Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dit is op zich wel een nette oplossing, zelfs met een 1H inductie voor de voedingstrafo is er geen spanningspiek te bekennen na het uit- en wederom inschakelen van het relaiscontact. Een kleine C, 10nF over de trafo wikkeling, en een 22K weerstand over de eerste spoel is dan feitelijk alles wat er nodig is.
flyback_eval_006.png
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Ziet er niet onaardig uit.Die 22k dempt blijkbaar genoeg en geeft bijna geen verlies in bedrijf.
Over het relaiskontakt komt hier nog wel zo'n 1k5V.Zal in 't echt wel niet gebeuren, ce geïoniseerde lucht van de vonk sluit dat wel kort.Om daar de vonk te voorkomen (verminderen) is misschien toch een VDR de eenvoudigste oplossing (een C kan doorslaan, deze niet)
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, met een snubber (R4/C4) over het relais contact gaat het ook en na wat optimaliseren van componentwaardes kom ik uit op het volgende schema dat zich in de simulator voorbeeldig gedraagt. Commentaar c.q. suggesties zijn uiteraard welkom!
flyback_eval_007.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Je hebt ondertussen R3 verhoogt naar 100k en nog geen piek :o ,met een echte smoorspoel hoeft het misschien helemaal niet :) .
Dat gedoe met die simulaties is niks voor mij, zit welmet een vermoeden.Zou het ogenblik van open- en dichtgaan van de schakelaar door dezelfde klok geregeld worden als de 50Hz bron ? Dan zou de schakelaar steeds op dezelfde plaats van de sinus-in omgaan.Dan zouden de twee periodes onderling ondeelbaar moeten opgegeven om verschillende schakel-momenten te krijgen.
Een groot deel van m'n leven aan herstellingen gedaan, wat allergisch voor die C's over schakelaars geworden, wat vaak moeten vervangen.Zie liever VDR's waar 't kan.
De spanning over C4 kan ruim 400V worden, als dan de schalelaar sluit geeft da een piek van 2A.De relais heeft daar geen moeite mee maar of C4 dat prettig vindt ?
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

Een c over het relais kan dit geen vonken in het relais tot gevolg hebben of zie ik dat verkeerd
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

nl3prc schreef:
Een c over het relais kan dit geen vonken in het relais tot gevolg hebben of zie ik dat verkeerd
Ik dacht eigenlijk eerder vonken in de C :o :lol:
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door mtb »

Je zou voor de zekerheid de trafo moeten meten, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958, voor een betrouwbare simulatie.
De rest-inductie begrenst de piekstroom door de brug, en misschien heb je helemaal geen relais nodig, want de diode's kunnen "even" veel hebben en je kan natuurlijk ook dikkere diode's nemen.
Menno doet met zijn VDV-POW80 trouwens niks bijzonders en gebruikt gewoon 1N4007's, dus de rest-inductie zal wel hoog genoeg zijn en zijn ontwerp is al tig-keer gebouwd.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

Ik heb in mijn ecl82 ampje gewoon alleen een weerstand van 1k8 over het relais gezet zodat de elco's langzaam worden geladen dit om pieken te voorkomen.

dit niet om de diodes te sparen maar de elco's
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

De voeding eerst op een laag pitje en daarna (als de buizen warm zijn) de volle mep kan ook.Hoewel 1k8 dan wel erg klein is.
De voeding geeft onbelast de Vtop van de aangeboden sinus, eenmaal belast wordt dat Vgemiddeld.Zonder de relais moet alles op veel hogere spanning bemeten.Vervelend voor de condensators, vooral de elco's, en slecht voor de buizen.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

Ik doe het als volgt eerst laad ik langzaam met die 1k8 de elco's op dan schakelen de relais in om zo 1 de gloei aan te zetten en de anode spanning in te schakelen.

Zo blijft de stroom onder de 200 Ma op de anode lijn en kan je makelijker er een zekering opnemen in die lijn die dan niet extreem zwaar hoeft te zijn.
Bijlagen
ecl82_amp81.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Vlot het al een beetje, Sander ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Vlot het al een beetje, Sander ?
Niet echt, heb weer veels te veel hooi op m'n vork :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

[-X [-X
Het lijken de Galactica's wel, eerst worden we lekker gemaakt met een heleboel moois, maar daarna.... :?

Kom op zeg, je hebt alle materialen al in huis, geen kinderen, dus stuur je vriendin naar de Primark, zet de telefoon en PC uit.
En de stook de Weller eens even flink op. :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

En hoe klinkt ie? 8)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door FR_Aad »

Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

FR_Aad schreef:
Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd :rofl:
Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt, een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert, of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
FR_Aad schreef:
Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd :rofl:
Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt,
een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert,
of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?
Dus ook nog een atoombunker ? :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
FR_Aad schreef:
Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd :rofl:
Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt,
een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert,
of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?
Dus ook nog een atoombunker ? :shock: :mrgreen:
Nee, een luisterkelder met 1m dik beton :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Nee, een luisterkelder met 1m dik beton :D
Wel heel lastige buren zeker ? :(
Anne
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door FR_Aad »

SSassen schreef:
FR_Aad schreef:
Denk zomaar dat hij naar andere geluiden luisterd :rofl:
Je bedoelt schrapende spackmessen, vliesbehang dat licht schurend tegen een vers gestucte muur aan beweegt, een kiepwagentje dat per lading twee cuub zand in de achtertuin kiepert, of het staccato geluid van de draaiende dieselmotor van de 5-tons kraan die zand en grond aan het verplaatsen is?

Precies :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Tegen beter weten in een bumpje. Maar ja, ik moet wel aangezien je beloofd hebt dat ik ze een tijdje mag proberen als ze af zijn...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door FR_Aad »

Zal wel ergens in een doos staan ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

FR_Aad schreef:
Zal wel ergens in een doos staan ...
Klopt, totaal geen tijd gehad, morgen en van 't weekend weer in de tuin stoeien, palen zetten en dan een schutting ertegenaan van bijelkaar 40 meter, dus voorlopig blijft ie in de doos ben ik bang.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door dre »

En de auto wassen toch? :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Mr Tube »

Ik heb net dit topic even door zitten lezen omdat ik ook zoiets wil gaan bouwen, heb nog wel een opmerking over de LCLC voeding.
Ik zou zelf pleiten voor een flinke capaciteit direct achter de brugcel(inschakel vertraging is wel nodig), daarachter een stabilisator voor het stuurgedeelte.

Als je trouwens echt iets moois wil zien wat betreft schemas kan ik de site http://www.arcdb.ws erg aanbevelen.
daar laat ik me graag inspireren, heb zelf een poos een VT100 gehad.
Plaats reactie