pappaleo schreef:Tadaa !!![]()
Zaterdag in theater De Beemdentil
Gaan we mooi muziek maken zaterdag.
Ben er helemaal klaar voor.
Moderator: Beheerdersteam
pappaleo schreef:Tadaa !!![]()
Zaterdag in theater De Beemdentil
Ik kan niet ontkennen er wat van opgestoken te hebbenmarkbakk schreef:![]()
En volgens mij ben je in de loop van dit project flink wijzer geworden.
+1pappaleo schreef:Ik kan niet ontkennen er wat van opgestoken te hebbenmarkbakk schreef:![]()
En volgens mij ben je in de loop van dit project flink wijzer geworden.
Als je voor jezelf bezig bent, kan je natuurlijk altijd je budget oprekken als iets je niet zint.
Ik heb ingezien dat het best een leuke uitdaging is om het optimum te vinden terwijl je echt aan het budget gebonden bent. Meer geld er tegenaan smijten is geen optie, nee, vind maar een creatieve oplossing.
Beslist. Heb ze zaterdag goed beluisterd maar naar mijn idee valt er best nog wat creativiteit in te stoppen. Laag was prima maar vond het lage midden wat geleurd. Hier helpt wat meer tweaken van de demping van de lijn beslist denk ik. Hoeft niet extra geld te kosten. Verder vond ik ze in midden en hoog wat terughoudend/omfloerst, dat kan beslist frisser naar mijn idee: Kwestie van filter. Zag dat er al een flink filter in zit en misschien ook een tikkeltje overdone. Hier valt beslist nog winst te halen.pappaleo schreef:Meer geld er tegenaan smijten is geen optie, nee, vind maar een creatieve oplossing.
Wat noem jij het lage midden? De scheidingsfrequentie tussen Laag en Mid ligt op ca 135HzPjotr schreef:Is ook een kwestie van smaak natuurlijkMaar die typische "pijp" kleuring in het lage midden? Herkende jij die niet? Kan mij wel voorstellen dat als je er aan gewend bent dat het niet meer opvalt.
Of hoge laag?pappaleo schreef:Wat noem jij het lage midden? De scheidingsfrequentie tussen Laag en Mid ligt op ca 135HzPjotr schreef:Is ook een kwestie van smaak natuurlijkMaar die typische "pijp" kleuring in het lage midden? Herkende jij die niet? Kan mij wel voorstellen dat als je er aan gewend bent dat het niet meer opvalt.
Pjotr schreef:Beslist. Heb ze zaterdag goed beluisterd maar naar mijn idee valt er best nog wat creativiteit in te stoppen. Laag was prima maar vond het lage midden wat gekleurd. Hier helpt wat meer tweaken van de demping van de lijn beslist denk ik. Hoeft niet extra geld te kosten.pappaleo schreef:Meer geld er tegenaan smijten is geen optie, nee, vind maar een creatieve oplossing.
Pjotr schreef:Beslist. Heb ze zaterdag goed beluisterd maar naar mijn idee valt er best nog wat creativiteit in te stoppen. Laag was prima maar vond het lage midden wat gekleurd.pappaleo schreef:Meer geld er tegenaan smijten is geen optie, nee, vind maar een creatieve oplossing.
Pjotr schreef:Verder vond ik ze in midden en hoog wat terughoudend/omfloerst, dat kan beslist frisser naar mijn idee.
Je vind de speaker niet zo goed klinken; dat ga ik niet aanvechten, dat is je goed recht. Het kan een kwestie van smaak zijn. En de akoestiek van de ruimte speelt wellicht ook een rol.Pjotr schreef:Het zijn natuurlijk ook maar mijn indrukken in die grote zaal op toch behoorlijke luisterafstand. Denk dat ze in de huiskamer anders overkomen.
Pjotr schreef:...vond het lage midden wat gekleurd. Hier helpt wat meer tweaken van de demping van de lijn beslist denk ik. Hoeft niet extra geld te kosten.
Ik was in de veronderstelling dat ik juist veel aandacht had besteed aan de demping van de lijn en daar -met metingen aangetoond- het optimum had gevonden. Daar waar de typische TL kleuring onvermijdelijk is, heb ik deze buiten het weergavespectrum van de woofer proberen te houden door behoorlijk laag te filteren. De eerste uitdoving vindt plaats rond de 230Hz. De eerstvolgende opleving bij ongeveer 290Hz, ruim een oktaaf boven F3.Pjotr schreef:Maar die typische "pijp" kleuring in het lage midden? Herkende jij die niet? Kan mij wel voorstellen dat als je er aan gewend bent dat het niet meer opvalt.
Deze mid speaker is feitelijk een mid woofer met een Fs van 57 Hz en een redelijke belastbaarheid. Is uitstekend in staat om de wat lagere frequenties weer te geven. Met opzet is de lage cross-over frequentie gekozen om in het gebied met de typische TL kleuring de meeste energie door deze unit te laten uitstralen.Pjotr schreef:Vind 135Hz eigenlijk wel wat laag voor die mid speaker
De frequentie karakteristiek is redelijk evenwichtig (recht) met een kleine opleving in het gebied rond 15kHz.Pjotr schreef:Verder vond ik ze in midden en hoog wat terughoudend/omfloerst, dat kan beslist frisser naar mijn idee: Kwestie van filter.
Overdone?Pjotr schreef:Zag dat er al een flink filter in zit en misschien ook een tikkeltje overdone. Hier valt beslist nog winst te halen.
In de huiskamer. Permanent.wouter schreef:Ja, dat is natuurlijk ook een meting
![]()
Mooi gewichtig geworden zo. Hoe vaak (of waar) staan ze aan(gesloten)?
Ik laat tegenwoordig strategisch een paar panelen op maat zagen (dat moet dan wel goed gebeuren) en de rest kort ik gewoon af met de decoupeerzaag en haal het dan nog uitstekende deel (2 a 3mm) er af met de kopieerfrees. Gaat perfect. Als ik een bijzonder gevormd paneel wil hebben, dan klem ik het met een lijmklem na zorgvuldig meten op een recht paneel en ga er met de kopieerfrees langs. Zoals het middencompartiment van Dinges bijvoorbeeld:wouter schreef:Heb gister en vandaag staan klooien met 22 mm MDF en een niet haaks willen zagende zaagmachine. Dat schoot dus niet op, ik had een set zelfgebouwde kasten voor de 3-weg in elkaar willen hebben. Na het weekend weer verder.
Ik bouw speakers om lekker bezig te zijn. Niet om binnen 2 maanden elke kamer voorzien te hebben van een 7.1 setje.Pjotr schreef:Besteedt dan ook eens een weekendje tijd aan een fatsoenlijke diy zaagtafel: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &p=1476366
Dit zaagt echt perfect recht en haaks en met wat zorgvuldigheid op 0.1 mm nauwkeurig. Echt nooit spijt van gehad, heeft mij al heel wat tijd en geklooi bespaard.
Geloof er niks van, volgens mij doe je het alleen om te forummenpappaleo schreef:Ik bouw speakers om lekker bezig te zijn. Niet om binnen 2 maanden elke kamer voorzien te hebben van een 7.1 setje.![]()
SsssstPjotr schreef:Geloof er niks van, volgens mij doe je het alleen om te forummenpappaleo schreef:Ik bouw speakers om lekker bezig te zijn. Niet om binnen 2 maanden elke kamer voorzien te hebben van een 7.1 setje.![]()
![]()
IK heb geen problemen met mijn zaag:Rob503500 schreef:Je had laatst zo'n mooie cirkelzaag op de Alfa van de Garbagerun, wat heb je daarmee gedaan dan?
wouter schreef:Heb gister en vandaag staan klooien met 22 mm MDF en een niet haaks willen zagende zaagmachine. Dat schoot dus niet op, ik had een set zelfgebouwde kasten voor de 3-weg in elkaar willen hebben. Na het weekend weer verder.
Hoe bezie je dat? Alleen de kostprijs van de losse units?pappaleo schreef:Ik zie nu je toevoeging: Eens. Uiteraard is dit geen high end. Meer budget end![]()
Maar wel leuk voor deze prijs.