Een klassieke 3-weg met Eton units...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Een klassieke 3-weg met Eton units...

Bericht door dre »

Het plannetje is een klassieke 3-weg monitor die redelijk aan de maat mag zijn.

Laag: Eton 8-800
eton_8_800_37hex.jpg
https://www.solen.ca/pdf/eton/8_800_37Hex.pdf


Midden: Eton 4-300/25
4-300-25HEX.jpg
4-300-25HEX.jpg (19.03 KiB) 1816 keer bekeken
http://www.madisound.com/pdf/eton/4-300.pdf

Over de tweeter ben ik nog aan het nadenken,iets als een Scan-speak 9500 of 9700 lijkt me klankmatig erg mooi bij deze units passen.
Het mooiste zou een Eton tweeter zijn,maar ik heb deze nooit eerder beluistert......

De mid kan in een 1,5 liter gesloten behuizing en inzetten rond de 350hz lijkt me prima.
Nu de woofer......

Perfect geschikt voor een gesloten behuizing,maar BR heeft de voorkeur.
Ik heb wat zitten simuleren in winisd,maar echt geweldig in een kast van 35 of 40 liter vind ik het niet....

Zou iemand eens willen kijken?
Laatst gewijzigd door dre op zo 24 jan 2016, 20:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

In een grotere behuizing doet ie het heel lekker....
Misschien maar door voor een vloerstaander...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:

Over de tweeter ben ik nog aan het nadenken,iets als een Scan-speak 9500 of 9700 lijkt me klankmatig erg mooi bij deze units passen.
Het mooiste zou een Eton tweeter zijn,maar ik heb deze nooit eerder beluistert......
Nee geen SS.
ER-4 Air Motion of een mooie kans voor je om eens een eton tweeter te proberen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door pappaleo »

Heb je een .wdr van die Eton 8-800?
Anders moet ik weer op zoek naar de datasheet en de invoervolgorde weer opzoeken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door pappaleo »

Ik heb nog een paar Dynaudio D260 E liggen. :-"
Ik ken iemand die dat heel leuk gaat combineren met Eton units in zijn kast.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door ds23man »

2026 is inmiddels ook al vol gepland..... :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Da's een mooie combi inderdaad Leo!
Zoek je nog wat? :rofl:

Waarom geen Scan-speak?
Die past kwa karakter perfect bij de Etons.
De ER4 is te duur voor wat ie doet.
En ik heb al een AMT.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Walt »

Ik zou inderdaad een 9700 of 9900 nemen, lekker oldskool en klinkt erg fraai.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Walt schreef:
Ik zou inderdaad een 9700 of 9900 nemen, lekker oldskool en klinkt erg fraai.

Gr. Walter
Ja,lijkt me de perfecte combi.
In dit geval heeft de 9500 of 9700 zelfs mijn voorkeur.

Als is die Dynaudio ook een heel fraaie optie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Nog een pdf met data,alleen anders..... :mrgreen:

http://manuals.audiomania.ru/data/eton_ ... 000246.pdf
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door SSassen »

Goh, ik had al zo'n donkerbruin vermoeden toen ik je 'gezocht eton woofers' topic voorbij zag komen :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Nee,die zijn groter. :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Leuk verschillende parameters.....
8-800.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door pappaleo »

Die parameters van dat sheet hierboven en die op de Eton site verschillen inderdaad nogal wat.

Met de parameters van dat sheet krijg ik inderdaad dit:
Eton 8-800.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Ik ga iets van 45 liter bruto aanhouden.
Maar even wat rekenen aan de maten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door pappaleo »

Wat ook leuk is (zelfde parameters als de BR) is een GHP.
Eton 8-800GHP.png
Klein kastje. Geel zonder HP blauw met F3 op 39Hz. De waarde van de condensator moet je toch proefondervindelijk vatstellen zie zware drieweg Henkjan.

Iets dergelijks ga ik met Dinges proberen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Wat ook leuk is (zelfde parameters als de BR) is een GHP.
Hmm ja, die plotjes mogen dan wel leuk zijn maar een GHP klinkt toch echt beduidend anders dan een BR. Bij een GHP moet speaker zelf zwoegen voor wat bas output, een BR laat dat werk door de baspoort doen.

Vind een GHP toch eigenlijk beneden de stand van zo'n deftige Eton :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 14 jul 2015, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door pappaleo »

Ik beweer nergens dat ie hetzelfde zou klinken. Ik heb me voor dinges dan ook een werkpaard aangeschaft. Ik weet niet of de Eton daar geschikt voor is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

De neo3pdr komt ook nog opduiken uit het archief........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door bas focal m180 »

Pjotr schreef:
pappaleo schreef:
Wat ook leuk is (zelfde parameters als de BR) is een GHP.
Hmm ja, die plotjes mogen dan wel leuk zijn maar een GHP klinkt toch echt beduidend anders dan een BR. Bij een GHP moet speaker zelf zwoegen voor wat bas output, een BR laat dat werk door de baspoort doen.

Vind een GHP toch eigenlijk beneden de stand van zo'n deftige Eton :D
Dat ligt eraan hoe en waar wil je de speaker inzetten.
Een GHP heeft ook voordelen boven een BR.

Mag het groot, moet het laag dan is een BR vaker in het voordeel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

bas focal m180 schreef:
Een GHP heeft ook voordelen boven een BR.
Zoals wat? GHP heeft alleen maar voordeel als je per se extra laag uit een klein kastje wilt persen. Maar aangezien dit een toch vrij redelijke 3-weg gaat worden ligt dat niet voor de hand. GHP blijft een CB en daarmee onder Fb gaan foezelen blijft een compromis. De conus moet dan extra hard werken (uitslag maken) in een gebied waarvoor hij eigenlijk niet gemaakt is. Met een 8-incher gaat dat echt geen fraaie substantiële bas opleveren. De vervorming schiet omhoog t.o.v. een BR. Ook een beetje zonde van het mooie rendement van 90 dB van die Eton.

Maar Dre moet maar zeggen waarvoor het bedoeld is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door hannesie »

dre schreef:
De neo3pdr komt ook nog opduiken uit het archief........ :mrgreen:
Die heb ik hier ook nog liggen en toen je er over begon was het inderdaad ook, Hmmmm, Neo3 zo ook kunnen in die opzet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

I.d.d. zou ook kunnen maar het "klassieke" wordt dan wel wat minder. Mijn optie zou ook die 9700 zijn. Echt een Mohikaan die vandaag de dag nog beslist nog aan de top staat. Is een rustig fraai tekenend ding wat erg veel detail laat horen zonder opdringerig te worden.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door bas focal m180 »

Pjotr schreef:
bas focal m180 schreef:
Een GHP heeft ook voordelen boven een BR.
Zoals wat? GHP heeft alleen maar voordeel als je per se extra laag uit een klein kastje wilt persen.
Daar noem je al een voorbeeld, GHP is ideaal als je een compacte speaker wilt en je voegt een sub toe voor het echte laag, met een BR word het moeilijker om dat te matchen.
Maar aangezien dit een toch vrij redelijke 3-weg gaat worden ligt dat niet voor de hand. GHP blijft een CB en daarmee onder Fb gaan foezelen blijft een compromis. De conus moet dan extra hard werken (uitslag maken) in een gebied waarvoor hij eigenlijk niet gemaakt is. Met een 8-incher gaat dat echt geen fraaie substantiële bas opleveren. De vervorming schiet omhoog t.o.v. een BR. Ook een beetje zonde van het mooie rendement van 90 dB van die Eton.

.
Konus uitslag word juist steeds iets kleiner onder Fb.
Daar moet je geen vermogen in proberen te pompen om toch nog laag onder Fb eruit te krijgen, een bassreflex luid spelen met een poort die is afgestemd op 40-35 hz moet je absoluut geen 25hz geven dan wappert je konus vrolijk tegen de poolplaat aan.
Een GHP daarin tegen is door zijn gesloten constructie en condensator optimaal beschermt daartegen.

Geen lang naklinken op de poort afstemming, iets wat sommige zeer hoog in het vaandel hebben.

Hier een luisterervaring van een 18cm in 5 liter GHP.
Excerpt from the review in Hobby HiFi:
"For the listening test we also included the 18 inch subwoofer Sub Zero, featured in Hobby HiFi 5/2007." ... "The first listening session still took place without bass support. Here, the compact monitor proved to be quite convincing on its own. Every type of music sounds unbelievably natural and almost detached from the loudspeakers. Width and depth are a spot on, even the finest details are depicted meticulously. But the most amazing is the bass: bone dry and with breathtaking pace. Obviously, the lowest bass is missing. A large church organ or a double bass won't sound as powerful as coming from low bass capable loudspeakers. But the dynamics are extraordinary. One would believe that only large floorstanding loudspeakers are capable of delivering such power. Considering that this is a five litre loudspeaker, there is only one word describing what happens below 100 hertz: astonishing. And when the perfectly adjusted to Sub Zero was added, it became obvious again, how valuable a bass module is for any type of music. The church organ and the double-bass sounded now as they should, a rare experience. The sound became altogether larger and wider.
Een gesloten speaker klinkt vaak beter in het laag, en met de juiste woofer is 35-40hz te halen in een GHP.
En er zijn subwoofers die in een GHP 20-25hz halen.

Betere impuls in het laag.

Soms is GHP beter geschikt en een andere keer een BR maar om te zeggen BR is beter (klinkt beter) vind ik te ver gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

Beste Bas,

Een GHP is evengoed een resonantiesysteem wat opslingert, maar dan elektro-mechanisch i.p.v. akoestisch. Het leunt daarbij zwaar op het elektrisch aandrijfsysteem met zijn niet-lineariteit. Dat wordt op wat hoger volume sterk beperkt door de lineaire X_max en bij de halve X_max gaat dat al behoorlijk hoorbaar vervormen in het opslingering gebied. Je hebt dus sowieso een unit nodig met een behoorlijk grote lineaire X_max. Een BR resonator heeft die beperking niet en daar gaat de speaker juist naar een hele kleine uitslag rond de F_br.

Maar los van dat alles, die Eton heeft een X_max van 3mm en hoort sowieso eigenlijk niet in een CB (het kan wel). Die komt echt pas goed tot leven in een BR. Overigens kan een BR ook een hele nette impuls respons hebben en mooi strak klinken. Als je hem maar netjes afstemt en er geen wilde zadel-piek curve van maakt om hem zover mogelijk op te rekken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”