Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite LM4780 versterker
Om de mute wat langer aan te houden moet 't zo wel kunnen.
En ik moet ook nog even een denkfout rechtzetten
De servo, enkel over de 3886 dat gaat niet
Regelt (probeert toch) de uitgang naar nul en ontneemt daarmee de foutterugmelding naar de LME die vrolijk z'n uitgang (door de grote eigen versterking) ver van nul stuurt.Wat de servo dan weer wil opvangen enz.Loopt de boel vast tegen een van de voedingen.
Anne
De servo, enkel over de 3886 dat gaat niet
Regelt (probeert toch) de uitgang naar nul en ontneemt daarmee de foutterugmelding naar de LME die vrolijk z'n uitgang (door de grote eigen versterking) ver van nul stuurt.Wat de servo dan weer wil opvangen enz.Loopt de boel vast tegen een van de voedingen.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Als je LM3886 mute staat de LME open loop te versterken en de uitgang tegen de positieve of negatieve voedingsrail. Nog afgezien van het feit dat de LM3886 dat niet leuk zal vinden krijg je bij het inschakelen van de LM3886 een flinke knal uit de luidsprekers. Dat gaat dus niet zonder meer.knuisje schreef:Met een RC op de mutepin moet het toch lukken?
Re: Composite LM4780 versterker
Is idd wel lastig.Dat tegen de voeding vastlopen is voor de 3886 niet erg, de LME werkt op een veel lagere voeding.Pjotr schreef:Als je LM3886 mute staat de LME open loop te versterken en de uitgang tegen de positieve of negatieve voedingsrail. Nog afgezien van het feit dat de LM3886 dat niet leuk zal vinden krijg je bij het inschakelen van de LM3886 een flinke knal uit de luidsprekers. Dat gaat dus niet zonder meer.knuisje schreef:Met een RC op de mutepin moet het toch lukken?
De mute schakeld niet ineens van uit naar aan, gaat (enigzins) geleidelijk.Als de servo sneller is dan de mute loopt 't hopelijk wel los.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
De LM3886 kan er denk i.d.d. wel tegen. Maar dit ga je ook krijgen bij clippen en dat is ook niet leuk. Daar moet wel wat op gevonden worden.
Re: Composite LM4780 versterker
Het gedrag bij oversturen wordt wel vervelend.Als de 3886 aan 't eind zit komt er geen tegenkoppeling meer bij en de LME schiet lustig door.Pjotr schreef:De LM3886 kan er denk i.d.d. wel tegen. Maar dit ga je ook krijgen bij clippen en dat is ook niet leuk. Daar moet wel wat op gevonden worden.
Eenvoudig de versterking van de 3886 zo laag dat ze samen gelijk aan het einde van hun latijn komen, maar dat gaat niet, onder de 10x is de 3886 niet stabiel
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Yup, en alles gaat zwaar in de verzadiging. Niet eens het ergste maar de spanning op compensatie C'tje schiet dan door, wat de recovery traag maakt. Een oplossing kan zijn om over de LME een actieve clamp te zetten: 2 zenerdioden in serie van de uitgang ervan naar de min ingang. Gaan de zeners geleiden dan wordt zijn versterking < 1 en blijft zijn eigen feedback in tact.
Re: Composite LM4780 versterker
Zeners zie ik niet zo graag op plaatsen waar ze hun "bijdrage" aan het geluid kunnen leveren
.
Een stel diodes in serie voor een kleine 3V lijkt me wel wat.Maar 's flink aan m'n duim gezogen
,
dit kwam eruit
Anne
Een stel diodes in serie voor een kleine 3V lijkt me wel wat.Maar 's flink aan m'n duim gezogen
dit kwam eruit
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Hoezo? Waar baseer jij dat op?Ah!buis schreef:Zeners zie ik niet zo graag op plaatsen waar ze hun "bijdrage" aan het geluid kunnen leveren
Anne
Overigens is dat schema niet erg ruisarm met 10K in serie met de ingang.
Re: Composite LM4780 versterker
Met een gevoeligheid van 1Vt zal de ruis van 10k wel meevallen zeker.Kan wel laagohmiger als er toch buffers voor komen (ruisen die weerPjotr schreef:Hoezo? Waar baseer jij dat op?Ah!buis schreef:Zeners zie ik niet zo graag op plaatsen waar ze hun "bijdrage" aan het geluid kunnen leveren
Anne
Overigens is dit niet erg ruisarm met 10K in serie met de ingang.
En de zeners, ja die heten nogal te ruisen bij stroom in doorlaat-richting.Krijg je misschien bij begrenzing gefriemel op de toppen alsof er iets oscilleert
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Sorry Anne, het wordt geen virtuele versterker met veel misschiens er in 
Re: Composite LM4780 versterker
HuPjotr schreef:Sorry Anne, het wordt geen virtuele versterker met veel misschiens er in
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Misschien bedoel je zoiets? klikPjotr schreef:Yup, en alles gaat zwaar in de verzadiging. Niet eens het ergste maar de spanning op compensatie C'tje schiet dan door, wat de recovery traag maakt. Een oplossing kan zijn om over de LME een actieve clamp te zetten: 2 zenerdioden in serie van de uitgang ervan naar de min ingang. Gaan de zeners geleiden dan wordt zijn versterking < 1 en blijft zijn eigen feedback in tact.
Re: Composite LM4780 versterker
Zoiets ja, dat is het principe. 2 zeners back to back in serie doen het uitstekend. Maar dat komt later wel om nader uit te werken.knuisje schreef:Misschien bedoel je zoiets? klikPjotr schreef:Yup, en alles gaat zwaar in de verzadiging. Niet eens het ergste maar de spanning op compensatie C'tje schiet dan door, wat de recovery traag maakt. Een oplossing kan zijn om over de LME een actieve clamp te zetten: 2 zenerdioden in serie van de uitgang ervan naar de min ingang. Gaan de zeners geleiden dan wordt zijn versterking < 1 en blijft zijn eigen feedback in tact.
Re: Composite LM4780 versterker
Da's allemaal mooi, zener in brug, symetrisch begrenzen enz.En twee zeners in serie iets minder symetrisch.Pjotr schreef:Zoiets ja, dat is het principe. 2 zeners back to back in serie doen het uitstekend. Maar dat komt later wel om nader uit te werken.
Maar er moet hier voorkomen worden dat er minder dan 3Vt uit de LME komt, dwz zeners van minder dan 2,5V (andere staat in doorlaat in serie).Dan vind ik m'n 5 diodes in serie niet zo onaardig
Je kunt er ook voor zorgen dat de LME iets eerder klipt dan de eindversterker, verval je wel terug naar het eerdere ontwerp met een verzwakking tussen de twee.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Dit schema is vrijwel (op de exacte waardes na) een kopie van het Amerikaanse schema, behalve dat dit inverterend is.
Re: Composite LM4780 versterker
Is ook niets nieuws onder de zon. Maar kan wel beter 
Het is het idee maar als je het echt gaat bouwen kom je nog wel wat valkuilen tegen.
Het is het idee maar als je het echt gaat bouwen kom je nog wel wat valkuilen tegen.
Re: Composite LM4780 versterker
Dat niet alleen, ook de componentenwaarden worden wel wat anders. Die kun je niet zomaar uit je duim zuigen. Ik heb gisteren al wat gesimuleerd. Zal vanavond even verder kijken.
Re: Composite LM4780 versterker
Al rondkijkend kwam ik nog wat bemoedigende tekst tegen in het voordeel van deze config.knuisje schreef:Dit schema is vrijwel (op de exacte waardes na) een kopie van het Amerikaanse schema, behalve dat dit inverterend is.
Maar zo blijf je bezig en met nieuwere middelen is 't weer net iets verschillend
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Nadeel van 10K in serie met de ingang is een onnodige ruisbijdrage van die weerstanden (had ik al geroepen geloof ik). Denk niet dat het nadeel daarvan opweegt tegen de lagere THD. Bovendien worden de eigenschappen van de versterker zo wel erg afhankelijk van de bronimpedantie, en dat wil je niet. Dat schema van Anne gaat b.v. niet werken als je geen bron aansluit. De totale versterking is dan 1 en dat staat geheid te oscilleren.
Re: Composite LM4780 versterker
Had ik ook al niet geroepen dat er een buffer voor moet
Bij knuisje zit daar de THAT1200.
En als de 10k ruist
,maak je de hele zooi laagohmiger.1k naar 27k bijv.ipv 10k -> 270k, buffer trekt 't wel.
Anne
Bij knuisje zit daar de THAT1200.
En als de 10k ruist
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Ja, maar Pjotr wil liever ongebalanceerd werken. Dan zou je een LM49720 moeten nemen met de ene helft buffer en de andere helft sturing.
Re: Composite LM4780 versterker
Moet er weer een buffer voor Anne. En zo breien we verder tot we een kous hebben van Julianadorp tot Overijse
Lijkt mij gewoon simpeler om het niet-geïnverteerd te doen. Dat van die THD is ook al een oude discussie en tamelijk academisch.
@Knuis
De simulaties die ik heb gedaan zijn voor niet-geïnverteerd. Het wordt dan ook vrij simpel om het clip gedrag in de hand te houden en nog zo wat.
@Knuis
De simulaties die ik heb gedaan zijn voor niet-geïnverteerd. Het wordt dan ook vrij simpel om het clip gedrag in de hand te houden en nog zo wat.
