Compressie?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Arno

Compressie?

Bericht door Arno »

Ik weet niet of anderen hier ook last van hebben, maar wat mij hier al tijden irriteert, is het te grote dynamische bereik van veel films.
Het volume om verstaanbare dialogen te hebben, is weer veel te hard bij actiescènes en muziekscenes. Wat uiteraard meespeelt is dat het hier vaak wel wat rumoerig is met 4 jonge kinderen :mrgreen: en dat komt de verstaanbaarheid niet altijd ten goede.
De situatie is nu als volgt: De hdmi-signalen gaan de tv in, dan gaat er een stereo-lijnsignaal de tv uit naar de versterker. Vanuit de versterker gaat er signaal naar twee hoofdluidsprekers en een actieve sub. 2.1 dus.

Nu vroeg ik mij af of er een simpele en goedkope mogelijkheid is om het stereo-lijnsignaal tussen tv en versterker te comprimeren om zo de boel wat uit te vlakken. High end is niet nodig, bagger ook niet.

Ik speelde al met het idee om het signaal door een compressor in een DAW op m'n mac te laten lopen, maar dat is natuurlijk geen doen voor de vrouw en kinderen.
sevenup

Re: Compressie?

Bericht door sevenup »

Deze er tussen zetten?

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Mooi klein modelletje.
Arno

Bericht door Arno »

sevenup schreef:
Deze er tussen zetten?

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Mooi klein modelletje.
Dat lijkt inderdaad wel precies wat ik nodig heb :mrgreen:
Iemand ervaring met zoiets? Is het geluid dan nog om aan te horen?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Stoor me er ook aan, wordt steeds erger: dialogen versta je nauwelijks en bij aktie wordt je uit de stoel geblazen. Geen ervaring met een compressor in deze, maar waarschijnlijk krijg je wel last van het 'nieuwsleeseffect' zoals je dat hoort op een commerciele radiozender: het geluid wordt zo opgehaald dat het geluid van iemand die ademhaalt ook wordt opgetilt. Zit denk ik niks anders op dan proberen. Voor het geld van de tip van Michiel hoef je het niet te laten.
John P

Bericht door John P »

Veel DVD spelers en surroundversterkers hebben een compressiemogelijkheid voor films. Deze heet dan nachtmodus of zoiets, het is de moeite waard even diep in de menus te duiken.
Arno

Bericht door Arno »

Barry2001 schreef:
Geen ervaring met een compressor in deze, maar waarschijnlijk krijg je wel last van het 'nieuwsleeseffect' zoals je dat hoort op een commerciele radiozender: het geluid wordt zo opgehaald dat het geluid van iemand die ademhaalt ook wordt opgetilt.
Ik ga niet doen alsof ik er verstand van heb, maar zou een limiter dan niet de oplossing zijn? Alle luide passages worden zachter en de rest blijft ongemoeid? Klinkt me logisch in de oren, maar ik weet niet of dat zo werkt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een limiter of compressor zijn min of meer dezelfde dingen. Een limiter comprimeert alleen boven een bepaald instelbaar niveau. Volgens mij kun je die Behringer voor beide gebruiken/instellen. Bij dat marktplaats ding zit alleen geen voeding zie ik, kost je bij Bax nog eens ca. €20,-
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wel bijzonder eigenlijk.
Bij muziek klagen we steen en been over de hoge compressie rate die wordt toegepast, Denk aan de loudness war waar behoorlijk wat kritiek op is.
Nu gaat het bij video stukken beter en missen we de compressie waar we door de audio zo aan gewend zijn.
Overigens denk ik wel dat dit de juiste weg is.
In digitale signaal verwerking is het niet echt ingewikkeld om zelf de mate van compressie te bepalen.
Het zou mooi zijn als een ieder dit naar zijn eigen smaak kan doen.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Pjotr schreef:
Een limiter of compressor zijn min of meer dezelfde dingen. Een limiter comprimeert alleen boven een bepaald instelbaar niveau. Volgens mij kun je die Behringer voor beide gebruiken/instellen. Bij dat marktplaats ding zit alleen geen voeding zie ik, kost je bij Bax nog eens ca. €20,-
Laatste zin:

Beschrijving

Simpele compressor van behringer. Is een lange tijd ongebruikt blijven liggen ivm ontbreken voeding. Er zit nu een nieuwe voeding aan en de compressor is getest door de TD.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, begreep dat ie daar alleen mee getest was. Voor dat bedrag zou ik gewoon de gok wagen. Kun je geen buil aan vallen.

@George

Dynamiek manipulatie zit in alle ingeblikte muziek die je afneemt. Het gaat om het effect en bij film is dat vaak de andere kant op (buikmassage :D ) dan bij radio of plaat.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Precies wat ik bedoel. Zou toch mooi zijn als een ieder dat naar eigen smaak en situatie kan instellen.
Ga je echt een film kijken dan wil je die ervaring en dynamiekvaak wel zet je gewoon de tv aan of een filmpje voor de kinderen dan is dat minder gewenst.
Met muziek is dat niet anders.
Ga je er voor zitten om te lluisteren dan wel dynamiek, in de auto vaak niet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

John P schreef:
Veel DVD spelers en surroundversterkers hebben een compressiemogelijkheid voor films. Deze heet dan nachtmodus of zoiets, het is de moeite waard even diep in de menus te duiken.
Klopt, mijn vorige (Panasonic) DVD speler had die mogelijkheid. erg praktisch.
dwijtsma

Bericht door dwijtsma »

Om ook mijn steentje bij te dragen wil ik toch even het verschil tussen een compressor en een limiter uitleggen.

Bij een compressor stel je een limiet in en een dempingsfactor. Wanneer het signaal boven de limiet komt wordt het signaal verzwakt met de dempingsfactor. bijvoorbeeld 1/2 of 1/4.

Limiter gebruikt geen verzwakking maar de botte bijl. Je stelt net al bij de compressor een limiet in en het signaal wordt hardhandig afgekapt als het signaal de limiet bereikt.

Limiter wordt zelden gebruikt zonder compressor, want het simpelweg een lompe oplossing. Toepassing is bijvoorbeeld het beschermen van PA speakers of bij opnames voorkomen dat het signaal overstuurt.
Arno

Bericht door Arno »

Ik heb net wat geprobeerd. Ik heb het signaal dus door een compressor in Logic (DAW) gevoerd. Werkt gewoon perfect! Dialogen blijven eigenlijk gewoon onaangetast, terwijl bijvoorbeeld muziek drastisch werd verzwakt. Kon best ver gaan zonder dat het onnatuurlijk begon te klinken. Als zo'n simpel Behringer dingetje een beetje in de buurt komt ben ik al best tevreden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier staat de handleiding: http://www.behringer.com/assets/com800_P0332_M_en.pdf

Zo te zien nog best veel mogelijkheden.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

dwijtsma schreef:
Om ook mijn steentje bij te dragen wil ik toch even het verschil tussen een compressor en een limiter uitleggen.

Bij een compressor stel je een limiet in en een dempingsfactor. Wanneer het signaal boven de limiet komt wordt het signaal verzwakt met de dempingsfactor. bijvoorbeeld 1/2 of 1/4.

Limiter gebruikt geen verzwakking maar de botte bijl. Je stelt net al bij de compressor een limiet in en het signaal wordt hardhandig afgekapt als het signaal de limiet bereikt.

Limiter wordt zelden gebruikt zonder compressor, want het simpelweg een lompe oplossing. Toepassing is bijvoorbeeld het beschermen van PA speakers of bij opnames voorkomen dat het signaal overstuurt.
Bij de lokale omroep waar ik vrijwilliger ben, gebruikten we voor een tweede kabelfrequentie alleen een limiter type EMT266. Voor de normale frequentie hadden we een Inovonics 250 meerbands compressor-limiter. Overigens had de EMT266 wel een soort geleidelijke overgang tussen niets doen en begrenzen.

Als audiopurist vond ik het geluid van de EMT266 echt veel beter dan dat van de Inovonics 250, alleen kon je er de gemiddelde geluidssterkte lang niet zo ver mee opvoeren. Die Inovonics is op zijn beurt weer heilig vergeleken met de spullen die ze tegenwoordig bij landelijke popstations gebruiken om het geluid hard en lelijk te maken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Die Inovonics is op zijn beurt weer heilig vergeleken met de spullen die ze tegenwoordig bij landelijke popstations gebruiken om het geluid hard en lelijk te maken.
Te maken ? :o Hoeven ze toch helemaal geen moeite voor te doen, is het al :lol:
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb daar al eens eens stukje over geschreven, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=18536.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik kwam nog een slim schakelingtje tegen bij Elektor:
Compressor.PNG
Zie ook https://www.elektormagazine.de/articles ... kompressor of https://www.elektormagazine.nl/articles ... compressor, maar in de Nederlandse download staat een ander ontwerp.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”