Maar dat idee van een schoorsteen is nog niet zo gek. Kun je met een proefkast eerst uitproberen hoe dat uitpakt met verschillende diameters poorten. En later eventueel een poort in de vorm van een slakkenhuis, gewoon van hout, onderin de kast.
Bascabinet compact & diepgaand
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Kun je hem er niet omheen leggen?
Of gewoon helemaal oprollen 
Maar dat idee van een schoorsteen is nog niet zo gek. Kun je met een proefkast eerst uitproberen hoe dat uitpakt met verschillende diameters poorten. En later eventueel een poort in de vorm van een slakkenhuis, gewoon van hout, onderin de kast.
Maar dat idee van een schoorsteen is nog niet zo gek. Kun je met een proefkast eerst uitproberen hoe dat uitpakt met verschillende diameters poorten. En later eventueel een poort in de vorm van een slakkenhuis, gewoon van hout, onderin de kast.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Zoiets: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
De poortruis is met uitwendige poort merkbaar minder dan eenmaal ingebouwd. Ik wijd het aan het losse pijp uiteinde zonder "vlees"
Een grotere poort met flares en knikloze bocht is wat nu op het programma staat. Zou een slotpoort nog enig voordeel kunnen bieden?
De poortruis is met uitwendige poort merkbaar minder dan eenmaal ingebouwd. Ik wijd het aan het losse pijp uiteinde zonder "vlees"
Een grotere poort met flares en knikloze bocht is wat nu op het programma staat. Zou een slotpoort nog enig voordeel kunnen bieden?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Een paar keer een flexibele ventilatieslang om de kast heen draaien en je bent er ook! 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ik zie het voordeel er niet vanwouter schreef:Zou een slotpoort nog enig voordeel kunnen bieden?
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Of in de poot wegwerken. Dat doen de Japanners ook.Pjotr schreef:Kun je hem er niet omheen leggen?Of gewoon helemaal oprollen
Maar dat idee van een schoorsteen is nog niet zo gek. Kun je met een proefkast eerst uitproberen hoe dat uitpakt met verschillende diameters poorten. En later eventueel een poort in de vorm van een slakkenhuis, gewoon van hout, onderin de kast.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Een poot is niet erg handig voor een instrumentspeaker die waarschijnlijk ook mee op reis zal moeten. Ik zou de poort eigenlijk als een slakkenhuis oprollen. Volgens mij heeft Genelec dat ook gedaan met een van hun studiomonitors. De poort zit daar om de speaker heen maar dan aan de binnenkant van de kast.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Borrelt er ineens een nieuw idee: met een poort afgestemd voor 4-snarige bas kun je een hoge(re) output halen. Voor tuning van de lage b kun je de kast kantelen en door de afstand tot de grond goed te kiezen een correcte diepe afstemming krijgen. Hierdoor is een deel van het poortvolume buiten de kast en kan er zonder bochten een maximaal lang deel in de kast terwijl je ook nog kunt varieren in afstemming, net waar behoefte aan is. Op een podium kan het net dat beetje extra geven omdat de hogere afstemming ook een hogere spl behoudt t.o.v. de gemiddelde geluidsdruk
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Dat zal op zich wel werken. Maar ikzelf zet al jaren mijn basversterker/-cabinet niet meer op de grond, maar verhoogd en schuin omhoog gericht (naar mijn hoofd) op een ongelijk schaarstatief. Hierdoor hoef ik de versterker niet lomp hard te zetten wat heel het FOH geluid verziekt en toch alleen maar langs je broekspijpen wappert ipv dat het je oren bereikt. De andere muzikanten op het podium kunnen de bas (evt high-pass gefilterd) over de monitoren krijgen, werkt prima. Ik adviseer dit aan iedere bassist. Heb je meteen ook een stuk minder speaker nodig.wouter schreef:Borrelt er ineens een nieuw idee: met een poort afgestemd voor 4-snarige bas kun je een hoge(re) output halen. Voor tuning van de lage b kun je de kast kantelen en door de afstand tot de grond goed te kiezen een correcte diepe afstemming krijgen. Hierdoor is een deel van het poortvolume buiten de kast en kan er zonder bochten een maximaal lang deel in de kast terwijl je ook nog kunt varieren in afstemming, net waar behoefte aan is. Op een podium kan het net dat beetje extra geven omdat de hogere afstemming ook een hogere spl behoudt t.o.v. de gemiddelde geluidsdruk
(Persoonlijke voorkeur is trouwens in-ear, maar dat wil je niet als je niet je eigen geluidsman hebt).
GR ROdy
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Hoi Rody,
Omdat je uit ervaring spreekt wil ik je graag geloven. De eigen ervaring is dat een compacte bascabinet enorm kan profiteren van de koppeling met de vloer. Op hoogpolig tapijt is het laag direct al minder, op een flinke verhoging ben je nog meer kwijt. Het richten van een cabinet doet doorgaans veel met de "verstaanbaarheid" maar het laag werkt natuurlijk omnidirectineel. Als je ziet dat in een commercieel ontwerp de woofers regelmatig ongefilterd zijn en de tweeters er pas hoog in komen is de hoeveelheid "shout", als gevolg van bundeling, door variatie van de kantelhoek goed te richten. Maar dit alles is in mijn ogen allemaal gevolg van, laat ik het netjes zeggen, minimalistisch ontwerpen. Ik heb met verbazing geconstateerd dat een -10dB frequentie op het laag geen probleem vormt, ook niet als de bafflestep er in het middengebied nog ca 4dB bij doet. En op het podium waar ik regelmatig speel staat de basversterker EQ keurig symmetrisch in een V-curve met ca. 10dB verschil.
Er is dus maar 1 manier om iets goed klinkends te bouwen, door en met feedback van bassisten. En volgens mij kan een goed ontwerp dan wel onderscheidend zijn. De ervaring is nu dat het laag en de impulscontrole puur verkregen worden door daar de poort op af te stemmen. Geen wonder dat een ruisende poort een rol gaat spelen, daar komt de diepste geluidsdruk vandaan.
Omdat je uit ervaring spreekt wil ik je graag geloven. De eigen ervaring is dat een compacte bascabinet enorm kan profiteren van de koppeling met de vloer. Op hoogpolig tapijt is het laag direct al minder, op een flinke verhoging ben je nog meer kwijt. Het richten van een cabinet doet doorgaans veel met de "verstaanbaarheid" maar het laag werkt natuurlijk omnidirectineel. Als je ziet dat in een commercieel ontwerp de woofers regelmatig ongefilterd zijn en de tweeters er pas hoog in komen is de hoeveelheid "shout", als gevolg van bundeling, door variatie van de kantelhoek goed te richten. Maar dit alles is in mijn ogen allemaal gevolg van, laat ik het netjes zeggen, minimalistisch ontwerpen. Ik heb met verbazing geconstateerd dat een -10dB frequentie op het laag geen probleem vormt, ook niet als de bafflestep er in het middengebied nog ca 4dB bij doet. En op het podium waar ik regelmatig speel staat de basversterker EQ keurig symmetrisch in een V-curve met ca. 10dB verschil.
Er is dus maar 1 manier om iets goed klinkends te bouwen, door en met feedback van bassisten. En volgens mij kan een goed ontwerp dan wel onderscheidend zijn. De ervaring is nu dat het laag en de impulscontrole puur verkregen worden door daar de poort op af te stemmen. Geen wonder dat een ruisende poort een rol gaat spelen, daar komt de diepste geluidsdruk vandaan.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ha Wouter, hier een linkje naar de spiraal poort van Genelec: http://www.genelec.com/laminar-spiral-e ... technology Zo te lezen hebben ze het gepatenteerd maar niets weerhoud je natuurlijk om de poort op een andere manier op te rollen 
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Wouter,wouter schreef:Hoi Rody,
Omdat je uit ervaring spreekt wil ik je graag geloven. De eigen ervaring is dat een compacte bascabinet enorm kan profiteren van de koppeling met de vloer. Op hoogpolig tapijt is het laag direct al minder, op een flinke verhoging ben je nog meer kwijt. Het richten van een cabinet doet doorgaans veel met de "verstaanbaarheid" maar het laag werkt natuurlijk omnidirectineel. Als je ziet dat in een commercieel ontwerp de woofers regelmatig ongefilterd zijn en de tweeters er pas hoog in komen is de hoeveelheid "shout", als gevolg van bundeling, door variatie van de kantelhoek goed te richten. Maar dit alles is in mijn ogen allemaal gevolg van, laat ik het netjes zeggen, minimalistisch ontwerpen. Ik heb met verbazing geconstateerd dat een -10dB frequentie op het laag geen probleem vormt, ook niet als de bafflestep er in het middengebied nog ca 4dB bij doet. En op het podium waar ik regelmatig speel staat de basversterker EQ keurig symmetrisch in een V-curve met ca. 10dB verschil.
Er is dus maar 1 manier om iets goed klinkends te bouwen, door en met feedback van bassisten. En volgens mij kan een goed ontwerp dan wel onderscheidend zijn. De ervaring is nu dat het laag en de impulscontrole puur verkregen worden door daar de poort op af te stemmen. Geen wonder dat een ruisende poort een rol gaat spelen, daar komt de diepste geluidsdruk vandaan.
Ik denk dat eea afhankelijk is van wat je zoekt. Voor mij is een basversterker puur een monitor om mezelf terug te horen. Of het fundament van de lage B er dan wel of niet uit komt maakt mij eigenlijk niet uit, ik hoor hem toch wel (mooi spul, psychoakoestiek). De vraag is of je zoveel laag uberhaupt wel wilt op een podium. Ikzelf heb liever voldoende mid en mid-laag dan laag/sublaag. Maar dat is persoonlijke voorkeur...en wat je gewend bent. Ik heb in allerlei situaties gespeeld:
- In-ear waarbij je een cd-waardige mix voorgeschoteld krijgt zonder verontreiniging van andere monitoren
- Met basversterker waarbij je jezelf en alle anderen op hoog volume hoort (noodzakelijk door escalerend podiumvolume/drummer zonder volumeknop, lang leve oordoppen)
- Met basversterker op normaal volume
- Met een underpowered basversterkertje: laag eruit, mid erin, omhoog zetten
- Zonder monitor waarbij je jezelf alleen terughoort via het zaalgeluid
Ikzelf ben daardoor een stuk minder kritisch geworden over mijn podiumgeluid. Als ik mezelf functioneel kan horen in de (bij benadering) juiste balans t.o.v. de anderen ben ik snel tevreden. Ik heb natuurlijk mijn voorkeuren, maar flexibiliteit is veel waard in mijn ervaring. Wil niet zeggen dat je niet mag streven naar je ultieme geluid
Succes!
GR RODy
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Om eerlijk te zijn is het ook een beetje verschoven van compact en diepgaand voor thuisgebruik en kleine settingen naar compact en diepgaand, kwalitatief hoogwaardig en allround genoeg om ook nog mee te komen als het volume omhoog gaat
Het kastje is met een roller in de Warnex gezet door de bassist. Hoekjes zoals op foto is een no go, ook de grill is tijdelijk. Toch oogt het al weer heel anders dan kaal MDF.
Dit is de achterzijde... Nog zonder Speakon Aardig beeld van het geheel, voor prototype leuke looks
Het kastje is met een roller in de Warnex gezet door de bassist. Hoekjes zoals op foto is een no go, ook de grill is tijdelijk. Toch oogt het al weer heel anders dan kaal MDF.
Dit is de achterzijde... Nog zonder Speakon Aardig beeld van het geheel, voor prototype leuke looks
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Fraai geworden Wouter
Ik had een beetje het idee dat ie wat meer kubusvormig zou worden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
@Arjan: gaaf zeg. Toevallig optisch op dezelfde aanpak uitgekomen als jij. Had me jouw kast niet meer voor ogen maar zoals je zegt: het past in de familie. Wij willen ook net zo'n uitzonderlijk goed ontwerp maken voor de afmetingen, net als jij. Gelukkig had jij Oberton al ontdekt en getipt 
@Pjotr: kubus was het idee. Alleen moest het volume groeien, en heb ik bij het kiezen van een "target" de Hevos 2x6 combo gekozen. Deze is zo smal dat een 8" amper past. Een 23 liter kubus is zo groot dat er een 10" in zou kunnen. Dan vergaat de noodzaak van een 8" voor mij een beetje
Maar niets is definitief hoor, ja de 2x 8" bipool constructie waarschijnlijk, maar de ontwikkeling gaat vanuit praktijkfeedback gewoon nog even door.
De poort luchtsnelheid kan halveren met een 10cm/4" poortdiameter. Bij fb van 63Hz moet de pijp dan 25cm lang zijn, bij een fb van 46Hz wordt hij 45cm lang. Idem voor een 13cm poort, respectivelijk 35 en 75 cm lengte. Ik ga nu bedenken of een kantel configuratie ruimte biedt voor deze twee afstemmingen.
@Pjotr: kubus was het idee. Alleen moest het volume groeien, en heb ik bij het kiezen van een "target" de Hevos 2x6 combo gekozen. Deze is zo smal dat een 8" amper past. Een 23 liter kubus is zo groot dat er een 10" in zou kunnen. Dan vergaat de noodzaak van een 8" voor mij een beetje
Maar niets is definitief hoor, ja de 2x 8" bipool constructie waarschijnlijk, maar de ontwikkeling gaat vanuit praktijkfeedback gewoon nog even door.
De poort luchtsnelheid kan halveren met een 10cm/4" poortdiameter. Bij fb van 63Hz moet de pijp dan 25cm lang zijn, bij een fb van 46Hz wordt hij 45cm lang. Idem voor een 13cm poort, respectivelijk 35 en 75 cm lengte. Ik ga nu bedenken of een kantel configuratie ruimte biedt voor deze twee afstemmingen.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Vergeet je niet om je wedstrijdspeakers ook nog af te maken? 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Zeer zeker niet! Wilde dit cabinetje zagen om te kijken of de zaagtafel met roltafel eindelijk haaks is. Klopt nu redelijk. Verstek bij dit formaat is wat vergevingsgezinder. Zoals opgebiecht deel ik alleen de foto's, ik heb nig nooit een open pot Warnex gezien 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Nu €67,- bij Strassacker.wouter schreef:Oberton 8MB201 (115,-)
Deze units zijn prijsknallers.
En de speaker van Arjank zou aan units €300,- per kant kosten.
Daar koop je maar net 1 SS of 1 AT unit voor.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Scherp! Maar uiteraard heeft Rumoh ook de prijsstelling actueel. Strassacker is zelden ergens goedkoop mee. En een goede leverancier levert alles voor een juiste prijs 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Dus Rumoh heeft Oberton niet op zijn site staan maar levert die op aanvraag wel?wouter schreef:Scherp! Maar uiteraard heeft Rumoh ook de prijsstelling actueel. Strassacker is zelden ergens goedkoop mee. En een goede leverancier levert alles voor een juiste prijs
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Correct. Ik had Rumoh gevraagd destijds hoe we het beste met diverse units dingen konden gaan testen en of hij ook Oberton kon leveren. Dat kon hij, en dat voor de prijzen die Strassacker ook hanteert. Het is bijzonder weinig geld in vergelijk met de andere bekendere merken in bassistenland.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Daar zijn ze momenteel inderdaad errug goedkoop.bas focal m180 schreef:
En de speaker van Arjank zou aan units €300,- per kant kosten.
Bij Oberton.nl (React Haarlem) kost de 10B200 €95 en de 8NCX €180, nog steeds heel erg goedkoop als je de kwaliteit van de drivers bekijkt. Voor mij geen ander merk meer
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Kom er na al die tijd achter dat er al impulsgecompenseerde bascabinetten zijn:
http://www.talkbass.com/threads/ampeg-d ... rr.763166/
De Ampeg DD-12
Verder zijn we nog op zoek naar mooie grille platen en hoekjes voor de radius 15mm. Iemand een idee?
http://www.talkbass.com/threads/ampeg-d ... rr.763166/
De Ampeg DD-12
Verder zijn we nog op zoek naar mooie grille platen en hoekjes voor de radius 15mm. Iemand een idee?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Philips ook niet meer?arjank schreef:Voor mij geen ander merk meer
45 kg wegen ze.wouter schreef:Kom er na al die tijd achter dat er al impulsgecompenseerde bascabinetten zijn:
http://www.talkbass.com/threads/ampeg-d ... rr.763166/
