8" (20 cm) breedbander van Davis

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
richard

8" (20 cm) breedbander van Davis

Bericht door richard »

Een mooi ding met zo op het eerste gezicht bijna perfecte eigenschappen voor een breedbander van 20 cm:
http://www.davis-acoustics.com/en/drive-units/20-de-8/
bestandsbron: http://www.davis-acoustics.com/wp-content/uploads/2012/07/20de81.jpg
bestandsbron: http://www.davis-acoustics.com/wp-content/uploads/2012/07/20de81.jpg
Maar waar zitten de addertjes?
richard

Re: 8" (20 cm) breedbander van Davis

Bericht door richard »

richard schreef:
Ik zie het al:
http://www.toutlehautparleur.com/davis- ... -8ohm.html
John P

Bericht door John P »

Mijn frans is niet zo goed maar ik meen uit een youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Z8t3WhNUs2Y de zin te kunnen ontwaren: mille euro a piece.
richard

Bericht door richard »

John P schreef:
Mijn frans is niet zo goed maar ik meen uit een youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Z8t3WhNUs2Y de zin te kunnen ontwaren: mille euro a piece.
Een kostbaar addertje. En je hebt er twee nodig of je moet mono liefhebber zijn.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

richard schreef:
Een mooi ding met zo op het eerste gezicht bijna perfecte eigenschappen voor een breedbander van 20 cm:

Vermoedelijk een alu spreekspoel Qms en Rms waardeloos, tis 2015.

En ik meen dat zijn top hoog net onder de maat is, een te vroege afval, 54mm spreekspoel is hier schuld aan als je het mij vraagt.
Davis meeting zegt van niet maar ik meen hobby hifi meting van wel te weinig.

Een breedbander met grote 54mm alu spoel, nee dat kan echt vele malen beter.

En dan die prijs.
arjank

Bericht door arjank »

De prijsprestatie verhouding van Davis vind ik persoonlijk onder de maat. Als je een goede 8" breedbander wil hebben ga dan voor de Tangband W8-1772 of de W8-1808.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm ja............. iemand dat ding al gehoord? Bij breedbanders kun je weinig uit de TS waarden halen, behalve het rendement misschien. Maar zeker niet hoe hij klinkt. Enig addertje zou kunnen zijn: Naast prijs, bundeling in het hoog.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Foam ophanging, kom op zeg, en dan zo'n prijskaartje? Kansloos in mijn optiek.
bas focal m180
Contacteer:

Pjotr schreef:
Bij breedbanders kun je weinig uit de TS waarden halen, behalve het rendement misschien. .
Een speaker ongeacht woofer mid-range breedbander, Qms en Rms die een slechte waarde hebben werken over een groot gebied van de weergave als een soort rem.

Dan kan je nog proberen te herleiden komt dat door een alu spreekspoel, slechte ventilatie of een stugge surround.

TS zijn essentieel om te kunnen herleiden in wat voor behuizing je breedbander moet, of juist geen behuizing op TS selecteren mensen ook hun breedbander.
richard

Bericht door richard »

SSassen schreef:
Foam ophanging, kom op zeg, en dan zo'n prijskaartje? Kansloos in mijn optiek.
Foam is optimaal voor het onderdrukken van membraanresonanties. Rubber of textiel doen dit veel minder goed.Het is wat minder duurzaam, al heb je hierin ook verschillende kwaliteitsverschillen.
arjank

Bericht door arjank »

richard schreef:
Foam is optimaal voor het onderdrukken van membraanresonanties. Rubber of textiel doen dit veel minder goed.Het is wat minder duurzaam, al heb je hierin ook verschillende kwaliteitsverschillen.
Volgens mij was het met name dat dikke rubberachtig spul, dat Philips gebruikte bij de overgang van foam ophanging naar membraan, om de membraanresonantie aan de rand van het membraan te dempen. Philips gebruikte destijds al laser interferometrie om dat fenomeen op te sporen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I.d.d. er is foam en er is foam. Die grijze plastic foamranden vergaan op den duur, vooral onder invloed UV licht. Niet in de zon zetten dus. Maar er zijn ook foamranden die gewoon niet vergaan, meestal van synthetisch rubber. Foam is wel een optimaal materiaal om de resonanties/reflecties aan de conusrand te dempen.
bas focal m180
Contacteer:

Pjotr schreef:
I.d.d. er is foam en er is foam. Die grijze plastic foamranden vergaan op den duur, vooral onder invloed UV licht. Niet in de zon zetten dus. Maar er zijn ook foamranden die gewoon niet vergaan, meestal van synthetisch rubber. Foam is wel een optimaal materiaal om de resonanties/reflecties aan de conusrand te dempen.
Klopt.

Seas exotic
A special foam rubber surround reduces mass by 40% compared with conventional rubber surrounds, resulting in higher sensitivity and excellent damping properties. Unlike most plastic foam materials, this material is stable and will offer decades of trouble-free operation.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dit foam ziet eruit als de standaard polyuretaan foam met een likje lak erover, dit waarschijnlijk in een kansloze poging om de UV stabiliteit van 't polyurethaan wat op te vijzelen. Davis is in mijn optiek een fabrikant die geheel trouw aan hun land van herkomst het begrip 'met de Franse slag' springlevend houdt, alle Davis drivers die ik ooit heb gebruikt hadden wel één of ander mankement.
bas focal m180
Contacteer:

Gewoon gewoven textiel en je hebt weinig mechanische verliezen, geen geluidsweerkaatsing omdat een surround vaak bol is, hele lange levensduur en is sterk.
Plaats reactie