DAT recorders.

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ray5150 »

De bandjes van Henk zijn binnen. :yeah: :yeah: :yeah:
Vanavond eens een eerste test doen, moet nu eerst kasten fineren.
Het zal wel niet goed zijn, de machine werd niet voor niks als defect weggegeven.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door pappaleo »

Bandje erin, sqlmtr prffft krrtsj, frommel er uit? :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ray5150 »

Geen idee, de vorige eigenaar had hem ook gehad, naar wat ik begreep.
Het ontbrak hem aan tijd en kennis (en bandjes) om er iets mee te doen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door Muug »

SSassen schreef:
DAT, dat brengt herinneringen boven, ik had een portable, van Sony, mooi apparaat, maar als je dan in de bus zit naar school met een grote Sennheiser op je kop en je DAT werd je wel vreemd aangekeken.
Niet meer toch? Talloze jongeren lopen tegenwoordig met over-ear-headphones rond !
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ray5150 »

Ja, dat klopt wel, maar ik denk dat de blikken wel verbaasd zal zijn als in plaats van een smartfoon deze uit je zak tevoorschijn komt :
TCD+D3+battery.jpg
Nog opmerkelijker zou het zijn als je met zijn grootvader komt aanzetten : de Sony PCM-F1, gebaseerd op een portable Betamax videorecorder als loopwerk, en een losse AD/DA converter.
sonypcm.jpg
hierbij moet je het begrip "portable" nogal ruim nemen, ik denk dat de combinatie makkelijk op de 10 kilo zit. :shock:
(http://www.thevintageknob.org/sony-PCM-F1.html)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Nog opmerkelijker zou het zijn als je met zijn grootvader komt aanzetten : de Sony PCM-F1, gebaseerd op een portable Betamax videorecorder als loopwerk, en een losse AD/DA converter.
sonypcm.jpg
hierbij moet je het begrip "portable" nogal ruim nemen, ik denk dat de combinatie makkelijk op de 10 kilo zit. :shock:
(http://www.thevintageknob.org/sony-PCM-F1.html)
Toch is daarmee begin jaren '80 een goede kennis naar IJsland geweest in zijn rugzak om daar de stilte op te nemen (nee géén grap).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ray5150 »

Goed nieuws !

De recorder werkt, heb net een stukje muziek zitten luisteren op de bandjes van Henk.
Hoorde onder andere Kyrie van Mr. mister en iets van Boston. :yeah: :yeah:

Er zijn wel een paar isseus, bij het inrijgen ratelen er wat tandwielen, en het terugspoelen gaat niet van harte. (lees : slecht.)
Vast een tussenwiel wat niet helemaal jofel meer is. waarschijnlijk is het geen direct-drive.
Maar gelukkig heb ik een service manual, dus daar moet uit te komen zijn.
Loopwerk ziet er schoon uit, zo te zien is er niet aan gerommeld. :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ds23man »

Klinkt als een droog loopwerk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Goed nieuws !

De recorder werkt, heb net een stukje muziek zitten luisteren op de bandjes van Henk.
Hoorde onder andere Kyrie van Mr. mister en iets van Boston. :yeah: :yeah:

Er zijn wel een paar isseus, bij het inrijgen ratelen er wat tandwielen, en het terugspoelen gaat niet van harte. (lees : slecht.)
Vast een tussenwiel wat niet helemaal jofel meer is. waarschijnlijk is het geen direct-drive.
Maar gelukkig heb ik een service manual, dus daar moet uit te komen zijn.
Loopwerk ziet er schoon uit, zo te zien is er niet aan gerommeld. :D
Berlioz, Boston Symphonie :D
Die narigheid met ouwe mechaniekjes is te verwachten, overal waar (kunst)rubber in verwerkt zit gaat 't op den duur mis.
Als je geluk hebt blijft 't bij uitdrogen, maar soms vervalt die rommel (zwavelverbindingen die lossen is me wel 's verterld) tot een soort zwarte drab.Plakt overal aan/in, moeilijk schoon te krijgen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ray5150 »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Boston_(band)
Die bedoelde ik dus, Anne.

Dat laatste heb ik inderdaad wel eens meegemaakt met een cassettedeck, daar waren de snaren opgelost tot een soort van plakkerig snot.
Naar wat ik begrepen heb is het loopwerk in een DTC55ES een van de mechanische betere ten opzichte van zijn opvolgers.
Oftewel, in de latere loopwerken zijn veel meer plastic onderdelen gebruikt.

Omdat de machine blijkt te werken, en ik er eigenlijk wel verder mee wil gaan, (verkopen heeft weinig zin, ze zijn geen drol waard, en je raakt ze amper kwijt.)
heb ik dit topic laten verplaatsen van "Gevraagd" naar "Bronnen".
Eerst maar eens een paar foto's om te kijken hoe hij eruit ziet.
imagemagic.jpg
9959305_orig.jpg
(ja, de mijne is ook met "plankies" :yeah: )

En een plaatje van de binnenkant :
9774138_orig.jpg
Ik sta bekend om de service manuals, die kan hier natuurlijk niet achterblijven. :lol:
hfe_sony_dtc-55es_75es_700_service.pdf
(7.82 MiB) 149 keer gedownload
En ook de user manual :
hfe_sony_dtc-55es_operation_manual_en.pdf
(2.31 MiB) 217 keer gedownload
Vraagje : heeft het zin om op zoek te gaan naar een stokje met een stukje zeemleer erop ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens gaan richten op het loopwerkprobleem voordat je een stuk uit je wielrenbroek snijdt.....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Daar zit niet bepaald muziek in :( .
Vraagje : heeft het zin om op zoek te gaan naar een stokje met een stukje zeemleer erop ?
Een keu ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Ik zou eerst eens gaan richten op het loopwerkprobleem voordat je een stuk uit je wielrenbroek snijdt.....
Jawel, dat ben ik ook van plan, ik vroeg mij gewoon af of die dingen nog te krijgen waren.
Ze waren toen een paar gulden het stuk, kan nu niet veel meer zijn.
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Daar zit niet bepaald muziek in :(
Muziek smaak verschilt nu eenmaal, wat de een leuk vind, vind de ander helemaal niks.
Zou wel een band naar je hart moeten zijn.
De oprichter en gitarist (Tom Scholz) is elektronicus en heeft een hele serie zelf ontworpen effect-apparaten op de markt gebracht in de jaren '80.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scholz_Re ... pment,_Inc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rockman_(amplifier)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAT recorders.

Bericht door hannesie »

draadbrug.JPG
Als ze ooit weer eens beginnen over draadbruggen.
Volgens mij zie ik er hier wel een paar. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Muziek smaak verschilt nu eenmaal, wat de een leuk vind, vind de ander helemaal niks.
Zou wel een band naar je hart moeten zijn.
De oprichter en gitarist (Tom Scholz) is elektronicus en heeft een hele serie zelf ontworpen effect-apparaten op de markt gebracht in de jaren '80.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scholz_Re ... pment,_Inc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rockman_(amplifier)
Hmm ja, misschien had hij zich toch maar tot de elektronica moeten beperken :D Net zoals Felix Visser van Synton Electronics, die de vocoder wereldberoemd heeft gemaakt in de jaren '70 en '80. Originele Synton vocoders in goede staat brengen nu kapitalen op.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DAT recorders.

Bericht door ds23man »

Op kijkbuis staan een aantal goede instructievideo's en op AudioKarma schijnt een sticky te staan over Sony Dat recorders. Wordt een gevalletje reinigen en smeren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Dat schijnt niet, dat is zo. ik heb het de afgelopen avonden al zitten doorlezen.
http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=184212
Helaas kun je de foto's niet zien als je niet geregistreerd bent.
op pagina 22 staat een stukje over het slecht terugspoelen in de 55.
schijnt iets te zijn met een te hoge remdruk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DAT recorders.

Bericht door ds23man »

Hier een gevalletje reparatie van de remband:

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Ik dacht dat mijn schuur een bende was. :mrgreen:
Maar goed, gisteravond zo'n beetje de hele video zitten kijken. wel leerzaam.
Ik begrijp hier uit dat het spoelen gebeurt met een tussen-tandwiel en niet met een wiel met rubber ring, zoals gebruikelijk is.
inderdaad goed mogelijk dat het hier in mijn geval ook de rem-unit is.
Ook leerzaam is het feit dat ik niet het hele loopwerk uit elkaar hoef te halen om bij het spoelgedeelte te komen, gelukkig maar.

Alleen die manier waarop hij met dat SMD printje tekeer gaat om die elco'tjes te verwijderen. :shock: [-( :-&
Effe desolderen met een fijn puntje is toch niet zo'n moeite ?
Gebruikersavatar
District9
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 12:03

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door District9 »

ray5150 schreef:
De oprichter en gitarist (Tom Scholz) is elektronicus en heeft een hele serie zelf ontworpen effect-apparaten op de markt gebracht in de jaren '80.
Inderdaad, groot technicus, maar een pietlut van hier tot Tokyo. Eén van de redenen dat de band Boston niet lang heeft mogen bestaan. De andere reden, Scholz had ruzie met iedereen....
Dit naar mening van Barry Goudreau, waarmee ik het genoegen heb gehad ooit te mogen werken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_(RTZ_album)
https://en.wikipedia.org/wiki/Delp_and_Goudreau

Heb je dat ding nou eindelijk werkende? :)
Vraagje : heeft het zin om op zoek te gaan naar een stokje met een stukje zeemleer erop ?
http://www.studiosoundelectronics.com/cleaning.htm
Importeren dus....
Laatst gewijzigd door District9 op di 14 jul 2015, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Bericht door SSassen »

Muug schreef:
SSassen schreef:
DAT, dat brengt herinneringen boven, ik had een portable, van Sony, mooi apparaat, maar als je dan in de bus zit naar school met een grote Sennheiser op je kop en je DAT werd je wel vreemd aangekeken.
Niet meer toch? Talloze jongeren lopen tegenwoordig met over-ear-headphones rond !
Nee, maar 25 jaar geleden wel, toen keken ze je vreemd aan, want oordopjes waren de trend.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

District9 schreef:
Heb je dat ding nou eindelijk werkende? :)
Eindelijk ? ik ben nog niet eens begonnen. :mrgreen:

Dit soort klussen kunnen bij mij wel een jaar duren. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DAT recorders.

Bericht door ds23man »

Dre2......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Nee, omgedraaid. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAT recorders.

Bericht door ray5150 »

Ik kom net de grote broer van de DAT tegen, erg geil machientje. :D

http://www.ebay.com/itm/Sony-3324S-3324 ... 541560d35b
Plaats reactie