zo te zien klinkt het eerder ietsje transparantdemocles schreef:....... In eerste instantie hoor ik wel verschil met de Diyinhk USB naar I2S omzetter.
Maar dat ligt volgens mij ook aan de versheid van dit printje,klonk in het begin nog wat glazig in het hoog en het laag is nog te vet.
Meestal naar een paar uur draaien trekt dat wel bij ........
Demo aan de ladder DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Demo aan de ladder DAC
- Bijlagen
-
- glazig.JPG (44.72 KiB) 459 keer bekeken
Re: Demo aan de ladder DAC
De verschillen tussen beide USB/I2S omzetters zijn niet zo groot.
Ik weet nog niet welke ik mooier vind.
Misschien wordt het uiteindelijk een kop of munt beslissing..............
Eerst maar eens verder luisteren en wat bedenken voor de kast.
Re: Demo aan de ladder DAC
1021filt_EQHQ_V2r1.skr...................... 
- Bijlagen
-
- 1021filt_EQHQ_V2r1.skr.zip
- (7.96 KiB) 38 keer gedownload
Re: Demo aan de ladder DAC
Cool project ook weer dit! Mijn to do list wordt weer uitgebreidt...
Misschien moet het maar een toedeloe-list worden.
Qua prijs/pret verhouding: hoe doet deze ladder dac het dan?
Qua prijs/pret verhouding: hoe doet deze ladder dac het dan?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Demo aan de ladder DAC
Kwam in Breda ook nog even ter sprake, probleem is een beetje dat de verschillen er zeker zijn (DAC's onderling) maar dat de verschillen erg klein zijn. Moeilijk te horen. Prijs, achja, die is prima toch?
En heb het bordje bekeken in Breda, ziet er gewoon goed uit. Nette layout, netjes opgebouwd, zie je ook wel eens anders.
En heb het bordje bekeken in Breda, ziet er gewoon goed uit. Nette layout, netjes opgebouwd, zie je ook wel eens anders.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Demo aan de ladder DAC
Als deze Dac veel anders zou klinken dan de "moderne" ontwerpen, dan is er behoorlijk wat mis in het ontwerp.
Re: Demo aan de ladder DAC
Heb nog een tijd zitten luisteren met de buizenbuffer er achter ,klinkt toch wel lekker.
Het enige nadeel is de te grote versterking,moet dan met twee volume pot,s het geluid zo instellen op minimale vervorming.
Vraagje: Is er ook een buizenbuffer te bouwen met een lage versterking?
Heeft iemand een idee?
Het enige nadeel is de te grote versterking,moet dan met twee volume pot,s het geluid zo instellen op minimale vervorming.
Vraagje: Is er ook een buizenbuffer te bouwen met een lage versterking?
Heeft iemand een idee?
Re: Demo aan de ladder DAC
Natuurlijk is er diedemocles schreef:Heb nog een tijd zitten luisteren met de buizenbuffer er achter ,klinkt toch wel lekker.![]()
Het enige nadeel is de te grote versterking,moet dan met twee volume pot,s het geluid zo instellen op minimale vervorming.
Vraagje: Is er ook een buizenbuffer te bouwen met een lage versterking?
Heeft iemand een idee?
Hoeveel versterking heb je ongeveer nodig ?
Re: Demo aan de ladder DAC
in een versterkertrap, zoals een triode, kun je een kathodeweerstand toevoegen, zonder dat je deze ontkoppelt met een condensator, hiermee breng je de versterkingsfactor van de trap naar beneden. Dit wordt ook wel cathode feedback genoemd. Werkt net als bij transistoren 
voor een versterkingsfactor van ~3-4 kun je bijvoorbeeld beginnen met een 6SN7. nu zal er gerekend moeten gaan worden......
voor een versterkingsfactor van ~3-4 kun je bijvoorbeeld beginnen met een 6SN7. nu zal er gerekend moeten gaan worden......
Re: Demo aan de ladder DAC
Heb nog een 6SN7GT liggen. MU is 20 x geloof ik,ongeveer net zo veel als de 6N6P rus.
6N1p u=33
6DJ8 u = 33
6922 u = 33
ECC88 / E88CC u = 33
6CG7 u = 20
6FQ7 u = 20
6N6P / ECC99 / E182CC u = 22 +/-4
6N6PI u = 20 +/-4
6BQ7A/6BZ7/6BS8 u = 36
7308/E188CC u = 33
6N2P u = 100 +10/-15
Re: Demo aan de ladder DAC
Ik heb een makelijke site gevonden waar de calculatie voor je gedaan wordt:
http://amps.zugster.net/tools/triode-calculator
Als je de 6SN7 kiest(Ra=7k7, Mu=20), en als Rload=100k, Ra=100K en Rk=10k heb je een versterking van 3.73x
de uitgangsimpedantie is dan 2,15k, mss nog wat hoog dus maar een kathodevolger en achter, en je hebt een prima versterker met een lage versterkingsfactor.
http://amps.zugster.net/tools/triode-calculator
Als je de 6SN7 kiest(Ra=7k7, Mu=20), en als Rload=100k, Ra=100K en Rk=10k heb je een versterking van 3.73x
de uitgangsimpedantie is dan 2,15k, mss nog wat hoog dus maar een kathodevolger en achter, en je hebt een prima versterker met een lage versterkingsfactor.
Re: Demo aan de ladder DAC
Bedankt molekuul,
Ik denk niet dat ik er zo uit kom.
De eerste calculatie geeft geen voltages op de Anode aan.
En de tweede is van een ECC81?
Heb hier nog wel een voorversterker staan met de 6N6P, als Anode/ Kathode geschakeld,zonder bypass elco,s op de Kathode.
De Bleu Bird,,,,was van Jan Deckers,,maar zijn site is verdwenen.
Zou daar van de kathode weerstanden ook eens flink kunnen verhogen.voor minder versterking.
Maar als er iemand een kant en klaar schema,of ander idee heeft,hou ik me aanbevolen
Ik denk niet dat ik er zo uit kom.
De eerste calculatie geeft geen voltages op de Anode aan.
En de tweede is van een ECC81?
Heb hier nog wel een voorversterker staan met de 6N6P, als Anode/ Kathode geschakeld,zonder bypass elco,s op de Kathode.
De Bleu Bird,,,,was van Jan Deckers,,maar zijn site is verdwenen.
Zou daar van de kathode weerstanden ook eens flink kunnen verhogen.voor minder versterking.
Maar als er iemand een kant en klaar schema,of ander idee heeft,hou ik me aanbevolen
Re: Demo aan de ladder DAC
Jeroen_d heeft eens een buffertje gebouwd met die buisjes die koifarm ook gebruikte.
Dat was in die opzet met de nieuwere OB. ik ben even niet in staat om zo te zoeken.
Deze dus,http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1618885
Dat was in die opzet met de nieuwere OB. ik ben even niet in staat om zo te zoeken.
Deze dus,http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1618885
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 10 jun 2015, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Demo aan de ladder DAC
Ja dat was de 6N16 buffer,en die had ik als eerste geprobeerd,te veel versterking dus.
Als je even terugbladerd zie je mijn versie.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=250
Straks maar even de 6N6P voorversterker uit de kast halen en proberen..................
Als je even terugbladerd zie je mijn versie.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=250
Straks maar even de 6N6P voorversterker uit de kast halen en proberen..................
Re: Demo aan de ladder DAC
Is dit hetzelfde schema?democles schreef:Ja dat was de 6N16 buffer,en die had ik als eerste geprobeerd,te veel versterking dus.
Als je even terugbladerd zie je mijn versie.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=250
Straks maar even de 6N6P voorversterker uit de kast halen en proberen..................
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Re: Demo aan de ladder DAC
Ja ,afgezien van de mute relais die ik niet gebruik............. 
Mijn voeding is anders,uitgebreider,ik gebruik een andere trafo en smoorspoelen..........
Mijn voeding is anders,uitgebreider,ik gebruik een andere trafo en smoorspoelen..........
Re: Demo aan de ladder DAC
Idd zonder te weten wat er aan voeding beschikbaar is (en gloeistroom) is er niet veel zinnigs voor te stellen.democles schreef:Ja ,afgezien van de mute relais die ik niet gebruik.............
Mijn voeding is anders,uitgebreider,ik gebruik een andere trafo en smoorspoelen..........
Bij beperkte gloeistroom is bijv. een buis+transistor een oplossing.
Anne
Re: Demo aan de ladder DAC
Hallo,Anne
Vanavond dus de 6N6P voorversterker achter de DAM geknoopt,maar eens even luisteren......................
Ja en dat was het dan weer,,de 6N6P is de oplossing
Alle laatste restjes die aan digitaal doen denken zijn verdwenen
Soms heb je de oplossing al in de kast liggen................
Hoefde het volume van de 6N6P,s maar nauwelijks te verlagen, eigenlijk niet.
Vanavond dus de 6N6P voorversterker achter de DAM geknoopt,maar eens even luisteren......................
Ja en dat was het dan weer,,de 6N6P is de oplossing
Alle laatste restjes die aan digitaal doen denken zijn verdwenen
Soms heb je de oplossing al in de kast liggen................
Hoefde het volume van de 6N6P,s maar nauwelijks te verlagen, eigenlijk niet.
Laatst gewijzigd door democles op do 11 jun 2015, 2:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Demo aan de ladder DAC
Ja dit zijn de muzikale tussendoortjes.............. 
Wilde ze eerst naar de keuken verbannen,maar kreeg een fluitconcert als cadeau,dan fluit er maar tussendoor.
Wilde ze eerst naar de keuken verbannen,maar kreeg een fluitconcert als cadeau,dan fluit er maar tussendoor.
Laatst gewijzigd door democles op wo 10 jun 2015, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Demo aan de ladder DAC
Op zo'n flaptop hier kun je er niet veel van zeggen.Klinkt wel alsof je er niet vrolijk van ben geworden
Anne
Anne
