Kon het niet laten... Oude platenspeler
Moderator: Beheerdersteam
Kon het niet laten... Oude platenspeler
Ben natuurlijk bezig met het in elkaar schroeven van de Pearl 2. Maar heb mijn B&O draaitafel begin dit jaar verkocht. Het plan is om een lenco loopwerk te combineren met een diy Well Tempered Arm. Maar ja, voordat dat af is... En natuurlijk wil ik graag plaatjes draaien wanneer dat pareltje klaar is. Dus toch een beetje op marktplaats zitten kijken en lekker het wereldwijdeweb afgestruind naar info over wat oude spelers. Welke wel en welke niet? Oh, en jullie kennen mij, het moet ook nog een beetje smoelen.
Toen zag ik deze: Dus nog wat meer gegoogeld en dit schijnt een best goede speler te zijn. Niet de top, maar helemaal niet verkeerd. Zeker met een wat beter element dan de standaard, moet er een prima resultaat te behalen zijn. En ook nog eens voor weinig. Dus morgenavond ophalen!
Toen zag ik deze: Dus nog wat meer gegoogeld en dit schijnt een best goede speler te zijn. Niet de top, maar helemaal niet verkeerd. Zeker met een wat beter element dan de standaard, moet er een prima resultaat te behalen zijn. En ook nog eens voor weinig. Dus morgenavond ophalen!
Re: Kon het niet laten... Oude platenspeler
Zo te zien eind jaren '70. Lijkt me een direct-drive. Mogelijk een uit een wat duurdere serie. In ieder geval geen plastic barrel, zoals er later gemaakt werd.
Vinylengine heb ik ook al een tijdje een abonnementje op. Mocht ook wel met die B&O 4002.
De ap-307 was destijds inderdaad een van de duurdere Akai's; volautomaat, direct drive en Quartz Lock.
De grap is dat de Akai's een beetje onder de radar lijken gebleven in de vinyl hype. Wellicht door de marketing destijds en het feit dat ze nu el cheapo usb platenspelers maken. Hier een leuk draadje over de ap-206. De halfautomaat zonder QL van deze serie. Met $5 heeft die vent wel heel veel mazzel gehad! Fijn citaatje ook: I have been listening to this turntable with my Shure M91ED installed for the past couple of hours. In fact, I think it sounds almost as good as my Denon DP-1200...
Overigens hebben zo nog wel meer moois gemaakt. Bijvoorbeeld de ap-00x serie. De voorlopers van de serie die ik dus heb gekocht:
De ap-307 was destijds inderdaad een van de duurdere Akai's; volautomaat, direct drive en Quartz Lock.
De grap is dat de Akai's een beetje onder de radar lijken gebleven in de vinyl hype. Wellicht door de marketing destijds en het feit dat ze nu el cheapo usb platenspelers maken. Hier een leuk draadje over de ap-206. De halfautomaat zonder QL van deze serie. Met $5 heeft die vent wel heel veel mazzel gehad! Fijn citaatje ook: I have been listening to this turntable with my Shure M91ED installed for the past couple of hours. In fact, I think it sounds almost as good as my Denon DP-1200...
Overigens hebben zo nog wel meer moois gemaakt. Bijvoorbeeld de ap-00x serie. De voorlopers van de serie die ik dus heb gekocht:
Gisterenavond opgehaald, wat een regen...
Vandaar deze plaat er maar bijgehaald. Niets hoogdravends, wel vrolijk: Summer is a state of mind
Morgen meer over de Akai...
Vandaar deze plaat er maar bijgehaald. Niets hoogdravends, wel vrolijk: Summer is a state of mind
Morgen meer over de Akai...
Leuk Mick,
Zijn best degelijke tafels.
Nu nog ff je pass afmaken
Zijn best degelijke tafels.
Nu nog ff je pass afmaken
het helpt misschien om wat rubber aan de binnenkant van de kast te plakken. En sowieso even wit spuiten he. Vor mij staat deze winter ook een Akai restauratie project op het programma. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1682709 Een beetje de installatie die ik vroeger met vakantiewerk niet kon betalen, het werd een tweedehands Philips.
- RobertD
- Contacteer:
Leuke draaitafel hoor. Ik heb pas een Luxman P272 gekocht, komt uit dezelfde periode denk ik. (1979/1980)
Zo, inmiddels wat beter kunnen luisteren. Laat ik beginnen met wat ik ervoor betaald heb: € 75,- !
En gezien de staat heeft ie echt heel weinig draaiuren achter zich! De draaitafel speelt nu via een oude voorversterker van 'De Buurman'; een Philips pre amplifier 280. En het element is een ortofon met n15e vervangingsnaald. Naald is wel nieuw.
Eerst maar eens de snelheid checken. Handig appje: Turntabulator. Je legt je telefoon gewoon op het plateau en hij meet de snelheid.
Weet niet of het echt goed te zien is: 33,33 rpm. Dat is dus keurig en die snelheid houdt ie ook perfect aan.
Verder klinkt ie nu eigenlijk al best fijn, veel beter dan dat de B&O in mijn set ooit heeft geklonken. En die was gecheckt en goed bevonden door VDH... Bij de B&O ook altijd getwijfeld of ik voor een voor mij acceptabele prijs kan komen tot een mooie analoge set up. Natuurlijk bij Marcel (plaatjesdraaier op het high end forum) en bij Kees (die van de 'echte' Pure Audio Project luidsprekers) klinkt het allemaal erg fijn, maar voor zo'n set up mag ik er wel een extra hypotheekje bij nemen...
Maar zoals deze speler nu al klinkt, weet ik dat het erg leuk zal worden als ik de Pearl2 en een mooier element heb. Kortom: fijne speler voor weinig met de nodige potentie.
Eerst maar eens de snelheid checken. Handig appje: Turntabulator. Je legt je telefoon gewoon op het plateau en hij meet de snelheid.
Verder klinkt ie nu eigenlijk al best fijn, veel beter dan dat de B&O in mijn set ooit heeft geklonken. En die was gecheckt en goed bevonden door VDH... Bij de B&O ook altijd getwijfeld of ik voor een voor mij acceptabele prijs kan komen tot een mooie analoge set up. Natuurlijk bij Marcel (plaatjesdraaier op het high end forum) en bij Kees (die van de 'echte' Pure Audio Project luidsprekers) klinkt het allemaal erg fijn, maar voor zo'n set up mag ik er wel een extra hypotheekje bij nemen...
Maar zoals deze speler nu al klinkt, weet ik dat het erg leuk zal worden als ik de Pearl2 en een mooier element heb. Kortom: fijne speler voor weinig met de nodige potentie.
Laatst gewijzigd door MickRS op wo 19 aug 2015, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Jammer dat jij niet mee was naar de verkoper... Die vent had zijn zolder vol staan met vooral Akai tapedecks. Alles gereviseerd en in perfecte staat. Sowieso heel veel Akai. Maar ook Thorens en een prachtige Accuphase set.John P schreef:het helpt misschien om wat rubber aan de binnenkant van de kast te plakken. En sowieso even wit spuiten he. Vor mij staat deze winter ook een Akai restauratie project op het programma. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1682709 Een beetje de installatie die ik vroeger met vakantiewerk niet kon betalen, het werd een tweedehands Philips.
Dit soort spul, zeg maar
Echt heel mooi zo'n Luxman...RobertD schreef:Leuke draaitafel hoor. Ik heb pas een Luxman P272 gekocht, komt uit dezelfde periode denk ik. (1979/1980)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dus je moet op je knieen om een plaatje op te zetten?
- RobertD
- Contacteer:
Yep...ds23man schreef:Dus je moet op je knieen om een plaatje op te zetten?
Op je knieen is goed. Vinyl verdient nu eenmaal respect...

Ook lekker stofgevoelig, maar zoals de vriendin van mijn neefje (29 jaar) laatst zei:
Ik vind die kleine LP'tjes wel leuk klinken met dat geruis en getik, mijn opa heeft een oude jukebox.
Mijn platenspelert staat net een etage hoger dan hierboven afgebeeld maar mijn overige apparatuur staat wel op de "bodemplank" ..... iets van 5 cm van de grond. Eerst was ik ook erg huiverig vanwege het stof maar vreemd genoeg maakt het niet uit of ik het spul op 150 cm, 50 cm of 5 cm hoog heb staan wat de stofopbrengst betreft. Als je de spullen echt op de grond zou zetten dan heb je wel een probleem.
Volgens mij zit er een stroboscoopstrip op het plateau......is zo'n smartphone niet nodigMickRS schreef:Eerst maar eens de snelheid checken. Handig appje: Turntabulator. Je legt je telefoon gewoon op het plateau en hij meet de snelheid.![]()
Weet niet of het echt goed te zien is: 33,33 rpm. Dat is dus keurig en die snelheid houdt ie ook perfect aan.
![]()
Aad
Je kunt dan wel controleren of die app wel goed werkt, en daar lijkt het wel op.Aaad schreef:Volgens mij zit er een stroboscoopstrip op het plateau......is zo'n smartphone niet nodigMickRS schreef:Eerst maar eens de snelheid checken. Handig appje: Turntabulator. Je legt je telefoon gewoon op het plateau en hij meet de snelheid.![]()
![]()
Aad
Ja ja, lach maar...
Je leest nogal eens dat QL niet altijd lekker werkt. En het klopt dat de strobostrip er mooi stabiel uitziet, maar ik had dat appje nu eenmaal op mijn telefoon zitten... Dus: check, check, dubbel check.
Je leest nogal eens dat QL niet altijd lekker werkt. En het klopt dat de strobostrip er mooi stabiel uitziet, maar ik had dat appje nu eenmaal op mijn telefoon zitten... Dus: check, check, dubbel check.
Dat appje is i.i.g. uit de fruitwinkel weggehaald. Toch te veel klachten over rondvliegende iPhones denk ik 
Ok, dat is of een andere of een nieuwere waar je voor moet betalen. Die ik had was gratis en die staat er niet meer. Gebruikte ik zelf overigens niet wegens eerder genoemd risico.MickRS schreef:Volgens mij gewoon te krijgen: klikkerdeklik
https://www.flickr.com/photos/flark/613 ... 510429779/
Dit is mijn spelert. De oudste en een van mijn eersten.
Ooit gekocht voor het grote bedrag van 2,50..... Guldens toen nog.
Hier heb ik nog op leren draaien, mixen maken met vinyl.
Dit is mijn spelert. De oudste en een van mijn eersten.
Ooit gekocht voor het grote bedrag van 2,50..... Guldens toen nog.
Hier heb ik nog op leren draaien, mixen maken met vinyl.
ik heb die Inkel ook gehad, alleen maar narigheid.
Bij mij zijn die sensors die de arm sturen wel 4 keer stuk gegaan.
Dan bleef hij weer halverwege de plaat geblokkeerd staan, als je dan niet in de kamer was op zo'n moment dan was je plaat verkloot.
Je merkt het al het zit mij nog hoog.
Fijn dat jij er wel blij mee bent.
Bij mij zijn die sensors die de arm sturen wel 4 keer stuk gegaan.
Dan bleef hij weer halverwege de plaat geblokkeerd staan, als je dan niet in de kamer was op zo'n moment dan was je plaat verkloot.
Je merkt het al het zit mij nog hoog.
Fijn dat jij er wel blij mee bent.
Ik heb nooit problemen gehad... Zelf mischien gewoon pech gehad?