel in de prullenbak kunnen...
In vergelijking met de fully tricked out HK dac + pjotr voeding met broskie uitgang is het verschil wel erg groot in het voordeel van het AKM bord. En dat na enkel een upgrade met solid polymer caps en extra RC RAW sectie in de voeding van de chipset.
Toch een beetje een dubbel als je het gevoel krijgt dat je andere DACs wel in de prullenbak kunnen...
