+1, like, etcJag schreef:In mijn ideale wereld zie ik een standaard voor me voor het kwantificeren van directivity.
Sorry, helemaal niets inhoudelijks toe te voegen (behalve de waardering om dit onder de aandacht te brengen)...
Moderator: Beheerdersteam
+1, like, etcJag schreef:In mijn ideale wereld zie ik een standaard voor me voor het kwantificeren van directivity.
Ronkende PR praat Gerhard.ds23man schreef:En daarom heeft JBL de M2 ontworpen.....
Zeker, de cheap ass varianten zijn wmb ook zeer aardig (3 series). Maar die gaan nog steeds gewoon naar omni in het midlaag. Die m2 heeft natuurlijk wel een grote woofer, en sowieso een gladverlopende DI (waarschijnlijk het belangrijkste). Maar ik denk dat je nog wel winst kan behalen door ook de controle over directivity in het midlaag door te laten lopen. Bovendien lukt het ze ook dit te bereiken in een heel klein formaat, de m2 is hugeds23man schreef:En daarom heeft JBL de M2 ontworpen.....
Jaaaaa, idd. Daar snap ik nou weinig van. Een speaker is niet neutraal als je alleen maar on axis kijkt. En de keuze voor een monitor speaker zou niet op basis van persoonlijk voorkeur moeten zijn. Maar een duidelijk omschreven performance zodat het een objectieve referentie wordt. Rare gedoe met allemaal matig presterende speakers als monitor gebruiken, niet zo gek waarom opnames dan zo verschillend gaan klinken!MarcoSQ schreef:+1, like, etcJag schreef:In mijn ideale wereld zie ik een standaard voor me voor het kwantificeren van directivity.. Zullen we dan ook gelijk met zijn allen afspreken, hóé die directivity er zou moeten uitzien ? Iedereen, opname/mixing/mastering/ect een gelijkend systeem. Zodat de term 'zoals de artiest het bedoeld heeft', ook echt iets zinvols gaat betekenen ? Wat we nu doen, gaat eigenlijk nergens over. Wat zou het mooi zijn, Marco blijft dromen over iets wat nooit zal komen....
Sorry, helemaal niets inhoudelijks toe te voegen (behalve de waardering om dit onder de aandacht te brengen)...
Waarom zou dat marketing zijn?Pjotr schreef:Laten we ons i.d.d. maar verder beperken tot huiskamergebruik en m.i. zijn directivity plots ook prima fancy marketing materiaal. Geen excuus om die achterwege te laten.
Ik denk meer controle over afstraling naar de zijkant. Als ik zou moeten gokken, dan denk ik dat ze iets van hypercardiode bereiken. Maar ik ben ook wel benieuwd wat Martijn ervan denkt.SSassen schreef:Ik vind het concept wel aardig, alleen vraag ik mij af of je veel wint tov. een passieve variant? Wellicht dat Martijn daar wat meer over kan zeggen?
Let op het woordje "ook", schreef ik niet voor niks. Leuke gekleurde interessante plaatjes doen het altijd goed in folders en op websites. De meeste mensen kopen toch hoofdzakelijk met hun ogenJag schreef:klinken!Waarom zou dat marketing zijn?Pjotr schreef:Laten we ons i.d.d. maar verder beperken tot huiskamergebruik en m.i. zijn directivity plots ook prima fancy marketing materiaal. Geen excuus om die achterwege te laten.
Waarvan? Van directivity? Daar heb ik toch in de loop der jaren uitgebreid van gezegd wat ik daarvan vind. Denk dat ik de eerste was die het onderwerp en het belang daarvan opperde in het kader van natuurlijke weergave bij luidsprekers op dit forum.Jag schreef:Ik hou ook enorm van leuke plaatjes. Maar wat denk je er nou echt van?
Ok, dat moeten anderen maar beoordelenPjotr schreef:Waarvan? Van directivity? Daar heb ik toch in de loop der jaren uitgebreid van gezegd wat ik daarvan vind. Denk dat ik de eerste was die het onderwerp en het belang daarvan opperde in het kader van natuurlijke weergave bij luidsprekers op dit forum.Jag schreef:Ik hou ook enorm van leuke plaatjes. Maar wat denk je er nou echt van?
Prijskaartje daarvan is haast crimineel te noemen, zeker gezien de drivers en andere gebruikte materialen.Pjotr schreef:Een Blumenhofer Genuin wel en je zult erg je best moeten doen om boven de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid daarvan uit te komen.
Het blijft voor mij gokken hoe het werkt, maar ik denk dat het wel net iets complexer is dan een cardioide. Met één driver aan de voorzijde en één aan de achterzijde kun je een cardioide maken. De achterste woofer is dan aangesloten in tegenfase en heeft een delay overeenkomend met de propagatietijd tussen voor- en achterzijde (afstand gedeeld door de geluidssnelheid). Een probleem van een dergelijke configuratie, is de beperkte bandbreedte waarbinnen het werkt. Bij een golflengte die gelijk is aan twee keer de afstand tussen de drivers, krijg je aan de voorzijde van de cardioide een flinke dip in de respons. De cardioide werkt alleen daar onder. Voor een breedbandige werking zul je met wat meer toeters en bellen moeten komen. Zie daar, de Kiids23man schreef:Feitelijk is het niet meer dan een cardioid creeren met meerdere woofjes en een dsp.
Ik vind het concept ook wel aardigSSassen schreef:Ik vind het concept wel aardig, alleen vraag ik mij af of je veel wint tov. een passieve variant? Wellicht dat Martijn daar wat meer over kan zeggen?
Tuurlijk, met alle plezier.Martijn M schreef:Sorry, ik begrijp de methode die je beschrijft niet helemaal. Zou je het willen verduidelijken?
Kan het niet zijn dat hij de truc, zoals er gebruikt is in de NAD. hier ook weer benut, Direct Digital Amplifier.ds23man schreef:Trouwens, er zijn niet zomaar een paar Ncore's ingepleurd. Een vorm van motion control met stroom en spanningssturing:
http://kiiaudio.com/en/tech.html
Wat heeft Bruno nou weer uitgevreten?
Voor het (sub)laag zou ik gewoon een U- of H-frame gebruiken met een paar flinke woofers met voldoende Xmax.John P schreef:Is het trouwens mogelijk met een hoorn de bastonen te richten naar voren? Middentoner erbij die je passief cardoide maakt en klaar is kees.
Dat kun je vinden, maar het stelt wel een af product voor en is er een markt voor. En gaat Kii qua prijs niet al aardig dezelfde kant op? De kopers in het hoge segment in de HiFi branche zijn erg conservatief en moeten weinig van technische nieuwlichterij hebben.SSassen schreef:Prijskaartje daarvan is haast crimineel te noemen, zeker gezien de drivers en andere gebruikte materialen.Pjotr schreef:Een Blumenhofer Genuin wel en je zult erg je best moeten doen om boven de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid daarvan uit te komen.
Lijkt me een goede gok. De woofers aan de zijkant zitten verdacht dicht bij de 5" midwoofer, ik vermoed dat de woofers tot misschien wel 1 à 2 kHz meewerken om de 5" midwoofer een cardioide afstraalgedrag te geven. Onder een paar honderd hz zullen de achterste woofers mee gaan doen, het maakt niet zoveel of ze dan aan de voorkant of op deze plek aan de zijkant zitten.Martijn M schreef:Het blijft voor mij gokken hoe het werkt, maar ik denk dat het wel net iets complexer is dan een cardioide. Met één driver aan de voorzijde en één aan de achterzijde kun je een cardioide maken. De achterste woofer is dan aangesloten in tegenfase en heeft een delay overeenkomend met de propagatietijd tussen voor- en achterzijde (afstand gedeeld door de geluidssnelheid). Een probleem van een dergelijke configuratie, is de beperkte bandbreedte waarbinnen het werkt. Bij een golflengte die gelijk is aan twee keer de afstand tussen de drivers, krijg je aan de voorzijde van de cardioide een flinke dip in de respons. De cardioide werkt alleen daar onder. Voor een breedbandige werking zul je met wat meer toeters en bellen moeten komen. Zie daar, de Kiids23man schreef:Feitelijk is het niet meer dan een cardioid creeren met meerdere woofjes en een dsp..
Ik vind het concept ook wel aardigSSassen schreef:Ik vind het concept wel aardig, alleen vraag ik mij af of je veel wint tov. een passieve variant? Wellicht dat Martijn daar wat meer over kan zeggen?. Ik vermoed dat de achterste woofer een low-pass heeft, zodat de dip aan de voorzijde niet kan ontstaan. Bovendien zullen ze fasefiltering toepassen, om de faseverhoudingen binnen zijn passband niet te verstoren. De zijwoofers zitten dichter bij de voorzijde, waardoor zij tot een hogere frequentie gebruikt kunnen worden om het afstraalgedrag te sturen. Al met al een complex ding, maar ik denk dat er zeer goede resultaten mee behaald moeten kunnen worden.
Ten opzichte van een passieve variant is het grote voordeel van drivers met hun eigen versterker en DSP, dat de optimalisatie veel eenvoudiger is. Je hebt simpelweg meer vrijheidsgraden die onafhankelijk van elkaar beïnvloed kunnen worden. Het grootste nadeel van een passieve cardioide is dat het lastig is om te optimaliseren. Dat komt doordat een relatief kleine verandering aan de constructie meerdere aspecten tegelijkertijd beïnvloedt (amplitude, fase, delay). Als je een passieve cardioide echter goed weet te optimaliseren, doet de performance weinig onder voor een actieve oplossing.
De Kii lijkt mij een heel mooie luidspreker. Als de filters goed zijn geoptimaliseerd, zal het ongetwijfeld heel goed klinken. Het nadeel van de actieve oplossing is dat je veel DSP-kanalen en versterkerkanalen nodig hebt. Bovendien zul je relatief veel vermogen nodig hebben voor de Kii, omdat de vijf woofers elk weinig volume achter zich hebben. Al met al is het een complexe en dure oplossing en ik betwijfel of je in het mid noemenswaardige performance wint ten opzichte van een goede passieve cardioide. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een combinatie van actief cardioide in het laag en passief cardioide in het mid. Desalniettemin, ik juich het concept van harte toe!
bertor schreef:Gezien, alhoewel, waar zijn de directivity plots?
Gezien het feit dat het wat dat betreft stil blijft kan ik één van de drie voorlopige conclusies trekken:Martijn M schreef:bertor schreef:Gezien, alhoewel, waar zijn de directivity plots?![]()
Wie weet zijn de (ongetwijfeld meelezende) Kii'ers bereid wat meer info te geven.