drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

mooie tips,
dsman23: ik kan ook gewoon in beide zijkanten 1 speakon doen, dan kan ik ook nog doorlussen toch? het klopt toch dat de aansluitingen bij doorlussen gewoon doorgekoppeld worden?
richard: dat smalle paneel wil ik liever niet breder maken want dan staat de kast minder stabiel; verdiept zou wel kunnen, dat ga ik eens bekijken
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: drummonitor

Bericht door AntonZ »

architect schreef:
mooie tips,
dsman23: ik kan ook gewoon in beide zijkanten 1 speakon doen, dan kan ik ook nog doorlussen toch? het klopt toch dat de aansluitingen bij doorlussen gewoon doorgekoppeld worden?
Ik heb op mijn monitors inderdaad twee speakons, aan beide zijkanten. Het is de gemakkelijkste optie om door te lussen. En ook als ik een enkele monitor gebruik, is de bekabeling op podium aangenaam netjes: dan kan ik ofwel via links ofwel via rechts aansluiten, net waar per keer de versterker staat. Ik vind het ideaal. Zo geplaatst dat de aansluiting altijd vlakbij de grond zit, ongeacht de positie waarin ik ze neerzet.

Doorlussen kan zolang de totale impedantie in parallel niet lager wordt dan je versterker fijn vindt. Dus max 2 monitoren parallel als je 8 ohm drivers hebt en een versterker die niet lager wil dan 4 ohm. Maximale flexibiliteit heb je als je 16 ohm monitors maakt: dan kun je er probleemloos 4 parallel zetten op 1 kanaal van een doorsnee eindversterker. Beetje pittige versterker wel, als je graag je oren er af blaast. Van mij hoeft het niet zo hard.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de vorm is iets verder
het lijkt me mooi om de buitenzijde
te maken met gebogen hoeken
maar ik heb zoiets nog niet eerder gemaakt

drie stuks frame-elementen
de buitenste kunnen nog voorzien worden van gaten om gewicht te besparen
de middelste zal in het voorvlak een hulpplank nodig hebben om hem stevig te maken

met daaromheen 7mm buigtriplex

gaat dit werken en ook op de voorzijde waar de ronding maar ongeveer een enkele cm recht eindigt?
en hoe zorg ik dat het frame overal goed uitlijnt en niet verschoven is?
of is er een betere manier?
Bijlagen
frame achterzijde.jpg
frame voorzijde.jpg
frame
frame
buitenzijde
buitenzijde
eerst het frame dan de buitenzijde eromheen zien te maken
eerst het frame dan de buitenzijde eromheen zien te maken
klaar
klaar
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door Wowly »

A: ziet er weer SUPER mooi uit...
B: hiervoor dien je met stoom en mooie persmaterialen te gaan werken..... echt fabrieksspul zegmaar. Ik denk dat je met 3 mm triplex moet gaan werken, en veel nageltjes en contactlijm. De top laag mooi fineren of anders afwerken
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

anders toch beter met buig-mdf? met van die groeven erin
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: drummonitor

Bericht door ray5150 »

Of een hoek onder verstek ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door hannesie »

Zou een combi van buig mdf en buig triplex en zelfs en andere laag er tussen de zaak ook niet sterker maken.

Je hebt van dat witte polyethyleen schuimachtige verpakkings- materialen, licht en tegelijkertijd een mogelijke sandwich, die dan de zaak sterker maken. :think:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

http://www.baars-bloemhoff.nl/onze-dragers/buigtriplex/
de minimale radius bij 5 mm is 50 mm en bij 7 mm is dit 70 mm

met dit spul gaat het wel lukken denk ik; weet alleen nog niet of de toplaag oke is om zo af te werken of dat er nog een laag fineer overheen moet
2x7mm lijkt me geschikt, de getekende radius is nu 106mm
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: drummonitor

Bericht door Arno »

Met dat buigtriplex is jouw radius geen probleem. Het is echter wel boterzacht materiaal, dus je zult er wel nog een laag of twee berken vliegtuigtriplex overheen moeten lijmen. Sommigen hebben ook wel goeie resultaten bereikt door het buigtriplex na het buigen te verzadigen met epoxyhars (eventueel met een glasmatje)

Er bestaan ook meranti radiusprofielen van 19mm dik. Die zijn echt sterk.

http://www.gebogenhout.nl/html/hoeken.html
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Arno schreef:
Met dat buigtriplex is jouw radius geen probleem. Het is echter wel boterzacht materiaal, dus je zult er wel nog een laag of twee berken vliegtuigtriplex overheen moeten lijmen. Sommigen hebben ook wel goeie resultaten bereikt door het buigtriplex na het buigen te verzadigen met epoxyhars (eventueel met een glasmatje)

Er bestaan ook meranti radiusprofielen van 19mm dik. Die zijn echt sterk.

http://www.gebogenhout.nl/html/hoeken.html
- epoxy heb ik nog wat van staan, net gebruikt voor de bodemplaten van mijn rubberboot
http://www.ribsport.nl/forum/viewtopic. ... ee&start=0

- die hoeken zijn alleen 90 graden, buigplex is een meer geschikte oplossing denk ik

- een hele puzzel om het ontwerp maakbaar, functioneel en ook nog eens mooi te krijgen
Bijlagen
coax monitor 07B.jpg
frame
frame
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: drummonitor

Bericht door John P »

architect schreef:
..- een hele puzzel om het ontwerp maakbaar, functioneel en ook nog eens mooi te krijgen
Beroepsdeformatie noemen we zoiets.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door hannesie »

John P schreef:
architect schreef:
..- een hele puzzel om het ontwerp maakbaar, functioneel en ook nog eens mooi te krijgen
Beroepsdeformatie noemen we zoiets.
Dat leidt dan toch wel naar hele mooie resultaten, als ik dat zo zie.

En als je dan ook nog het uiteindelijke doel bereikt, het weergeven van..... :kwijl:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de baspoort ligt er op zich nu mooi in maar ziet er nog niet helemaal goed uit
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

afgelopen tijd heb ik nog wat afgetekend, varianten met de poort onder, naast en boven de speaker en uiteindelijk kwam ik op een variant met de baspoort aan de achterzijde:
- dan ligt de poort er mooi in
- er past nog een socket naast voor een speakerstandaard
- ziet er goed uit
Bijlagen
serie drsn.png
serie overview.png
serie backside.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: drummonitor

Bericht door richard »

architect schreef:
afgelopen tijd heb ik nog wat afgetekend, varianten met de poort onder, naast en boven de speaker en uiteindelijk kwam ik op een variant met de baspoort aan de achterzijde:
- dan ligt de poort er mooi in
- er past nog een socket naast voor een speakerstandaard
- ziet er goed uit
- maar kan niet meer als topkast op een basskast.
Bijlagen
topkast.JPG
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

richard schreef:
architect schreef:
afgelopen tijd heb ik nog wat afgetekend, varianten met de poort onder, naast en boven de speaker en uiteindelijk kwam ik op een variant met de baspoort aan de achterzijde:
- dan ligt de poort er mooi in
- er past nog een socket naast voor een speakerstandaard
- ziet er goed uit
- maar kan niet meer als topkast op een basskast.
dat was niet perse een optie, maar meer voor het vergelijk qua afmetingen met mijn basspeaker
misschien dat hij er op kan staan zonder om te vallen maar dan staat hij ook bovenop de baspoort

een paar nieuwe plaatjes :
Bijlagen
11 close up.jpg
11 backside.jpg
11 frame.jpg
11 backside frame.jpg
11 overview.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

In een bepaalde positie bestaat de kans dat randdebielen je baspoorten als afvalbak gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

voor die randdebielen zal er ook een frontje voor de speaker moeten;
hij is vooral nog even voor thuis en niet voor de verhuur ofzo
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Geef je nooit een tuinfeestje?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Voor het tuinfeestje doe ik er drie pedaalemmerzakken in voor gescheiden afval. Zie je nog verbeterpunten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »



Het audiogedeelte heb je al! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: drummonitor

Bericht door dwijtsma »

Ziet er goed uit!
Mooi voor op de luisterdagen in Beetsterzwaag of niet? Iemand al iets gehoord over plannen voor dit jaar?

PS: Dit is volgens mij enigszins off topic net als holle bolle gijs :twisted:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de grepen heb ik nog wat verplaatst richting voorzijde voor de balans bij het tillen
Bijlagen
11 zijaanzicht.~png.jpg
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

om te kunnen gaan bouwen heb ik eerst nette gemaatvoerde tekeningen gemaakt met Archicad
Bijlagen
drummonitor 01.pdf
(170.71 KiB) 131 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

architect schreef:
om te kunnen gaan bouwen heb ik eerst nette gemaatvoerde tekeningen gemaakt met Archicad
Kan dat Archicad niet het zwaartepunt voor je uitrekenen? Want dat is waar je de handgrepen wilt hebben, of eigenlijk iets daarboven. Overigens zijn schuin geplaatste handgrepen ook niet prettig sjouwen.
Plaats reactie