Demo aan de ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door FR_Aad »

democles schreef:
....... In eerste instantie hoor ik wel verschil met de Diyinhk USB naar I2S omzetter.
Maar dat ligt volgens mij ook aan de versheid van dit printje,klonk in het begin nog wat glazig in het hoog en het laag is nog te vet.
Meestal naar een paar uur draaien trekt dat wel bij ........
zo te zien klinkt het eerder ietsje transparant
Bijlagen
glazig.JPG
glazig.JPG (44.72 KiB) 469 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

:rofl: :rofl: :rofl:

De verschillen tussen beide USB/I2S omzetters zijn niet zo groot.

Ik weet nog niet welke ik mooier vind.

Misschien wordt het uiteindelijk een kop of munt beslissing.............. :mrgreen:

Eerst maar eens verder luisteren en wat bedenken voor de kast.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Welk filter heb er nu in laten zakken?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

1021filt_EQHQ_V2r1.skr...................... :mrgreen:
Bijlagen
1021filt_EQHQ_V2r1.skr.zip
(7.96 KiB) 38 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Leuk speelgoed hé :lol: .
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door MickRS »

Cool project ook weer dit! Mijn to do list wordt weer uitgebreidt... :? Misschien moet het maar een toedeloe-list worden. :mrgreen:

Qua prijs/pret verhouding: hoe doet deze ladder dac het dan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Barry2001 »

Kwam in Breda ook nog even ter sprake, probleem is een beetje dat de verschillen er zeker zijn (DAC's onderling) maar dat de verschillen erg klein zijn. Moeilijk te horen. Prijs, achja, die is prima toch?
En heb het bordje bekeken in Breda, ziet er gewoon goed uit. Nette layout, netjes opgebouwd, zie je ook wel eens anders.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Als deze Dac veel anders zou klinken dan de "moderne" ontwerpen, dan is er behoorlijk wat mis in het ontwerp.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Heb nog een tijd zitten luisteren met de buizenbuffer er achter ,klinkt toch wel lekker. :)

Het enige nadeel is de te grote versterking,moet dan met twee volume pot,s het geluid zo instellen op minimale vervorming.

Vraagje: Is er ook een buizenbuffer te bouwen met een lage versterking?

Heeft iemand een idee? :-k
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door molekuul »

democles schreef:
Heb nog een tijd zitten luisteren met de buizenbuffer er achter ,klinkt toch wel lekker. :)

Het enige nadeel is de te grote versterking,moet dan met twee volume pot,s het geluid zo instellen op minimale vervorming.

Vraagje: Is er ook een buizenbuffer te bouwen met een lage versterking?

Heeft iemand een idee? :-k
Natuurlijk is er die

Hoeveel versterking heb je ongeveer nodig ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

3 of 4x
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door molekuul »

in een versterkertrap, zoals een triode, kun je een kathodeweerstand toevoegen, zonder dat je deze ontkoppelt met een condensator, hiermee breng je de versterkingsfactor van de trap naar beneden. Dit wordt ook wel cathode feedback genoemd. Werkt net als bij transistoren :-)


voor een versterkingsfactor van ~3-4 kun je bijvoorbeeld beginnen met een 6SN7. nu zal er gerekend moeten gaan worden......
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Heb nog een 6SN7GT liggen. MU is 20 x geloof ik,ongeveer net zo veel als de 6N6P rus.


6N1p u=33
6DJ8 u = 33
6922 u = 33
ECC88 / E88CC u = 33
6CG7 u = 20
6FQ7 u = 20
6N6P / ECC99 / E182CC u = 22 +/-4
6N6PI u = 20 +/-4
6BQ7A/6BZ7/6BS8 u = 36
7308/E188CC u = 33

6N2P u = 100 +10/-15
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door molekuul »

Ik heb een makelijke site gevonden waar de calculatie voor je gedaan wordt:

http://amps.zugster.net/tools/triode-calculator

Als je de 6SN7 kiest(Ra=7k7, Mu=20), en als Rload=100k, Ra=100K en Rk=10k heb je een versterking van 3.73x


de uitgangsimpedantie is dan 2,15k, mss nog wat hoog dus maar een kathodevolger en achter, en je hebt een prima versterker met een lage versterkingsfactor.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door molekuul »

of kijk hier eens,
http://www.keith-snook.info/calculators ... ifier.html


Ook een leuke site
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Bedankt molekuul,

Ik denk niet dat ik er zo uit kom.

De eerste calculatie geeft geen voltages op de Anode aan.

En de tweede is van een ECC81?

Heb hier nog wel een voorversterker staan met de 6N6P, als Anode/ Kathode geschakeld,zonder bypass elco,s op de Kathode.

De Bleu Bird,,,,was van Jan Deckers,,maar zijn site is verdwenen.

Zou daar van de kathode weerstanden ook eens flink kunnen verhogen.voor minder versterking.

Maar als er iemand een kant en klaar schema,of ander idee heeft,hou ik me aanbevolen O:)
Bijlagen
DSC01918.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Jeroen_d heeft eens een buffertje gebouwd met die buisjes die koifarm ook gebruikte.

Dat was in die opzet met de nieuwere OB. ik ben even niet in staat om zo te zoeken.

Deze dus,http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1618885
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 10 jun 2015, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Ja dat was de 6N16 buffer,en die had ik als eerste geprobeerd,te veel versterking dus.

Als je even terugbladerd zie je mijn versie.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=250

Straks maar even de 6N6P voorversterker uit de kast halen en proberen.................. :mrgreen:
Bijlagen
6N16 voorversterker.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Ja dat was de 6N16 buffer,en die had ik als eerste geprobeerd,te veel versterking dus.

Als je even terugbladerd zie je mijn versie.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=250

Straks maar even de 6N6P voorversterker uit de kast halen en proberen.................. :mrgreen:
Is dit hetzelfde schema?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Ja ,afgezien van de mute relais die ik niet gebruik............. :mrgreen:

Mijn voeding is anders,uitgebreider,ik gebruik een andere trafo en smoorspoelen.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ja ,afgezien van de mute relais die ik niet gebruik............. :mrgreen:

Mijn voeding is anders,uitgebreider,ik gebruik een andere trafo en smoorspoelen.......... :mrgreen:
Idd zonder te weten wat er aan voeding beschikbaar is (en gloeistroom) is er niet veel zinnigs voor te stellen.
Bij beperkte gloeistroom is bijv. een buis+transistor een oplossing.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Hallo,Anne

Vanavond dus de 6N6P voorversterker achter de DAM geknoopt,maar eens even luisteren...................... :mrgreen:

Ja en dat was het dan weer,,de 6N6P is de oplossing \:D/

Alle laatste restjes die aan digitaal doen denken zijn verdwenen :yeah:

Soms heb je de oplossing al in de kast liggen................ :mrgreen:

Hoefde het volume van de 6N6P,s maar nauwelijks te verlagen, eigenlijk niet.
Bijlagen
DSC01919.JPG
DSC01921.JPG
Laatst gewijzigd door democles op do 11 jun 2015, 2:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door rjmulder »

Maar er blijft een raar gefluit tussen door zitten :hide:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Ja dit zijn de muzikale tussendoortjes.............. :mrgreen:

Wilde ze eerst naar de keuken verbannen,maar kreeg een fluitconcert als cadeau,dan fluit er maar tussendoor.
Bijlagen
zebravink1.jpg
Laatst gewijzigd door democles op wo 10 jun 2015, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Ah!buis »

Op zo'n flaptop hier kun je er niet veel van zeggen.Klinkt wel alsof je er niet vrolijk van ben geworden :( :lol:
Anne
Plaats reactie