Zo is het maar net, je hebt er dan in ieder geval veel bouwplezier aan gehad. Maar dat je de boel gaat verpesten, zo'n vaart zal het toch niet lopen?Jordi schreef:: Als ik de boel verpest.... dure levensles erbij
Troels Gravesen Discovery 4
Moderator: Beheerdersteam
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Als je iemand kunt vinden die de kasten kan en wil CNC fabrieken heb je het moeilijkste al achter de rug...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Toch wel een vreemd concept, grootste woof is bas reflex. Het iets kleinere woofertje wat grotendeels in hetzelfde gebied werkt gesloten en de mid is weer bas reflex.

Re: Troels Gravesen Discovery 4
We zullen zien. Ik weet niet wat ik allemaal kan slopen als ik het filter fout in elkaar zet maar als deze klaar is zal 'm laten beoordelenrichard schreef:Zo is het maar net, je hebt er dan in ieder geval veel bouwplezier aan gehad. Maar dat je de boel gaat verpesten, zo'n vaart zal het toch niet lopen?Jordi schreef:: Als ik de boel verpest.... dure levensles erbij
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ik heb een adres gevonden in Rotterdam waar je zelf aan de slag kan met een CNC. Je moet daar eerst een soort training volgen waarin ze de werking uitleggen en zij beoordelen of je daar wel alleen aan de slag kan. Ik denk dat dit het gaat worden. De recht toe "planken" laat ik denk ik gewoon bij Hubo op maat maken.ray5150 schreef:Als je iemand kunt vinden die de kasten kan en wil CNC fabrieken heb je het moeilijkste al achter de rug...
De grootste uitdaging zie ik toch in het verfraaien van het ontwerp. Maar misschien dat ik de boel zo laat. Zie wel hoe het gaat lopen.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Dat vond ik ook. Je zou verwachten dat de grootste woofer in een gesloten kast zit. Ik weet ook niet waarom hij hiervoor gekozen heeft maar gezien zijn eigen commentaar werkt het goed. Zal er eens een mailtje aan wagen hoe hij op dit idee kwam.... Denk dat hij out of the box dachtds23man schreef:Toch wel een vreemd concept, grootste woof is bas reflex. Het iets kleinere woofertje wat grotendeels in hetzelfde gebied werkt gesloten en de mid is weer bas reflex.![]()
![]()
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Zou deze uitspraak niet al te vaak gebruiken, ds23man is hier nogal allergisch voor...Jordi schreef:Denk dat hij out of the box dacht
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Dat valt wel mee Aat. Maar om een midwoofer met een resonantiefrequentie van 25Hz te gebruiken in een basreflex als mid ontgaat mij volkomen. Die pijpen doen helemaal niks in zijn werkgebied.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Om de resonanties zo ver mogelijk buiten zijn werkgebied te houden, gesloten komt het toch iets hoog te liggen naar zijn smaak denk ik.
Volgens mij doet Wilson Audio dat ook wel eens.
Volgens mij doet Wilson Audio dat ook wel eens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Dan zet je hem toch gewoon hoger in? Rare verdeling: 2 woofers tot 200hz, dan mid tot 3Khz en dan de tweet. 
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Oh ja?ds23man schreef:Dat valt wel mee Aat.
Out of the Box als in OB?AatV schreef:Zou deze uitspraak niet al te vaak gebruiken, ds23man is hier nogal allergisch voor...Jordi schreef:Denk dat hij out of the box dacht![]()
groet,
Aat
- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
- Locatie: Almere
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Troels heeft dit principe meermalen toegepast, bijv. In zijn ATS4 (grote broer van de Disc4) en eigenlijk ook in de Jenzen (br-variant) speakers.ds23man schreef:Dat valt wel mee Aat. Maar om een midwoofer met een resonantiefrequentie van 25Hz te gebruiken in een basreflex als mid ontgaat mij volkomen. Die pijpen doen helemaal niks in zijn werkgebied.
Dat doet hij dan niet voor de BR-opbrengst. Hij zegt dan meestal dat de poorten met een pluk van het een of ander (oude sok) gevuld kan worden om zo een vorm van aperiodieke demping te bewerkstelligen.
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm, zie midden van de pagina
Stephantroels schreef:..........well and I suggest adding a port to the rear of 50 mm (ID) x 75 mm. Stuff the port lightly with damping material to make an aperiodic tuning. The port leaves you the options of vented, aperiodic and closed box (the latter by stuffing the port hard). They don't sound exactly the same and it provides a lot of options for no cost. Try it out and hear what you like the best.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Je bent me voor. Troels verweest me naar het door jou genoemde verhaal. De basis ligt bij de ATS4. Had er nog nooit van gehoord maar na wat Google werk snap ik in grote lijnen hoe het zit.
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Hallo Jordi,
Een mooi project!
Ik kan het weten... ik heb de Discovery 4 nu spelen in de huiskamer
Een paar weken geleden op bezoek geweest in Denemarken en de Illuminator 5 en de DTQWT mkIII beluisterd.
Tijdens dat bezoek vertelde Troels dat hij weer ging opruimen... onder andere de Discovery 4.
Ik had het ontwerp al gezien en dat sprak me erg aan, vergelijkbaar zoals jij beschrijft.
Ik had een aantal jaar geleden de super mini seas monitor gebouwd, maar "size matters" en ik was ook op zoek naar een nieuwe speaker.
Deze buitenkans kwam voorbij en ik heb m gegrepen
Ik heb de 2nd best wisselfilter, kan niet zeggen hoe dat presteert ten opzichte van de instap en luxe versie, maar ik ben hier erg blij mee!
Mocht je een keer willen luisteren dan kan dat.
Groet Remco
Een mooi project!
Ik kan het weten... ik heb de Discovery 4 nu spelen in de huiskamer
Een paar weken geleden op bezoek geweest in Denemarken en de Illuminator 5 en de DTQWT mkIII beluisterd.
Tijdens dat bezoek vertelde Troels dat hij weer ging opruimen... onder andere de Discovery 4.
Ik had het ontwerp al gezien en dat sprak me erg aan, vergelijkbaar zoals jij beschrijft.
Ik had een aantal jaar geleden de super mini seas monitor gebouwd, maar "size matters" en ik was ook op zoek naar een nieuwe speaker.
Deze buitenkans kwam voorbij en ik heb m gegrepen
Ik heb de 2nd best wisselfilter, kan niet zeggen hoe dat presteert ten opzichte van de instap en luxe versie, maar ik ben hier erg blij mee!
Mocht je een keer willen luisteren dan kan dat.
Groet Remco
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Hey Remco....
bedoel jij nou dat je de D4's van Troels hebt overgekocht?
als je ze zelf hebt gebouwd dan zien we daar graag een paar plaatjes van hier op dit forum, je kunt dan het beste een eigen topic aanmaken.
bedoel jij nou dat je de D4's van Troels hebt overgekocht?
als je ze zelf hebt gebouwd dan zien we daar graag een paar plaatjes van hier op dit forum, je kunt dan het beste een eigen topic aanmaken.
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Nou, das dan vast helemaal veel bang for your bucks
ros d'r maar een foto'tje van neer zou ik zeggen.....fleuren we het topic ff op.

ros d'r maar een foto'tje van neer zou ik zeggen.....fleuren we het topic ff op.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 20 aug 2015, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ik ben van het ene uiterste naar het andere gegaan...
Niet zelf gebouwd... maar een set D4's "made by Troels" was niet een heel moeilijke keuze...
Niet zelf gebouwd... maar een set D4's "made by Troels" was niet een heel moeilijke keuze...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Nou ben je wel verplicht om die dingen eens met sjouwen naar een luisterdag!
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ik denk dat ik zelfs de vrouw een plezier doe als ik ze eens weghaal uit de kamer 
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
