Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Rudy »

En zoals beloofd
Eentje met 8E , en eentje met 8E//1u

Nu nog een versie uitdokteren met transistoren en ze thermisch koppelen aan de eindtrap(pretrap in dit geval) en het word nog bouwbaar :rofl:

mvg Rudy
Bijlagen
OLG_8E.jpg
OLG_8E1U.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Op hoeveel mA staan die fets? Het lijkt er op dat de bjt's een extra pool introduceren (vanwege de ft). Kan best komen door de impedantie aan de basis ervan. Als je stuurt vanuit btj emittervolgers (lagere impedantie) zal dat denk ik wel veranderen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
Op hoeveel mA staan die fets? Het lijkt er op dat de bjt's een extra pool introduceren (vanwege de ft). Kan best komen door de impedantie aan de basis ervan. Als je stuurt vanuit btj emittervolgers (lagere impedantie) zal dat denk ik wel veranderen.
Momenteel staan de fets op 0.5mA en de transistoren op ~1.2mA

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Wat de temperatuur betreft valt 't zo te zien nogal mee.De fet's blijken een negatieve temperatuurscoëficient te hebben :D
2N5460temp.jpg
2N5460temp.jpg (31.8 KiB) 682 keer bekeken
Om de tegenkoppeling weer aan de fet's te krijgen, misschien zo ? :-k
Anne

Ziet er leuk uit, 's avonds na een paar borrels :hide:
Bijlagen
FlipFlop.jpg
FlipFlop.jpg (18.61 KiB) 618 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 12 jun 2015, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Mr Tube »

Ik zelf nog deze variant bedacht
classA.png
even voortbordurend op de lijntrap uit een ander topic.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Alleen begrijp ik de manier van aansluiten van de collectors van de buffers niet zo. Dat werkt averechts. Maar zoiets bedoelde ik dus i.p.v. de fets.

Afijn zelf vanavond even wat geklust:
Hiraga-BJT-2.gif
Hierin heb ik vrij standaard transistoren gebruikt. I.p.v. de BC'tjes heb ik de good old 2N3904/2N2906 genomen. Daarvan matcht de Vbe beter. De BC'tjes gaven toch wel een flinke DC offset. Balanceren met het 100 ohm potmeterje geeft hier toch wel een flink verschil in versterking van de pos en neg klant. De cascode torren doen in dit geval niet zoveel meer, die waren alleen nuttig bij de fets en heb ik weggelaten. Blijft het toch een 8-torren ding :D. Bias ligt op 700 mA en temperatuurcompensatie is niet echt nodig: De ingangstrap is automatisch gecompenseerd en de biasstroom van de uitgang varieert nauwelijks met een 1 ohm "stroom meetweerstand".

De frequentiekarakteristiek daarvan is (zonder C1 en C2):
Hiraga_BJT_Uncompensated.gif
De uitgangtorren hebben een Ft van meer dan 30 Mhz en dat wordt een beetje tricky zonder dominante pool. Daarom zijn de miller capaciteiten C1 en C2 toegevoegd en dan wordt het een stuk beter:
Hiraga_BJT_Compensated.gif
De freuentieplots zijn met een factor 10 oplopend voor een belastingcapaciteit (C3) van 100 pF tot 1 uF. Hij wordt er niet echt warm of koud van :D

De vervorming bij 1W in 8 ohm ziet er dan zo uit (voor wat het waard is);
Dist_1W_8-ohm.gif
Ligt onder de -80 dB (0,01%). Dit is de vervorming bij 1 kHz en 20 kHz apart gesimuleerd maar samengevoegd in 1 plaatje. Mooi is dat het profiel bij 1 kHz en 20 kHz nagenoeg identiek is. Dat geeft aan dat de loopgain constant is over de audio frequenties. Iets wat de oorspronkelijke Hiraga ook had. De vervorming bij 6W (10V_piek):
Dist_6W_8-ohm.gif
Dat loopt dan op naar 0,1%. Als toetje de uitgangsimpedantie:
Hiraga_BJT_Z-out.gif
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door knuisje »

Hij kan wel simuleren die Pjotr. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Hij kan wel simuleren die Pjotr. :mrgreen:
De composiet LM3886 komt er ook nog aan hoor maar dat is meer dan een uurtje werk ;)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Alleen begrijp ik de manier van aansluiten van de collectors van de buffers niet zo. Dat werkt averechts.
wordt toch vaak toegepast door oa Accuphase.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Het kan wel als je de instelstroom van de buffers heel veel lager houdt maar wat is het nut? 2 weerstanden besparen? Bij de Hiraga verknoeit het alleen de temperatuur stabiliteit.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Het kan wel als je de instelstroom van de buffers heel veel lager houdt maar wat is het nut? 2 weerstanden besparen? Bij de Hiraga verknoeit het alleen de temperatuur stabiliteit.
daar heb je wel een punt.

verder kwam ik met simulatie op vergelijkbare waardes uit, toch een heel interessant ontwerp.

De J fets vormen eigenlijk best wel een probleem, de slechte verkrijgbaarheid en de enorme spreiding.... vandaar de transistorvariant.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door cve »

knuisje schreef:
Hij kan wel simuleren die Pjotr. :mrgreen:
Echt? :mrgreen:

Is er iemand die dit "ding" bouwt? :-k Wel leerzaam, dat wel.

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Echt? :mrgreen:
Gelukkig heb jij meer verstand van Chocomel :lol:

Maar zoiets bouwen blijft wel leuk. Al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar het oorspronkelijke ding met de Toshiba fets. Die BJT's blijven toch een beetje surrogaat naar mijn gevoel :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door AatV »

Als je nog wat fet's aan de ingang wil hebben kan dat natuurlijk.
Kwam dit schemaatje nog tegen :
Diamantje.gif
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Best een aardig versterkertje zo O:) maar hoort hier niet thuis :^o .
Lijkt niet meer op een Hiraga :o .Fet's weg, cascode weg, geen tegenkoppeling naar de ingang meer (nu eerst een emittervolger), eerder een Niraga :lol:
Wat ik voorstelde had ook die tegenkoppeling niet meer :(
Een poging om dat te herstellen en 't moeilijker te maken :wink:
Draak3.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Vind Aat zijn voorstel ook wel een goede, een compound fet! Krijg je een steilheid min of meer vermenigvuldigd met de Hfe van de Bjt. Blijf je nog wel zitten met de grote Vgs, matching en de frequentie afval bij Ft/hfe.

@Anne

Het blijft zo een Bjt die voor de versterking zorgt! En is toch ook verre van wat Hiraga beoogde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Waar Aat mee aankomt had ik ook al bekeken.Zie dat zo niet zitten :(
Anne
Bijlagen
Aat -vervolg.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Waar Aat mee aankomt had ik ook al bekeken.Zie dat zo niet zitten :(
Anne
Dan moet het maar blijven staan :D Heb zelf ook wel eens naar de "Diamond transistor" OPA660 gekeken. Is een mooi snel ding, alleen is de versterking daarvan omgekeerd van wat je hier nodig hebt.

I.i.g. kunnen de 50 ohm weerstanden niet groter, die bepalen de loop gain. Maak je ze groter hou je wel erg weinig over.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door mtb »

Het ontwerp van Peter is toch gewoon een mini-‘Le Monstre's bigger brother: The 20W Class-A-amplifier’ van Jean Hiraga, zie http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean- ... Amplifier/.
Als ik 'm simuleer met gewone BC/BD'tjes heb je al die ‘paniek’ C'tjes niet nodig en loopt ie netje vlak door tot 5MHz -3dB.
In je uitgangsimpedantie-formule is waarschijnlijk iets weggevallen, want zo klopt het natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Het ontwerp van Peter is toch gewoon een mini-‘Le Monstre's bigger brother: The 20W Class-A-amplifier’ van Jean Hiraga, zie http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean- ... Amplifier/.
Als ik 'm simuleer met gewone BC/BD'tjes heb je al die ‘paniek’ C'tjes niet nodig en loopt ie netje vlak door tot 5MHz -3dB.
In je uitgangsimpedantie-formule is waarschijnlijk iets weggevallen, want zo klopt het natuurlijk niet.
Met deze configuratie is er zijn er allerhande variaties denkbaar, lijkt steeds op elkaar.Zie hier trouwens ook wel "paniek"-Ctjes :o
Hier vind ik 't vooral wel aardig om, tegen de verdrukking in, toch fet's te gebruiken.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Hoezo nu weer paniek C'tjes? Nooit gehoord van Miller capaciteit? Je kun ook torren gebruiken met die C'tjes inherent ingebakken (grotere C_cb) of lagere ft om de bandbreedte te beperken, zoals met de uitgangstorren die Hiraga gebruikt :roll: Die ingebakken C's zijn dan wel een stuk spanningsafhankelijker. Ik heb ze over de "compund tor" gezet en helpen zo ook de vervorming bij hoge frequenties nog wat te beperken.
Ah!buis schreef:
Hier vind ik 't vooral wel aardig om, tegen de verdrukking in, toch fet's te gebruiken.
Anne
Dat is natuurlijk lief van je Anne dat je zo aardig voor die oude fets bent, maar zo hebben die fets geen toegevoegde waarde :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dat is natuurlijk lief van je Anne dat je zo aardig voor die oude fets bent, maar zo hebben die fets geen toegevoegde waarde :mrgreen:
Nou en of, houd me mooi bezig :D
Ook nog naar die Accuphase schakeling zitten staren.Heeft wel z'n goeie kanten, op die manier is het geheel erg ongevoelig voor temperatuurwisselingen.De stroom wordt zo goed als volledig bepaald door de weerstand(en) tussen voeding en emitter(s) eerste transistor(en).
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Vond nog een aardige app note over hoe dat werkt met die Miller capaciteiten: http://www.ti.com/lit/an/snoa808/snoa808.pdf Op pagina 3 staat het mooi uitgelegd :D
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door mtb »

Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar als je ze moet toevoegen als je versterker o.i.d. gebouwd is, noemen we ze paniek-C'tjes.
Ik hoorde deze uitdrukking o.a. van een TU-professor in het Dr. Neherlab: als het ondanks alles toch oscilleert, gewoon een C'tje erover.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Dat zal dan wel in een heel andere (pruts) context geweest zijn :rofl:
Plaats reactie