Open Baffle met Visaton B200 en Eminence Alpha 15 A

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
District9

Open Baffle met Visaton B200 en Eminence Alpha 15 A

Bericht door District9 »

Het is al een tijdje een wens van mij geweest om een open baffle systeem (OB) te maken. Een paar maanden geleden vond ik eindelijk tijd om dit te doen. Ik had al heel wat erover gelezen op het ‘net en besloot om zo veel mogelijk het NoBox BB ontwerp van Visaton te volgen. Hierin wordt de Visaton B200 full range luidspreker gebruikt naast de BGS 40 woofer.

Helaas was de woofer niet langer te koop en besloot ik uit te wijken naar de Eminence Alpha 15 A. Ook hierover bestaan vele sites en andere (Amerikaanse) fora, waarop deze combinatie ruimschoots bediscussieerd wordt. Wat mij opviel in die discussies was altijd de problemen rond de wisselfilters. Mogelijk hadden sommigen het juiste filter gevonden, maar dit bleek dan voor anderen weer niet te werken. Volgens mij had dit met een aantal zaken te maken, bijvoorbeeld de grootte van de baffle en de plaats van de woofer. Als een woofer te ver van de grond af zit is er geen koppeling meer met die vloer en wordt er minder laag geproduceerd. Te dicht op de vloer (en dat kan weer afhankelijk zijn of het een betonnen of een houten vloer is) en je krijgt een opbouw van de verkeerde frequenties. Een te grote of een veel te kleine baffle en de tegenkoppeling is op de verkeerde plaats.

(Mijn baffles zijn 63 cm wijd en 120 cm hoog, met kleine vleugels achter de baffle om de juiste hoek van 5 graden en steun te verkrijgen. Dit komt in afstand overeen met de smallere baffle en diepere zijkanten van de NoBox. De plaatsing van de B200 en 15A zitten op dezelfde plaats als de NoBox. Ik heb 18 mm MDF gebruikt, zwart gelakt, met later een 9 mm MDF plaat ervoor geplakt in donkerrood in een byzondere vorm, om het wat leuker te laten lijken (zie foto’s) en om de speaker units “flush” met de voorkant te krijgen.)

Het wisselfilter wordt vaak fysiek uitgevoerd met spoelen en condensatoren met een 12dB afzwakking op de kantelfrequentie (tweede orde). Soms wordt een electronisch filter toegepast in de vorm van een DBX of Behringer professioneel apparaat.

Ik besloot het wisselfilter totaal anders te doen.

Ik heb een computerprogramma met de mooie naam Pyramix. Het is van Merging Technologies en de native software kost rond de 1000 euro. Hierbij is dan een interface nodig. Ik heb zo’n “break out box”, een MOTU Traveller, welke met FireWire kabel aan de PC verbonden is. In dit systeem kun je zowel analoge in- en uitgangen kiezen als digitale. Ik heb twee DAC’s, een Benchmark DAC1 en een Emotiva XDA2. Die zijn op een meerkanalen versterker aangesloten, een oudere, maar trouwe Rotel RB976.

Het signaal wordt nu in Pyramix gedubbeld, dwz. op twee keer twee panelen verschijnt hetzelfde programma, of wel de inputs worden naar twee stereo inputs geleid (bv vanaf een CD speler met een digitale uitgang). Met de uitgang gebeurt dan hetzelfde, beide stereo signalen gaan naar twee verschillende uitgangen, die de twee DAC’s aansturen. De uitgangen van de DAC’s gaan naar de eindversterkers. Dus de speakers zijn alle vier aangesloten op een aparte eindversterker, pure bi-wire, bi-amp zo te zeggen. Het nadeel, maar tegelijk voordeel, is dat ik met twee volume knoppen te maken heb. Zo kun je de balans tussen woofer en full range perfect aanpassen, maar moet ik het totale volume op de computer regelen (dus steeds opstaan :( )

De filters worden nu in de stereo input kanalen opgebouwd met een plug-in parametrische equalizer. Voor de Eminence Alpha 15 aan een flinke boost met een laag doorlaat filter van 12 dB en na 1000 Hz een hoog af filter van -18 dB, ervoor zorgende dat het nulpunt op ongeveer 200 Hz ligt. Het filter voor de Visaton B-200 is vlak in het laag en rond 3000 Hz een dip van -4 dB met weer een piekje in het hoog van 1 dB rond 9000 Hz. Het heeft heel wat luistertijd gekost om op deze filters terecht te komen, maar het werkt subliem! Zelden heb ik luidsprekers gehoord, waarbij je dus alle fase draaiingen uitbant, die in fysieke wisselfilters ontstaan. Ook eventuele vervorming van een electronisch wisselfilter is niet aanwezig. De luisterervaring is natuurlijk puur subjectief en ik kan er later nog wel wat meer over zeggen.

Maar of ik tevreden ben met het resultaat? Nou en of!

Het is zelfs boven mijn verwachtingen, hoewel ik er bij moet vertellen, dat mijn luisterruimte ook zeer tevredenstellend is. Het is een ruimte boven een garage, met schuine wanden voor en achter de speakers en rechte wanden met flink veel demping aan de zijkanten. De hoogte van de nok is 4 meter en 20 cm. Er is ruim 70 kubieke meter lucht aan te spreken, het geluid kan dus fijn wegkomen. Mijn luisterpositie is exact in het midden van de ruimte en ik heb bijna geen last van staande golven. Het frequentie bereik, luisterende met een sweep en kijkende op een eenderde octaaf real-time spectrum analyzer, is mooi vlak van 25 Hz tot 13 kHz (of hoger, maar dat hoor ik niet meer.... :shock: ). Bijna geen kamfilter effecten (wat je hoort als je je hoofd een stuk naar voren doet of naar achteren van je luisterpositie) tenzij ik ver weg van de luisterpositie ga staan.

Ik heb ook veel moeten experimenteren met demping of niet achter de OB’s. Zoals het nu is staat er een paneel met weinig demping achter de speaker.

Pfoei, dat was een lang verhaal. Nu eerst maar wat foto’s:
Bijlagen
Een eerste test met de B200
Een eerste test met de B200
Meer zagen en afronden
Meer zagen en afronden
Achterkant met "vleugels"
Achterkant met "vleugels"
Big Black Joekel
Big Black Joekel
Pimped Up
Pimped Up
Genieten maar!
Genieten maar!
bas focal m180
Contacteer:

Re: Open Baffle met Visaton B200 en Eminence Alpha 15 A

Bericht door bas focal m180 »

De voorkant is een van de mooiste OB die ik heb gezien.

De speakers staan wel veel te dicht op de achterwand, reflecties komen nu te vroeg bij de luisteraar.
Het kan schelen dat ze in een hoek reflecteren maar dat is op gedachte gebaseerd.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Kreeg , onlangs , deze link.

https://www.facebook.com/groups/1335404 ... 485925125/

Speakers staan wel OK , denk ik . Zeker als je alles digitaal inregelt.

Ziet er errug goed uit !!
Enjoy the music!
District9

Bericht door District9 »

bas focal m180 schreef:
De voorkant is een van de mooiste OB die ik heb gezien.

De speakers staan wel veel te dicht op de achterwand, reflecties komen nu te vroeg bij de luisteraar.
Het kan schelen dat ze in een hoek reflecteren maar dat is op gedachte gebaseerd.
Dank voor het compliment.

De ruimte achter de speakers is voldoende en geluid wordt inderdaad naar beneden gereflecteerd door de schuine wand.
Bovendien staat er een paneel van 50x80cm achter de speaker met 5 cm demping materiaal.
Tijdens het lange experimenteren heb ik de speakers zeker een meter naar voren en naar binnen gehaald, maar zonder enige verbetering. Integendeel, dat klonk slechter. De ruimtelijkheid verdween.
Zoals het nu is, heb ik een heel scherp midden met voldoende ruimtelijkheid.
Die ruimtelijkheid is juist éen van de voordelen van een OB systeem, lijkt mij.
richard

Bericht door richard »

Erg leuk, die contrabassen als voorkant.

Houdt er wel rekening mee dat de luidsprekers er naast als bass-absorbers kunnen gaan werken. Om dat te voorkomen kun je ze uit de luisterruimte halen, of de ingangen kort sluiten.
District9

Bericht door District9 »

@Leonidas: Ook dank voor je opmerking. Helaas kan ik de link niet openen omdat ik geen lid ben van FaceBook (ja, die mensen bestaan nog :D )

@richard: Daar had ik niet aangedacht, ik zal die Sony's inderdaad verwijderen en horen of het verschil uitmaakt. Bedankt voor de tip!
richard

Bericht door richard »

Je kan ze ook in de hoeken achter de schermen zetten. Dan absorberen ze de naar achter gerichte (tegengestelde) laagenergie, dan heb je weer minder uitdoving van het laag naar voren.
MickRS

Bericht door MickRS »

Nice! :goedzo:

Interessant verhaal ook mbt filtering. Wat ik mooi vind aan jouw verhaal is dat ook hier weer blijkt dat goede OB speakers bouwen net iets meer is dan een paar drivers op een plankie schroeven :idea:

Wel vreemd dat ze het best klinken zo dicht tegen de muur. Je heft daar nl het dipool effect mee op. En dat terwijl jij aangeeft dat juist de ruimtelijkheid verdwijnt als je ze verder van de muur haalt. Theoretisch gezien zou dat niet moeten kunnen... :think:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Het is mij niet duidelijk wat er totaal anders is aan deze aanpak, het zijn toch ook gewoon filters (wellicht zijn het linear phase filters)?
Het heeft heel wat luistertijd gekost om op deze filters terecht te komen, maar het werkt subliem!
Heb je ook metingen van het (eind)resultaat of gaat alles op gehoor?

Gerrit
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

leonidas schreef:
Kreeg , onlangs , deze link.

https://www.facebook.com/groups/1335404 ... 485925125/

Speakers staan wel OK , denk ik . Zeker als je alles digitaal inregelt.

Ziet er errug goed uit !!
Enjoy the music!
Het is een OB, je kan bijna alles digitaal regelen maar niet de reflecties die tegen de muur weerkaatsen, de speakers staan dicht bij een muur, de tijd van speaker naar muur blijft altijd erg kort, te kort misschien wel.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Open bafles klinken ook erg lekker zonder reflecties hoor.
District9

Bericht door District9 »

Gerrit schreef:
Het is mij niet duidelijk wat er totaal anders is aan deze aanpak, het zijn toch ook gewoon filters (wellicht zijn het linear phase filters)?
Het heeft heel wat luistertijd gekost om op deze filters terecht te komen, maar het werkt subliem!
Heb je ook metingen van het (eind)resultaat of gaat alles op gehoor?

Gerrit
Hoi Gerrit

De filters in de mixer zijn plug-in parametrische EQ's. Hierdoor heb je niet met tijdverliezen te maken.

Ik gebruik meest mijn oren (die ik al meer dan 35 jaar als opnametechnicus en mastering engineer 100% vertrouw) en een rondomgevoelige microfoon met een éen-derde-octaaf spectrum analyzer. Met roze en witte ruis zijn zo wel wat metingen te verrichten, maar er wordt dan niets vermeld over het tijddomein. Een sweep van 20Hz tot 20kHz verteld mij een hoop over de ruimte waarin ik luister, zowel luisterend naar de luidsprekers als kijkend naar de spectrum analyzer.

't Is misschien niet echt professioneel en gerelateerd aan standaard meet methoden, maar het werkt voor mij.
District9

Bericht door District9 »

@ Bas focal 180 en MickRS

Jullie hebben gelijk dat de OB's ogenschijnlijk te dicht bij de zijwanden staan.
Maar theoretisch gesproken: hoeveel energie van de achterkant van een dipool speaker wil je terug hebben gekaatst met hoeveel vertraging?
Is dat 100%, 80%, 50% of veel minder? En met hoeveel milliseconden vertraging?

Het geluid achter mijn OB's gaan via de zijwand naar de achterwand, die schuin is.
Dus het kaatst naar de vloer en dan waarschijnlijk weer omhoog tegen diezelfde schuine wand naar voren.
Daar zit dus al een hoeveelheid energie verlies in, plus een aanzienlijke vertraging.
Bovendien heb ik er een paar panelen achterstaan met wat dempingmateriaal.

Ik heb de OB's bijna midden in de ruimte gehad, wat geen goed resultaat gaf. Uiteindelijk ben ik op deze posities terecht gekomen, met wat metingen (zie hierboven) en veel gebruik van de linker en rechter meetapparaten aan mijn hoofd :)

Het klinkt echt als een dijk en je kunt experimenteren tot je een ons weegt, maar ik ben op dit moment zeer tevreden.

PS, die laatste foto is wat vertekend. Het lijkt inderdaad wat krap door de vervorming van de (groothoek?) lens.
Er is echt een hoop ruimte om en achter de OB, geloof me maar 8)
MickRS

Bericht door MickRS »

Ik bedoel het ook niet als kritiek. Het verbaast mij. Ik heb ook open baffles (klikkerdeklik) en bij mij scheelt het echt wel als ik ze een stukkie meer naar voren haal. Wel minder dan ik obv de verhalen had gedacht...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

MickRS schreef:
Ik bedoel het ook niet als kritiek. Het verbaast mij. Ik heb ook open baffles (klikkerdeklik) en bij mij scheelt het echt wel als ik ze een stukkie meer naar voren haal. Wel minder dan ik obv de verhalen had gedacht...
Hi Mike maar jij hebt ook geen demping geplaatst achter de panelen. Dat maakt een behoorlijk verschil.
ReneN

Bericht door ReneN »

bas focal m180 schreef:
De voorkant is een van de mooiste OB die ik heb gezien.......
Ik ben gisteren bij District9 geweest en een luisterbezoek gebracht. Komt heel binnenkort een verslag van in het desbetreffende draadje, maar de onderstaande "Cello" wil ik jullie niet onthouden. Hoewel die van Henk er ook erg goed uit zien, vind ik dit écht de mooiste......
Bijlagen
Cello 1.jpg
arjank

Bericht door arjank »

ReneN schreef:
bas focal m180 schreef:
Ik ben gisteren bij District9 geweest en een luisterbezoek gebracht. Komt heel binnenkort een verslag van in het desbetreffende draadje, maar de onderstaande "Cello" wil ik jullie niet onthouden. Hoewel die van Henk er ook erg goed uit zien, vind ik dit écht de mooiste......
Cello? die maten zijn meer iets voor een contrabas :D
ReneN

Bericht door ReneN »

arjank schreef:
ReneN schreef:
bas focal m180 schreef:
Cello? die maten zijn meer iets voor een contrabas :D
Je hebt gelijk..... :think: . Hij heeft zich laten inspireren door en een tekening gebruikt van een Cello. Maar hij is inderdaad wat groter uitgevallen :-k
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”