SS 18W/8546 doet niets meer.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door beijert »

Hoi,

Toen ik mijn werkloze reference monitors uit elkaar plukte kwam ik erachter dat één van de woofers geen geluid meer geeft.

Geen reactie op signaal, ook niet met een batterijtje.

Ik zou natuurlijk direct contact op kunnen nemen met scanspeak maar de beestjes zijn inmiddels al ruim 15 jaar oud en ben niet van plan er al te veel kosten aan te maken. Mede doordat de werkende unit nagels door de surround heeft gehad.

Wat zal ik er mee doen/kunnen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door dre »

Eerst eens kijken of de spoel nog heel is.
Misschien is er alleen een draadje door gerot.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door beijert »

Er is inderdaad een draadje door en wel op twee plaatsen.

In het begin en aan het eind, een paar milimeter boven de spider waren ze door en kwam er wit poeder uit toen ik langs de lijm kwam.

Ik heb de boel maar even gedemonteerd en dan kijken of ik het weer in elkaar kan bakken.
Het is de eerste keer dat ik een woofer sloop met het idee om hem ook weer in elkaar te zetten.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door beijert op di 14 jul 2015, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door ray5150 »

Heb je een multimeter ?
Zo, ja. op laag ohmig weerstandsbereik zetten, en de weerstand meten.

Zo nee, effe naar de Gamma. / Praxis / Hornbach / Karwei :-$
Vaak liggen er wel wat in de 5 euro bak. :hide:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door wouter »

Poeder duidt volgens mij op gecorrodeerd aluminiumdraad. De spoel is van koper. Even open :bakkie: krassen bij het begin/einde en je kunt met koperdraad een bypass naar de litzedraden maken
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door beijert »

De draadbreuk zat onder andere in de lijmrand op de spider en het leek op meerdere plekken, daar waar ook luchtbellen in de lijm zaten.

Zou dat een reden kunnen zijn? De bellen waardoor corrosie een kans heeft? Overbelast zijn ze niet geweest qua luid spelen of zo.

Spoel meet netjes 6,8 ohm.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door richard »

Of breuk door vermoeiing? koper, maar ook een soldeerverbinding kan breken als het beweegt of trilt. voor litze wordt daarom vaak een beryllium-koper legering gebruikt, dat is bestendiger tegen vermoeidheidsbreuk. De soldering blijft dan een zwakke plek.
FransDHT
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 sep 2008, 13:19
Locatie: Groningen

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door FransDHT »

Heb toevallig nu hetzelfde probleem (met dezelfde unit).

Hoe demonteer ik de unit? en hoe monteer ik hem weer?

Frans
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door SSassen »

Weggooien? 15 jaar oud, nagels door de surround, dus hartstikke lek, geen tijd/geld meer aan besteden als je 't mij vraagt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door ray5150 »

Uit mekaar halen is één, er weer een werkende driver van maken is een heel ander verhaal...
Maar, niets is onmogelijk, als je er maar genoeg tijd en geld inpompt is alle te repareren.
Aan de andere kant, zijn deze drivers nog te krijgen (of een compatible), en wat kosten ze ongeveer ?
Kwestie van een economische afweging.
FransDHT
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 sep 2008, 13:19
Locatie: Groningen

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door FransDHT »

@SSassen: ik ben niet beijert. Niets met nagels hier, hij is er gewoon opeens mee opgehouden. En ze zitten in mijn Refmons die ik nog gebruik.

@ray5150: Bij Speakerland staan ze op de site voor 190 Euri. Als ze ze nog hebben, want ScanSpeak maakt ze volgens mij niet meer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door ray5150 »

Je weet dat er bij jou in provincie een specialist zit op het gebied van luidspreker reparatie ?
http://www.total-speaker-repair.nl/
Als je niet de kennis hebt om er zelf mee aan de slag te gaan, en je woont in de buurt, zou ik er zeker eens een belletje aan wagen.
FransDHT
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 sep 2008, 13:19
Locatie: Groningen

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door FransDHT »

Bedankt voor de tip!!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door beijert »

Geld ga ik er niet meer aan besteden, tijd wel. Ik zet hem één dezer dagen weer in elkaar.

Het zijn nog steeds zeer goede units, ik zou er nu alleen geen €190,- meer voor geven.
De surround van de ander is geplakt met solutie en doet vooralsnog zijn werk prima.

Ik zal ze later gewoon weer in de woon of de studeerkamer toepassen. Klinkt nog steeds beter dan wat menig consument in huis heeft en voor de hobby komt en gaat er toch weer beter spul.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SS 18W/8546 doet niets meer.

Bericht door wouter »

FransDHT schreef:
Heb toevallig nu hetzelfde probleem (met dezelfde unit).

Hoe demonteer ik de unit? en hoe monteer ik hem weer?

Frans
Demonteren is niet zo lastig. Met aceton (drogist) en een kwastje kun je eenvoudig de spider weken, de lijmlaag laat dan snel en netjes los. Even met een sateprikker een beetje krassen en je hebt een beginnetje. Daarna gaat het nog makkelijker, je kunt de aceton met een kwastje onder de spider aanbrengen en binnen 10 minuten kun je waarschijnlijk met lichte druk de spider van de korf liften.

Een beetje aceton bij de rubberen surround/rolrand en een sateprikker eronder en je bent in 1 minuut al klaar :mrgreen:

Echter, monteren wordt een stukje lastiger met de stofkap er nog op. Je kunt die proberen te verwijderen. Dan kun je met een rolletje papier de spreekspoel centreren, zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&start=25

En anders is het gewoon op gevoel en evt. met een (sinus) signaal de boel zichzelf laten centreren. Eerst de spider vast, later de rolrand aan de korf monteren. Bij het positioneren zijn knijpers erg handig, zie hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7&start=25
Plaats reactie