naar (veel) beter geluid

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door AatV »

Eigenlijk een beetje vloeken in kerk op een zelfbouwforum, maar tegen een "kleine" Klipsch van €75 per stuk valt moeilijk te doe het zelven. Let wel,ik heb hem niet gehoord, maar denk dat het best een behoorlijke luidspreker is.
Een linkje naar de koopjeskelder van correct in Rotterdam :
https://www.correct.nl/koopjeskelder.php?VS=B

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door hannesie »

Gaan luisteren in studio's is niet zo eenvoudig in het land waar ik woon (Hongarije). Ik zou een goed advies voor een setje speakers daarom erg op prijs stellen.
Een linkje naar de koopjeskelder van correct in Rotterdam :
https://www.correct.nl/koopjeskelder.php?VS=B
Dat is ook wat lastig als je in Hongarije woont. :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door ray5150 »

Tis effe een stukje rijden... :-"
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door Jag »

Lbvs hele goeie optie. En anders de Jbl ls308, die kan je ook blind kopen.
butterflies
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door butterflies »

Ik heb besloten om een paar nuberts aan te schaffen. Nubox 483 of 513.
Nu op zoek naar een passende versterker die alles uit die boxen haalt. Dit is uiteraard niet het juiste forum daarvoor. Mogelijk wil iemand toch een advies geven. Tweedehands kan ook.

Ik vraag me af wat ik het best kan doen. Naast een versterker wil ook een mediaspeler/netwerkspeler. Ik heb zitten kijken naar iets dat beiden integreert. Bijv Marantz melody of NAD 7050. Ik ben echter bang dat dat ten koste gaat van de geluidskwaliteit.
Ook las ik goede berichten over de Arcam A19. Die zou ik dan kunnen combineren met een netwerkspeler (bijv CA CXN). Wat doet mijn speakers het beste tot recht komen? Daar gaat het mij om.

Tevens is het van belang om te weten dat ik als bron met name het internet zal gebruiken. Ik luister veel naar radiokanalen over de hele wereld maar vooral zit ik vaak op Spotify.
De vraag is of ik vanwege de (beperkte) kwaliteit van deze bronnen wel echt kan gaan genieten van mijn nieuwe aanwinsten. Hoe zit het daarmee? Hebben jullie audio fanaten allemaal een draaitafel met vinyl erop?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door hannesie »

butterflies schreef:
knip.................
Tevens is het van belang om te weten dat ik als bron met name het internet zal gebruiken. Ik luister veel naar radiokanalen over de hele wereld maar vooral zit ik vaak op Spotify.
De vraag is of ik vanwege de (beperkte) kwaliteit van deze bronnen wel echt kan gaan genieten van mijn nieuwe aanwinsten. Hoe zit het daarmee? Hebben jullie audio fanaten allemaal een draaitafel met vinyl erop?
Weinig lol voor een zelfbouw audio forum, Ik heb geen Vinyl meer actief, maar voor Spotify moet je gewoon zelf een Raspberry Pi in elkaar fröbelen, en dan een HifBerry Dac je er bij, heb je toch nog wat zelf bouw. :mrgreen:
Kijk bij streaming audio en je kunt het niet beter krijgen als wat je daar vindt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door ray5150 »

butterflies schreef:
Hoe zit het daarmee? Hebben jullie audio fanaten allemaal een draaitafel met vinyl erop?
Neuh, heb ik jaren geleden al weggedaan. ben nu meer van de tapestreamers. :mrgreen:
Zowel analoog als digitaal. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door Kappa7 »

butterflies schreef:
Hebben jullie audio fanaten allemaal een draaitafel met vinyl erop?
Yep kan nog geen enkele digitale bron aan tippen.
Maar zonder gekheid via digitale bron kan je ook prima van muziek genieten. Ook van de online diensten zijn naast Spotify ook alternatieve die bestanden in flac aanbieden wat de zelfde kwaliteit heeft als cd of beter.
Echter verwacht ik dat het gewoon via Spotify als snel goed genoeg is.
Daarnaast kan je eens testen met flac in hires bestanden of je de verschil en hoort en ook de meerkosten daarvan waard vind. Met de digitale berry die Hans al voorstelde maar ook met een Sonos +extra dac kan je prima uit de voeten en heel behoorlijk muziek afspelen.
butterflies
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door butterflies »

Het schijnt dat je tegenwoordig ook via je HDTV naar Spotify kunt luisteren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kan mijn Samsung 6400 HDTV door middel van een optische kabel verbinden met mijn Marantz SR 4400 receiver. En dan mijn nieuwe nuberts nubox513 (die ik vandaag heb besteld) er aan hangen. En dan eens kijken of dat lekker klinkt.
De vraag is wat dan de beperkende faktor zal zijn in de geluidskwaliteit?

Jullie laten dat zelfbouwen klinken alsof het allemaal zo eenvoudig is.
Wat win je eigenlijk met dat knutselen behalve dat het leuk is en geld bespaart? Hoeveel geld bespaar je er eigenlijk mee? Hoe verhoudt zich de geluidskwaliteit tot een kant en klare netwerkspeler?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door hannesie »

Ik heb hier een optische aansluiting met de Samsung ue6510 naar verschillende Dac's geprobeerd, de optische uitgang geeft dan 24 bits/48 kHz, en dat is prima te doen, ook de synchronisatie van stem/beeld is behoorlijk.
butterflies
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door butterflies »

Ik heb inmiddels een paar nubox 513 thuis staan. Ze hangen aan mijn oude Marantz SR4400. Ben niet zo kapot van het geluid van deze combinatie. Kent iemand deze speakers? Welke versterker heb je erbij en hoe klinkt het?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door richard »

butterflies schreef:
Wat win je eigenlijk met dat knutselen behalve dat het leuk is en geld bespaart?
Voldoening en eigenwaarde.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door ds23man »

Ken ze verder niet, maar zo te lezen geen rommel:

http://www.fairaudio.de/test/lautsprech ... est-1.html

Heb je al eens met die schakelaar voor het hoog gespeeld?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door Barry2001 »

butterflies schreef:
Jullie laten dat zelfbouwen klinken alsof het allemaal zo eenvoudig is.
Wat win je eigenlijk met dat knutselen behalve dat het leuk is en geld bespaart? Hoeveel geld bespaar je er eigenlijk mee? Hoe verhoudt zich de geluidskwaliteit tot een kant en klare netwerkspeler?
Ten eerste is het ongelooflijk leuk om zelf iets te bouwen. Je kunt het aanpassen naar eigen smaak, en zo gek maken als je zelf wilt. Daarnaast is bouwen tegenwoordig veel eenvoudiger. Als je weinig ervaring hebt zijn er kitjes te koop die je kunt gebruiken, er is een schat aan informatie op internet. Daarnaast is er dit forum waar de bereidheid om te helpen groot is.

Geld besparen, 2 dingen: een goede versterker zelf bouwen hoeft niet goedkoper zijn dan een apparaat kopen. Er zijn goede commeriele versterkers te koop voor geld waar je nauwelijks tegenaan kunt bouwen. Dat doe je om eerder genoemde redenen. De andere kant is de luidspreker, ik hoor op luisterdagen wel eens speakers die voor een bedrag in elkaar zijn gezet waarvan ik overtuigd ben dat je een dergelijke kwaliteit niet voor het geld koopt.

Maar vooral, zelfbouw heeft een hoge funfactor.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door John P »

Kun je beschrijven wat je mist? Je weet toch hopelijk dat je de boxen van Nubert terug kan sturen als ze je niet bevallen onder voorwaarden.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door Chris_T »

Bij nieuwe boxen is het ontzettend belangrijk om zo goed in te laten spelen.
Heb je de woofertjes al flink laten wapperen?
Hoeft niet met met muziek te zijn, een lage sinus van 15-20Hz is ook prima.
Deze 13cm woofertjes dan met +/-3mm laten wapperen, 6mm in totaal, voor ca. 10-15min.
Dan is het al voor 90% ingespeeld.
In totaal kan het best een tijd duren voordat het geluid goed los wilt komen van de boxen en de diepte van het geluidsbeeld toeneemt.
Maar met deze behandeling ben je dan voor een groot deel al daar.

Het ziet er trouwens naar uit dat de woofertje van Peerless zijn met een polypropyleen conus en dat zijn echt prima woofertjes!
De tweeter lijkt wel een Vifa of Scanspeak als ik de achterkamer daarvan bekijk.
Absoluut geen budget ding.

Al met al hoogwaardige componenten wat ik van de foto's kan zien.
De verkoopprijs zou met gemak het dubbele kunnen zijn.
Kortom de Nubert lijkt mij ontzettend veel speaker voor het geld en iets waar je niet tegenop kunt bouwen.
Wel leuk om als basis te gebruiken voor zelfbouw modificaties natuurlijk :bakkie:

Wat alleen wel vaak zo is, is dat fabrikanten naar een bepaalde 'house sound' streven om zich te profileren.
B&W staat er bijvoorbeeld bekend om, om een hele warme klank te hebben (veel midlaag, teruggetrokken hoog).
Het kan dus best zijn dat de Nubert ook last heeft van een bepaalde 'sound'.
Het is een Duits merk, dus het zou mij niet verbazen als de speakers bijvoorbeeld (te)veel hoog hebben.

Maar zoals eerder al aangegeven is, maakt de inrichting van de luisterruimte ontzettend veel uit.
Een harde kale ruimte is zo'n beetje het ergste wat je kunt hebben.
Alle staande golven en reflecties daarin maken dan gehakt van het geluidsbeeld.
Dan maakt het ook niet uit hoe goed een bepaalde luidspreker dan wel niet is.
Hoewel het wel zo kan zijn dat de ene soort/type er meer last van heeft dan de ander.

Kun je misschien omschrijven hoe de ruimte eruit ziet? Bekleding, afmetingen, luisterplek, opstelling van de boxen etc.
En wat je bijvoorbeeld stoort aan het geluid.
Dan is er in ieder geval een goede inschatting te maken waar mogelijke knelpunten zijn en wat je uit zou kunnen proberen.
En als aanpassing van de ruimte niet mogelijk is, welke soort speakers je dan het beste kan nemen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door Jag »

Toch is dat geen garantie. Xtz gebruikt ook uitstekende componenten (Seas) met uitstekende bouw kwaliteit, en het klinkt nergens naar (twee modellen gehoord).

Laag weergave is sowieso meer een eigenschap van de ruimte en positionering dan van de speaker. Verder is er bijna geen algemene uitspraak over te doen behoudens dat tegen een muur aanzitten veel laag geeft.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door John P »

Ik heb deze boxen wel eens gehoord en ze zijn echt niet slecht. Ik vindt ze qua systeem niet zo slim want de mid maakt meer uitslag als de bassen. zelf zou ik als eerste de BR buis van de midwoof dicht maken. Ze zijn ook door verschillende bladen onderscheiden, dus echt troep is het niet. Ik ken de kwaliteit van de versterker niet, maar meestal is de interactie tussen ruimte en box het belangrijkste.
butterflies
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door butterflies »

Chris-t:
Over dat inspelen. Ik wil dat proberen, maar wellicht kun je me adviseren hoe ik dat moet doen. Met muziek want aperatuur om dat te doen heb ik niet. Gewoon hard zetten met muziek waar veel bass in zit? En moet ik er dan op letten dat de woofers circa 6 mm heen en weer bewegen?

Zijn speakers als ze niet zijn ingespeeld scheller dan ingespeelde speakers. Of hoe zou je het verschil omschrijven tussen ingespeelde en niet ingespeelde speakers?

John-p:
Je zegt: De mid maakt meer uitslag dan de bassen.
Wat betekent dat precies? En kan dat er de oorzaak van zijn dat ze schel klinken? En als ik dan die buis dichtstop, wordt het dan minder schel? Of had je een andere reden om die buis dicht te stoppen? En waarom precies de middelste woofer?

Ik zal ook eens proberen de speakers naar een kleinere ruimte te brengen en wat lakens ophangen om de galm te verkleinen. het probleem met mijn huis is dat het allemaal strak en modern is. Geen tapijt, geen gordijnen. Wellicht is het beter om hier speakers neer te zetten die van zichzelf warmer klinken met minder hoge tonen. Ik heb naar die Bowers & Wilkins 683 S2 zitten kijken, maar vanwege de betere prijs de Nuberts gekocht. Die B&W zijn bijna het dubbele, maar krijgen zeer lovende reviews. Nu, ik zal in ieder geval eerst eens goed experimenteren.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door John P »

Ik zou niets veranderen aan de box als je ze nog eventueel wil retourneren. Als je ze te schel vindt moet je eerst eens met de tweeter-schakelaar bij de kabelaansluiting spelen om te kijken of dit helpt.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: naar (veel) beter geluid

Bericht door Chris_T »

butterflies schreef:
Chris-t:
Over dat inspelen. Ik wil dat proberen, maar wellicht kun je me adviseren hoe ik dat moet doen. Met muziek want aperatuur om dat te doen heb ik niet. Gewoon hard zetten met muziek waar veel bass in zit? En moet ik er dan op letten dat de woofers circa 6 mm heen en weer bewegen?
Apparatuur is ook helemaal niet nodig ;).
Met bijvoorbeeld een programma als Audacity kan je een (sinus)toon of ruis maken die je gewoon met een mp3 speler o.i.d. kunt afspelen.
Voor het gemak heb ik er twee in de bijlage gedaan.
Een lage sinus van 20Hz en rozeruis, beide 10min lang.

Er zijn verschillende manieren om in te spelen en iedereen hanteert zo zijn eigen normen.
Bovendien maakt het ook uit om wat voor soort luidspreker/drivers het gaat.
De meesten gebruiken gewoon muziek, waarbij de een heel voorzichtig het volume steeds opvoert en de ander de luidspreker gewoon een pak slaag geeft.
Echt een richtlijn is er dus niet, maar ik kan wel vertellen hoe ik het zelf zou doen in dit geval.

In het begin gewoon zachtjes ruis of muziek afspelen voor pakweg 24h, waarbij het volume elke uur een stukje wordt opgevoerd totdat je 'huiskamerniveau' hebt bereikt.
Voor mij is dat niveau vergelijkbaar met een lollig gesprek.
Dan de luidsprekers nog een dag of twee (ca. 30h) op dat niveau laten spelen.
En tot slot de luidsprekers vol laten wapperen met de 20Hz sinus.
2x10min met daartussen 30min afkoelperiode, waarbij de woofers in totaal 6mm uitslag mogen maken (dat is dus heen & weer opgeteld).
Het makkelijkst is om schuin tegen de woofers aan te kijken, dan zie je een lichte waas dat ca. 6mm lang moet zijn.
De reden voor 6mm is omdat de gebruikelijk x-max (maximaal lineaire uitslag) van dit formaat woofertjes rond de +/3mm zit.

Om zo min mogelijk last van het gedreun (dat is trouwens de vervorming die je dan hoort ;)) te hebben kan ik aanraden om de baspoorten dicht te stoppen.
En de luidsprekers met de voorkanten zo dicht mogelijk tegen elkaar aan te zetten.

Eventueel als puntje op de i, de luidsprekers nog voor een paar uur hard aan zetten met ruis.
Dat laatste doe ik altijd met goede gehoorbescherming (oorkappen)
Ik kan sterk aanraden om dat ook te doen of de luidsprekers in een apart kamertje te zetten.
Het is niet zo zeer de luidheid, maar de duur en de intensiteit die schadelijk is voor je gehoor (vergelijk het maar wind bij motorijders).

Afhankelijk van de luidspreker kan het nog een tijdje duren voordat het echt helemaal ingespeeld is, maar die verschillen zullen subtiel zijn en waarschijnlijk niet meer merkbaar omdat er ook sprake is van gewenning aan de luidsprekers (je gehoor/hersenen passen zich ook aan).
butterflies schreef:
Zijn speakers als ze niet zijn ingespeeld scheller dan ingespeelde speakers. Of hoe zou je het verschil omschrijven tussen ingespeelde en niet ingespeelde speakers?
Het grootste merkbaar verschil is dat de bas niet los wilt komen, vaak klinken de luidsprekers dan ook ingesloten en is het geluidsbeeld plat (ontbreekt aan diepte).
De muziek blijft als het ware aan de boxen kleven.
Kortom je mist gewoon ruimtelijkheid en dynamiek.
Dat een luidspreker minder schel kan klinken heb ik nog niet ervaren, wel dat het in het begin wat dunner klinkt doordat het laag niet los wilt komen.
Onder schelheid versta ik trouwens het intro wat ze bij Pearl Jam - Black gebruiken.
Bijlagen
20Hz_sinus_10min.mp3
(2.83 MiB) 40 keer gedownload
Rozeruis_10min.mp3
(7.06 MiB) 35 keer gedownload
Plaats reactie