Tweedehands subwoofer kopen vs zelf bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

2de hands sub of zelfbouw (20Hz)

Zelfbouw
15
68%
Tweedehands
5
23%
Ander
2
9%

Totaal aantal stemmen: 22

dm330i

Tweedehands subwoofer kopen vs zelf bouwen

Bericht door dm330i »

Waarschijnlijk een retorische vraag in dit forum maar toch, ik stel de vraag :think:

Toen ik mij registreerde had ik B&W DM330i's gekocht die, nadien, eigenlijk niet veel soeps bleken te zijn. Na mijn topic hier had ik de rekening gemaakt en ze uiteindelijk weggedaan. Ik ben momenteel op zoek naar speakers, en sta op het punt mooie transmissielijn speakers te kopen van Criterion. Mijn eigen speakers bouwen zie ik nog niet zitten wegens te complex en tijdrovend.

Ik zou mijn setje graag willen vervolledigen met een subwoofer, maar twijfel hierbij tussen zelfbouw en een tweedehands subwoofers via marktplaats.

Volgens "het internet" is een subwoofer relatief eenvoudig, een ideaal 'opstapje' naar het bouwen van je eigen speakers (of 'verbeteren' en restaureren van bestaande). Ik kan ook op zoek gaan naar een tweedehands versterker en woofers...om de kosten te drukken.

Ruimte is niet echt een probleem, dus het mag best groot worden. Afwerking hoeft niet speciaal te zijn, zwart is ok. Ik heb de indruk dat je soms veel betaalt omdat het per sé klein en mooi moet zijn...

Wat zijn jullie meningen/ervaringen?

Budget zou maar 2-300 EUR zijn...
Archie

Re: Tweedehands subwoofer kopen vs zelf bouwen

Bericht door Archie »

Zou eerst even wachten tot je de nieuwe luidsprekers hebt.. Luisteren naar hoe ze klinken in je kamer. Misschien heb je niet eens een sub nodig? Of misschien eerst eens spelen met de akoustiek van de ruimte waar ze in komen te staan, misschien is daar nog wat te verbeteren.

Aangezien je de vraag hier stelt neig je al een beetje naar zelfbouw. Als je dat ziet zitten, doen! Erg leuk en relatief eenvoudig en hoeft niet zo duur te zijn. Heb nog nooit een hifi subwoofer gemaakt maar wel een low-fi ding dat in het dak van mijn auto zit (Renault Kangoo dus plek zat) met een el cheapo verstekert. Klinkt bruut, Rammstein derop ofzoo.. :rock:
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik zou ook even wachten totdat je een weekje of 2,3 met je nieuwe luidsprekers hebt gespeeld.\
Mocht je dan nog wat (sub) laag missen, dan heb ik wel een leuk/interessant setje voor je. Laat tzt maar wat van je horen.
mountainbiker

Bericht door mountainbiker »

Dit is een zelfbouw forum. Advies is dan ook om zelf te bouwen.
dm330i

Bericht door dm330i »

Bedankt voor alle reacties.

De luidsprekers zijn transmissielijn en zouden tot 18 hz gaan. De verkoper is een audiofiel met een hele collectie speakers en heeft er zelf ook een sub bij staan, wel een zware van 50 kg die tot onder 20 hz gaat...deze zal ik mee testen bij aankoop om te luisteren of ik die sub nodig heb. Ik vermoed dat ik wel een sub erbij zal willen na die test...heb nu een oassieve canton sub maar die geeft niet veel.

Ik stel de vraag omdat ik als ik een sub koop een goede wil hebben, het zijn goede speakers dus een sub erbij die tot 35 hz gaat voegt niet zoveel toe.

Op hoeveel moet je rekenen voor een zelfbouw sub die tot 20 hz gaat?
dwijtsma

Bericht door dwijtsma »

Weet je zeker dat die luidsprekers tot 18Hz gaan? Ik ken geen luidsprekers die zo diep gaan. bovendien, onder de 30Hz zit niet veel meer. Is dan puur voor het gevoel/ wapperende broekspijpen. :rock:

Subwoofers zet je neer om onder de 80Hz/120Hz te gaan. Ideaal als je compacte luidsprekers wilt, maar niet wilt inleveren op het laag.
dm330i

Bericht door dm330i »

De t+a criterion t 160 zou tot 18 hz gaan maar daar heb ik ook twijfels bij...
architect

Bericht door architect »

voor heel diep strak laag heb je gewoon veel oppervlak nodig, als je dat niet hebt kun je best 18hz halen maar niet luid
voor films met stevig diep laag heb meer nodig dan een fullrange speaker
maar waarom zo snel?

maar nu een sub kopen op marktplaats voor een scherpe prijs kan geen kwaad, die raak je voor hetzelfde of iets minder wel weer kwijt
Archie

Bericht door Archie »

Krijg het idee dat je jezelf overtuigd hebt dat een een subwoofer moèt hebben. Eens gezocht op die Criterions en afgaande op het plaatje zit daar in sommige modellen zeker een 12 inch woofer in of zelfs een 15".. Lijkt me dat je niet echt sublaag tekort zal komen :-k

Onder de 30 Hz hoor je idd niks (de buren zes deuren verderop zullen wat trillend servies ervaren maar ja...)

Ik heb een dikke yamaha subwoofer, 150 watt, zwaar ding, en hou van laag. Deze staat nu ongebruikt boven wegens een overkill aan laag. (Wel eens kombineren met de kleine Meiborg's!) Wat ik ook erg moeilijk vond was een geschikt plekje vor het ding te vinden zònder overal in huis vervelende staande golven te krijgen van wollige basdreun...
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door stessaja »

http://www.hifi-wiki.de/index.php/T%2BA ... on_T_160_E

Denk dat dit hem is.
Duitse luidspreker, ook duits klankbeeld?
Dat is veel hoog en veel laag (badkuipje :roll: )

Wat doet je kamer met de bas? En denk aan een goede versterker!

Stephan
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Gaat het om de T+A Criterion T160?
De fabrieksopgave van het frequentiebereik is vaak nietszeggend omdat de grapjassen bij de uitersten van dat bereik vaak geen verzwakking vermelden.

Gelukkig gaat het om een TL en dan is er wel een aardige schatting van te maken als de woofergrootte bekend is.
20Hz met volle druk moet je niet verwachten, maar met een 20cm woofer in een TL kan je echt heel laag gaan.
In ieder geval 40Hz met volle druk.
Waarschijnlijk ligt het -10dB punt rond 20Hz.

In een kamer speelt dan roomgain en staande golven nog een rol die het sub-/basbereik aanzienlijk kunnen versterken.
Mijn gok is dat er al aardig wat onweergerommel uit de speakers komt ;).

Om daar nog iets aan te voegen heb je wel een monsterlijk sub nodig!
Daar zal een doorsnee commerciële sub weinig aan te voegen (in ieder geval niet in het sublaag <30Hz).
dm330i

Bericht door dm330i »

Er zitten inderdaad twee woofers van 20 cm, de eigenaar heeft een monster sub (kostte nieuw paar duizend eur) die blijkbaar iets zou toevoegen.

Ik kan die sub overnemen voor 550 eur maar vind dat veel, vandaar de vraag hpeveel het zou kosten om een budget diy monstersub te maken.
Archie

Bericht door Archie »

Eeehhhh....

Zoiets misschien?[youtube] http://youtu.be/W0QUloqPIyk [/youtube]
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Leuk gedaan door die gast... Met de 2 15" subs gaat het ook lekker... 145+db
dm330i

Bericht door dm330i »

Bedankt voor de reacties! in die richting wil ik inderdaad gaan, door een (belachelijk grote) zelfgemaakte kist te maken. Taped horn woofers lijken mij de beste optie.

Iets zoals dit:

http://www.billfitzmaurice.com/THT.html
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... -20-a.html

Redelijk groot maar ook relatief goedkoop om te maken en een goede respons van 20 - 100 Hz...

of de martysub, een ported ventilated ontwerp

http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... b-faq.html

Ziet er iets eenvoudiger uit om te maken, en ook (iets) kleiner als ik de 'minimarty' of de 'cube' neem.

Enige nadeel is dat het amerikaanse draadjes zijn en dus ook amerikaanse drivers en amps...
Archie

Bericht door Archie »

Die Inuke's zijn van Behringer, das zo Duitsch ast maar zijn kan. De drivers zijn waarschijnlijk ook gewoon te krijgen.

Waar ik wel twijfes bij ervaar, is dit nog wel comfortabel om naar te luisteren? En hoe lang hou je het vol wanneer je gebombardeerd wordt door Broodjes Decibel :think:

Welke muziek wil je gaan draaien eigenlijk?

Er worden op dit forum wel eens speaker-build-off's gehouden heb ik gelezen, mss een ideetje voor je om hier een contest aan te hangen, 'How Low can you Go' :rock:

Naast de Needle, de Meiborg Mini, de LBVS nu de HLG? Een ultra lowbudget wapperende hosenbeinen subwoofer :lagge:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Archie

Bericht door Archie »

:hide: jamaar, jamaar, jamaar, das zooo lang gelee toen de pliesie nog op varkens reed en schoot met houten kogels!!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Archie schreef:
:hide: jamaar, jamaar, jamaar, das zooo lang gelee toen de pliesie nog op varkens reed en schoot met houten kogels!!
Nou en? 4 jaar geleden pas. Ik hoor hier forumleden praten over Philips drivers (bombardon) uit de tijd dat de autoped mijn hoofdvervoermiddel was :rofl: :rofl:
dm330i

Bericht door dm330i »

Bedankt voor de reacties!

Wij luisteren naar heel veel soorten muziek. Vaak de radio, maar dat is meer als achtergrond. Echt luisteren doe ik graag naar iets oudere muziek, nat king cole, luis armstrong, tom jones, michael jackson, leonard cohen, barry white, glenn miller, Bach, kim wilde, ... vanalles dus. Maar ook moderne muziek zoals busta rhymes, metallica, adele, ...

Ik ben ondertussen al overgegaan tot de aankoop van "Panasonic WM-61A Electret Condenser MIC Capsule 2PCS" en "6Ft 1.8m 1/4" 6.35mm stereo male plug to male audio mic extension Cable leads". Via ebay inclusief shipping voor 13 euro of zo :goeie: jullie weten dus wat ik daarmee wil maken...

Lekker wat experimenteren ermee, kijken hoe de luidsprekers zullen presteren in mijn luisteromgeving (eerst gaan luisteren in noord nederland...) en misschien een subwoofer bouwen. Heb nog een maand om rond te kijken en dan zal ik de knoop doorhakken, maar zo'n tapped horn subwoofer lijkt mij ideaal, heb zelfs een lege hoek om hem in te zetten :rock:

Ik denk er trouwens aan om de 'lilwrecker' te bouwen. Het ultieme lilmike ontwerp dat nog in een normaal huis past. Of de F20...
Laatst gewijzigd door dm330i op vr 28 aug 2015, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een sub is zo goed als z'n plaatsing...

liever een kleine sub op de juiste plek dan een giga sub op een positie die totaal niet lekker matcht met de luisterplek.
Zonder match is diepgang zelfs killing voor je sound, het wordt dan een heel onnatuurlijk traag sublaag gewauwel.
SARK

Bericht door SARK »

8-[ [Miereneuk-modus]Kim Wilde en Metallica zijn ongeveer in dezelfde periode begonnen dus Metallica is niet moderner[/Miereneuk-modus]
Archie

Bericht door Archie »

Kim Wilde is dan wel weer meer een lekker ding dan Metallica :mrgreen:
SARK

Bericht door SARK »

:rock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Archie schreef:
Nou en? 4 jaar geleden pas. Ik hoor hier forumleden praten over Philips drivers (bombardon) uit de tijd dat de autoped mijn hoofdvervoermiddel was :rofl: :rofl:
Om dan nog maar niet te spreken over alle schakelingen rondom elektronen-buizen die hier bedacht worden, dan heb je het over techniek van voor WOII... :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”