Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Deze meting is van Martin King (Quarter Wave) , vind de mijne behoorlijk in de buurt komen.
Bijlagen
Martin King Dx3_2.jpg
ReneN

Bericht door ReneN »

Welnu, de eerste stap naar de definitieve (denk ik O:) ) vorm is daar: ik heb 2 AER MK1 breedband-units aangeschaft. Ik heb Lowthers bij Leonidas in zijn OB gehoord, dat kwam behoorlijk in de richting van mijn idee over een OB. En toen kwam ik deze units tegen: an offer I couldn't refuse :roll: .

Nu gaat het spannend worden. Ik wil wél een forse druk in het laag, en de eerste vraag die daarbij oppopt is deze (die al langer door het hoofd speelt): ga ik dat met één laagunit per kant redden of heb ik er toch twee voor nodig? Een dilemma, want eigenlijk wil ik wel de houten plank die ik nu heb geschikt maken voor de definitieve versie. En daar passen geen twee 15" laagunits en deze 8" AER's in.

Eigenlijk moet ik de eerst deze vraag stellen: ga ik met één unit überhaupt wel die gewenste druk krijgen? Zo ja, met welke unit zal dat dan kunnen? De eerder voorgestelde AE Speakers, waar ik erg goede dingen over lees, of een mooie field coil waarbij de afstemming breedbander en laagunit redelijk eenvoudig is te realiseren?

En dan nog eentje: passief of actief? Actief lijkt mij logisch, omdat er dan een krachtige versterker voor het laag ingezet kan worden en een mooie buis voor het mid/hoog. Maar passief lijkt mij óók logisch :-s . Want ik ben wel van less is more, dus zo weinig mogelijk in de signaalweg. Maar ik weet niet of ik daarmee dan het breedband effect teniet ga doen.

Ik wil sowieso ook nog wat luisterbezoekjes bij breedbandbezitters afleggen (inmiddels staat er ook al weer ééntje zo goed als gepland) om de mogelijkheden zelf aan den lijve te ondervinden. En er is ook alweer hulp aangeboden in de vorm van een filter ontwerp (ook al weer geweldig :dank: ), dus de komende periode zullen er spijkers met koppen geslagen worden..... O:)
District9

Bericht door District9 »

ReneN schreef:
...... En toen kwam ik deze units tegen: an offer I couldn't refuse :roll: .....
Hoi Rene, ik kan bijna geen prijzen vinden van die units, behalve op het dyiforum, waar men het heeft over US $ 2500 per paar.
Klopt die prijs?
Dat is natuurlijk geen vergelijk met de Visaton B200's die ik voor nog geen 300 Euro per paar heb aangeschaft.
Rijst de vraag of een AER driver 8x beter is dan een Visaton.

groet

Henk
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

@ Henk,
Nee Henk , een AER is niet 8x zo goed als een Visaton.
Laat ik het proberen uit te leggen zoals ik het vertel aan de kinderen die bij mij een profielwerkstuk doen.
Onder een bepaald bedrag moet je een unit niet eens kopen; kost je meer aan x-over onderdelen dan wat de unit waard is !! d.w.z. er is dus een minimum. In de "goedkopere" klasse is een 2x zo dure unit bijna 2x zo goed.
Je kunt lekker op fora zoeken naar een unit die x-over vriendelijk is en lekker recht loopt.
Om de laatste 2 tot 5 % er uit te peuteren kost je ineens 10x zoveel !!

Bij full range units speelt er nog iets:
De Lowther DX3 doet voor mij iets wat geen enkele andere unit kan!! Maar hij heeft ook dingen die hij niet zo goed kan. Die neem ik voor lief of........als dit een te irritant verschijnsel is voor mijn oren : zoek wat anders!!
Ik denk dat , als ik René goed "gelezen" heb , hij een voor hem bijma optimale unit gekozen heeft.

Op dit forum worden luidsprekers gebouwd die een beetje lijken op auto's welke allemaal geoptimaliseerd zijn in een windtunnel ; ze lijken allemaal op mekaar. Meet technisch perfect maar .... voor mijn oren ook een beetje karakterloos.
De DX3 en , uiteraard ook de AER mk1 , hebben hun 'eigen" karakter , wat dus bepaalde dingen magisch maakt en ook wat dingen doet , die daar een gevolg van zijn , die je maar moet kunnen accepteren.

Op gegeven moment ben je op zoek naar "jouw" geluid ; kippenvel e.d. heel persoonlijk dus en vaak een lange zoektocht.
Ik heb filters gebouwd zo groot als een landkaart!! Maar ben dit weer voorbij. En weer terug naar MIJN geluid.

Ik hoop dat iedereen zijn audio-nirvana vindt !!

Ik weet dat dit een vaag verhaal is. Maar hoop toch dat het ook een beetje een antwoord is.

@ René , Ik heb net alle maten en meetgegevens van de AER doorgenomen. Volgens mij zijn ze een "drop-in-replacement" in mijn baffles. Neem maar een keertje mee dan kun je ze horen. Je krijgt dan een indruk hoe ze zouden kunnen klinken. Moeten we wel vroeg afspreken want ik zal toch wel het e.e.a. aan het x-over moeten aanpassen. DAN WETEN WE IETS MEER VAN RENDEMENT & SYNERGIE met OB woofs.
Tevens kunnen we ook visualiseren met Fuzzmeasure , als je dat leuk vind.

Ik heb nog een plaatje toegevoegd van Horst Möller van metingen van de AER. Lijkt toch wel erg op de DX3.
Maar waar de DX3 als een vergrootglas werkt = sissen , is dit bij de AER VEEL milder !!.
De metingen van Tonian (heb jij vast ook gevonden) neem ik niet voor waar!! Dit bestaat gewoon niet!!

Als je wil wachten op mijn nieuwe woofers en frames van Zeév Schlik dan kan e.e.a. echt wel even gaan duren. Mijn werk gaat dadelijk weer voor. Nu heb ik nog tijd.

mvgr. Leon
Bijlagen
aer1lp%20magazinkl_Da.jpg
ReneN

Bericht door ReneN »

District9 schreef:
ReneN schreef:
...... En toen kwam ik deze units tegen: an offer I couldn't refuse :roll: .....
Hoi Rene, ik kan bijna geen prijzen vinden van die units, behalve op het dyiforum, waar men het heeft over US $ 2500 per paar.
Klopt die prijs?
Dat is natuurlijk geen vergelijk met de Visaton B200's die ik voor nog geen 300 Euro per paar heb aangeschaft.
Rijst de vraag of een AER driver 8x beter is dan een Visaton.

groet

Henk
Dag Henk,

Hier http://www.bd-design.nl/contents/en-us/ ... akers.html, bij Bert Doppenberg, staan ze ook te koop. Prijs is exclusief btw, maar ook per paar :wink: . Dat heb ik er ook niet voor betaald hoor, het was een mooie kans die op mijn weg kwam, zeg maar.

En nee, hij zal niet 8x beter zijn, maar hoeveel is dat eigenlijk? :think: :wink: . Ik heb gisteren slechts heel kort even kunnen luisteren, aan een Bocama, en klonk al erg fijn, ondanks het feit dat ze nog lang moeten inspelen. Zo los liggend klinkt het nog nergens naar, maar toen ik hem zo half op de rand van het buroblad liet rusten, kwam de potentie al wel naar voren. Maar goed, hoe het in mijn OB gaat klinken weet ik natuurlijk nog niet. Het maakt mij wel erg nieuwsgierig natuurlijk......
ReneN

Bericht door ReneN »

Hoi Leon,

We waren een beetje gelijktijdig aan het posten, dus wat doublures in het antwoord :-k .

Ik kom graag binnenkort naar je toe, ik ga dan niet op de nieuwe units wachten, dat kan altijd nog een keertje. Ik mail/bel je vandaag wel even. :wink:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Ik ben juist helemaal teruggekomen van het breedband verhaal en het zoeken naar de ideale klank. Breedbanders zijn prachtig als je het simpel en goedkoop wilt houden, maar het is wel een beetje het verhaal van de ladder en de maan; Kijk ik heb een ladder en ben al in de boom, met een betere (duurdere) ladder kan ik de maan bereiken.
Één van de argumenten voor breedbanders is dat de weergave coherent is en er geen faseproblemen (door b.v. scheidingsfilters) zijn. Troels Gravesen heeft een Lowther EX3 onder de loep genomen, de resultaten zijn, om het heel voorzichtig uit te drukken, niet om over naar huis te schrijven. De fase maakt bij 3,5kHz een sprong van bijna 180 graden, daarboven hobbelt het ook alle kanten uit. De enorme dip in het frequentiebereik die bij de fasesprong hoort is op deze unsmoothed meting goed te zien, daarom zie je ook weinig of geen unsmoothed metingen van dit soort drivers :wink:
De vervorming is ook al zo boeiend. Het is mij niet duidelijk welke kleur voor welke harmonische staat, maar met een distortion rise van 15dB zit de blauwe curve bij 1kHz net 20dB onder de grondtoon en dat is 10% vervorming :shock: Het vervalspectrum is weer een aardige imitatie van Bryce canyon.
Als dat karakter is, doe mij dan maar een luidspreker zonder karakter. Als het er om gaat mijn eigen geluid te maken dan zou ik het eerder hier of hier zoeken.

Gerrit
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

En zo hebben we gelukkig allemaal een eigen smaak.
Met dank voor je beeldspraak, want voor wie niet van polderlandschappen houdt is Bryce wel heeeeel erg mooi.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

FR_Aad schreef:
Met dank voor je beeldspraak, want voor wie niet van polderlandschappen houdt is Bryce wel heeeeel erg mooi.
Mijn opmerkingen zijn ook vooral bedoeld voor de argeloze toeschouwer, om aan te geven dat de meningen op dit punt verdeeld zijn.

Gerrit
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Gerrit schreef:
FR_Aad schreef:
Mijn opmerkingen zijn ook vooral bedoeld voor de argeloze toeschouwer, om aan te geven dat de meningen op dit punt verdeeld zijn.

Gerrit
Als dat het werkelijke doel was, had ik het anders geformuleerd. :mrgreen:
MickRS

Bericht door MickRS »

Breedbanders en smaak...

Ik luister nu bijna een half jaar naar de tangband 1808, maar weet eigenlijk nog steeds niet of die nu echt beter is dan de Jordan jx92s. :think:
Wat ik vnl minder vind aan de 8" FR, is niet zozeer de verticale bundeling, maar meer de horizontale bundeling. Een beetje alsof je door een brievenbus luistert. Beetje vreemde omschrijving, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel.

Soms denk ik er zelfs over om de tangband te vervangen voor een 12" coax eminence met mooie compressiedriver daarin geschroefd....
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

MickRS schreef:
Breedbanders en smaak...

Ik luister nu bijna een half jaar naar de tangband 1808, maar weet eigenlijk nog steeds niet of die nu echt beter is dan de Jordan jx92s. :think:
Wat ik vnl minder vind aan de 8" FR, is niet zozeer de verticale bundeling, maar meer de horizontale bundeling. Een beetje alsof je door een brievenbus luistert. Beetje vreemde omschrijving, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel.

Soms denk ik er zelfs over om de tangband te vervangen voor een 12" coax eminence met mooie compressiedriver daarin geschroefd....
Ik herken het probleem, zowel van het horizontale bundelen van een breedbander als ook de twijfel die na de eerste euforie over je set kan opdoemen. Verticale bundeling wil je natuurlijk liever ook niet maar die heeft tenminste niet direct invloed op het stereobeeld en verticaal beweeg je ook niet zoveel.
De combinatie van open-baffle met een hoorn/waveguide voor het hoog zie je trouwens wel vaker. Het zou mij wel interesseren hoe de afstraling van een breedbander in een open baffle naar achteren toe er uit ziet. Tot hoe hoog wordt er nog naar achteren afgestraald en hoe ziet dat er dan uit?

Gerrit
ReneN

Bericht door ReneN »

Gerrit schreef:
.......Troels Gravesen heeft een Lowther EX3 onder de loep genomen, de resultaten zijn, om het heel voorzichtig uit te drukken, niet om over naar huis te schrijven.

Gerrit
Ik had die link al als favoriet weggeschreven onder "genadeloze review" :? .

Ik ga het wel proberen Gerrit. Wat ik tot nu toe gehoord heb vind ik genoeg om er behoorlijk enthousiast van te worden. Wellicht met een hoog "myfi" gehalte, maar dat vind ik dan niet zo belangrijk. Waar ik al wel achter ben gekomen, is dat het van mij niet te liefjes/netjes moet klinken. En wellicht sluit dat juist aan op die behoefte......
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ReneN schreef:
Gerrit schreef:
.......Troels Gravesen heeft een Lowther EX3 onder de loep genomen, de resultaten zijn, om het heel voorzichtig uit te drukken, niet om over naar huis te schrijven.

Gerrit
Ik had die link al als favoriet weggeschreven onder "genadeloze review" :? .

Ik ga het wel proberen Gerrit. Wat ik tot nu toe gehoord heb vind ik genoeg om er behoorlijk enthousiast van te worden. Wellicht met een hoog "myfi" gehalte, maar dat vind ik dan niet zo belangrijk. Waar ik al wel achter ben gekomen, is dat het van mij niet te liefjes/netjes moet klinken. En wellicht sluit dat juist aan op die behoefte......
Je hebt de units al, dus zeker doen! Als je durft kun je ook nog een EnABL patroon (werkt als een soort golfbreker voor golven die over de membraan lopen) op je drivers aanbrengen, ik heb dat toentertijd bij mijn FE208∑ gedaan:
FE208S_EnABL_plug.~png.jpg
Dat helpt zeker, je kunt het zelfs in het vervalspectrum zien.
CSD-comparisonB.png
Het verschil is niet groot, maar het is er wel.

Gerrit
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

MickRS schreef:
Breedbanders en smaak...

Waarom probeer je die Jordan niet eens op de plek van de Tangband? Misschien moet de cross iets hoger maar het kan de moeite waard zijn.
MickRS

Bericht door MickRS »

Cross hoeft denk ik niet hoger. Die Jordans hebben belachelijk veel laag voor zo'n klein drivertje. Probleem zit m vnl in de gevoeligheid. Die is op zn best 86db. En mijn buizenbakje heeft nu nog maar 2wpc.

Maar ben wel van plan het te proberen. Gewoon even een simpel baffletje maken voor de jordan.

Sorry Rene, beetje OT... :oops:
District9

Bericht door District9 »

MickRS schreef:
Breedbanders en smaak...

Is die bundeling niet een functie van de breedte van de baffle?
Zijn er geen correctie circuits nodig voor de Tangband zoals bij de Jordan, zie hier:
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Jo ... ss-Reflex/
(tenzij dit alleen voor gesloten systemen is bedoeld)

Me dunkt, zou een compressie driver niet bundelen???
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

District9 schreef:
MickRS schreef:
Breedbanders en smaak...

Is die bundeling niet een functie van de breedte van de baffle?
Zijn er geen correctie circuits nodig voor de Tangband zoals bij de Jordan, zie hier:
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Jo ... ss-Reflex/
(tenzij dit alleen voor gesloten systemen is bedoeld)

Me dunkt, zou een compressie driver niet bundelen???
Nee, bundeling wordt uitsluitend bepaald door de afmeting van de driver, de baffle heeft daar geen invloed op. Een compressie driver met hoorn heeft wellicht niet zo'n grote spreiding, maar die is, als het goed is, wel (redelijk) constant en neemt niet/weinig af bij hogere frequenties.

Gerrit
ReneN

Bericht door ReneN »

Zoals jullie hier viewtopic.php?f=24&t=22472 hebben kunnen lezen, ben ik alweer een behoorlijk stuk verder. Met name dankzij Leonidas, die me behoorlijk op weg heeft geholpen. En de opmerkingen die hier gepost zijn natuurlijk, waarmee ik het uiteindelijke beeld voor mijn vervolgstappen voor de OB helder heb gekregen.

Maandag nog een luisterbezoek bij District9 afleggen, maar de keuze heb ik in mijn hoofd al wel gemaakt: de AER Mk1 breedbander voor het mid en hoog, en ik ga de AESpeakers Dipole15 aanschaffen. En die uiteindelijk niet passief maar actief aansturen. Of half actief eigenlijk. Ik wil de AER dan rond de 200 of 250 Hz laten afvallen en de Dipole15 het lage laag laten verzorgen door een aparte versterker. Niet door buizen dus, want ik kom er langzamerhand wel achter dat de buizenversterker dát niet gaat trekken...... Nu ben ik wel op een punt gekomen dat ik wat ongeduldig wordt zeg maar :lol: .

Wat ik wel vreemd vind, is dat de Audio Nirvana's het steeds beter lijken te gaan doen. De OB staat nog steeds op de kop, het harde dat ik eerst had toen ze nog andersom stonden is er daardoor grotendeels uit, en de druk onderin neem toch behoorlijk toe. Wellicht hebben ze een forse inspeeltijd nodig..... :think: . Maar ze gaan er binnenkort wél uit..... :?

Gelukkig passen de AESpeakers met zo goed als geen aanpassingen in de gaten van de Audio Nirvana's. De plaatsbepaling van de AER's is nog even een punt van onderzoek. Niet in het midden maar wellicht wat meer naar de kant toe plaatsen......
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ReneN schreef:
... maar actief aansturen. Of half actief eigenlijk. Ik wil de AER dan rond de 200 of 250 Hz laten afvallen en de Dipole15 het lage laag laten verzorgen door een aparte versterker. Niet door buizen dus, want ik kom er langzamerhand wel achter dat de buizenversterker dát niet gaat trekken......
Wat voor filtersteilheid had je hier in gedachten? Om in stijl te blijven, d.w.z. zo weinig mogelijk in de signaalweg, zou je voor AER misschien een passief lijn filter kunnen gebruiken. Een passief lijn filter zit tussen voor- en eindversterker en zoals de naam al aangeeft komen er geen opamps aan te pas. Ik kan het helaas niet voor je uitrekenen, het is ook allemaal erg afhankelijk van de uitgangsimpedantie van de voorversterker en de ingangsimpedanties van de eindversterkers (als het überhaupt kan). Voor het laag kun je dan een analoog actief filter maken of zelfs een DSP gebruiken. Waarschijnlijk gaat je voorkeur uit naar analoog maar vergeet niet dat je met DSP ook meteen de mogelijkheid hebt om aan room correction te doen.

Gerrit
richard

Bericht door richard »

Gerrit schreef:
ReneN schreef:
... maar actief aansturen. Of half actief eigenlijk. Ik wil de AER dan rond de 200 of 250 Hz laten afvallen en de Dipole15 het lage laag laten verzorgen door een aparte versterker. Niet door buizen dus, want ik kom er langzamerhand wel achter dat de buizenversterker dát niet gaat trekken......
Wat voor filtersteilheid had je hier in gedachten? Om in stijl te blijven, d.w.z. zo weinig mogelijk in de signaalweg, zou je voor AER misschien een passief lijn filter kunnen gebruiken.
Je kan hiervoor zelfs de koppelcondensator tussen stuurbuis en eindbuis aanpassen.
ReneN

Bericht door ReneN »

Dank je Gerrit! DSP is mij eerder aangeraden, voor het laag, en lijkt inderdaad ook voor de hand te liggen. Ook in deze (korte) draad http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=1&t=3274 reageert "Stryke" van AESpeakers ook voor mij begrijpelijk met wat aanbevelingen....

En wat betreft aanbevelingen.... Aangezien ik technisch weinig tot geen achtergrond heb, zal ik het van jullie tips en trucks moeten hebben. En als dat dan past binnen mijn logica, dan rolt daar wel een oplossing uit :wink:

Dus.... Filtersteilheid? Nog geen idee, een passief lijnfilter klinkt dan ook wel weer goed, ik zal mij daar even over gaan inlezen. Net zoals de oplossing van Richard.

Trouwens, nu weer even de Zingali's aangesloten, want hopelijk kan ik ze binnenkort verkopen. En tja, éigenlijk klinken ze wel héél erg fijn..... :? . Wel héél netjes, dat wel, maar wat evenwichtig, en met toch een mooie lage bas. Ik weet nu ook weer waarom ik er zo verliefd op ben geworden..... :yeah:

En nee, de dynamiek en snelheid van een OB wordt bij lange na niet gehaald, dus ik ga wel verder op de ingeslagen weg O:)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Rene heeft twee filters van mij te leen.
download.jpg
download.jpg (5.11 KiB) 537 keer bekeken
Deze crossen op 150Hz en zijn vast prima om meet te experimenteren.
Ook had ik nog een actief filter liggen wat ik in de auto gebruikte en daar is het laag mooi mee af te regelen.
Daar kan je al een heel eind mee komen. kan goed de juiste frequentie mee bepalen en dan later met de koppel condensator je versterker aan passen en een actieve crosover maken voor het laag.
ReneN

Bericht door ReneN »

De zaag gaat erin!

Alleen, waar....... :-k

Het gaat hier om de AER MK1 breedbander, de laaguinit zit al zo'n beetje op z'n plek. Nu kán ik natuurlijk eerst een test baffle maken uit underlayment of zo, maar wellicht hebben jullie hét antwoord al gevonden.

Zoals jullie in de bijgevoegde tekening zien, lijkt er een nauwkeurige plaatsbepaling van de unit onderzocht. Echter, ik kom van allerlei variaties tegen: Leonidas, met zijn breedbander ver uit het midden, MickRS met zijn opstelling geheel symmetrisch, District9 symmetrisch in het verticale vlak, de laatste heeft de plaatsing zo te zien ongeveer gelijk aan Reinout en de "vergrote" cello van Dave, in mijn ogen qua aanzicht de mooiste die ik tot nu toe gezien heb.... Ook Dave lijkt alles verticaal symmetrisch uitgelijnd te hebben, maar hij heeft ze enkele cm. uit het midden geplaatst. En de speakers dan weer in spiegelbeeld gemaakt.

Dussshhh, graag jullie ervaringen......
Bijlagen
Calculate Baffle Diffraction Loss-plaatsing unit.jpg
Calculate Baffle Diffraction Loss-plaatsing unit.jpg (25.68 KiB) 476 keer bekeken
Prachtige Open Baffle van Dave
Prachtige Open Baffle van Dave
richard

Bericht door richard »

Ik zou de hoogte van de unit in ieder geval zo kiezen dat hij op oorhoogte zit als je in je luisterstoel zit. Verder zou ik de indeling van de baffle zo kiezen wat ik visueel het meest aantrekkelijke vind. Voor mij is symmetrie doorgaans aantrekkelijker dan asymmetrie, maar dat kan voor jou heel anders gelden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”