Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Pjotr »

Kun je hem er niet omheen leggen? :D Of gewoon helemaal oprollen ;)

Maar dat idee van een schoorsteen is nog niet zo gek. Kun je met een proefkast eerst uitproberen hoe dat uitpakt met verschillende diameters poorten. En later eventueel een poort in de vorm van een slakkenhuis, gewoon van hout, onderin de kast.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Zoiets: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

De poortruis is met uitwendige poort merkbaar minder dan eenmaal ingebouwd. Ik wijd het aan het losse pijp uiteinde zonder "vlees"

Een grotere poort met flares en knikloze bocht is wat nu op het programma staat. Zou een slotpoort nog enig voordeel kunnen bieden?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

Een paar keer een flexibele ventilatieslang om de kast heen draaien en je bent er ook! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Zou een slotpoort nog enig voordeel kunnen bieden?
Slotpoort.jpg
Ik zie het voordeel er niet van :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Kun je hem er niet omheen leggen? :D Of gewoon helemaal oprollen ;)

Maar dat idee van een schoorsteen is nog niet zo gek. Kun je met een proefkast eerst uitproberen hoe dat uitpakt met verschillende diameters poorten. En later eventueel een poort in de vorm van een slakkenhuis, gewoon van hout, onderin de kast.
Of in de poot wegwerken. Dat doen de Japanners ook.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Pjotr »

Een poot is niet erg handig voor een instrumentspeaker die waarschijnlijk ook mee op reis zal moeten. Ik zou de poort eigenlijk als een slakkenhuis oprollen. Volgens mij heeft Genelec dat ook gedaan met een van hun studiomonitors. De poort zit daar om de speaker heen maar dan aan de binnenkant van de kast.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Borrelt er ineens een nieuw idee: met een poort afgestemd voor 4-snarige bas kun je een hoge(re) output halen. Voor tuning van de lage b kun je de kast kantelen en door de afstand tot de grond goed te kiezen een correcte diepe afstemming krijgen. Hierdoor is een deel van het poortvolume buiten de kast en kan er zonder bochten een maximaal lang deel in de kast terwijl je ook nog kunt varieren in afstemming, net waar behoefte aan is. Op een podium kan het net dat beetje extra geven omdat de hogere afstemming ook een hogere spl behoudt t.o.v. de gemiddelde geluidsdruk
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Rody »

wouter schreef:
Borrelt er ineens een nieuw idee: met een poort afgestemd voor 4-snarige bas kun je een hoge(re) output halen. Voor tuning van de lage b kun je de kast kantelen en door de afstand tot de grond goed te kiezen een correcte diepe afstemming krijgen. Hierdoor is een deel van het poortvolume buiten de kast en kan er zonder bochten een maximaal lang deel in de kast terwijl je ook nog kunt varieren in afstemming, net waar behoefte aan is. Op een podium kan het net dat beetje extra geven omdat de hogere afstemming ook een hogere spl behoudt t.o.v. de gemiddelde geluidsdruk
Dat zal op zich wel werken. Maar ikzelf zet al jaren mijn basversterker/-cabinet niet meer op de grond, maar verhoogd en schuin omhoog gericht (naar mijn hoofd) op een ongelijk schaarstatief. Hierdoor hoef ik de versterker niet lomp hard te zetten wat heel het FOH geluid verziekt en toch alleen maar langs je broekspijpen wappert ipv dat het je oren bereikt. De andere muzikanten op het podium kunnen de bas (evt high-pass gefilterd) over de monitoren krijgen, werkt prima. Ik adviseer dit aan iedere bassist. Heb je meteen ook een stuk minder speaker nodig.

(Persoonlijke voorkeur is trouwens in-ear, maar dat wil je niet als je niet je eigen geluidsman hebt).

GR ROdy
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Hoi Rody,

Omdat je uit ervaring spreekt wil ik je graag geloven. De eigen ervaring is dat een compacte bascabinet enorm kan profiteren van de koppeling met de vloer. Op hoogpolig tapijt is het laag direct al minder, op een flinke verhoging ben je nog meer kwijt. Het richten van een cabinet doet doorgaans veel met de "verstaanbaarheid" maar het laag werkt natuurlijk omnidirectineel. Als je ziet dat in een commercieel ontwerp de woofers regelmatig ongefilterd zijn en de tweeters er pas hoog in komen is de hoeveelheid "shout", als gevolg van bundeling, door variatie van de kantelhoek goed te richten. Maar dit alles is in mijn ogen allemaal gevolg van, laat ik het netjes zeggen, minimalistisch ontwerpen. Ik heb met verbazing geconstateerd dat een -10dB frequentie op het laag geen probleem vormt, ook niet als de bafflestep er in het middengebied nog ca 4dB bij doet. En op het podium waar ik regelmatig speel staat de basversterker EQ keurig symmetrisch in een V-curve met ca. 10dB verschil.

Er is dus maar 1 manier om iets goed klinkends te bouwen, door en met feedback van bassisten. En volgens mij kan een goed ontwerp dan wel onderscheidend zijn. De ervaring is nu dat het laag en de impulscontrole puur verkregen worden door daar de poort op af te stemmen. Geen wonder dat een ruisende poort een rol gaat spelen, daar komt de diepste geluidsdruk vandaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Pjotr »

Ha Wouter, hier een linkje naar de spiraal poort van Genelec: http://www.genelec.com/laminar-spiral-e ... technology Zo te lezen hebben ze het gepatenteerd maar niets weerhoud je natuurlijk om de poort op een andere manier op te rollen :D
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Rody »

wouter schreef:
Hoi Rody,

Omdat je uit ervaring spreekt wil ik je graag geloven. De eigen ervaring is dat een compacte bascabinet enorm kan profiteren van de koppeling met de vloer. Op hoogpolig tapijt is het laag direct al minder, op een flinke verhoging ben je nog meer kwijt. Het richten van een cabinet doet doorgaans veel met de "verstaanbaarheid" maar het laag werkt natuurlijk omnidirectineel. Als je ziet dat in een commercieel ontwerp de woofers regelmatig ongefilterd zijn en de tweeters er pas hoog in komen is de hoeveelheid "shout", als gevolg van bundeling, door variatie van de kantelhoek goed te richten. Maar dit alles is in mijn ogen allemaal gevolg van, laat ik het netjes zeggen, minimalistisch ontwerpen. Ik heb met verbazing geconstateerd dat een -10dB frequentie op het laag geen probleem vormt, ook niet als de bafflestep er in het middengebied nog ca 4dB bij doet. En op het podium waar ik regelmatig speel staat de basversterker EQ keurig symmetrisch in een V-curve met ca. 10dB verschil.

Er is dus maar 1 manier om iets goed klinkends te bouwen, door en met feedback van bassisten. En volgens mij kan een goed ontwerp dan wel onderscheidend zijn. De ervaring is nu dat het laag en de impulscontrole puur verkregen worden door daar de poort op af te stemmen. Geen wonder dat een ruisende poort een rol gaat spelen, daar komt de diepste geluidsdruk vandaan.
Wouter,

Ik denk dat eea afhankelijk is van wat je zoekt. Voor mij is een basversterker puur een monitor om mezelf terug te horen. Of het fundament van de lage B er dan wel of niet uit komt maakt mij eigenlijk niet uit, ik hoor hem toch wel (mooi spul, psychoakoestiek). De vraag is of je zoveel laag uberhaupt wel wilt op een podium. Ikzelf heb liever voldoende mid en mid-laag dan laag/sublaag. Maar dat is persoonlijke voorkeur...en wat je gewend bent. Ik heb in allerlei situaties gespeeld:

- In-ear waarbij je een cd-waardige mix voorgeschoteld krijgt zonder verontreiniging van andere monitoren
- Met basversterker waarbij je jezelf en alle anderen op hoog volume hoort (noodzakelijk door escalerend podiumvolume/drummer zonder volumeknop, lang leve oordoppen)
- Met basversterker op normaal volume
- Met een underpowered basversterkertje: laag eruit, mid erin, omhoog zetten
- Zonder monitor waarbij je jezelf alleen terughoort via het zaalgeluid

Ikzelf ben daardoor een stuk minder kritisch geworden over mijn podiumgeluid. Als ik mezelf functioneel kan horen in de (bij benadering) juiste balans t.o.v. de anderen ben ik snel tevreden. Ik heb natuurlijk mijn voorkeuren, maar flexibiliteit is veel waard in mijn ervaring. Wil niet zeggen dat je niet mag streven naar je ultieme geluid ;-).

Succes!

GR RODy
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Om eerlijk te zijn is het ook een beetje verschoven van compact en diepgaand voor thuisgebruik en kleine settingen naar compact en diepgaand, kwalitatief hoogwaardig en allround genoeg om ook nog mee te komen als het volume omhoog gaat :hide: \:D/

Het kastje is met een roller in de Warnex gezet door de bassist. Hoekjes zoals op foto is een no go, ook de grill is tijdelijk. Toch oogt het al weer heel anders dan kaal MDF.
IMG-20150716-WA0009.jpg
IMG-20150716-WA0008.jpg
Dit is de achterzijde... Nog zonder Speakon
IMG-20150716-WA0013.jpg
Aardig beeld van het geheel, voor prototype leuke looks
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

Dat ziet er super uit!
:goedzo: :rock: 8)

Past in de familie :mrgreen:
Bijlagen
AKS_01.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Pjotr »

Fraai geworden Wouter :sure: =D> Ik had een beetje het idee dat ie wat meer kubusvormig zou worden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

@Arjan: gaaf zeg. Toevallig optisch op dezelfde aanpak uitgekomen als jij. Had me jouw kast niet meer voor ogen maar zoals je zegt: het past in de familie. Wij willen ook net zo'n uitzonderlijk goed ontwerp maken voor de afmetingen, net als jij. Gelukkig had jij Oberton al ontdekt en getipt ;-)

@Pjotr: kubus was het idee. Alleen moest het volume groeien, en heb ik bij het kiezen van een "target" de Hevos 2x6 combo gekozen. Deze is zo smal dat een 8" amper past. Een 23 liter kubus is zo groot dat er een 10" in zou kunnen. Dan vergaat de noodzaak van een 8" voor mij een beetje ;-)

Maar niets is definitief hoor, ja de 2x 8" bipool constructie waarschijnlijk, maar de ontwikkeling gaat vanuit praktijkfeedback gewoon nog even door.

De poort luchtsnelheid kan halveren met een 10cm/4" poortdiameter. Bij fb van 63Hz moet de pijp dan 25cm lang zijn, bij een fb van 46Hz wordt hij 45cm lang. Idem voor een 13cm poort, respectivelijk 35 en 75 cm lengte. Ik ga nu bedenken of een kantel configuratie ruimte biedt voor deze twee afstemmingen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Walt »

Vergeet je niet om je wedstrijdspeakers ook nog af te maken? :?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Zeer zeker niet! Wilde dit cabinetje zagen om te kijken of de zaagtafel met roltafel eindelijk haaks is. Klopt nu redelijk. Verstek bij dit formaat is wat vergevingsgezinder. Zoals opgebiecht deel ik alleen de foto's, ik heb nig nooit een open pot Warnex gezien :bakkie:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Oberton 8MB201 (115,-)
Nu €67,- bij Strassacker.
Deze units zijn prijsknallers.

En de speaker van Arjank zou aan units €300,- per kant kosten.

Daar koop je maar net 1 SS of 1 AT unit voor.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Scherp! Maar uiteraard heeft Rumoh ook de prijsstelling actueel. Strassacker is zelden ergens goedkoop mee. En een goede leverancier levert alles voor een juiste prijs :wink:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Scherp! Maar uiteraard heeft Rumoh ook de prijsstelling actueel. Strassacker is zelden ergens goedkoop mee. En een goede leverancier levert alles voor een juiste prijs :wink:
Dus Rumoh heeft Oberton niet op zijn site staan maar levert die op aanvraag wel?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Correct. Ik had Rumoh gevraagd destijds hoe we het beste met diverse units dingen konden gaan testen en of hij ook Oberton kon leveren. Dat kon hij, en dat voor de prijzen die Strassacker ook hanteert. Het is bijzonder weinig geld in vergelijk met de andere bekendere merken in bassistenland.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:

En de speaker van Arjank zou aan units €300,- per kant kosten.
Daar zijn ze momenteel inderdaad errug goedkoop.
Bij Oberton.nl (React Haarlem) kost de 10B200 €95 en de 8NCX €180, nog steeds heel erg goedkoop als je de kwaliteit van de drivers bekijkt. Voor mij geen ander merk meer :rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Kom er na al die tijd achter dat er al impulsgecompenseerde bascabinetten zijn:
http://www.talkbass.com/threads/ampeg-d ... rr.763166/

De Ampeg DD-12

Verder zijn we nog op zoek naar mooie grille platen en hoekjes voor de radius 15mm. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:
Voor mij geen ander merk meer :rock:
Philips ook niet meer?
wouter schreef:
Kom er na al die tijd achter dat er al impulsgecompenseerde bascabinetten zijn:
http://www.talkbass.com/threads/ampeg-d ... rr.763166/
45 kg wegen ze.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”