Goeie tip, daar ga ik mij aan houden.Pjotr schreef:Pas wel op met die fetjes, de gate is niet beschermd en ze kunnen snel stuk gaan door ESD. Bij het insolderen wikkel ik meestal een dun stukje blank koperdraad (uit een stukje litze montagedraad o.i.d.) om de pootjes zodat ze kortsluiting maken. Na het solderen haal ik dat dan weer weg.
Mocht Dick die BSS110 niet meer hebben kun je deze ook gebruiken: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11056
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 05 jul 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Soldeer ook eerst C2 en R6 er in voordat je het fetje er in soldeert. Dan kan er weinig mis gaan.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Eerst nog een layout maken, dan zijn we weer 3 pagina's verder. 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ja, ik wilde niet zomaar wat uit de kast trekken.Is zo saaiPjotr schreef:Schiet nog niet op met dat knipperlicht
Ray heeft wel twee keer dit nodig, met bijv. een LM339.En de led blijft veel meer als de RC-tijd branden, kan C2 een stuk kleiner.
Ondertussen had ik ook wel wat uitgedokterd, zoiets tot dusver.Misschien wel wat overdreven
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Er is nog een andere mogelijkheid die Carver vroeger in de Pro eindtrappen gebruikte. Een comparator die het in en uitgangssignaal vergeleek. Een daadwerkelijke clipping indicator.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Heb ik ook nog naar gekeken.De ingang is een verschilversterker tussen tegenkoppelsignaal en ingang.Als dat verschil groter wordt is er meer versterking nodig wegens klippen.Moet je wel van de ingang aftappen, leek me niet zo prettig (gelijkstroom gekoppelde versterker, extra belasting ingang).ds23man schreef:Er is nog een andere mogelijkheid die Carver vroeger in de Pro eindtrappen gebruikte. Een comparator die het in en uitgangssignaal vergeleek. Een daadwerkelijke clipping indicator.
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Als Ray vindt dat de led te lang blijft branden kan ie R6 ook kleiner maken. Is makkelijker. Dit is ook geen clip indicator maar een piek indicator. Een echte nauwkeurige clip indicator is lastiger omdat het punt van clippen ook van de voedingsspanning afhankelijk is en van de speaker impedantie. Is hier ook helemaal niet nodig. Als Ray het het zo af regelt dat de led brandt bij 90% van de spanning van waar de sinus gaat clippen in een 4 ohm weerstand, zit ie goed voor deze indicatie.Ah!buis schreef:.............En de led blijft veel meer als de RC-tijd branden, kan C2 een stuk kleiner.
Die Carver schakeling gaat pas wat aangeven als ie al lang en breed clipt. Wat je eigenlijk wil is dat de led oplicht als ie tegen clippen aan zit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 05 jul 2015, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Blijft lastig, om te voorspellen dat er klippen volgt moet je weten of het signaal nog zal toenemen of niet.Waarschuwen net ervoor is soms loos alarm.Als je aangeeft dat het mis is, is 't al te laat.
De sturing van de mosfet's komt niet verder dan goed 4V onder (of boven) de voeding.Dan is er nog ruimte nodig voor de Vgs, zodat klippen begint op zo'n 8V van de voeding.Dus ik was begonnen om de schakling zo te maken dat de led aan gaat als de spanning uitgang-voeding onder de 8V komt.Krijg je twee afregelpunten per versterker, wat van 't goede teveel.
Anne
De sturing van de mosfet's komt niet verder dan goed 4V onder (of boven) de voeding.Dan is er nog ruimte nodig voor de Vgs, zodat klippen begint op zo'n 8V van de voeding.Dus ik was begonnen om de schakling zo te maken dat de led aan gaat als de spanning uitgang-voeding onder de 8V komt.Krijg je twee afregelpunten per versterker, wat van 't goede teveel.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Die Carver schakeling werkte in praktijk zeer goed, zo goed zelfs dat je kon zien of de optocoupler van de clipping eliminator nog wel werkte.... En dat scheelde heel wat opgeblazen drivers.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
ds23man schreef:Die Carver schakeling werkte in praktijk zeer goed, zo goed zelfs dat je kon zien of de optocoupler van de clipping eliminator nog wel werkte.... En dat scheelde heel wat opgeblazen drivers.
ray5150 schreef:Het is een versterker om mee in een huiskamer te draaien, niet om een PA systeem in De Kuip mee aan te sturen.![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dat is toch een beetje afhankelijk van de grootte van je huiskamer........ 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
FF gegoogled en wat dacht je hier van:
Voor Q1 kan je gewoon een BC'tje gebruiken en Q2 moet de voedingsspanning kunnen hebben.
Er kan eventueel nog een condensator met serie-weerstand over Q1c-e in, om de piek te verlengen.
Als je ook negatief klippen wilt zien: een extra omgekeerde schakeling toevoegen.
Er kan eventueel nog een condensator met serie-weerstand over Q1c-e in, om de piek te verlengen.
Als je ook negatief klippen wilt zien: een extra omgekeerde schakeling toevoegen.
Laatst gewijzigd door mtb op ma 06 jul 2015, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ach, er zijn op Google duizenden verschillende schema's hierover te vinden.
Die van Pjotr lijkt me netjes en goed uit te voeren.
Die van Anne is op het oog wat ingewikkelder, maar werkt grotendeels hetzelfde ?
Trouwens, ik zie dat de LM339 de dubbeluitvoering is van de LM393 ?
Dan kan ik het geheel met 1 IC op een printje zetten.
Vanmiddag een stapel printjes gemaakt, VU-meter, nieuwe DC-servo's voor de TL071, voeding daarvoor, de hoofdvoeding, en de USB programmer voor de controller.
die laatste word deze keer extern uitgevoerd.
Die van Pjotr lijkt me netjes en goed uit te voeren.
Die van Anne is op het oog wat ingewikkelder, maar werkt grotendeels hetzelfde ?
Trouwens, ik zie dat de LM339 de dubbeluitvoering is van de LM393 ?
Dan kan ik het geheel met 1 IC op een printje zetten.
Vanmiddag een stapel printjes gemaakt, VU-meter, nieuwe DC-servo's voor de TL071, voeding daarvoor, de hoofdvoeding, en de USB programmer voor de controller.
die laatste word deze keer extern uitgevoerd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Yup, maar als je daarvoor, net als met de VU-meter, een knoop in je print moet gaan leggen, heeft dat kwartje uitsparen weinig nutray5150 schreef:Trouwens, ik zie dat de LM339 de dubbeluitvoering is van de LM393 ?
Dan kan ik het geheel met 1 IC op een printje zetten.
Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag of je nu voor ieder kanaal een aparte led wilt of 1 led voor beide kanalen gecombineerd? In dat laatste geval kun je alle uitgangen van alle vier de comparators aan elkaar knopen en met 1 fetje met 1 ledje af. Vaak zit er 1 piek-led tussen de VU-meters in voor stereo.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 05 jul 2015, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Sorry, mijn bedoeling is voor iedere kanaal z'n eigen ledje en daarachter liggende schakeling te maken.
(dat komt omdat ik onder hypnose was, en mijn brein vervuild was met structuur informatie.
)
(dat komt omdat ik onder hypnose was, en mijn brein vervuild was met structuur informatie.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ok, ok, ik begrijp het. Je kunt je hersens het beste ongestructureerd houdenray5150 schreef:Sorry, mijn bedoeling is voor iedere kanaal z'n eigen ledje en daarachter liggende schakeling te maken.
(dat komt omdat ik onder hypnose was, en mijn brein vervuild was met structuur informatie.)
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Nog even doorgeborduurd op mtb z'n bijdrage
Kon 't niet laten
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- TTnA.jpg (24.73 KiB) 347 keer bekeken
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Eerst bouwen en testen om te zien of dat werkt 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Wel nee, niet nodigPjotr schreef:Eerst bouwen en testen om te zien of dat werkt
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Nog wat bedacht.Een deel van wat er nodig is voor dat Carver verhaal zit al in de versterker, nml. de vergelijking tussen ingang en uitgang.Het verschil tussen de twee wordt verder versterkt.Volgt de uitgangspanning niet wegens vastlopen, wordt 't verschil ineens veel groter.
Dat verschil is af te tappen op de niet gebruikte uitgang van de ingangstrap, beïnvoeld dan de versterker niet.Er zijn twee zulke uitgangen, geven 't zelfde in tegenfase.Hier heb ik de negatieve kant aangegeven, hoefde de elco in Peter's tekening niet omgekeerd
.
Dat verschil is af te tappen op de niet gebruikte uitgang van de ingangstrap, beïnvoeld dan de versterker niet.Er zijn twee zulke uitgangen, geven 't zelfde in tegenfase.Hier heb ik de negatieve kant aangegeven, hoefde de elco in Peter's tekening niet omgekeerd
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Rustig maar Anne, er komt zo een hele print aan 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ja, rustig aan, ben nu verplicht sociaal aan het doen...
Straks weer verse foto's
Straks weer verse foto's
