Eerste speakers, vraagje over filter
Moderator: Beheerdersteam
Eerste speakers, vraagje over filter
Hoi Allemaal,
Nu na enige tijd aktief te zijn op het forum is het me vandaag eindelijk gelukt om zelf eens iets te gaan bouwen.
Via Forum genoot Martin heb ik onlangs een setje gedemonteerde JBL p20's gekocht.
Omdat ik de afgelopen 6 jaar al met een harman kardon 5.1 systeempje draai op een marantz sr5004, begonnen mijn vingers nu wel heel erg te jeuken. Ik had tenslotte al nieuwe speakers liggen. Maarja, wat doe je als je schuur nog helemaal aangepakt moet worden en nog niet al het benodigde gereedschap hebt om met hout te werken. Juist, je kiest voor het meest voor de hand liggende materiaal. KARTON!!!
Ik heb van zolder de grootste doos geplukt en als eerste 3 lagen karton op elkaar gelijmd met houtlijm.
Dit om meer stevigheid te krijgen om de drivers op te schroeven. Vervolgens gekeken wat een mooi maatje was, zijn nu ongeveer 20cm x 40cm en de "baffle" is ca3cm dik.
Na 2 uurtjes hard werken en snijden waren de baffles klaar. Probleem nummer 1 deed zich voor. Hoe bevestig je drivers in karton? Hier had ik gelukkig snel een oplossing voor gevonden, hollewand pluggen!
Ik had toevallig nog een setje van 20 liggen. Het gaatje voor de plug vervolgens kleiner geboord als normaal (4 ipv 6mm.) en de plug er doorheen gedrukt. Door het smaller boren heeft de plug meer grip in het karton. Door het uitvouwen van de parachute van de plug worden de drivers echt strak en stevig tegen het karton gedrukt.
Ik heb ze meteen aangesloten en getest t.o.v. mijn oude set (daar draaide ik al 3.1 mee) heb gebruik gemaakt van de 2 zone functie waardoor ik door het wisselen van de zones kan switchen tussen oud en nieuw.
Wat een verschil, de nieuwe speakers hebben veel meer detail in het midden en hoog. Als ik switch tussen oud en nieuw lijkt het net of je een kussen tegen speaker zet en weer weghaalt.
Missie voor nu geslaagd.
Voor het volgende project ga ik oefenen om de TSP van deze units te begrijpen en aan de hand daarvan simulaties te maken in een gesloten, BR en Open Baffle set up.
Nu na enige tijd aktief te zijn op het forum is het me vandaag eindelijk gelukt om zelf eens iets te gaan bouwen.
Via Forum genoot Martin heb ik onlangs een setje gedemonteerde JBL p20's gekocht.
Omdat ik de afgelopen 6 jaar al met een harman kardon 5.1 systeempje draai op een marantz sr5004, begonnen mijn vingers nu wel heel erg te jeuken. Ik had tenslotte al nieuwe speakers liggen. Maarja, wat doe je als je schuur nog helemaal aangepakt moet worden en nog niet al het benodigde gereedschap hebt om met hout te werken. Juist, je kiest voor het meest voor de hand liggende materiaal. KARTON!!!
Ik heb van zolder de grootste doos geplukt en als eerste 3 lagen karton op elkaar gelijmd met houtlijm.
Dit om meer stevigheid te krijgen om de drivers op te schroeven. Vervolgens gekeken wat een mooi maatje was, zijn nu ongeveer 20cm x 40cm en de "baffle" is ca3cm dik.
Na 2 uurtjes hard werken en snijden waren de baffles klaar. Probleem nummer 1 deed zich voor. Hoe bevestig je drivers in karton? Hier had ik gelukkig snel een oplossing voor gevonden, hollewand pluggen!
Ik had toevallig nog een setje van 20 liggen. Het gaatje voor de plug vervolgens kleiner geboord als normaal (4 ipv 6mm.) en de plug er doorheen gedrukt. Door het smaller boren heeft de plug meer grip in het karton. Door het uitvouwen van de parachute van de plug worden de drivers echt strak en stevig tegen het karton gedrukt.
Ik heb ze meteen aangesloten en getest t.o.v. mijn oude set (daar draaide ik al 3.1 mee) heb gebruik gemaakt van de 2 zone functie waardoor ik door het wisselen van de zones kan switchen tussen oud en nieuw.
Wat een verschil, de nieuwe speakers hebben veel meer detail in het midden en hoog. Als ik switch tussen oud en nieuw lijkt het net of je een kussen tegen speaker zet en weer weghaalt.
Missie voor nu geslaagd.
Voor het volgende project ga ik oefenen om de TSP van deze units te begrijpen en aan de hand daarvan simulaties te maken in een gesloten, BR en Open Baffle set up.
Laatst gewijzigd door floeper op di 29 sep 2015, 13:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Harman Karton!! zelfbouw speakertjes
Voordat ik commentaar krijg op de hoek van de baffles, deze zijn al gecorrigeerd, staan nu een stuk rechter, echter niet in een exacte hoek gesneden o.i.d.
Re: Harman Karton!! zelfbouw speakertjes
Idd... Nu nog een diy versterker in een kartonnen doosjemeiborg schreef:
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20
Hoi Allemaal,
Ik heb een vraagje, momenteel gebruik ik nog een marantz sr5004 home cinema receiver als versterker voor mijn speakers.
Echter wil ik overstappen naar een stereo voor en eind versterker.
Nu zie ik dat veel geïntegreerde voorversterkers geen subwoofer uitgang hebben. hoe kan ik dit probleem oplossen? Momenteel is de subwoofer essentieel om een goed geluidsbeeld te krijgen.
Op dit moment is mijn PC voor 90% de bron van al het geluid, deze wordt nu via de HDMI uitgang van mijn videokaart naar de sr5004 geleid.
Ik ga binnenkort nog een externe geluidskaart kopen voor mijn PC zodat ik het geluid via tulp kabels naar de versterker kan leiden. Bij een vriend van mij gaf dit een aanzienlijke verbetering.
Als iemand ook nog tips heeft welke merken voor en eindversterker ik moet aanschaffen, plaats a.u.b. een reactie, ik ben met alle info geholpen. Ik sta open voor tweedehands.
Ik heb een vraagje, momenteel gebruik ik nog een marantz sr5004 home cinema receiver als versterker voor mijn speakers.
Echter wil ik overstappen naar een stereo voor en eind versterker.
Nu zie ik dat veel geïntegreerde voorversterkers geen subwoofer uitgang hebben. hoe kan ik dit probleem oplossen? Momenteel is de subwoofer essentieel om een goed geluidsbeeld te krijgen.
Op dit moment is mijn PC voor 90% de bron van al het geluid, deze wordt nu via de HDMI uitgang van mijn videokaart naar de sr5004 geleid.
Ik ga binnenkort nog een externe geluidskaart kopen voor mijn PC zodat ik het geluid via tulp kabels naar de versterker kan leiden. Bij een vriend van mij gaf dit een aanzienlijke verbetering.
Als iemand ook nog tips heeft welke merken voor en eindversterker ik moet aanschaffen, plaats a.u.b. een reactie, ik ben met alle info geholpen. Ik sta open voor tweedehands.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Is een harman kardon 2.1 niet wat?
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Ik ben wel van plan om binnenkort nieuwe speakers te bouwen en wil wel iets kopen wat een tijdje mee kan gaan. Daarom het liefst een geïntegreerde voorversterker (met pre-out) waarbij ik op termijn een eindversterker erbij koop.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Ik heb een aantal stereo receivers met sub out gevonden.
ONKYO A-9050
CAMBRIDGE CXA-80
CAMBRIDGE CXA-60
Hierbij hebben beide cambridge de mogelijk audio via usb te ontvangen.
Wat is jullie mening over deze stereo receivers?
Ook ben ik nog steeds benieuwd hoe ik met een 2.0 receiver/voorversterker toch een sub kan implementeren?
Alvast bedankt.
ONKYO A-9050
CAMBRIDGE CXA-80
CAMBRIDGE CXA-60
Hierbij hebben beide cambridge de mogelijk audio via usb te ontvangen.
Wat is jullie mening over deze stereo receivers?
Ook ben ik nog steeds benieuwd hoe ik met een 2.0 receiver/voorversterker toch een sub kan implementeren?
Alvast bedankt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Veel subwoofers hebben een high level input, hier sluit je gewoon de luidsprekerkabels op aan. Een andere optie is een verzwakkingsnetwerk met weerstanden, daarvan heeft ooit een voorbeeld in de Hobby Hifi gestaan.
Voor integratie met stereo is high level in altijd mooier dan een x.1 kanaal. Bij Rel kun je gewoon de cinch aansluiting van het .1 kanaal tegelijk aangesloten hebben als de speakon, welke je op de luidsprekeraansluiting van je versterker zet. Bij 2 kanaals stereo loopt je sub dan via de high level en integreert mooier met je fronts.
Voor integratie met stereo is high level in altijd mooier dan een x.1 kanaal. Bij Rel kun je gewoon de cinch aansluiting van het .1 kanaal tegelijk aangesloten hebben als de speakon, welke je op de luidsprekeraansluiting van je versterker zet. Bij 2 kanaals stereo loopt je sub dan via de high level en integreert mooier met je fronts.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Hoi Wouter, bedankt voor je reactie. Ik vroeg me al af waar deze voor waren 
Even voorbeeld, vanuit mijn versterker gaat er de normale speakerkabel voor het rechtsekanaal in de subwoofer (high level in) en dan wordt speaker aangesloten op de high level out van de subwoofer? En kun je dan ook 2 speakers via 1 sub laten lopen, of begrijp ik het nu verkeers?
Even voorbeeld, vanuit mijn versterker gaat er de normale speakerkabel voor het rechtsekanaal in de subwoofer (high level in) en dan wordt speaker aangesloten op de high level out van de subwoofer? En kun je dan ook 2 speakers via 1 sub laten lopen, of begrijp ik het nu verkeers?
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Zo'n subwoofer heeft inderdaad een high level in plus out voor zowel links als rechts. De speakerkabels van zowel links als rechts gaan dus eerst naar de subwoofer. Die stuurt de laagste tonen naar de sub en de rest naar de andere speakers. Besef dat de speakers wel degelijk wat lage tonen moeten kunnen weergeven, een sub vult alleen het allerlaagste stukje (onder de 100-150 Hz) aan.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Ik heb nu mijn marantz zo ingesteld dat alles onder de 100 Hz door de sub wordt gespeeld (LFE crossover).
De speakers kunnen het tot nu toe goed aan.
Als ik de speakers op de high level aansluit van de sub, moet ik dan nog aanpassingen doen in het filter, om te zorgen dat alles onder de 100Hz niet door de monitortjes wordt gespeeld? Er zit namelijk geen crossover mogelijkheid op de sub zelf.
De speakers kunnen het tot nu toe goed aan.
Als ik de speakers op de high level aansluit van de sub, moet ik dan nog aanpassingen doen in het filter, om te zorgen dat alles onder de 100Hz niet door de monitortjes wordt gespeeld? Er zit namelijk geen crossover mogelijkheid op de sub zelf.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Heb de speakers nu via high level in en out put van de sub aangesloten. In eerste instantie klonk dit rommelig, even wat test fragmenten afgespeeld, en kwam erachter dat de sub uit phase stond. Heb de polen nu omgedraait en klinkt nu mooi en integreerd nu beter met de OBtjes.
Ook de marantz nu op source direct gezet. Geluidsbeeld werd een stuk opener en gedetaileerder
Ook de marantz nu op source direct gezet. Geluidsbeeld werd een stuk opener en gedetaileerder
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Heeft iemand ervaring met de HRT music streamer II+ ?
Dit is een asynchrone usb-dac. Een dergelijk systeem wil ik gaan gebruiken voor tussen mijn PC en mijn versterker.
Dit specifieke model kan ik tweedehands nu aankomen.
Dit is een asynchrone usb-dac. Een dergelijk systeem wil ik gaan gebruiken voor tussen mijn PC en mijn versterker.
Dit specifieke model kan ik tweedehands nu aankomen.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Hoi Allemaal,
Ik was net in een kringloop winkel om te zoeken naar leuke LP's voor mijn collectie.
En daar zag ik een setje speakers staan, er stond geen merk op, er zat 1 driver in per box. Zover ik het kon zien was het een full range driver. Achterop stond "made in belgium" en er stond een type nummer op "st1935/15p". Zegt iemand van jullie dit iets?
Ik heb zelf al even gegoogeld maar kreeg niet direct de informatie die ik zocht (merk speakers en/of specificaties)
Ik was net in een kringloop winkel om te zoeken naar leuke LP's voor mijn collectie.
En daar zag ik een setje speakers staan, er stond geen merk op, er zat 1 driver in per box. Zover ik het kon zien was het een full range driver. Achterop stond "made in belgium" en er stond een type nummer op "st1935/15p". Zegt iemand van jullie dit iets?
Ik heb zelf al even gegoogeld maar kreeg niet direct de informatie die ik zocht (merk speakers en/of specificaties)
- pappaleo
- Berichten: 12410
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
In zo'n geval maak je beter een fotootje.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Dit is het enige plaatje dat ik heb kunnen vinden op internet.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Misschien moet je het "niets kunnen vinden" als teken beschouwen en er verder geen moeite insteken .... eerst je doel(en) duidelijk stellen voor jezelf en ook voor de mensen bij wie je om hulp vraagt (hier op 't forum) en langzaam sparen naar een serieus ontwerp. Dit kan natuurlijk ook een full range zijn 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Gezien de type aanduiding met de /15P en uit Belgie afkomstig, gaat het waarschijnlijk om een Philips product. ST is niet echt een Plips begincode, dus vermoedelijk een dochtermerk ( Erres, Aristona).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Gezien er Schneider in de advertentie staat zal het wel het standaard set luidsprekers zijn dat Schneider bij z'n stereo setje deed. Maar lijkt me dusdanige troep dat het met een luidsprekertje van 1 a 2 tientjes al te evenaren/verbeteren is.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Mijn doel is om het zelfbouwen een beetje onder de knie te krijgen, ik probeer dus her en der goedkoop of gratis onderdelen te zoeken om er mee te experimenteren.
Momenteel heb ik de JBL p20 (EX20) in een open baffle set-up (oorspronkelijk bass reflex).
Ook heb ik van forum genoot Gerrit een 15" Beyma open baffle sub gekregen.
Dit klinkt samen best leuk en vindt het open baffle geluid ook fijn om naar te luisteren, hiermee wil ik dus door experimenteren.
Ik heb bij forum genoot Leonidas het verschil gehoord tussen een goed bekist systeem (weet niet wat voor techniek, BR of TL of iets anders) en zijn nieuwe OB systeem. Het OB systeem is veel neutraler en muzikaler naar mijn idee.
Veel open baffles die ik op internet vindt maken gebruik van breedbanders, sommige heel exotisch duur, andere redelijk betaalbaar.
De OB sub is een goede verbetering t.o.v. mijn harman kardon BR subje, echter is de WAF flink naar benden gekelderd en staat mijn oude sub er nog voor de versterking van de OB sub.
Ik ben best wel gecharmeerd van het slot loaded open baffle project van Nelson Pass, Ik zou een dergelijk systeem dus ook willen gaan bouwen met relatief goedkope drivers. Maar ben me eerst nog alles goed aan het doorlezen. Het zal in eerste instantie met 2 woofers worden in plaats van 4.
(sorry voor het hak op de tak schrijven, ben altijd met van alles en nog wat bezig in mijn hoofd
)
Momenteel heb ik de JBL p20 (EX20) in een open baffle set-up (oorspronkelijk bass reflex).
Ook heb ik van forum genoot Gerrit een 15" Beyma open baffle sub gekregen.
Dit klinkt samen best leuk en vindt het open baffle geluid ook fijn om naar te luisteren, hiermee wil ik dus door experimenteren.
Ik heb bij forum genoot Leonidas het verschil gehoord tussen een goed bekist systeem (weet niet wat voor techniek, BR of TL of iets anders) en zijn nieuwe OB systeem. Het OB systeem is veel neutraler en muzikaler naar mijn idee.
Veel open baffles die ik op internet vindt maken gebruik van breedbanders, sommige heel exotisch duur, andere redelijk betaalbaar.
De OB sub is een goede verbetering t.o.v. mijn harman kardon BR subje, echter is de WAF flink naar benden gekelderd en staat mijn oude sub er nog voor de versterking van de OB sub.
Ik ben best wel gecharmeerd van het slot loaded open baffle project van Nelson Pass, Ik zou een dergelijk systeem dus ook willen gaan bouwen met relatief goedkope drivers. Maar ben me eerst nog alles goed aan het doorlezen. Het zal in eerste instantie met 2 woofers worden in plaats van 4.
(sorry voor het hak op de tak schrijven, ben altijd met van alles en nog wat bezig in mijn hoofd
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Wouter, die MP advertentie is als voorbeeld gegeven als zoekresultaat van Google.
Ik kom op het volgende:
http://freeservicemanuals.info/nl/servi ... one/ERRES/
Verder is een typenummer beginnend met een S typisch voor het Philips submerken tijdperk:
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5069
Verder was de /nogwat de revisieaanduiding zoals Philips die gebruikte.
Ik kom op het volgende:
http://freeservicemanuals.info/nl/servi ... one/ERRES/
Verder is een typenummer beginnend met een S typisch voor het Philips submerken tijdperk:
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5069
Verder was de /nogwat de revisieaanduiding zoals Philips die gebruikte.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Kortom, er kan wel eens een leuk Philips breedbandertje in dat kastje zitten!
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Het plaatje is inderdaad een voorbeeld.
Re: eerste zelfbouw speakertjes op basis van JBL p20, Vraagj
Interessant concept als je dit tenminste bedoeld:floeper schreef:Ik ben best wel gecharmeerd van het slot loaded open baffle project van Nelson Pass,
http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/s ... peaker.htm
