Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

richard schreef:
Ik zou de hoogte van de unit in ieder geval zo kiezen dat hij op oorhoogte zit als je in je luisterstoel zit. Verder zou ik de indeling van de baffle zo kiezen wat ik visueel het meest aantrekkelijke vind. Voor mij is symmetrie doorgaans aantrekkelijker dan asymmetrie, maar dat kan voor jou heel anders gelden.
Oorhoogte is sowieso een goede. Maar dat is ook nog een beetje in te stellen met het schuinzetten van de baffle, is nu ook het geval, hij staat zo'n 6 graden achterover. Visueel zou ik ook direct voor symmetrisch gaan, maar ik weet dus niet wat een asymmetrische plaatsing zal gaan doen, qua geluidsbeeld dan hè.... :think:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door richard »

Die IEC baffle zit op 1,05 m, dat is al hoog als je in een luie stoel zit. Dan zou je hem voorover moeten laten hellen wil je hem op de luisterplaats richten.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Klopt, maar deze berekening gaat uit van een behoorlijk forse OB, 160 hoog en 135 breed. Als ik die verhouding loslaat op die van mij (100 hoog), kom ik op zo'n 60 cm. uit. Dan moet ik hem toch wat schuin achterover zetten. Dat staat op zich wel oké, mits niet te ver natuurlijk :-s
Gebruikersavatar
District9
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 12:03

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door District9 »

Google op "Open Baffle Loudspeaker" en ga naar "afbeeldingen" dan zie je ongeveer dat de helft van de units symetrisch en de andere 50% a-symetrisch opgelijnd zijn. Technisch zou het iets uit moeten maken, maar gehoormatig denk ik dat het erg weinig uitmaakt. Wat er achter de mid/hoog unit gebeurd is minstens zo belangrijk, demp je aan de achterkant of laat je harde oppervlaktes het geluid terugkaatsen. Dat is drastischer dan de unit in of uit het midden te zetten. Daarom heb ik ook voor een symetrische opbouw gekozen.

groet
Henk
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Weer (in gedachten... 8-[ ) een stapje verder. Het gaat symmetrisch worden. Komend weekend gaat de zaag, of eigenlijk de frees erin. En dan de steunplank aan de achterkant vervangen, want hij komt uiteindelijk op de kop te staan. Tenminste, andersom dan eerst de bedoeling was.... :-k.

En dan, met het wisselfilter van Kappa7 en de "nieuwe" Hypex versterkers de boel aansluiten en voorlopig met de Audio Nirvana's draaien......

Nu begint het écht te jeuken..... :?
Bijlagen
SAM_6461.jpg
SAM_6461.jpg (40.86 KiB) 1117 keer bekeken
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door meiborg »

District9 schreef:
Google op "Open Baffle Loudspeaker" en ga naar "afbeeldingen" dan zie je ongeveer dat de helft van de units symetrisch en de andere 50% a-symetrisch opgelijnd zijn. Technisch zou het iets uit moeten maken, maar gehoormatig denk ik dat het erg weinig uitmaakt. Wat er achter de mid/hoog unit gebeurd is minstens zo belangrijk, demp je aan de achterkant of laat je harde oppervlaktes het geluid terugkaatsen. Dat is drastischer dan de unit in of uit het midden te zetten. Daarom heb ik ook voor een symetrische opbouw gekozen.

groet
Henk
Offset van de luidspreker op de baffle is om bafflestep te verminderen, maakt zeker uit.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Is ook duidelijk te zien als je in een simulatie wat heen en weer schuift met de drivers.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Rene kan misschien een beetje spelen met XLbaffle ; kun je e.e.a. goed zien.
Zowel de AER als de Lowther hebben een piek bij 2khz. die kun je echt verminderen door de speaker meer uit het midden te plaatsen.
Je krijgt dan wat uitdoving door akoestische kortsluiting en bent voor het grootste gedeelte van de zgn. "shout" af.
Eerder in deze thread heb ik al een plaatje gepost van een "goede" plaats voor de Louter.
Was , meen ik , een transparante baffle.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Twee dagen aan het werk geweest en eigenlijk erg weinig gedaan. Tenminste, minder dan gehoopt... 4 platen MFD van 22mm. laten zagen, daarvan gisteren de hoeken afgerond en toen alle platen per OB op elkaar gelegd (2x MDF 22mm., 2x beuken meubelplaat 18mm en 1x bitumen 5mm.), om de randen nog een keertje te "synchroniseren". Dat is mooi passend geworden, er moet op het laatst nog een plaat bitumen tussen de achterplaat en de 3e plaat (MDF). En het wordt zwaar.... :roll: .

Alleen vandaag wat woofergaten in de MDF platen gemaakt, en ik wilde ze onder een hoek van 45° wegfrezen. Alleen.... ik heb een heleboel frezen, alleen de 30° is hoog genoeg voor een 22 mm. plaat, de 45° is te klein. Dus wel een stukje gefreesd, alleen de rest met een rasp op een boor op het gevoel weggehaald. Zo zie je maar, goed gereedschap.... Ik heb wel op internet lopen kijken, maar zo te zien bestaat dat niet eens, een 45° frees voor 22mm. plaat.....

Na ja, morgen maar weer verder met het "handwerk". En daarna maar eens beginnen met de gaten voor de AER.
Bijlagen
SAM_6817.jpg
SAM_6830.jpg
Laatst gewijzigd door ReneN op zo 23 aug 2015, 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door richard »

ReneN schreef:
Ik heb wel op internet lopen kijken, maar zo te zien bestaat dat niet eens, een 45° frees voor 22mm. plaat.....
Dat wordt ook een erg groot geval voor een handfrees. Misschien dat zulke exemplaren voor een freesbank worden gemaakt.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Ja, wellicht is dat ook zo Richard. Alleen jammer, er nu een hoop "handwerk" aan gehad, terwijl het wat makkelijk zou kunnen....

In de vorige post ook nog wat plaatjes toegevoegd, en nu de gaten dus verder afgewerkt. Blijkt er echter tóch nog een afwijking te zijn ontstaan in één van de twee OB's: aan de onderkant ietwat onnauwkeurig geweest met de rasp. Daar lijkt het wel een graad of 35 of zo. Volgende keer maar herstellen....

Het gat in de achterplaat moet nog fors groter gemaakt worden....

Zie ook mijn audio-homepage http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm
Bijlagen
SAM_6832.jpg
SAM_6842.jpg
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

De Zingal's zijn verkocht, dus ik kan de Dipole's gaan bestellen...... En ondertussen het houtwerk afmaken, want er zit wel een levertijd op van 4-8 weken. En daarna gaan de Audio Nirvana's in de verkoop :wink: . Liefhebbers? :-s
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

En weer wat verder. Ik had bedacht om het woofergat van de achterplaten met de decoupeerzaag te doen. Deze is instelbaar onder 45°. Toen ook audiovriend Marcel dit opperde heb ik dat gedaan.

En toen bleek, dat ik bij de gaten die ik na het frezen heb nabehandeld met de rasp wel erg voortvarend tekeer ben gegaan: er was véél meer dat 45° af :think: :D :D :D . Nu is dat voor de woofers niet erg, die kunnen dan meer lucht happen. Daarna heb ik de gaten voor de AER's allemaal met de decoupeerzaag gedaan......

De stands zijn bijna klaar, dus nu alles nog aan elkaar plakken. Ik twijfel nog wel, of ik alles demontabel wil maken. Dan kan erg handig zijn voor eventuele wisseling van units.....

En ook of ik tussen de 2 platen nog een plaat van bijvoorbeeld hardhout multiplex zal doen, vanwege de verschillende soorten hout tegen elkaar. Dat hoeft niet dik te zijn, daarom zou de keuze voor dit goed zijn, want die zijn slechts 3,6 mm. dik.... Zou dat wat opleveren?

Natuurlijk op mijn site weer wat meer.... :wink:

http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm
Bijlagen
SAM_6855.jpg
Gebruikersavatar
District9
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 12:03

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door District9 »

Ziet er erg goed uit Renë! :goeie:

Wat gaat dat wegen?
Ik zal je niet uitnodigen om ze in mijn ruimte te komen demonstreren, tenzij je een paar verhuizers meeneemt :lol:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

District9 schreef:
Ziet er erg goed uit Renë! :goeie:

Wat gaat dat wegen?
Ik zal je niet uitnodigen om ze in mijn ruimte te komen demonstreren, tenzij je een paar verhuizers meeneemt :lol:
Thnx O:) . Er is al weer heel wat gewicht weggevallen door al het zaagwerk. Ik ga ze uiteraard even wegen als ze in elkaar zitten, zonder de units.....

Ik heb tóch alvast het hardhouten triplex gehaald, om die er nog tussen te zetten is een eitje.... Gaat allemaal wel nogal wat lijmwerk worden :-k .

Kan niet meer wachten :-s
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Hoezo zwaar? Je ging ze toch van balsahout maken? :lol:

Sieht gut aus, Rene! :goedzo:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Het afgelopen weekend op de zijkanten van de MDF platen de twee ("MDF-")grondverf-lagen en op de beuken achterplaten bitumen aangebracht. Vandaag na het werk ging de eerste laag (mat)zwart erop. Lijkt dekkend genoeg maar er gaat "gewoon" nóg een laag overheen. Als alles goed gaat, gaat morgen de 2e laag erover. Dan de steunplaten hetzelfde ritueel laten doorlopen. Gelijktijdig de beuken voor- en achterkant in de Danish Oil zetten. Dus dat wordt meters maken deze week. Moet ook wel want het duurt me nu te lang.

Voor de Hypex stond op hun site nog een aansluitschema, dus dat gaat denk ik ook goed komen....

Het setje Dipole15 is inmiddels besteld.......
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Vandaag de 3e laag Danish Oil aangebracht, maar het is me nog niet naar de zin. Het beukenhout neemt de olie niet helemaal gelijkmatig op, dus in het weekend nóg maar een laag....

En daarna heb ik van één OB de 2 MDF platen met daartussen de triplex plaat verlijmd. Het begint op te schieten O:)

(wederom meer foto's op mijn audio-site)
Bijlagen
SAM_6860.jpg
SAM_6861.jpg
SAM_6864.jpg
SAM_6867.jpg
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Vandaag de laatste laag Danish Oil erop gesmeerd, en wat voorzichtiger dan vrijdag, want toen ben ik steeds weer over dezelfde laag gegaan, met als resultaat dat er kwastvegen te zien waren: de drogende laag eronder was weer weggesmeerd..... Nu zal het goed opdrogen.
SAM_6881.jpg

Daarna de 2e OB verlijmd. De komende dagen de achtersteunen eraan lijmen, de achterplaat aan de nu verlijmde delen vastlijmen en dan de luidsprekers er weer in. Dan kan ik in ieder geval weer draaien. De voorplaat hou ik nog even demontabel, om de Dipole's er makkelijker in te kunnen zetten als die binnen zijn..... De voorplaat zet ik even met spanbanden of zo vast :shock: 8)
SAM_6876.jpg
Op de foto is de uitsparing in de achterplaat voor de Dipole. De OB is zó dik, dat de EAR's niet buiten de baffle komen......

De OB is zo opgebouwd:
- 18 mm. beuken meubelplaat
- 5 mm. bitumen
- 22 mm. MDF
- 3,6 mm hardhout triplex
- 22 mm. MDF
- 5 mm. bitumen
- 18 mm. beuken meubelplaat

Bij elkaar bijna 94 mm. dik, bestaande uit 4 verschillende materialen. Ik ga eerst weer alleen met de Audio Nirvana's spelen, die eerst dus in een veel dunnere OB zaten. Ik ben benieuwd of er nog klankverschil is...... Retorische vraag? :-k
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Lekker bezig! :goedzo:

Vroeg mij af of je positie van de drivers nog had bepaald door een sim?
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

MickRS schreef:
Lekker bezig! :goedzo:

Vroeg mij af of je positie van de drivers nog had bepaald door een sim?
Goed hè? \:D/ Nee, helaas..... Ik heb wel naar Boxim gekeken maar me er door continu tijdgebrek (= andere prioriteiten.... :-k ) niet verder in verdiept. Wel een interessant programma trouwens.

Ik heb meer gekeken naar verschillende afstanden tot de rand van de baffle, zodat daar zoveel mogelijk variatie in zou komen (voor de breedbander dan, de laagunit zit "gewoon" middenonder). De wat ronde vorm van de baffle helpt hier volgens mij ook bij. Verder werd de plaatsing ook wat gestuurd door de 45° afschuining aan de achterkant: ik wilde aan de laatste plaat aan de achterkant ook wel een paar cm. aan plaat overhouden, maar de unit wel zo dicht mogelijk naar de zijkant plaatsen.

Gisteren tóch nog weer een olielaag er overheen gedaan, het was me helemaal niet naar de zin. Ook een ander rollertype gebruikt dan het schuimding. En dat gaf al een behoorlijke verbetering, vanavond maar even kijken hoe het eruit ziet. Vanmorgen (was nog donker) leek het al wel véél beter.....
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

En net toch nóg een laag gedaan. Gaat wel snel allemaal, maar toch.... Ik had gelijk met deze roller aan de gang moeten gaan, want inmiddels zit ik al aan de 6e laag...... :think:. Ook de steunplaten aan de achterplaat verlijmd, dus er "staat" nu wat :yeah:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Afwerken ben ik niet zo goed in. Dus als ik je weer eens uitnodig dan.......

Keep up the good works !!

gr. Leon
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

leonidas schreef:
Afwerken ben ik niet zo goed in. Dus als ik je weer eens uitnodig dan.......

Keep up the good works !!

gr. Leon
:wink:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

En zo staat de basis, maar er moeten nog wat plaatjes vóór :-s O:)
SAM_6885.jpg
SAM_6882.jpg
Dus 3 lagen eraan vast geplakt :wink:
SAM_6887.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”