keuze schakelaar
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
keuze schakelaar
Ik heb een versterker en ik wil het ingangsfilter aanpasbaar maken naargelang de ruimte van harde akoestiek of gedempte .
Het ingangsfilter bestaat uit een serieweerstand van 1K6 en een parallelcap van 470pF door 1K en 100pF te gebruiken is deze meer geschikt voor sterk gedempte ruimtes.Hoe kan ik dit met een keuzeschakelaar voor beide kanalen realiseren?
Het ingangsfilter bestaat uit een serieweerstand van 1K6 en een parallelcap van 470pF door 1K en 100pF te gebruiken is deze meer geschikt voor sterk gedempte ruimtes.Hoe kan ik dit met een keuzeschakelaar voor beide kanalen realiseren?
Re: keuze schakelaar
Moet het in een keuzeschakelaar komen of kan het ook met een schakelaar waarmee je de optie aan of uitzet
Mijn eerste idee is om de extra waardes bij de bestaande waardes op te tellen of af te trekken en zo de nieuwe waarde te maken (als ik tijd heb dan maak ik even een schetsje).
R1 = 1K
R2 = .6K
R in serie
R1+R2 = 1.6K
C1 = 100p
C2 = 370p
C parallel
C1 + C2 = 470p
Mijn eerste idee is om de extra waardes bij de bestaande waardes op te tellen of af te trekken en zo de nieuwe waarde te maken (als ik tijd heb dan maak ik even een schetsje).
R1 = 1K
R2 = .6K
R in serie
R1+R2 = 1.6K
C1 = 100p
C2 = 370p
C parallel
C1 + C2 = 470p
Lijkt me logisch zo maar gaat dit ook niet voor de weerstand?Als je eerst bepaalt met een trimpot over de weerstand en net zo lang draait tot je de waarde hebt van 1K of zie ik dit fout.Dan moet wel eerst de waarde van de trimpot bepalen.Ik moet er wel bij vertellen dat voor de condensators micas voorzien zijn en die kan je niet krijgen in 370pF of ik moet voor C2 eentje van 220 en 150pF nemen
In het schema wat ik heb bijgevoegd heb ik alleen parallelgeschakelde combinaties gebruikt, op de een of andere manier lijkt mij die bedrijfszekerder (minder schakelstoring?).
Dubbele wisselschakelaar waarvan maar een contact wordt gebruikt (ongebruikt contact is met rood aangegeven), je hebt dan een viervoudige nodig voor stereo.
In de getoonde positie zijn de waardes R1K6 C470pF
R1 = 1K6
R2 = 2666.6 (Ohm, geen KOhm!)
C1 = 100pF
C2 = 370pF
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Dubbele wisselschakelaar waarvan maar een contact wordt gebruikt (ongebruikt contact is met rood aangegeven), je hebt dan een viervoudige nodig voor stereo.
In de getoonde positie zijn de waardes R1K6 C470pF
R1 = 1K6
R2 = 2666.6 (Ohm, geen KOhm!)
C1 = 100pF
C2 = 370pF
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
- Bijlagen
-
- RC.jpg (8.37 KiB) 731 keer bekeken
Zoiets ja,bestaat er ook een schakelaar om dit voor beide kanalen gelijk te doen of bieden 2 relais hier uitkomst?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=506meanman64 schreef:Zoiets ja,bestaat er ook een schakelaar om dit voor beide kanalen gelijk te doen of bieden 2 relais hier uitkomst?
Anne
Overigens gaaf om te zien hoe je mijn schakelingetje nog eenvoudiger hebt kunnen maken door één scahkelaar weg te halen 
- pvanlingen
@meanman64,
Het lijkt mij sterk dat je het verschil tussen de twee filtertjes kunt horen.
1K6/470pF zit ergens op 211,6 KHz
1K/100pF op 1591 KHz.
Paul.
1K6/470pF zit ergens op 211,6 KHz
1K/100pF op 1591 KHz.
Paul.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op vr 31 jul 2015, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hè, bederf de pret nou nietpvanlingen schreef:@meanman64,
1K6/460pF zit ergens op 211,6 KHz
1K/100pF op 1591 KHz.
Paul.
Anne
- pvanlingen
Sommigen luisteren (letterlijk) naar Radio!pvanlingen schreef:@meanman64,
1K/100pF op 1591 KHz.
Paul.
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ah, nou snap ik het: standje 1 is radio1 en de ander 3FM?
Een afstemcondensator is dan handiger, kun je radio4 ook nog pakken!
Een afstemcondensator is dan handiger, kun je radio4 ook nog pakken!
Dit is op aanraden van de ontwerper en als het geen effect heeft of bijna niks laten we het gewoon achterwegen.In de electronica is de theorie niet altijd wat de praktijk laat zien en andersom.pvanlingen schreef:@meanman64,
1K/100pF op 1591 KHz.
Paul.
Laatst gewijzigd door meanman64 op do 30 jul 2015, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof Anne maar op z'n blauwe ogen dat het klopt (en ik denk dat je de overige posters ook kunt geloven
)
Twee weerstanden parallel -> kleinere weerstandmeanman64 schreef:Anne,
Klopt dit wel? Het is de bedoeling dat je gelijkertijd zowel een weerstand als een condensator parallel erbij kunt schakelen
Twee condensators parallel -> grotere capaciteit
En dus
Anne
Ja klopt wel na wat beter bestudeert te hebben kwam ik ook tot die conclusie
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als de ontwerper dit soort onzin ter berde brengt, zou ik het on(t)(der)werp zo de kliko in keilen.......meanman64 schreef:Dit is op aanraden van de ontwerper en als het geen effect heeft of bijna niks laten we het gewoon achterwegen.In de electronica is de theorie niet altijd wat de praktijk laat zien en andersom.
Jij bent altijd wel snel met zulk een uitspraken zelfs als je niet weet waar de klepel eigenlijk hangt.Het ontwerp is een beetje aangepast aan zijn persoonlijke smaak en die verandering die ik nu breng is het oorspronkelijke.ds23man schreef:Als de ontwerper dit soort onzin ter berde brengt, zou ik het on(t)(der)werp zo de kliko in keilen.......meanman64 schreef:Dit is op aanraden van de ontwerper en als het geen effect heeft of bijna niks laten we het gewoon achterwegen.In de electronica is de theorie niet altijd wat de praktijk laat zien en andersom.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nou loop ik al zo lang mee in de (pro) audio en electronicawereld ( ben van de pre cd era) dat ik deze opmerking wel op de juiste waarde weet te schatten. Ga jij nou eerst maar eens een kerktoren zoeken........meanman64 schreef:Jij bent altijd wel snel met zulk een uitspraken zelfs als je niet weet waar de klepel eigenlijk hangt.Het ontwerp is een beetje aangepast aan zijn persoonlijke smaak en die verandering die ik nu breng is het oorspronkelijke.ds23man schreef:Als de ontwerper dit soort onzin ter berde brengt, zou ik het on(t)(der)werp zo de kliko in keilen.......meanman64 schreef:Dit is op aanraden van de ontwerper en als het geen effect heeft of bijna niks laten we het gewoon achterwegen.In de electronica is de theorie niet altijd wat de praktijk laat zien en andersom.