Bi buffer maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Maar wat is nou de plus en wat de min op deze elco? http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=9443
Nu lijkt me die witte band toch de min te zijn met die streepje erop. Op de mijne zijn het elipsvormen, had ik dus niet herkend als min-teken.

Ik heb een stupid mistake gemaakt. Heb de batterijen parallel gezet i.p.v. in serie. Leuk net voor het weekend :boos:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

dubbel foutje dus........Ik hoor dirty Harry in de verte al fluisteren; men's got to know......
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Barry2001 »

Staat toch ook gewoon een min teken op? Ik snap niet goed wat nou de onduidelijkheid is?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Barry2001 »

Batterijen kun je wel parallel zetten, dat hebben ze wel overleefd. Je hebt dan de enkele spanning met dubbele stroom.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Kijk eens goed op mijn foto. Dat zijn elipsen, geen streepjes.........

Maar jongens hier leert men van, alleen jammer dat ik van alle onderdeeltjes zoveel heb dat ik wel 10 printen kan maken behalve van de condensatoren grrrrrrr.
Es kijken bij Radio Piet morgen. En dan nu maar een pilsje :beer:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Kijk eens goed op mijn foto. Dat zijn elipsen, geen streepjes.........

Maar jongens hier leert men van, alleen jammer dat ik van alle onderdeeltjes zoveel heb dat ik wel 10 printen kan maken behalve van de condensatoren grrrrrrr.
Es kijken bij Radio Piet morgen. En dan nu maar een pilsje :beer:
Da's de moeilijkheid, Barry verwacht een min en ziet die dan ook.Een onbevooroordeligde blik ziet gewoon ovaaljes :wink:
Heb je niet 1000µ liggen, mooi genoeg en dan 100 Ω voor R1, kun je verder :D
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Kijk eens goed op mijn foto. Dat zijn elipsen, geen streepjes.........

Maar jongens hier leert men van, alleen jammer dat ik van alle onderdeeltjes zoveel heb dat ik wel 10 printen kan maken behalve van de condensatoren grrrrrrr.
Es kijken bij Radio Piet morgen. En dan nu maar een pilsje :beer:
Da's de moeilijkheid, Barry verwacht een min en ziet die dan ook.Een onbevooroordeligde blik ziet gewoon ovaaljes :wink:
Heb je niet 1000µ liggen, mooi genoeg en dan 100 Ω voor R1, kun je verder :D
Anne

Nee helaas, anders had ik dat zeker gedaan, effe geduld oefenen dus :-"
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Ga je die PCB's nog van Olaf overnemen ?
Daarmee is de kans op succes wel een stuk groter.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Elco verwisseld, maar geen geluid. Shema fet BF256B opgezocht. Deze heeft anders dan Anne zegt dezelfde aansluiting als de originele fet: http://www.farnell.com/datasheets/1868845.pdf

Dus de bovenste fet verwisseld en op de juiste manier aangesloten, nog geen geluid.

Nagegaan; voeding komt door op ca 18V op aanvoer bovenste fet, c 8,4V op tweede aanvoer via R 1m

Spanning op line ingang ca 2-3V ( cd-speler) Spanning op de uitgang nul.

Zeker weten dat de fets niet omgekeerd moeten worden? D en G omwisselen? :-&

Schema en aansluitingen honderd keer nagelopen, is gewoon zonder fouten.

Misschien de dioderichting, wat is van deze diode de anode en kathode kant? http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=277
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

De zwarte streep is de Cathode kant.

Ook van diodes zijn er datasheets :
http://www.datasheetcatalog.com/
1N4148_1N4448_4.pdf
(62.68 KiB) 24 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Elco verwisseld, maar geen geluid. Shema fet BF256B opgezocht. Deze heeft anders dan Anne zegt dezelfde aansluiting als de originele fet: http://www.farnell.com/datasheets/1868845.pdf
Oh ja ?
fets.jpg
Anne
PS ok maar even de spanningen die je zou moeten vinden :sure:
Bijlagen
PB1.jpg
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Elco verwisseld, maar geen geluid. Shema fet BF256B opgezocht. Deze heeft anders dan Anne zegt dezelfde aansluiting als de originele fet: http://www.farnell.com/datasheets/1868845.pdf
Oh ja ?
fets.jpg
Anne
PS ok maar even de spanningen die je zou moeten vinden :sure:
Ik meet 7,5V waar jij 9V wilt hebben

Op het punt van 10V meet ik nul.....

Aanvoer naar Fet is 17,7V
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

R2 en R3 zijn hetzelfde, dus tenzij de diode daar niet deugt of de C's erover flink lekken, vindt je daar de helft van de voedingsspanning.
0V waar ik (ong.) 10V vermeld ? Dan een onderbreking, fet kapot of zit nog steeds verkeerd.
Oh ja, zit er voor R1 zoiets als 1 ohm in ? Met 100 ohm (1/4W is zat) is de rest min of meer veilig tegen missingen (kan de stroom niet erg groot worden)
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 20 jun 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

PAD schreef:
Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Elco verwisseld, maar geen geluid. Shema fet BF256B opgezocht. Deze heeft anders dan Anne zegt dezelfde aansluiting als de originele fet: http://www.farnell.com/datasheets/1868845.pdf
Oh ja ?
fets.jpg
Anne
PS ok maar even de spanningen die je zou moeten vinden :sure:
Ik meet 7,5V waar jij 9V wilt hebben

Op het punt van 10V meet ik nul.

Aanvoer naar Fet is 17,7V
Inmiddels is op beide 10V punten de spanning nu 8,5V . NA al het gedraai van de Fet, nu in de oorspronkelijke stand, maar het is nog steeds akelig stil..
Geen spanning op de uitgang.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
R2 en R3 zijn hetzelfde, dus tenzij de diode daar niet deugt of de C's erover flink lekken, vindt je daar de helft van de voedingsspanning.
0V waar ik (ong.) 10V vermeld ? Dan een onderbreking, fet kapot of zit nog steeds verkeerd.
Oh ja, zit er voor R1 zoiets als 1 ohm in ? Met 100 ohm (1/4W is zat) is de rest min of meer veilig tegen missingen (kan de stroom niet erg groot worden)
Anne
de 9 volt meet bij mij 8,5V
Het 10V punt meet ik ca 8,4V
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Inmiddels is op beide 10V punten de spanning nu 8,5V . NA al het gedraai van de Fet, nu in de oorspronkelijke stand, maar het is nog steeds akelig stil..
Geen spanning op de uitgang.
Op de uitgang moet geen spanning !
Zie eerst maar dat de halve spanning er is (R2,R3) ,de 10V plaatsen moeten iets meer meten.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Maar goed, ik vroeg dus :
ray5150 schreef:
Ga je die PCB's nog van Olaf overnemen ?
Daarmee is de kans op succes wel een stuk groter.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bi buffer maken

Bericht door Leeuwarden »

Ik zet hem voor de zekerheid nog maar eens neer:
Bijlagen
b1-pcb-00-top view.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Met al dat gepruts zijn er misschien al fet's gesneuveld, krijg je nooit goeie metingen.
Voorbeeld hoe je ze kunt sorteren en ook min of meer testen.Pin 1 en 2 samen dus.
De bedoeling is om die dat de laagste spanning geven voor Q100 en Q200 te gebruiken.En de hoogste dus voor Q101 en Q201.
Anne
Bijlagen
FtMtn.jpg
FtMtn.jpg (25.41 KiB) 155 keer bekeken
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

ray5150 schreef:
Maar goed, ik vroeg dus :
ray5150 schreef:
Ga je die PCB's nog van Olaf overnemen ?
Daarmee is de kans op succes wel een stuk groter.
Dat komt nog wel. Ik heb de verkoper gevraagd de ruimte voor de condensatoren op te meten, nog geen antwoord gehad.
Ik wil eerst de mijne werkend hebben :rock:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Met al dat gepruts zijn er misschien al fet's gesneuveld, krijg je nooit goeie metingen.
Voorbeeld hoe je ze kunt sorteren en ook min of meer testen.Pin 1 en 2 samen dus.
De bedoeling is om die dat de laagste spanning geven voor Q100 en Q200 te gebruiken.En de hoogste dus voor Q101 en Q201.
Anne
Dank je voor de meetinstructies. Gelukkig heb ik een handje vol fets extra besteld en doe ik maar 1 kanaal tegelijk. Pas als deze werkt doe ik nummer 2
Na ieder gepruts pak ik een nieuwe. Soldeer heel kort en niet te heet hoop ik.

Wat betreft de iets lagere spanning die ik meet; kan liggen aan mijn meter. Het min-kabelstekkertje zat los, dus nu zit ik met een los draadje wat slecht contact geeft.
Moet even wat anders hebben met een krodillenbekje zoals jullie dat noemen toch?
Met een iets lagere spanning zou hij toch wel iets doen, of zie ik dat verkeerd?

Misschien moet ik ook C2 vervangen na het verkeerd aansluiten van c1 en C2. Hij werd niet warm zoals C1 die uiteindelijk plofte, maar kan toch beschadigd zijn misschien.
Maandag maar weer even een nieuwe bestellen + nog wat fets.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Leeuwarden schreef:
Ik zet hem voor de zekerheid nog maar eens neer:

En bedankt tietenman :proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Dat komt nog wel. Ik heb de verkoper gevraagd de ruimte voor de condensatoren op te meten, nog geen antwoord gehad.
Zo moeilijk is dat toch niet ? :o
Anne
Bijlagen
PsClA08.jpg
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Even op een rijtje:

spanning op Drain is 17.24V.

aanvoerspanning op Gate is 4,3V na R203 Voor R203 8.66V

meetpunt Source naar C 201, 8,33V

Meetpunt na C 201 0V

meer kan ik er niet van maken. batterij levert 17.27V

fets volgens schema aangesloten. Is het wel het juiste type fet voor dit schema? Anne?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Even op een rijtje:

spanning op Drain is 17.24V.

aanvoerspanning op Gate is 4,3V na R203 Voor R203 8.66V
Juist, 2x8,66V=17,24V (op een meetfoutje,afronding na).
Dat je na R203 veel minder meet komt door het verlies over 1M belast met de meter.
meetpunt Source naar C 201, 8,33V

Meetpunt na C 201 0V
Kan wel kloppen maar zou liever niet 8,33 maar iets meer dan de 8,66V mogen zijn.Daarom beter de fet's meten en op de goeie plaats zetten.
fets volgens schema aangesloten. Is het wel het juiste type fet voor dit schema? Anne?
Ja hoor, werkt best als de fet langs de nul-kant van z'n eigen wat minder stroom trekt als die langs de plus-kant (daarom meten/uitzoeken).Is ook zo met de opgegeven 2SK170.
Anne
Plaats reactie