Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Xeres »

Ja hij leeft! En ja slechte foto...haha.

Vandaag hebben we naast het zoeken naar de juiste instellingen van diverse software ook diverse zaken getest. Ik heb eerder het gesprek over "de" Brom en "de" Piep hier gestaakt, echter na vandaag staan beide helaas weer op de agenda.

Er zijn zoveel combinaties van apparaten, kabels en zelfs stopcontacten/groepen voorbij gekomen dat mijn brein in ieder geval niet meer de gewenste sample rate behaald.
Ik baal enorm (niemand zijn schuld), in plaats van nu de vele mogelijkheden reproduceren had ik vandaag graag de DAC aan Ruud meegegeven.

Het houdt je van de straat...

Nu tijd voor een borrel....Proost.
daansan
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 24 feb 2013, 16:54

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door daansan »

Heeft iemand al eens een 5v ttl level i2s bron aangesloten op de afdac 2?

Volgens de handleiding zou de il715 aan level conversie naar 3v3 moeten doen.

En is het dan ook zo dat je x6 voedt met 5v van de bron?

Ik wil namelijk de cronus van twistedpear icm een beaglebone black er in sleutelen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Als je X6 met 5V van de bron voedt is het geen probleem.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ToTo »

Gisteren een Asus VivoPC aangeschaft, Foobar erop, wat aanpassingen en:
IMG_0965.JPG
IMG_0966.JPG
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Oud draadje inmiddels. Bevallen de afdacjes nog?

Vandaag afdac 2 besteld, morgen betalen en als de onderdelen binnenkomen solderen!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

wilco87 schreef:
Oud draadje inmiddels. Bevallen de afdacjes nog?
Prima, goeie match ook met een composite versterker.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ToTo »

+1
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hsmeets »

wilco87 schreef:
Oud draadje inmiddels. Bevallen de afdacjes nog?

Vandaag afdac 2 besteld, morgen betalen en als de onderdelen binnenkomen solderen!
Prima keuze. Bevalt nog voor de volle 110%
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Mij beval de AFDAC ook nog prima.
Ik speel momenteel met W10 professional en Jriver en speel ook Native DSD files af. Klinkt geweldig.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

RNacoustics schreef:
Mij beval de AFDAC ook nog prima.
Ik speel momenteel met W10 professional en Jriver en speel ook Native DSD files af. Klinkt geweldig.
Speel zelf met windows server 2012, geen idee hoe het werkt, maar dit klonk veel beter dan windows 10: vooral meer details in laag en een wat vloeiendere weergave. Bizar dat dergelijke dingen lijken uit te maken. Nog getest met m'n vrouw erbij, die hoorde het ook :shock: Proberen is gratis... Wel icm foobar en kernel streaming/wasapi of Asio. Standaard opties klinken behoorlijk minder.

Goed om positieve reacties te horen, ben erg benieuwd naar het verschil met mn ifi nano.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Inmiddels klaar met het soldeerwerk en net de stroom eraan gehangen. Trafo 1 meet keurig 11vac, maar trafo 2 doet raar. Op de linkerpen meet ik ongeveer 21vac, maar op de rechterpin tov ground slechts 4...

Wat kan dit zijn? Slechte verbinding? Transformator kapot?

Trafo twee is bij mij de 18v 8va. Heb ze niet omgekeerd hoop ik?
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Zekering defect?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Soldeerwerk ziet er goed uit. zekeringen even doorpiepen met de multimeter ?
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Zekeringen zijn goed, had daar al naar gekeken. Zal thuis zo nog een keer checken..

Voor de zekerheid: neutraal komt op de rechterpin achter de 18v travo, de plus (230v) op de linker? En 0,5a zekeringen voor de 18v trafo?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

De positie van fase en nul maakt niet uit. Ik heb het ook eens gehad. Opamp spanning niet goed. Bedrading vervangen, spanningsregelaar vervangen maar steeds kwam de fout na een tijdje weer terug. Uiteindelijk zelfs de trafo vervangen, geen verbetering. Bleek het aan de zekering te liggen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Zijn die spanningen belast, of onbelast gemeten ?
Indien het eerste, zou er mogelijk sluiting in de achterliggende schakeling kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Barry2001 »

Zijn deze punten wel goed doorgesoldeerd?
Bijlagen
test.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Dat kan ook licht reflectie van de foto zijn, Barry.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Barry2001 »

Inderdaad, maar is wel iets om even na te kijken, zoveel kan er verder ook niet mis zijn op een relatief eenvoudig printje waarvan bekend is dat het correct hoort te werken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ik tip nog steeds de zekering, die komen waarschijnlijk uit hetzelfde doosje als mijn defecte. Probeer eens voor de zekering te meten.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Dank voor alle tips! Ben nu niet thuis, hoop vanmiddag of vanavond de boel nog eens door te meten.

Er zijn inderdaad een paar punten die redelijk dun in de soldeer zitten. Ga proberen te meten voor de zekering. Is voor mij wel een nieuwe hobby dat knutselen en meten, dus zal nog wel een paar vragen hebben;)

Er is gemeten zonder belasting, heb de salas nog niet durven aansluiten omdat die waarden afweken. Lag al wel allemaal klaar, maar helaas...
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

De drie uitgangspinnen van de 21vac maken contact met elkaar, dus ground met de beide andere pinnen. Beide zekeringen maken ook contact met elkaar op de 18 volt transformer. Lijkt me niet de bedoeling...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Heb je wel het juiste type transformator ?
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Gewoon de bijgeleverde door Peter... Lijkt me wel dan toch? Myrra 44311 p49/14
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Barry2001 »

Ken het schema niet, maar als je de wikkeling van een trafo Ohms meet is dit vrijwel een sluiting.
Plaats reactie