AC / DC buffer vraagje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Tauremight

AC / DC buffer vraagje

Bericht door Tauremight »

Goedemiddag,

ik ben bezig met het maken van een elco buffer.
het printje moet in principe universeel inzetbaar zijn, zowel op 2x AC, 1x AC, danwel op DC.
alleen betreft het laatste weet ik niet zeker of ik dit goed aanpak.

in principe heb ik nu dit:
BUFFER AC.png
kan ik straffeloos dan de DC aansluitingen op de volgende plekken neerzetten?:
BAH.~png.jpg
enige wat ik dan anders is is dat de elcos in serie staan, dit houdt in dat de capaciteit halveert en de voltage bij elkaar opgeteld kunnen worden toch?
of zijn er nog andere bezwaren die ik over het hoofd zie?

hoor graag van de experts,

gr leslie
Kappa7
Contacteer:

Re: AC / DC buffer vraagje

Bericht door Kappa7 »

Het is me even niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar ik ga een poging doen.
Ik zie een gelijkrichter en wat elco's er achter.
Nu ga je met 1x ac naar binnen en er komt dc uit.

Je wil dus de gelijkrichter overslaan en gelijk met de dc de elco's in gaan.
Dat kan maar dan kan je de gelijkrichter achterwege laten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

http://www.ebay.com/itm/Dual-Bridge-Dua ... 2ed90b9ea4

Laat ook het schema eens zien, dat geeft wat meer duidelijkheid.
Tauremight

ja, het idee is om een universeel buffer print te maken.
schema heb ik alleen op papier, zie hieronder.
Foto 20-06-15 19 40 35.jpg
Foto 20-06-15 19 41 37.jpg

het gaat mij erom dat ik in 2 situaties met 15-0-15V AC aan kom om aan te sluiten.
dan kan ik dit gebruiken.

maar ik heb ook 4 situaties dat ik met 36V DC aankom, kan ik dat dan gewoon aansluiten na de gelijkrichter op de + en -?
of gaat het dan fout met hoe de elcos geschakeld staan?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoiets bijv.
Foto19 41 37.jpg
Foto20-06-15.jpg
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar begrijp ik dan goed dat je in Eagle in een .BRD bestand zit tekenen zonder een .SCH (schema) erin te hebben staan ? :-k
Niet onmogelijk, maar normaal gebruik je het .SCH bestand als referentie. kans op fouten is zo wel een stuk groter.
Nu staat er niet bij wat het moet gaan voeden, maar ik zou het kopergedeelte rondom de elco's uit kopervlak (Polygon) maken, en niet een paar van die dunne lijntjes.

Maar, zoals ik al eerder aangaf, een standaard printje van ebay is goedkoper en makkelijker dan zelf het wiel opnieuw proberen uit te vinden.
Tauremight

ray5150 schreef:
Maar begrijp ik dan goed dat je in Eagle in een .BRD bestand zit tekenen zonder een .SCH (schema) erin te hebben staan ? :-k
Niet onmogelijk, maar normaal gebruik je het .SCH bestand als referentie. kans op fouten is zo wel een stuk groter.
Nu staat er niet bij wat het moet gaan voeden, maar ik zou het kopergedeelte rondom de elco's uit kopervlak (Polygon) maken, en niet een paar van die dunne lijntjes.

Maar, zoals ik al eerder aangaf, een standaard printje van ebay is goedkoper en makkelijker dan zelf het wiel opnieuw proberen uit te vinden.
klopt, het probleem waar ik telkens tegen aan loop in eagle is de beperkte library's in mijn bezit en mijn weinige geduld om zelf een footprint te maken. :mrgreen:.
was inderdaad van plan er een ground plane van te maken, maar ik zit vooral met het principe.
desalniettemin vind ik het erg leuk om dingen zo uit te tekenen haha.

@anne, kun je me uitleggen waarom die weerstanden daar geplaatst worden?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tauremight schreef:
@anne, kun je me uitleggen waarom die weerstanden daar geplaatst worden?
Oei, laat ik denken da's wel duidelijk :?
Condensators laten bijna geen gelijkstroom door.Dat bijna geeft de moeilijkheid.Het bepaald de spanningsverdeling tussen de seriegeschakelde C's.Kan heel onvoordelig uitvallen, veel spanning over de een en weing over de ander.Met weerstanden die flink kleiner zijn dan een mogelijke eigen geleiding (lek) zorg je voor een gelijkmatige verdeling van de spanning.
Bij gewone condensators kan dat heel hoogohmig, maar bij elco's (vooral dikke) liever wat lager.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tauremight schreef:
ray5150 schreef:

klopt, het probleem waar ik telkens tegen aan loop in eagle is de beperkte library's in mijn bezit en mijn weinige geduld om zelf een footprint te maken. :mrgreen:.
was inderdaad van plan er een ground plane van te maken, maar ik zit vooral met het principe.
desalniettemin vind ik het erg leuk om dingen zo uit te tekenen haha.
Voor dit soort printjes met gelijkrichters en elco's kun je anders uitstekend uit de voeten de standaard library's.
Aanvullende bibliotheken kun je vinden op : http://www.cadsoftusa.com/downloads/libraries
Ik heb hier destijds ook wat op audio gerichte library's neergezet : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 32&t=15640
En een hoop kant en klare ontwerpen kun je hier vinden : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 32&t=20422
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Anders kan je altijd nog KiCad gebruiken werkt een stuk makkelijker en is simpel aan te leren.
Hier is vast wat hulp hoe dat op te starten.
http://www.kicad-pcb.org/plugins/servle ... ew/2130087
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waarom moet ik toch steeds aan kattevoer denken :? :lol:
Anne
Tauremight

haha! Ray bedankt, ik ga inderdaad maar voor een bestaand printje.
library bestanden zijn erg handig, super!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”