Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Dit is op zich wel een nette oplossing, zelfs met een 1H inductie voor de voedingstrafo is er geen spanningspiek te bekennen na het uit- en wederom inschakelen van het relaiscontact. Een kleine C, 10nF over de trafo wikkeling, en een 22K weerstand over de eerste spoel is dan feitelijk alles wat er nodig is.
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ziet er niet onaardig uit.Die 22k dempt blijkbaar genoeg en geeft bijna geen verlies in bedrijf.
Over het relaiskontakt komt hier nog wel zo'n 1k5V.Zal in 't echt wel niet gebeuren, ce geïoniseerde lucht van de vonk sluit dat wel kort.Om daar de vonk te voorkomen (verminderen) is misschien toch een VDR de eenvoudigste oplossing (een C kan doorslaan, deze niet)
Anne
Over het relaiskontakt komt hier nog wel zo'n 1k5V.Zal in 't echt wel niet gebeuren, ce geïoniseerde lucht van de vonk sluit dat wel kort.Om daar de vonk te voorkomen (verminderen) is misschien toch een VDR de eenvoudigste oplossing (een C kan doorslaan, deze niet)
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, met een snubber (R4/C4) over het relais contact gaat het ook en na wat optimaliseren van componentwaardes kom ik uit op het volgende schema dat zich in de simulator voorbeeldig gedraagt. Commentaar c.q. suggesties zijn uiteraard welkom!
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Je hebt ondertussen R3 verhoogt naar 100k en nog geen piek
,met een echte smoorspoel hoeft het misschien helemaal niet
.
Dat gedoe met die simulaties is niks voor mij, zit welmet een vermoeden.Zou het ogenblik van open- en dichtgaan van de schakelaar door dezelfde klok geregeld worden als de 50Hz bron ? Dan zou de schakelaar steeds op dezelfde plaats van de sinus-in omgaan.Dan zouden de twee periodes onderling ondeelbaar moeten opgegeven om verschillende schakel-momenten te krijgen.
Een groot deel van m'n leven aan herstellingen gedaan, wat allergisch voor die C's over schakelaars geworden, wat vaak moeten vervangen.Zie liever VDR's waar 't kan.
De spanning over C4 kan ruim 400V worden, als dan de schalelaar sluit geeft da een piek van 2A.De relais heeft daar geen moeite mee maar of C4 dat prettig vindt ?
Anne
Dat gedoe met die simulaties is niks voor mij, zit welmet een vermoeden.Zou het ogenblik van open- en dichtgaan van de schakelaar door dezelfde klok geregeld worden als de 50Hz bron ? Dan zou de schakelaar steeds op dezelfde plaats van de sinus-in omgaan.Dan zouden de twee periodes onderling ondeelbaar moeten opgegeven om verschillende schakel-momenten te krijgen.
Een groot deel van m'n leven aan herstellingen gedaan, wat allergisch voor die C's over schakelaars geworden, wat vaak moeten vervangen.Zie liever VDR's waar 't kan.
De spanning over C4 kan ruim 400V worden, als dan de schalelaar sluit geeft da een piek van 2A.De relais heeft daar geen moeite mee maar of C4 dat prettig vindt ?
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Een c over het relais kan dit geen vonken in het relais tot gevolg hebben of zie ik dat verkeerd
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ik dacht eigenlijk eerder vonken in de Cnl3prc schreef:Een c over het relais kan dit geen vonken in het relais tot gevolg hebben of zie ik dat verkeerd
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Je zou voor de zekerheid de trafo moeten meten, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958, voor een betrouwbare simulatie.
De rest-inductie begrenst de piekstroom door de brug, en misschien heb je helemaal geen relais nodig, want de diode's kunnen "even" veel hebben en je kan natuurlijk ook dikkere diode's nemen.
Menno doet met zijn VDV-POW80 trouwens niks bijzonders en gebruikt gewoon 1N4007's, dus de rest-inductie zal wel hoog genoeg zijn en zijn ontwerp is al tig-keer gebouwd.
De rest-inductie begrenst de piekstroom door de brug, en misschien heb je helemaal geen relais nodig, want de diode's kunnen "even" veel hebben en je kan natuurlijk ook dikkere diode's nemen.
Menno doet met zijn VDV-POW80 trouwens niks bijzonders en gebruikt gewoon 1N4007's, dus de rest-inductie zal wel hoog genoeg zijn en zijn ontwerp is al tig-keer gebouwd.
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ik heb in mijn ecl82 ampje gewoon alleen een weerstand van 1k8 over het relais gezet zodat de elco's langzaam worden geladen dit om pieken te voorkomen.
dit niet om de diodes te sparen maar de elco's
dit niet om de diodes te sparen maar de elco's
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
De voeding eerst op een laag pitje en daarna (als de buizen warm zijn) de volle mep kan ook.Hoewel 1k8 dan wel erg klein is.
De voeding geeft onbelast de Vtop van de aangeboden sinus, eenmaal belast wordt dat Vgemiddeld.Zonder de relais moet alles op veel hogere spanning bemeten.Vervelend voor de condensators, vooral de elco's, en slecht voor de buizen.
Anne
De voeding geeft onbelast de Vtop van de aangeboden sinus, eenmaal belast wordt dat Vgemiddeld.Zonder de relais moet alles op veel hogere spanning bemeten.Vervelend voor de condensators, vooral de elco's, en slecht voor de buizen.
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ik doe het als volgt eerst laad ik langzaam met die 1k8 de elco's op dan schakelen de relais in om zo 1 de gloei aan te zetten en de anode spanning in te schakelen.
Zo blijft de stroom onder de 200 Ma op de anode lijn en kan je makelijker er een zekering opnemen in die lijn die dan niet extreem zwaar hoeft te zijn.
Zo blijft de stroom onder de 200 Ma op de anode lijn en kan je makelijker er een zekering opnemen in die lijn die dan niet extreem zwaar hoeft te zijn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Niet echt, heb weer veels te veel hooi op m'n vorkray5150 schreef:Vlot het al een beetje, Sander ?
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Het lijken de Galactica's wel, eerst worden we lekker gemaakt met een heleboel moois, maar daarna....
Kom op zeg, je hebt alle materialen al in huis, geen kinderen, dus stuur je vriendin naar de Primark, zet de telefoon en PC uit.
En de stook de Weller eens even flink op.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt, een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert, of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?FR_Aad schreef:Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Dus ook nog een atoombunker ?SSassen schreef:Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt,FR_Aad schreef:Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd
een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert,
of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, een luisterkelder met 1m dik betonray5150 schreef:Dus ook nog een atoombunker ?SSassen schreef:Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt,FR_Aad schreef:Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd
een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert,
of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?![]()
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Wel heel lastige buren zeker ?SSassen schreef:Nee, een luisterkelder met 1m dik beton
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
SSassen schreef:Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt, een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert, of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?FR_Aad schreef:Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd
Precies
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Tegen beter weten in een bumpje. Maar ja, ik moet wel aangezien je beloofd hebt dat ik ze een tijdje mag proberen als ze af zijn...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Klopt, totaal geen tijd gehad, morgen en van 't weekend weer in de tuin stoeien, palen zetten en dan een schutting ertegenaan van bijelkaar 40 meter, dus voorlopig blijft ie in de doos ben ik bang.FR_Aad schreef:Zal wel ergens in een doos staan ...
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ik heb net dit topic even door zitten lezen omdat ik ook zoiets wil gaan bouwen, heb nog wel een opmerking over de LCLC voeding.
Ik zou zelf pleiten voor een flinke capaciteit direct achter de brugcel(inschakel vertraging is wel nodig), daarachter een stabilisator voor het stuurgedeelte.
Als je trouwens echt iets moois wil zien wat betreft schemas kan ik de site http://www.arcdb.ws erg aanbevelen.
daar laat ik me graag inspireren, heb zelf een poos een VT100 gehad.
Ik zou zelf pleiten voor een flinke capaciteit direct achter de brugcel(inschakel vertraging is wel nodig), daarachter een stabilisator voor het stuurgedeelte.
Als je trouwens echt iets moois wil zien wat betreft schemas kan ik de site http://www.arcdb.ws erg aanbevelen.
daar laat ik me graag inspireren, heb zelf een poos een VT100 gehad.
