Troels Gravesen Discovery 4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jordi

Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

DIY-ers,

Waarschijnlijk bij sommigen al opgevallen maar de laatste tijd heb ik behoorlijk wat noob vragen gesteld op dit forum. Dit was met een doel, namelijk de wens om een zelfbouw speaker in elkaar te zetten en misschien in de toekomst een versterker.

Diverse speakers zijn bij mij de revue gepasseerd. Uiteindelijk kwam ik telkens uit op de ontwerpen van Tony G en Troels Gravesen. Tony maakt mooie speakers en ik was van plan bij hem langs te gaan om een keer te luisteren maar hetgeen ik wil, werd te prijzig. Toen kwam Troels met een nieuw ontwerp waarbij zijn doel was een zo hoog mogelijk niveau te halen met een redelijk budget.

De speaker die het geworden is, is de Discovery 4 van Troels. Het heeft even geduurd om de knoop door te hakken omdat het nogal een bakbeest is met een laag WAF. Alle units zijn van Scanspeak (Discovery serie) en zijn volgens Troels een match in heaven. Het is blijft een gok maar iemand met zoveel ervaring zal toch wel een beetje weten hoe het moet 8)
DISC4-1-small.jpg
Ik verwacht volgende week de units en de filtercomponenten dus dat wordt stap 1. Totaal geen ervaring met solderen van filters dus een uitdaging is geboren. In de tussentijd moet ik nog op zoek naar een goede (CNC)zagerij. Dit besteed ik liever uit.
disc-4-cabinet-small.~png.jpg
Gedurende de bouw zullen er vast vragen naar boven komen en hopelijk zijn er mensen die deze dan kunnen beantwoorden. :proost:

Groet,
Jordi
Jordi

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Overigens heb ik al een paar vragen.

In het ontwerp van Troels worden geen bitumen gebruikt om te dempen. Ik heb mij ooit laten vertellen dat dit een must is aangezien je hier de kast goed mee dempt. Nu vroeg ik aan Troels waarom hij dit niet heeft toegepast. Zijn antwoord was simpel, om de kosten te drukken. Nu vraag ik me af of het toegevoegde waarde heeft? Ik ben wat op internet gaan snuffelen en zag dat er situaties zijn waarbij bitumen nadelig kunnen werken. Ik kon nu niet uit het verhaal opmaken of dit in mijn geval ook zo zal zijn. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Weet er iemand een bedrijf/persoon die speakervoeten verkoopt/maakt? Zie onderstaande plaatjes:
http://www.kharma.com/elegance-world/elegance-s7/
http://www.stereophile.com/floorloudspe ... kfSTlMM.97
ray5150

Bericht door ray5150 »

Voor het freeswerk zou je eens contact kunnen opnemen met Audiomanics of Hrschaft.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/membe ... file&u=647
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/membe ... ile&u=2747
Beide heren zijn voorzien van een freesbank, en doen klusjes voor forumleden.

Wat die bitumendemping betreft, ik zie op de dwarsdoorsnede tekening dat er her en der wat schotten geplaatst zijn.
Deze werken ook effectief. maar als je je er beter door voelt, zou ik ze gewoon toepassen.
Baat het niet, dan schaad het niet, zullen we maar zeggen.
Jag

Bericht door Jag »

Lood bitumen verlaagt wel de resonantie frequentie, dat kan hem ook weer juist in de passband brengen. Ik zou denken dat het niet altijd voordelig is.
prison
Contacteer:

Bericht door prison »

Gewoon het originele ontwerp aanhouden. Troels weet heel goed wat die doet! Ik luister ieder dag naar een mooi ontwerp van hem (de SP44 en daarvoor de mini monitor).
richard

Bericht door richard »

De kast van de tekening is een andere dan die op de foto's, de afschuiningen op het front ontbreken en de voet is iets anders.
Ook vind ik er weinig versteviging inzitten voor een kast van deze afmetingen, op de foto's kan je zien dat hij er zelf wat meer in heeft gezet. Je kan de verbindingen misschien ook beter in verstek zagen dan stomp, dat is makkelijker voor de afwerking, maar wel lastig met die piramidevorm.
Jordi

Bericht door Jordi »

@Ray. Met Audiomaniacs al een keer contact gehad. Zaten wat praktische problemen. Zal Hrschaft ook ff benaderen. Thanks.

@Allen. Misschien dat ik de bitumen laat voor wat het is. Is zoiets niet te berekenen (benaderen)?

@Richard. De voet is anders omdat het laagfilter daarin verwerkt zit. De schuine zijden zijn optioneel.Troels heeft het in zijn uiteindelijke speaker qua zaagwerk ook niet recht toe gedaan.
Zie: http://www.troelsgravesen.dk/DISC-4.htm
Porcino

Bericht door Porcino »

Zéér gaaf project :) :kwijl:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Hoe groot is de ruimte waar ze komen te staan?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bruut ontwerp hoor, succes met bouwen!
Jordi

Bericht door Jordi »

De woonkamer is 30m2
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door stessaja »

Zo dat is een stevig project, heel veel succes bij het bouwen!

Let er bij het uitbesteden van het zaag cq. Freeswerk er wel op dat de tekeningen niet alle details beantwoorden en dat die samen met de foto's en mogelijk wat rekenwerk nog uitgevogeld moeten worden. Maar zoals Troels zijn bouwsels fotografeert gedurende het bouwproces ga je er geheid uitkomen. :D

Ik ben op dit moment zelf bezig met de DTQWT mkIII. Daar had ik hetzelfde probleem.

Nog even over het wel of niet bitumen gebruik. Troels verstaat zijn vak heel goed, op het www vindt je daar genoeg getuigenissen van. Als zijn insteek was om het kostenplaatje te drukken en toch een groot systeem te bouwen, dan kan hij daar keuzes in gemaakt hebben. Maar vanuit zijn kennis en kunde kan je er denk ik toch van uitgaan dat, als bitumen nodig was, hij het gebruikt had, hij zal nu alleen niet overgedimensioneerd hebben.

Stephan
Jordi

Bericht door Jordi »

Dat de afmetingen in de tekeningen niet helemaal exact waren, was me inderdaad al opgevallen. Denk dat de tekeningen de basis zijn geweest.

Wat betreft de bitumen... Ik heb de afgelopen dagen wat e-mail wisselingen met Troels gehad. Het is echt alleen een kostenplaatje geweest. Zijn doel was om een speaker te ontwerpen die op hoog niveau speelt maar niet gelijk een rib uit je lijf is. Ik vind het overigens nog steeds veel geld maar goed :lol:

Eigenlijk, samenvattend, zegt Troels "Gewoon doen want de kans dat het slechter wordt is nihil maar je brengt wel meer massa en demping in het systeem". Als de meester dit zegt dan moet het wel waar zijn :mrgreen:

MKIII is ook een mooi project. Was bij mij ook nog een optie. Begrijp dat deze echt beter moet zijn dan de eerste versie(s).
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk project, deze ga ik volgen! Gaaf ontwerp :rock:

ik lees dat je vrij veel gaat uitbesteden, lijkt het je niet leuk om 't zelf te doen? Ik ben ook begonnen met 2 linkerhanden :rofl:

Die kast is nou niet echt héél erg ingewikkeld, in de topkast zitten wat panelen onder een hoek, misschien kun je die uitbesteden en de laagkast zelf maken want dat is een rechthoekige doos.
Dan laat je doen wat je denkt niet te kunnen en drukt je kosten door een deel zelf te doen.

wat is het geschatte kostenplaatje aan drivers van deze Discovery4 zo ongeveer?

R2604/833000................55,-
18W/8535-01...............151,-
22W/8534G00................70,-
26W/8534G00................90,-

klopt dat een beetje per speaker? Zo ja, dat is dan een ontwerpje met een hoop bang for the bucks denk ik, zeker als je een hoop zelf kan doen.

Sucses met bouwen! :D
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Kosten voor het filter, drivers, demping en kleinspul staat op de site van Troels. Wil je de waarden van de filteronderdelen dan moet je bij Jantzen audio de kit kopen (die in verschillende "kwaliteiten" te koop is) Tony G. doet tegenwoordig ook zoiets...
MechanicalAnimal

http://www.jantzen-audio.com/discovery-4/

maarruh.....ik zou sowieso kwetsbare drivers die je in NL kan kopen niet zo'n ruk-eind laten verschepen, zonde als er wat gebeurt.

filtersetje is een ander verhaal, sponsor je ze ook nog een beetje :goedzo:
Leeuwarden

Je hoeft je geen zorgen te maken over de speakers... Ze zijn goed verpakt is de ervaring...
MechanicalAnimal

maak me ook niet druk om de speaker....meer de vrachtbezorgers :rofl:

scheelt je ook weer een zwikje kosten allicht? ik zag iets staan van 29 kilo pakket.
Leeuwarden

Komt uit Polen, kost een drol...
Jordi

Bericht door Jordi »

MechanicalAnimal schreef:
Leuk project, deze ga ik volgen! Gaaf ontwerp :rock:

ik lees dat je vrij veel gaat uitbesteden, lijkt het je niet leuk om 't zelf te doen? Ik ben ook begonnen met 2 linkerhanden :rofl:

Die kast is nou niet echt héél erg ingewikkeld, in de topkast zitten wat panelen onder een hoek, misschien kun je die uitbesteden en de laagkast zelf maken want dat is een rechthoekige doos.
Dan laat je doen wat je denkt niet te kunnen en drukt je kosten door een deel zelf te doen.

Nee, zeker het laagdeel is recht toe recht aan. Het zit 'm een beetje in het gebrek aan gereedschap (en de hoge aanschaf daarvan) en dat ik vrij perfectionistich ben :mrgreen: Zit ook een beetje met tijdgebrek gezien mijn dochter van 8 maanden en allerlei randzaken. Het lijkt me uiteraard veel leuker om het zelf te doen. Misschien dat dit de komende maanden verandert maar vooralsnog ben ik op zoek naar een goede CNC-er

wat is het geschatte kostenplaatje aan drivers van deze Discovery4 zo ongeveer?

R2604/833000................55,-
18W/8535-01...............151,-
22W/8534G00................70,-
26W/8534G00................90,-

klopt dat een beetje per speaker? Zo ja, dat is dan een ontwerpje met een hoop bang for the bucks denk ik, zeker als je een hoop zelf kan doen.

Het zou ook een ontwerp moeten zijn met veel bang for bucks. Ik maak 'm zelf duurder door voor het duurste filterontwerp te gaan. De precieze prijs weet ik niet maar zoals iemand al zei is het een simpel rekensommetje op de site van Jantzen :) Heb nog wel een keer gekeken bij zaken als Europe Audio. Voor een webshop reageren ze erg slecht op mail dus daar was ik gelijk klaar mee. Liever iets meer betalen bij Jantzen maar wel altijd snel antwoord

Sucses met bouwen! :D
Laatst gewijzigd door Jordi op di 11 aug 2015, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MechanicalAnimal

Leeuwarden schreef:

Denemarken?
Jordi

Bericht door Jordi »

maak me ook niet druk om de speaker....meer de vrachtbezorgers :rofl:

scheelt je ook weer een zwikje kosten allicht? ik zag iets staan van 29 kilo pakket.
Ik wil net zeggen. Er zijn firma's (zoals DPD) waar ik zeer slechte ervaringen heb. Het blijft toch altijd een gok want iemand op distributie zal maar net ruzie met zijn vrouw hebben en balen dat hij het van zijn vrouw met een mini monitor moest doen :mrgreen:
Jordi

Bericht door Jordi »

Leeuwarden schreef:

Denemarken?
Nee alles komt uit Polen. Denk dat hun distributie/opslag daar zit.
MechanicalAnimal

Jordi schreef:
Nee, zeker het laagdeel is recht toe recht aan. Het zit 'm een beetje in het gebrek aan gereedschap (en de hoge aanschaf daarvan) en dat ik vrij perfectionistich ben :mrgreen: Zit ook een beetje met tijdgebrek gezien mijn dochter van 8 maanden en allerlei randzaken. Het lijkt me uiteraard veel leuker om het zelf te doen. Misschien dat dit de komende maanden verandert maar vooralsnog ben ik op zoek naar een goede CNC-er

Het zou ook een ontwerp moeten zijn met veel bang for bucks. Ik maak 'm zelf duurder door voor het duurste filterontwerp te gaan. De precieze prijs weet ik niet maar zoals iemand al zij is het een simpel rekensommetje op de site van Jantzen :) Heb nog wel een keer gekeken bij zaken als Europe Audio. Voor een webshop reageren ze erg slecht op mail dus daar was ik gelijk klaar mee. Liever iets meer betalen bij Jantzen maar wel altijd snel antwoord
juist, duidelijk.....maar als jij dat laat uitbesteden dan is een unieke speaker nog steeds leuk te hebben, maar ben je dan [knuppel in het hoenderhok] niet (veel) goedkoper uit met een setje 2dehands of demo-speakers?[/knuppel in het hoenderhok]

want wat is dan straks je meerwaarde van dit project voor jou?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Jordi schreef:
Er zijn firma's (zoals DPD) waar ik zeer slechte ervaringen heb.
+1
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”