Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Moderator: Beheerdersteam
Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Hallo allemaal,
Ik heb al enkele versterkers gebouwd zoals de Bill en de Phonodude ,met succes.
Nu loop ik echter rond met het idee om een voor-en eindcombinatie te maken.
Ik heb intussen al flink wat onderdelen verzameld voor de voorversterker (Cleo 6)
Waar ik echter niet echt zicht op krijg is welk vermogen de voedingstranfo's moeten hebben.
Hoe bepaal je het vermogen? Mag ik hier gewoon de regel toepassen van vermogen is spanning maal stroom?
Wat ik wel merk is dat ze bij bekende fabriekseindversterkers spreken van 400 a 500 W opgenomen vermogen en amper 75W op de klemmen voor een PP eindbak.
Ook spreken zij van een voedingscapaciteit van 500 Joule.
Is bv een transfo met spanning 360V en 250mA ( 90W elektrisch vermogen)voldoende voor een PP van 60W vermogen mono,of is deze transfo te dun?Ik heb altijd onthouden dat de voeding zeer belangrijk is voor de kwaliteit van de klank,je luistert naar de voeding zeggen ze wel eens...
Is er iemand die daar een beetje meer duidelijkheid over kan geven.
Alvastbedankt op voorhand voor de reacties.
Groetjes
Beireke
Ik heb al enkele versterkers gebouwd zoals de Bill en de Phonodude ,met succes.
Nu loop ik echter rond met het idee om een voor-en eindcombinatie te maken.
Ik heb intussen al flink wat onderdelen verzameld voor de voorversterker (Cleo 6)
Waar ik echter niet echt zicht op krijg is welk vermogen de voedingstranfo's moeten hebben.
Hoe bepaal je het vermogen? Mag ik hier gewoon de regel toepassen van vermogen is spanning maal stroom?
Wat ik wel merk is dat ze bij bekende fabriekseindversterkers spreken van 400 a 500 W opgenomen vermogen en amper 75W op de klemmen voor een PP eindbak.
Ook spreken zij van een voedingscapaciteit van 500 Joule.
Is bv een transfo met spanning 360V en 250mA ( 90W elektrisch vermogen)voldoende voor een PP van 60W vermogen mono,of is deze transfo te dun?Ik heb altijd onthouden dat de voeding zeer belangrijk is voor de kwaliteit van de klank,je luistert naar de voeding zeggen ze wel eens...
Is er iemand die daar een beetje meer duidelijkheid over kan geven.
Alvastbedankt op voorhand voor de reacties.
Groetjes
Beireke
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Kwestie van alle vermogens bij elkaar optellen.
En dan heb je dus niet alleen de hoogspanning voor de buis maar ook de gloeistroom.
En zo voor alle wikkelingen op de trafo.
En dan heb je dus niet alleen de hoogspanning voor de buis maar ook de gloeistroom.
En zo voor alle wikkelingen op de trafo.
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Bij een stevige versterker stelt 't verbruik van een extra voorversterker niet veel voor.Vooral eerst 's kijken of er voldoende is voor de gloeidraden, evt. gelijkgericht tegen brom.Bij gelijkrichten in 't algemeen(niet enkel de gloei) liefst wel minstens op de helft meer wisselstroom rekenen dan de uiteindelijke gelijkstroom.Geldt voor C-L-C na de gelijkrichter, niet met eerst een L.
Voor versterkers voor de voeding rekenen op een rendement van 50%, hou 't bij klasse A maar op nog een stuk slechter.
Met buizengelijkrichter nog slechter wegens het grotere spanningsverlies.
De trafo 360V/250mA is wat weinig voor 60W (piekvermogen wel, als 't wat duurt zakt voeding in elkaar of wordt te heet)Met triodes als eindbuis is 't rendement nog een stuk slechter.En dan moet er de aansturing (er is toch meer dan eindbuizen) bij en een flink pak gloei.
Komt er op neer dat bij inbouwen van de voorversterker het vooral de gloei is die in de gaten gehouden moet,de HS moet al erg op het randje ontworpen zijn om niet wat over te hebben.
Anne
Voor versterkers voor de voeding rekenen op een rendement van 50%, hou 't bij klasse A maar op nog een stuk slechter.
Met buizengelijkrichter nog slechter wegens het grotere spanningsverlies.
De trafo 360V/250mA is wat weinig voor 60W (piekvermogen wel, als 't wat duurt zakt voeding in elkaar of wordt te heet)Met triodes als eindbuis is 't rendement nog een stuk slechter.En dan moet er de aansturing (er is toch meer dan eindbuizen) bij en een flink pak gloei.
Komt er op neer dat bij inbouwen van de voorversterker het vooral de gloei is die in de gaten gehouden moet,de HS moet al erg op het randje ontworpen zijn om niet wat over te hebben.
Anne
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Hallo,
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik ben eigenlijk van plan om één enkele Hammond 260K (bijhorende chokes 15H en 10H) te gebruiken voor de cleo 6,dit om de kosten te drukken (aparte behuizing)
De hoogspanning is 5V lager maar dat is geen probleem denk ik dan maar.
Voor de gloei zit ik aan 5A wat krap misschien voor de totale gloei van de lampjes van de volledige voorversterker...?
Misschien een extra gloei DC voedingetje bijplaatsen op de gevoeligste lampjes. Wat denken jullie?
Voor de monobill classic had ik 2 van de 363 CX (360V 288 mA) willen inzetten voor de hoogspanning. (ook maar 50V voor nrs)
Maar deze zal te plat zijn voor deze versterker nu ik de gedachtengang van Anne even volg.
(heeft me trouwens destijds goed geholpen met mijn Bill project)
Op zoek dan maar naar een ander transfo.Ik zou wel graag het max aan vermogen uit deze eindversterker halen.
Ook hier had ik de hammond transfo's willen gebruiken maar we zien dan wel.
Groetjes
Beireke
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik ben eigenlijk van plan om één enkele Hammond 260K (bijhorende chokes 15H en 10H) te gebruiken voor de cleo 6,dit om de kosten te drukken (aparte behuizing)
De hoogspanning is 5V lager maar dat is geen probleem denk ik dan maar.
Voor de gloei zit ik aan 5A wat krap misschien voor de totale gloei van de lampjes van de volledige voorversterker...?
Misschien een extra gloei DC voedingetje bijplaatsen op de gevoeligste lampjes. Wat denken jullie?
Voor de monobill classic had ik 2 van de 363 CX (360V 288 mA) willen inzetten voor de hoogspanning. (ook maar 50V voor nrs)
Maar deze zal te plat zijn voor deze versterker nu ik de gedachtengang van Anne even volg.
(heeft me trouwens destijds goed geholpen met mijn Bill project)
Op zoek dan maar naar een ander transfo.Ik zou wel graag het max aan vermogen uit deze eindversterker halen.
Ook hier had ik de hammond transfo's willen gebruiken maar we zien dan wel.
Groetjes
Beireke
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Bij AskJanZuerst hebben ze wel wat bruikbaars zo te zien.
Voor een monoBill een klassieke TRA400 die het ruim haalt of voor een DubbelBill TRA870 (wel ingegoten ringkern).
In het schema is wel 1 wikkeling van 390V, eerder 330V gezien de geleverde gelijkspanning, anders kom je veel te hoog uit (540V).
De TRA400 (270V+50V) vraagt wat aanpasing van de voeding, niet echt ingewikkeld.
En beide trafo's moeten gelijkrichting met twee ipv vier diodes (geen brug), maakt niet uit.
Ze hebben ook een D05-300 geschikt als smoorspoel.
Anne
Voor een monoBill een klassieke TRA400 die het ruim haalt of voor een DubbelBill TRA870 (wel ingegoten ringkern).
In het schema is wel 1 wikkeling van 390V, eerder 330V gezien de geleverde gelijkspanning, anders kom je veel te hoog uit (540V).
De TRA400 (270V+50V) vraagt wat aanpasing van de voeding, niet echt ingewikkeld.
En beide trafo's moeten gelijkrichting met twee ipv vier diodes (geen brug), maakt niet uit.
Ze hebben ook een D05-300 geschikt als smoorspoel.
Anne
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Hallo Anne,
Bedankt alvast voor uw reactie en de tips.
Groetjes
Berre
Bedankt alvast voor uw reactie en de tips.
Groetjes
Berre
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Hallo,
Ik zou stilaan willen beginnen met de bouw van de cleo 6 voorversterker.
Daarover had ik nog een vraagje,ik heb nl voor de hoogspanning en de gloei van de penthodes al één transfo.(Hammond 260J)
De gloei voor de 6N30 en de D3a heb ik nog niet (van elk 2).Wat doe ik nu het beste?
1) alle gloei op één DC voeding met de min aan de massa
of
2) 6N30 op DC gloeien en een extra transfootje( met middenaftakking
) voor de Siemens D3A
Kan mij iemand raad geven hoe ik het beste de voeding voor de gloei aanpak zonder veel risico's op confliktjes
Alvast bedankt op voorhand voor jullie feedback!
Groetjes
Beireke
Ik zou stilaan willen beginnen met de bouw van de cleo 6 voorversterker.
Daarover had ik nog een vraagje,ik heb nl voor de hoogspanning en de gloei van de penthodes al één transfo.(Hammond 260J)
De gloei voor de 6N30 en de D3a heb ik nog niet (van elk 2).Wat doe ik nu het beste?
1) alle gloei op één DC voeding met de min aan de massa
of
2) 6N30 op DC gloeien en een extra transfootje( met middenaftakking
Kan mij iemand raad geven hoe ik het beste de voeding voor de gloei aanpak zonder veel risico's op confliktjes
Alvast bedankt op voorhand voor jullie feedback!
Groetjes
Beireke
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Is wel een zware trafo voor de Cleo6 , maar kan wel, als je 'm toch al hebt.Beireke schreef:Hallo,
Ik zou stilaan willen beginnen met de bouw van de cleo 6 voorversterker.
Daarover had ik nog een vraagje,ik heb nl voor de hoogspanning en de gloei van de penthodes al één transfo.(Hammond 260J)
De gloei voor de 6N30 en de D3a heb ik nog niet (van elk 2).Wat doe ik nu het beste?
1) alle gloei op één DC voeding met de min aan de massa
of
2) 6N30 op DC gloeien en een extra transfootje( met middenaftakking) voor de Siemens D3A
Kan mij iemand raad geven hoe ik het beste de voeding voor de gloei aanpak zonder veel risico's op confliktjes
Alvast bedankt op voorhand voor jullie feedback!
Groetjes
Beireke
De 6N30 en D3a mogen niet op dezelfde gloeibron.
Je geeft niet op welke gelijkrichter ? Met de 6X4 of EZ80 kan die samen op de 6,3V wikkeling, liever wel met een vaste voorspanning ipv die C naar massa.
De 5V wikkeling kan met een spanningsverdubbelaar (kijk bij versterkervoeding Bert61) wel via de stabilisaor de 6N30 gloeien.
Geen extra trafo nodig.
Anne
Dacht, maar even een tekening, is duidelijker
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Hallo Anne,
Bedankt voor jou feedback
De DC voeding met spanningsverdubbeling was nieuw voor mij.
Ik ga de originele voedingsschema's gebruiken met de 6X4, enkel één andere transfo en 4 gewone chokes van Hammond.
Voor de gloei ga ik alvast bovenstaande schema nemen als leidraad!
Groetjes
Beireke
Bedankt voor jou feedback
De DC voeding met spanningsverdubbeling was nieuw voor mij.
Ik ga de originele voedingsschema's gebruiken met de 6X4, enkel één andere transfo en 4 gewone chokes van Hammond.
Voor de gloei ga ik alvast bovenstaande schema nemen als leidraad!
Groetjes
Beireke
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Gelukkig zit er maar 1 keer 6N30 in de cleo6. Scheelt 0.75A aan gloeistroom.Beireke schreef:Hallo,
Ik zou stilaan willen beginnen met de bouw van de cleo 6 voorversterker.
Daarover had ik nog een vraagje,ik heb nl voor de hoogspanning en de gloei van de penthodes al één transfo.(Hammond 260J)
De gloei voor de 6N30 en de D3a heb ik nog niet (van elk 2).Wat doe ik nu het beste
Ik ben wat in verwarring omdat je het over een cleo6 hebt,maar ik geloof dat het een geintegreerde versterker moet worden?
In de startpost heb je het over een voor- eind combi. Dan zie ik 2 kasten voor me.
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Even terug naar de titel van de topic.
Zou een trafo (die van EOO, elektronica onderdelen online, voor 49,90) van sec. 300 Volt 250 mA en 6,3 Volt 5A geschikt zijn voor een monoblok ven een of andere soort? Zo ja heeft iemand een suggestie van een schema of zo?
Zou een trafo (die van EOO, elektronica onderdelen online, voor 49,90) van sec. 300 Volt 250 mA en 6,3 Volt 5A geschikt zijn voor een monoblok ven een of andere soort? Zo ja heeft iemand een suggestie van een schema of zo?
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Wel een mooie trafo met één bezwaar. De stroom voor de gloei is wat mager uitgevallen tov de hoge spanning.
Je zou bijv.(niet voortdurend voluit) stereo EL34 PP kunnen doen maar met de eindbuizen is er niks over voor de gloei van de rest.Met dan maar EL84 gaat het wel, hou je weer ruim over op de HS.
Monoblok kan wel met zoiets als de KT88 in PP of (vind ik mooier en minder afgezaagd) EL156 voor iets meer.
Beetje eigenaardig is de dubbele HS met middelpunt, meestal voor buizengelijkrichter, maar geen gloeiwikkeling (5V) ervoor.
De verschillende aftakkingen zijn dan wel weer handig voor een lagere Vg2 van de meeste eindpenthodes.
Anne
Je zou bijv.(niet voortdurend voluit) stereo EL34 PP kunnen doen maar met de eindbuizen is er niks over voor de gloei van de rest.Met dan maar EL84 gaat het wel, hou je weer ruim over op de HS.
Monoblok kan wel met zoiets als de KT88 in PP of (vind ik mooier en minder afgezaagd) EL156 voor iets meer.
Beetje eigenaardig is de dubbele HS met middelpunt, meestal voor buizengelijkrichter, maar geen gloeiwikkeling (5V) ervoor.
De verschillende aftakkingen zijn dan wel weer handig voor een lagere Vg2 van de meeste eindpenthodes.
Anne
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Ok , dank, ik vreeste dat zelfs als monoblok ik het met deze trafo met een eindbuis zou moeten doen; dus een push pull met twee KT88 (of vergelijkbare) zou wel kunnen? Dan ga ik maar eens gauw verder lezen/zoeken naar wat eenvoudige schema's daarvan. Apart trafootje voor evt 5 Volt is wel ergens in een hoekje weg te moffelen denk ik?
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Trafotje 5V heeft niet veel zin.Als je de 300V van de trafo met een buis gelijkricht krijg je wat weinig HS voor de KT88.Rudolf schreef:Ok , dank, ik vreeste dat zelfs als monoblok ik het met deze trafo met een eindbuis zou moeten doen; dus een push pull met twee KT88 (of vergelijkbare) zou wel kunnen? Dan ga ik maar eens gauw verder lezen/zoeken naar wat eenvoudige schema's daarvan. Apart trafootje voor evt 5 Volt is wel ergens in een hoekje weg te moffelen denk ik?
Beter dan met halfgeleiderdiodes.Waarschijnlijk wel (hangt van schakeling af) een trafo voor de gloei van de andere buizen, de EOO trafo heeft maar één gloeiwikkeling.
Anne
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
OK , en voor de andere vergelijkbare buizen van dat type is dat ook zo? Er worden meestal een heleboel ongeveer gelijke buizen genoemd, 6550, andere KT nummers (KT90) enzo
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
Och, als de buizen meer kunnen dan de trafo levert moeten ze op een lager pitje werken en als het omgekeerd is, is de trafo zwaarder dan nodig.Rudolf schreef:OK , en voor de andere vergelijkbare buizen van dat type is dat ook zo? Er worden meestal een heleboel ongeveer gelijke buizen genoemd, 6550, andere KT nummers (KT90) enzo
Eerst zien of de gloeistroom nog wat overlaat voor de stuurbuis(zen).
Verder heb je dan ong.400V en 300mA (70W+ versterker ?) tot je beschikking aan gelijkstroom of, met een (dikke)smoorspoel eerst, na de gelijkrichter, zo'n 280V 500mA.
De ene buis kan verder uitgestuurd dan de ander en ook de benodigde stuurspanning is nogal verschillend.Kwestie van smaak, prijs, beschikbare onderdelen (UGT, elco's,...)
Anne
Re: Welk vermogen transformator voor buizeneindbak?
OK, ik zal eens wat schema's zoeken en bestuderen.
