Troels Gravesen Discovery 4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door richard »

Jordi schreef:
: Als ik de boel verpest.... dure levensles erbij :)
Zo is het maar net, je hebt er dan in ieder geval veel bouwplezier aan gehad. Maar dat je de boel gaat verpesten, zo'n vaart zal het toch niet lopen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ray5150 »

Als je iemand kunt vinden die de kasten kan en wil CNC fabrieken heb je het moeilijkste al achter de rug...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

Toch wel een vreemd concept, grootste woof is bas reflex. Het iets kleinere woofertje wat grotendeels in hetzelfde gebied werkt gesloten en de mid is weer bas reflex. :think: :think: :think:
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

richard schreef:
Jordi schreef:
: Als ik de boel verpest.... dure levensles erbij :)
Zo is het maar net, je hebt er dan in ieder geval veel bouwplezier aan gehad. Maar dat je de boel gaat verpesten, zo'n vaart zal het toch niet lopen?
We zullen zien. Ik weet niet wat ik allemaal kan slopen als ik het filter fout in elkaar zet maar als deze klaar is zal 'm laten beoordelen :) Als ik wat MDF verpest, er zijn ergere dingen :)
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

ray5150 schreef:
Als je iemand kunt vinden die de kasten kan en wil CNC fabrieken heb je het moeilijkste al achter de rug...
Ik heb een adres gevonden in Rotterdam waar je zelf aan de slag kan met een CNC. Je moet daar eerst een soort training volgen waarin ze de werking uitleggen en zij beoordelen of je daar wel alleen aan de slag kan. Ik denk dat dit het gaat worden. De recht toe "planken" laat ik denk ik gewoon bij Hubo op maat maken.

De grootste uitdaging zie ik toch in het verfraaien van het ontwerp. Maar misschien dat ik de boel zo laat. Zie wel hoe het gaat lopen.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

ds23man schreef:
Toch wel een vreemd concept, grootste woof is bas reflex. Het iets kleinere woofertje wat grotendeels in hetzelfde gebied werkt gesloten en de mid is weer bas reflex. :think: :think: :think:
Dat vond ik ook. Je zou verwachten dat de grootste woofer in een gesloten kast zit. Ik weet ook niet waarom hij hiervoor gekozen heeft maar gezien zijn eigen commentaar werkt het goed. Zal er eens een mailtje aan wagen hoe hij op dit idee kwam.... Denk dat hij out of the box dacht :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door AatV »

Jordi schreef:
Denk dat hij out of the box dacht :lol:
Zou deze uitspraak niet al te vaak gebruiken, ds23man is hier nogal allergisch voor... :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

Dat valt wel mee Aat. Maar om een midwoofer met een resonantiefrequentie van 25Hz te gebruiken in een basreflex als mid ontgaat mij volkomen. Die pijpen doen helemaal niks in zijn werkgebied.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door beijert »

Om de resonanties zo ver mogelijk buiten zijn werkgebied te houden, gesloten komt het toch iets hoog te liggen naar zijn smaak denk ik.

Volgens mij doet Wilson Audio dat ook wel eens.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

Dan zet je hem toch gewoon hoger in? Rare verdeling: 2 woofers tot 200hz, dan mid tot 3Khz en dan de tweet. :think:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Dat valt wel mee Aat.
Oh ja?
AatV schreef:
Jordi schreef:
Denk dat hij out of the box dacht :lol:
Zou deze uitspraak niet al te vaak gebruiken, ds23man is hier nogal allergisch voor... :mrgreen:

groet,
Aat
Out of the Box als in OB? :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ray5150 »

:mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door stessaja »

ds23man schreef:
Dat valt wel mee Aat. Maar om een midwoofer met een resonantiefrequentie van 25Hz te gebruiken in een basreflex als mid ontgaat mij volkomen. Die pijpen doen helemaal niks in zijn werkgebied.
Troels heeft dit principe meermalen toegepast, bijv. In zijn ATS4 (grote broer van de Disc4) en eigenlijk ook in de Jenzen (br-variant) speakers.

Dat doet hij dan niet voor de BR-opbrengst. Hij zegt dan meestal dat de poorten met een pluk van het een of ander (oude sok) gevuld kan worden om zo een vorm van aperiodieke demping te bewerkstelligen.

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm, zie midden van de pagina
troels schreef:
..........well and I suggest adding a port to the rear of 50 mm (ID) x 75 mm. Stuff the port lightly with damping material to make an aperiodic tuning. The port leaves you the options of vented, aperiodic and closed box (the latter by stuffing the port hard). They don't sound exactly the same and it provides a lot of options for no cost. Try it out and hear what you like the best.
Stephan
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Je bent me voor. Troels verweest me naar het door jou genoemde verhaal. De basis ligt bij de ATS4. Had er nog nooit van gehoord maar na wat Google werk snap ik in grote lijnen hoe het zit.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Hallo Jordi,
Een mooi project!
Ik kan het weten... ik heb de Discovery 4 nu spelen in de huiskamer :-)
Een paar weken geleden op bezoek geweest in Denemarken en de Illuminator 5 en de DTQWT mkIII beluisterd.
Tijdens dat bezoek vertelde Troels dat hij weer ging opruimen... onder andere de Discovery 4.
Ik had het ontwerp al gezien en dat sprak me erg aan, vergelijkbaar zoals jij beschrijft.
Ik had een aantal jaar geleden de super mini seas monitor gebouwd, maar "size matters" en ik was ook op zoek naar een nieuwe speaker.
Deze buitenkans kwam voorbij en ik heb m gegrepen :-)

Ik heb de 2nd best wisselfilter, kan niet zeggen hoe dat presteert ten opzichte van de instap en luxe versie, maar ik ben hier erg blij mee!
Mocht je een keer willen luisteren dan kan dat.
Groet Remco
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door MechanicalAnimal »

Hey Remco....

bedoel jij nou dat je de D4's van Troels hebt overgekocht?

als je ze zelf hebt gebouwd dan zien we daar graag een paar plaatjes van hier op dit forum, je kunt dan het beste een eigen topic aanmaken.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Ik heb ze gekocht van Troels
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door MechanicalAnimal »

Nou, das dan vast helemaal veel bang for your bucks :rock:

ros d'r maar een foto'tje van neer zou ik zeggen.....fleuren we het topic ff op.


:foto:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 20 aug 2015, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Ik ben van het ene uiterste naar het andere gegaan...
Niet zelf gebouwd... maar een set D4's "made by Troels" was niet een heel moeilijke keuze...
Bijlagen
20150820_143215.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door MechanicalAnimal »

damn nice :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

Nou ben je wel verplicht om die dingen eens met sjouwen naar een luisterdag!
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Ik denk dat ik zelfs de vrouw een plezier doe als ik ze eens weghaal uit de kamer ;-)
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door stessaja »

Wat een lief klein monitorretje :sure:
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Ze zijn te koop ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”