Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Zoals al eerder in een ander topic gemeld, ik ben bezig met de bouw van Open Baffle's. Zie ook de link:http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm, bij "Tweaken en DIY", en dan onder het kopje "DIY Open Baffle speakers".

Zoals Richard in een ander door mij geopend topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/posting.p ... &p=1759169 ook al aanraadde: ik wil het inderdaad zo simpel mogelijk houden, met zo weinig mogelijk filters en dergelijke.

Het idee van de vorm voor de OB heb ik van Ian uit Australië overgenomen. Echter, hij speelt met één (Hawthorne) unit per speaker. Ik had een beetje het idee dat dat te weinig laag zou kunnen geven. En na de bouw, tenminste tot waar ik nu ben dan, klopt dat wel aardig, de unit zit ook boven in de baffle. Ik hoef geen kelderlaag te hebben 8-[ O:) , maar ik hou wel van wat druk onderin. Dus heb ik bij de bouw rekening gehouden met het feit dat ik er nog een 15" onder zou kunnen zetten. De unit die ik er nu in heb zitten is de Audio Nirvana Super 15 Cast Frame.

Nu is dat nog steeds het uitgangspunt. Echter, er poppen nu natuurlijk wel wat vragen op, al helemaal na veel inleeswerk en een aantal luisterbezoeken. Hoewel ik natuurlijk nog wel wat andere OB-systemen zou willen horen, om te kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn.

Ik wil dus eigenlijk wel een 2e 15"-unit plaatsen, die wel actief aangestuurd wordt. Een unit die ik bijvoorbeeld op het oog heb is de volgende: AE-speakers Dipole 15. Voor het gemak heb ik de specs van beide units maar even toegevoegd, want zou dit goed op elkaar af te stemmen zijn? En waar moet ik rekening mee houden?

Ik zie graag jullie reacties.
René
Bijlagen
De Open Baffle van Ian, een prachtig uitgevoerde OB van Jarrah (Australisch) hardhout.
De Open Baffle van Ian, een prachtig uitgevoerde OB van Jarrah (Australisch) hardhout.
De AE-speakers Dipole 15
De AE-speakers Dipole 15
Specs Audio Nirvana Super 15 Cast Frame
Specs Audio Nirvana Super 15 Cast Frame
De Open Baffle's zoals ze er op dit moment bij staan.....
De Open Baffle's zoals ze er op dit moment bij staan.....
Laatst gewijzigd door ReneN op wo 03 jun 2015, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

Dat linken naar je eigen site is prachtig maar in het kort komt het hier op neer; wat jij wilt neer zetten is een zeer specifiek geluid en daar moet je van houden, het is leuk om naar een stuk hardhout hout te kijken maar het mag ook mooi klinken neem ik aan?
Als je echt druk in het laag wilt zou ik een gesloten sub overwegen, of anders een totale omschakeling naar een OB alá MOBW3 of één met W-frame alá Daudio W1 (die dan ontworpen zijn door dezelfde heer toevallig (of niet eigenlijk) :relax:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Shadow schreef:
Dat linken naar je eigen site is prachtig maar in het kort komt het hier op neer; wat jij wilt neer zetten is een zeer specifiek geluid en daar moet je van houden, het is leuk om naar een stuk hardhout hout te kijken maar het mag ook mooi klinken neem ik aan?
O:) Het oog wil ook wat, maar natuurlijk moet het mooi klinken..... En grappig hoe je mijn geluid definieert, dat is denk ik ook wel zo.....
Shadow schreef:
Als je echt druk in het laag wilt zou ik een gesloten sub overwegen, of anders een totale omschakeling naar een OB alá MOBW3 of één met W-frame alá Daudio W1 (die dan ontworpen zijn door dezelfde heer toevallig (of niet eigenlijk) :relax:
De bovenstaande oplossingen had ik ook al gezien, maar ben nog wel erg aan het zoeken naar wat ik eigenlijk wil. De openheid die ik nu ervaar, wil ik eigenlijk wel behouden, dát heb ik nu gehoord en wil ik niet meer missen. Alleen met wat meer laag erbij. En misschien hebben de speakers hierboven dat ook wel, wellicht kan ik die ook eens beluisteren......
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

ReneN schreef:
O:) Het oog wil ook wat, maar natuurlijk moet het mooi klinken..... En grappig hoe je mijn geluid definieert, dat is denk ik ook wel zo.....
Ik denk dat ik dat zaterdag bij MickRS z'n OB'S ook gehoord heb, met de juiste muziek klinkt dat geniaal :rock:

Shadow schreef:
Als je echt druk in het laag wilt zou ik een gesloten sub overwegen, of anders een totale omschakeling naar een OB alá MOBW3 of één met W-frame alá Daudio W1 (die dan ontworpen zijn door dezelfde heer toevallig (of niet eigenlijk) :relax:
ReneN schreef:
De bovenstaande oplossingen had ik ook al gezien, maar ben nog wel erg aan het zoeken naar wat ik eigenlijk wil. De openheid die ik nu ervaar, wil ik eigenlijk wel behouden, dát heb ik nu gehoord en wil ik niet meer missen. Alleen met wat meer laag erbij. En misschien hebben de speakers hierboven dat ook wel, wellicht kan ik die ook eens beluisteren......
Ik zou eens naar een Daudio gaan luisteren of contact opnemen met MickRS, als breedbanders je ding zijn....
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

:mrgreen:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

MickRS schreef:
:mrgreen:
Ook weer leuk, zo'n compliment :goeie: . En het missen van een bezoekverslag :roll:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Gijs »

Hoe zien je huidige klankplanken er uit? Ik heb even op je site gezocht, maar kom alleen plaatjes van een Philips unit in open baffle tegen.
Misschien is het de moeite om eerst te bedenken wat je kunt optimaliseren aan de behuizing voor je met een extra driver gaat spelen.
Ik gebruik een kleiner broertje van jou AN, de 10", in een metronome behuizing, soort transmissielijn, met veel plezier. Afdoende laag in mijn huiskamer, toch het beeldende karakter van een breedbander. Nou heb ik nog nooit kunnen horen wat deze driver in een open baffle doet, misschien mis ik daar veel aan.

Wat ik probeer te zeggen, een 15" driver is een flink vel, daarmee moet je toch op een of andere manier een huiskamer mee in beweging kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

@Shadow: klikkerdeklik
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

Hahahahahaha oepsie :rofl:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Gijs schreef:
Hoe zien je huidige klankplanken er uit? Ik heb even op je site gezocht, maar kom alleen plaatjes van een Philips unit in open baffle tegen.
Misschien is het de moeite om eerst te bedenken wat je kunt optimaliseren aan de behuizing voor je met een extra driver gaat spelen.
Ik gebruik een kleiner broertje van jou AN, de 10", in een metronome behuizing, soort transmissielijn, met veel plezier. Afdoende laag in mijn huiskamer, toch het beeldende karakter van een breedbander. Nou heb ik nog nooit kunnen horen wat deze driver in een open baffle doet, misschien mis ik daar veel aan.

Wat ik probeer te zeggen, een 15" driver is een flink vel, daarmee moet je toch op een of andere manier een huiskamer mee in beweging kunnen krijgen?
Ik kan nu even geen foto uploaden, maar in de eerste post hierboven staat in het draadje in de 2e link een foto. Gek dat je verder niets op mijn site kunt zien. Of heb je een Apple of iPad of zo? Dan komt het geloof ik heel slecht door.....

Ik heb nu een beetje door hoe een breedbander klinkt, maar vooral hoe een open baffle het live gevoel teweeg kan brengen. Misschien een beetje voorbarig 8) , maar zoals het er nu al naar uit ziet, ga ik niet terug naar een kast..... Ik heb jaren met Zingali's gespeeld, naar volle tevredenheid, maar recentelijk even weer met deze gespeeld en nu heb ik gehoord wat een kast doet. Bij de Zingali's dan, best wel goede speakers overigens.....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

ReneN schreef:
Ik heb nu een beetje door hoe een breedbander klinkt, maar vooral hoe een open baffle het live gevoel teweeg kan brengen.
Dat is ook absoluut het geen wat me aantrok aan Mick zijn speakers, de Daudio speaker etc.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Zoiets? :twisted:
image.jpg
Here the Audio Nirvana driver is paired with an Emininence Alpha 15, crossed at 150hz.

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

Kom op zeg, het oog wil ook wat [-(
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Nah, niet de looks, maar wel het recept! :idea:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Walt »

Wil je het echt goed doen zet dan 2x18" of 2x21" op een open baffle! Of als je ze kan vinden de uiterst zeldzame Fostex 80cm woofers...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Maak me gek... :twisted: :rock:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

MickRS schreef:
Zoiets? :twisted:
image.jpg
Here the Audio Nirvana driver is paired with an Emininence Alpha 15, crossed at 150hz.

Ja, ik wilde ook eerst van dat soort schermen, maar dat is niet meer aan de orde. Mij leek de combinatie van de units ook goed, maar wellicht zijn er andere die ook goed of misschien nog wel beter aansluiten op de Audio Nirvana's....
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Walt schreef:
Wil je het echt goed doen zet dan 2x18" of 2x21" op een open baffle! Of als je ze kan vinden de uiterst zeldzame Fostex 80cm woofers...

Groetjes Walter
Maak ook mij gek :shock: :D . Ik zie dat AESpeakers ze ook in 18" heeft...... http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=73
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door hannesie »

Het lijkt mij, gezien de foto's die je deelt van je kamer, dat je dan ook een reële situatie kunt gebruiken.

Wat ik dan nu zie is netjes gezegd, lichtelijk overdreven.

Maak je systeem wat bij de ruimte past, en niet om iemand anders te imponeren, daar heb je alleen jezelf maar mee.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 02 jun 2015, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

hannesie schreef:
Het lijkt mij, gezien de foto's die je deelt van je kamer, dat je dan ook een reële situatie kunt gebruiken.

Wat ik dan nu zie is netjes gezegd lichtelijk overdreven.

Maak je systeem wat bij de ruimte past, en niet om iemand anders te imponeren, daar heb je alleen jezelf maar mee.
inderdaad.

2x15 in een u-frame speelt de kalk uit je voegen dus ik weet niet wat je precies wilt... :mrgreen:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Hans, ik hoef niemand te imponeren :wink: , ik wil alleen wel een mooi/lekker fundament hebben. Helaas woon je wat ver weg, maar als je zou horen hoe "iel" het klinkt zou je denk ik ook wat meer laag gaan zoeken..... :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door hannesie »

Dan zou het zomaar kunnen dat je met kleine gesloten sub's met een 10 "inch een beter laag kunt aanvullen.

Het is mij niet helemaal bekend hoe die driver zich gedraagt bij de echt lage frequenties, maar dat is wel een optie die ik bij meer OB's heb gezien en gehoord.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ief »

of de rest een beetje dempen (eq) en je volume wat hoger zetten?
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Gijs »

Rene,
Ik heb nog eens verder gespit in je verhalen. Inderdaad lees ik vanaf een tablet, maar je site is voor mij voornamelijk een groot wit vlak met links en rechts wat info. De tweede link is duidelijker.

Op basis van mijn ervaring met het kleine broertje denk ik dat er nog een hoop meer te halen valt uit je huidige setup.
Meten en een goed correctie netwerk maken is volgens mij de allereerste stap als je deze luidspreker een eerlijke kans wilt geven. Grote breedbanders hebben de eigenschap dat ze ongefilterd flink willen schreeuwen, daar kan geen luxe bas unit tegenop.
Of preciezer, waarschijnlijk zou je een grote bas unit tot ergens richting de 200-300 hertz willen gebruiken, het schreeuwen van de fullrange unit erboven begint ergens tussen de 1000-2000 hertz, hou je een gat daar tussenin over....

Als tussenweg, als je toch al droomt over een actief filter voor het laag, zou je alvast een filter kunnen zoeken en hiermee de breedbander proberen af te filteren.

My 2 cents....
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

In de eerste post toch maar even een overzichtsfoto bijgeplaatst.

Dank voor de opmerkingen en aanbevelingen tot nu toe. Van mijn kant uit ook nog even een paar opmerkingen ter verduidelijking....

De kamer heeft een L-vorm, daarachter zit dan ook nog een keuken. Qua inhoud, met de keuken erbij, van ik denk zo'n 130 m3, met een kamerhoogte van zo'n 2.80 meter. Helaas is de kant waar de speakers staan wel wat smal :( . Een andere opstelling (luisterstoel en set + speakers omdraaien bijvoorbeeld) wil ik eigenlijk niet :-s .

Ik heb inderdaad eens beter naar die grafiek van de Audio Nirvana zitten kijken, en inderdaad loopt die behoorlijk op. Dat schreeuwerige waar Gijs en indirect Hannesie het over hebben lijkt wel tot uitdrukking te komen uit die grafiek. Met een toch behoorlijk aflopend mid en laag. Toch ben ik wel tevreden over de directheid, maar ook weer niet vanwege die hardheid. Wellicht is dat inderdaad wat af te vlakken met een filter o.i.d.. Maar ook wil ik het inderdaad niet doods maken.....

En ja, het kan hard, veel harder dan ik aan kan, met de hoge gevoeligheid van deze speakers. Bij een aantal platen komt dan dat schreeuwerige ook wel weer om de hoek kijken en moet het vooral niet te hard gaan. Bij heel goed opgenomen LP's kan het een stuk harder, maar ook daar zit een grens aan. En dáár had ik met de Zingali's dan weer geen last van......

Ik heb een elektronisch wisselfilter van Kappa7 te leen. Eentje voor in een auto en met een 12V accu erbij. Niet super voor een huiskamerset, maar wel goed genoeg om mee te experimenteren om te kijken of zaken goed op elkaar afgestemd kunnen worden......

Wordt weer vervolgd :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”