DAT recorders.

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DAT recorders.

Bericht door ds23man »

Die past niet in je Chalet...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DAT recorders.

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Die past niet in je Chalet...... :mrgreen:
Maar wel heerlijk nostalgisch :lol:

Wel lekker veel piek led metertjes, kun je wel 12 kresjendozen mee oplappen :rofl:
Gebruikersavatar
District9
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 12:03

Re: DAT recorders.

Bericht door District9 »

Er staat nog 3324A voor "maar" 940 USdollar. Ze kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt.
Waarschijnlijk zit er meer waarde aan goud in de printplaten, dan de vraagprijs, alleen hoe haal je het eruit?
Bijlagen
Goud.jpg
Gebruikersavatar
District9
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 12:03

Re: DAT recorders.

Bericht door District9 »

Nou we toch nostalgisch bezig zijn, deze heb ik ook nog een tijdje gehad:
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Dat zijn leuke prijzen. :D
http://www.thomann.de/nl/controller.html
Als ie klaar is zal ik er hier een paar bestellen.

Mooie machine, Henk. helaas zijn er hier nog maar een paar tapedeck liefhebbers... :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Dat zijn leuke prijzen. :D
http://www.thomann.de/nl/controller.html
Als ie klaar is zal ik er hier een paar bestellen. :(
Hoeft al niet meer, ik heb er van de week al een stuk of 15 cadeau gekregen van iemand die er niks meer mee deed. :shock:

Ik kon het niet langer uithouden, heb de werkbank eens goed schoongeveegd, en ben er eens een paar avondjes aan gaan sleutelen. het probleem van het ratelende inrijgen was een kwestie van op een aantal strategische punten wat dunne olie opbrengen met een penseeltje, lagers, assen en dat soort wrijvingspunten.

Het probleem van het spoelen ligt wat genuanceerder, het is niet het gedeelte wat in het filmpje op de vorige pagina
behandeld word. er is namelijk nog een remgedeelte, die word aangedreven door het inrijgsysteem. (dat werkt op zijn beurt met twee hele grote tandwielen en een motor, net als bij een videoloopwerk.) in rust staat deze rem tegen de spoelen aan, bij afspelen en spoelen word deze door het eerder genoemde mechaniek "weggetrokken" en zijn de spoelen vrij. tenminste dat zou moeten, het werkt namelijk wel bij het afspelen, maar niet bij het spoelen.
Nu is het loopwerk microprocessor gestuurd, er zitten dan ook een hele kluit optische sensoren en microschakelaartjes op het loopwerk. mijn conclusie is dat het probleem niet in het loopwerk zit maar in de besturing ervan. daar ga ik verder niet in zitten klooien want een hoop SMD. vooralsnog heb ik het probleem heel simpel opgelost door met een klein stukje plastic de betreffende rem iets "op te tillen" waardoor hij nu niet remt. het loopwerk draait nu pico bello. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DAT recorders.

Bericht door Pjotr »

Die schakelaartjes kunnen dan wel eens het probleem vormen. Het is bekend dat die na verloop van tijd brak kunnen zijn, i.i.g. bij de CD loopwerken van Sony. En dat zijn volgens mij geen andere schakelaartjes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Nee, ze zijn doorgemeten, en in orde bevonden. (ja, ook de rotary encoder aka cam switch.)
Het frontpaneel is er ondertussen geheel afgeweest om te demonteren zodat hij grondig schoongemaakt kon worden.
Inmiddels staat hij in de set lekker z'n rondjes te draaien.
IMG_1387.JPG
IMG_1391.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: DAT recorders.

Bericht door sander1238 »

Mooi geheel ray. Heb je ook een foto van de hele set (gewoon nieuwsgierigheid)?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Dan moet ik eerst een panorama-camera hebben onderhand. :lol:
De boel is zeg maar flink uitgedijd, de laatste paar jaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Tijd voor een kleine modificatie.
Dat zit namelijk zo : deze recorder stamt uit het einde van de jaren '80.
Da's een hele tijd gelden onderhand. nu wil het geval dat ik een tijdje terug een artikel op internet tegenkwam met een nogal alarmerend verhaal over SMD elco's uit die tijd.
Dat stond toen nog min of meer in de kinderschoenen en niet alle fabrikanten hadden het productie proces goed onder de knie.
Met lekkende elco's tot gevolg. :shock: de prut die eruit komt wil nog wel eens naastliggende koperspoortjes wegvreten met vreemde storingen en zeer moeilijk te herstellende PCB's tot gevolg.
Nu heeft de DTC-55ES gelukkig vrijwel geen SMD aan boord en slechts op 1 plek maar 2 van de betreffende elco's
Dus de patient maar een naar de operatiekamer overgebracht voor een kleine kijkoperatie. :mrgreen:
Het gaat hier om de zogeheten RF head amp. dat is een digitale versterker die de signalen van de koppentrommel versterkt.
20160531_171954.jpg
20160531_171943.jpg
Zoals te zien is zit hij ingebouwd in een metalen doosje. gelukkig is het modulair en dus goed service vriendelijk uitgevoerd. :D
20160531_172636.jpg
En het kale printje uit het doosje gehaald :
20160531_173919.jpg
Het betreft hier 2 ontkoppel elco's in de voedingslijn, waarde is 22uF bij 6.3 VDC ze zitten links voor en rechts achter.
Ik wist niet zeker of het zou gaan lukken, dus ook maar 2 conventionele opgezocht.
20160531_213223.jpg
De oude verwijderd, PCB schoongemaakt met wattenstaafje en alcohol, en vervolgens de nieuwe erin gesoldeerd :
20160531_214508.jpg
Op de foto's is goed te zien dat er ook wat zwarte vlekken zitten rondom de elco's onder de groene afdeklaag, is er niet af te krijgen.
Ik vermoed dat het hier ook niet pluis is geweest.

De zaak weer erin geschroefd, en testen, jawel, hij draait weer ! :yeah: :yeah:
20160531_220304.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAT recorders.

Bericht door hannesie »

Ray aan de SMD, en het werkt ook nog eens, leuk man.....!!!!
Jos van Woudenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 aug 2022, 19:16

Re: Help! Ik kan mijn oude DAT-tapes niet meer afspelen!

Bericht door Jos van Woudenberg »

Ik heb alle muziek die ik heb geschreven voor de tekenfilmserie 'Star Street' in 1992 bewaard op DAT-tapes. Opgenomen op een Sony 55ES, niet de professioneelste DAT-recorder, ik weet het. Nu kan ik echter diezelfde tapes op diezelfde recorder niet meer afspelen. Ligt dat aan het apparaat (jarenlang niet gebruikt) of aan de tapes (altijd in een droge kast bewaard)? Ik hoop natuurlijk dat het eerste het geval is.

Valt hier nog iets aan te doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DAT recorders.

Bericht door Pjotr »

Kan zijn dat de koppen vervuild zijn en schoongemaakt moeten worden. Schoonmaken kun je wel zelf maar is een specialistisch speciesie klusje. Zeker met die piepkleine koppen van een DAT. Kan ook zijn dat ie gewoon door ouderdom overleden is. Dit spul veroudert ook als het niet gebruikt wordt.

Maar dat de tape niet meer goed is kan ook heel goed. Die kan na zo lange tijd gaan poederen. Is soms nog wel te redden maar dat is echt specialistenwerk! Mijn eerste gok zou zijn om een werkende DAT machine te vinden en te bezien of de tapes daarop afspelen en dan gelijk via S/PDIF naar de HDD.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Wat Peter zegt, kan van alles zijn.
Het lijkt me niet onverstandig om het ding weg te brengen voor grondig onderhoud.

Overigens staat mijn exemplaar al een paar jaar in de opslag,
Hij kreeg last van rare kuren zoals afslaan tijden afspelen waarbij ook tegelijkertijd het display uitviel.
Ik vermoed een voedingsprobleem. heb een tijdje terug al wat nieuwe elco's verzameld.
Plaats reactie