mijn nieuw project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Hallo 10 Jaar geleden heb ik voor het laatst gepost hier :roll:
Maar ben wel in die jaren druk met audio en zelfbouw bezig geweest.
Zo heb ik verschillende buizen versterkers gebouwd alle single ended, mijn cd loopwerk (een shiga clone)
een dac, voorversterker enz.
ik heb altijd met hoornluidsprekers gespeeld zo'n 20 jaar eerst backloaded hoorns met Lowthers enz. toen fronthoorns en daarna een paar jaar een zijsprong gemaakt met de Franse PHY drivers eerst in open baffles en daarna in de musical affairs spruce behuizing en nog Audio Note E luidsprekers gehad
en allemaal mooi,maar ik ben toch een echte hoorn liefhebber O:)
en ben nu aan een nieuw project begonnen het Altec A5 Hiraga systeem
het is pas net van start gegaan en het geluid is nog zeker niet naar mijn wens maar het begin is er
hier is een foto van het spul
Bijlagen
Afbeelding.jpg
Laatst gewijzigd door tube 300 op za 25 jul 2015, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Oja deze hoorns staan hier ook nog
Dit is gewoon klaar en perfect
Bijlagen
image.jpg
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Mijn foto's zijn ineens weg
vreemd :?:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: mijn nieuw project

Bericht door beijert »

Hier zijn ze nog, mooi spul hoor! Als ik ooit de ruimte heb...
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Ja nou zijn de foto's er ineens weer O:)
Zo'n hoorn systemen hebben inderdaad wel wat plaats nodig mijn kamer is 45 vierkante meter met nog een uitbouw eraan totaal zo'n 60 vierkante meter
Ik ben nu aan het stoeien met 2 filters
1 filter "het originele" staat hier beschreven http://wajonaudio.webs.com/Voice%20of%2 ... heatre.pdf
Ik heb het 8 ohm filter gebouwd.
En het andere filter waar ik tot nu toe meer succes mee heb is van Werner Jagusch
dat zijn deze filters die werken met autoformer trafo's
Bijlagen
DSCF2208.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: mijn nieuw project

Bericht door Barry2001 »

Indrukwekkend, die hoorns. Natuurlijk maar weinig nodig om ze aan te sturen ... wat vind je het sterke punt aan hoorns naast het rendement, tov 'normale' luidsprekers? Ben er zelf vrij onbekend mee eigenlijk :D
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Barry2001 schreef:
Indrukwekkend, die hoorns. Natuurlijk maar weinig nodig om ze aan te sturen ... wat vind je het sterke punt aan hoorns naast het rendement, tov 'normale' luidsprekers? Ben er zelf vrij onbekend mee eigenlijk :D
Hoi Barry
Het makkelijke de dynamiek , impulsweergave, microdetail en snelheid
dat is eigenlijk wat me aantrekt aan hoorns.
De blauwe Bert Doppenberg hoorns zijn ook nog heel neutraal en hebben een recht freq bereik van 20 hertz tot 22k.

De Altec's waar ik nu me bezig ben hebben wel hoorn kleuring maar dat heeft ook weer zijn charme vind ik
bv lp's met oude jazz en blues opnames krijgen er gewoon een extra dimensie bij…... je gaat terug in de tijd :)
Deze Altec vott (Voice of the theater) warren theater luidsprekers de eerste vott's waren er al in 1945 en in 1955 werden ze uitgeroepen tot de industry standard for motion picture playback.
Het zijn enorme kasten maar de 50 hertz gebeurd er niets meer en boven de 14 /15 k ook niet meer wat nou hifi 8-[ maar het vreemde is dat je er niets in mist
en het veel dieper lijkt te gaan en daarbij ontzettend muzikaal klinkt \:D/

In 1966 werd met een berg van deze op elkaar gestapelde speakers het legendarische Woodstock festival van geluid voorzien
en ze werden zelfs gebruikt als monitor luidsprekers in studio's.
Het zijn historische luidspreker die 50 jaar zowat onveranderd in productie zijn geweest.
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Het rendement van hoorn luidsprekers
ik denk dat de Altecs iets van 104dB hebben
en de Blauwe hoorns hebben een rendement van 116dB
ik speel hierop met een 3 watt versterker
en daarmee kan ik dezelfde geluidsdruk neerzetten
als een 86dB luidspreker met een 3000 Watt versterker!
Om even het verschil in rendement aan te geven O:)
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Op de homepagina van zelfbouw audio staat in de bibliotheek een interessant artikel over hoornluidsprekers
maar inkrijg er geen afbeeldingen bij ligt dat aan mijn computer of zijn die weg?
dat zou jammer zijn!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: mijn nieuw project

Bericht door richard »

Een bijzondere luidspreker, dat kom je niet zo vaak tegen.
Ook je keuze voor de resonerende kasten van AudioNote en Musical Affairs.
tube 300 schreef:
Het zijn enorme kasten maar de 50 hertz gebeurd er niets meer en boven de 14 /15 k ook niet meer wat nou hifi 8-[
Voldoet toch nog steeds aan de HiFi standaard? Die is niet zo streng.

Ik heb ooit gelezen dat het spectrum vooral in evenwicht moet zijn; dus geen afgronddiep laag in combinatie met beperkt hoog maar ook geen supersonisch hoog met een magere laagweergave.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: mijn nieuw project

Bericht door richard »

tube 300 schreef:
Op de homepagina van zelfbouw audio staat in de bibliotheek een interessant artikel over hoornluidsprekers
maar inkrijg er geen afbeeldingen bij ligt dat aan mijn computer of zijn die weg?
dat zou jammer zijn!
Ik zie de plaatjes ook niet. Een beetje vreemd omdat op dit forum het uploaden van afbeeldingen juist wordt aangemoedigd om het verdwijnen van die afbeeldingen via een link juist te voorkomen.
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

oké misschien is het toch hifi dan :yeah:
ik dacht dat je toch minstens 20k moest kunnen weergeven
maar mijn gehoor houd er al veel eerder mee op dan de 14k die de altec kan weergeven.
dus voor mij is het goed genoeg.
Ik heb ook een mooie hoorn tweeter die tot 20k gaat met 106 dB en toch is dit voor mij ook hoorbaar als ik hem erbij zet maar ik vind het op het moment beter zonder tweeter
maar ik moet daar nog mee experimenteren.
Hiraga heeft inderdaad ooit iets geschreven over de balans in het geluid en de relatie tussen hoog en laag
http://www.auditorium23.de/Kommentare/LeMystere.pdf
en hier is een duitse vertaling
http://www.auditorium23.de/Kommentare/Hiraga.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mijn nieuw project

Bericht door ray5150 »

Hier doen ze het gewoon...
Naamloos2.png
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Ja hier zijn de foto's ook weer aanwezig
ze verdwijnen even een tijdje nadat je ze gepost hebt merkte ik en dan zijn ze er ineens weer dat had ik met de foto van het filter ook.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: mijn nieuw project

Bericht door richard »

Heb je die hoorntoeters van MDF gemaakt?
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Nee ze zijn van beuken hout en ik heb ze niet zelf gemaakt
ze komen uit duitsland echt vakwerk is het
deze man maakt ze
http://klughoerner.de/Haupt/about/
Ze zien er op de foto niet zo groot uit maar ze zijn 80x55 cm en 75 cm lang
de compressie drivers alleen wegen 15 kg per stuk!
Het overname punt ligt op 500 hertz.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: mijn nieuw project

Bericht door AatV »

Moet mijn oude "Sound Practices" er eens op naslaan om wat achtergrond te krijgen.
Uit de berichten over de High End te München heb ik begrepen dat oude Bioscoophoorns met Silbatone versterking een heel goede indruk maakten.
Zou graag eens op een ZBA luisterdag kennis maken met een über rendementshoorn met fleapowered versterkers. De Japan/Hiraga invalshoek dus. (Niet helemaal mijn kopje thee, maar wel intrigerend!)
Blijf dit topic volgen!

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op ma 27 jul 2015, 8:01, 1 keer totaal gewijzigd.
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Ja dat kan ik me goed voorstellen Aat
voor veel mensen is dit niet hun kopje thee omdat het gewoon anders is en het is anders omdat er verschrikkelijke grote systemen voor nodig zijn
het is onmogelijk om dit geluid uit kleine speakers te krijgen
hier zijn een paar leuke filmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=CVaazHrDp-w
https://www.youtube.com/watch?v=FAhaKcnfBig
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: mijn nieuw project

Bericht door Ivo »

Mooi! Hoorns zijn geweldig. Je zou eigenlijk ook aan de bashoorns moeten, dan is het helemaal af. Maar dan zit je met looptijdverschillen, en gezien je voorkeur voor buizen lijkt me niet dat je dan allerlei digitale trucs uit wil halen om de looptijdverschillen te corrigeren.
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

Ja de korte hoorn in de behuizing werkt vanaf 100 hertz daaronder is het gewoon een soort van basrelex kast maar zo dat de 15 inch woofer voor en achter gelijk belast word
het acoustisch centrum staat mooi boven elkaar omdat de woofer naar achter geplaatst is
dat is het mooie van de Voice of the theater ik ben heel gevoelig voor looptijd verschillen
bij de blauwe hoorns is dit electronisch gedaan het laag heeft een eigen versterker met dsp
de 300b versterker staat rechtstreeks op de bovenste hoorn met en passief filter
Maar dat wil ik bij het nieuwe project niet meer, hier moet het laag en de hoogtoon hoorn rechtstreeks op de 300b versterker alleen een passief filter.

Ivo, ben jij misschien eens een keer bij mij geweest ?
ik praat dan over 10 jaar op meer terug
volgens mij speelde ik toen met Lowthers of AER units in front hoorns.
ik woon in Echt Limburg
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: mijn nieuw project

Bericht door Ivo »

Nee, ik ben nog nooit bij iemand in Echt wezen luisteren. Zeker die tijd niet, toen kwam ik niet (of misschien net) bij mijn schoonouders op visitie (regio Weert). Misschien wel een keer leuk om te doen.
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

hoi Ivo dan is het iemand anders geweest
je bent altijd welkom als je ens een keer in de buurt bent.
Gisteren heb ik de kabeltjes aan het filter vervangen door Belden 9497 dat is kabel die men in het hoogrendement wereldje graag gebruikt.
en het verschil is heel groot.

http://cheaptubeaudio.blogspot.nl/2014/ ... large.html
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

De Jagusch filters zijn heel fijn in te regelen met de verschillende aftakkingen op de autoformer kan ik mooi de top hoorn aanpassen aan het laag
de draaiknop kan ik het cross-over punt mee instellen zeg maar de overlap van de tophoorn over het laag afval
dat is allemaal duidelijk en goed op het gehoor in te stellen
volgens Werner Jagusch de maker van dit filter moet gewoon plus op plus en min op min
maar het ompolen van de tophoorn klinkt eigenlijk ook niet verkeerd.
met mijn meet geval xtz pro kan ik het ook niet zo goed beoordelen.
Wat is een goede test om te beoordelen of de phase tussen woofer en top hoorn op zijn best staat
de spreekspelen staan in lijn recht boven elkaar als start punt dat is eigenlijk al een mooi begin.
als ik de top hoorn klinkt het iets dunner maar ook wat preciezer
als ik beide gelijk aansluit klinkt het voller maar het lijkt wel of er iets teveel overlap is dat ik niet weg gedraaid krijg met de potmeter op het filter.
ik merk wel dat er meer diepte werking is in het geluid.
dit zou de goede aansluiting moeten zijn maar op de 1 of andere manier is het geluid een beetje te vol en loopt te veel in elkaar over
ik denk dat mijn xtz ook niet zo nauwkeurig meet en mijn meet kunsten ook niet geweldig zijn
het gehoor laat vaak grote verschillen horen die amper waarneembaar zijn op de freq. curves
en andersom ook grote uitschieters met meten vallen in de praktijk best mee.
Mijn blauwe hoorns zijn door Bert doppenberg gemeten en afgeregeld in mijn kamer
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zelf iets bouw waar een filter in gebruikt word
het is nog niet zo makkelijk merk ik :|
ik heb ook wat veel energie op zo'n 200 hertz dat zal mijn kamer zijn
Is daar een notch filter voor te maken of word dat in het laag niet gedaan?

Van de andere kant klinkt het wel al heel goed maar ik probeer er toch alles uit te halen wat erin zit.
En ik snap ook dat ik met het even in elkaar knopen van wat spul niet gelijk een top luidspreker heb
maar het is wel al snel op een heel redelijke weergave (vind ik)

Als er iemand tips of advies heeft hoor ik het graag.
MarcGommans
Berichten: 9
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 11:08

Re: mijn nieuw project

Bericht door MarcGommans »

Hoi die Belden kabel daar heb ik ook wel interesse in, mag ik vragen waar jij die vandaan haalt? mvgr Marc
tube 300
Berichten: 21
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 23:11

Re: mijn nieuw project

Bericht door tube 300 »

hoi Marc
Ja ik heb hem in Duisland gekocht via Ebay
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... 7&_sacat=0
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”