Composite LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Met een RC op de mutepin moet het toch lukken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Om de mute wat langer aan te houden moet 't zo wel kunnen.
LgMt.jpg
LgMt.jpg (12.11 KiB) 383 keer bekeken
En ik moet ook nog even een denkfout rechtzetten :oops:
De servo, enkel over de 3886 dat gaat niet :o
Regelt (probeert toch) de uitgang naar nul en ontneemt daarmee de foutterugmelding naar de LME die vrolijk z'n uitgang (door de grote eigen versterking) ver van nul stuurt.Wat de servo dan weer wil opvangen enz.Loopt de boel vast tegen een van de voedingen.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Met een RC op de mutepin moet het toch lukken?
Als je LM3886 mute staat de LME open loop te versterken en de uitgang tegen de positieve of negatieve voedingsrail. Nog afgezien van het feit dat de LM3886 dat niet leuk zal vinden krijg je bij het inschakelen van de LM3886 een flinke knal uit de luidsprekers. Dat gaat dus niet zonder meer.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
Met een RC op de mutepin moet het toch lukken?
Als je LM3886 mute staat de LME open loop te versterken en de uitgang tegen de positieve of negatieve voedingsrail. Nog afgezien van het feit dat de LM3886 dat niet leuk zal vinden krijg je bij het inschakelen van de LM3886 een flinke knal uit de luidsprekers. Dat gaat dus niet zonder meer.
Is idd wel lastig.Dat tegen de voeding vastlopen is voor de 3886 niet erg, de LME werkt op een veel lagere voeding.
De mute schakeld niet ineens van uit naar aan, gaat (enigzins) geleidelijk.Als de servo sneller is dan de mute loopt 't hopelijk wel los.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

De LM3886 kan er denk i.d.d. wel tegen. Maar dit ga je ook krijgen bij clippen en dat is ook niet leuk. Daar moet wel wat op gevonden worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
De LM3886 kan er denk i.d.d. wel tegen. Maar dit ga je ook krijgen bij clippen en dat is ook niet leuk. Daar moet wel wat op gevonden worden.
Het gedrag bij oversturen wordt wel vervelend.Als de 3886 aan 't eind zit komt er geen tegenkoppeling meer bij en de LME schiet lustig door.
Eenvoudig de versterking van de 3886 zo laag dat ze samen gelijk aan het einde van hun latijn komen, maar dat gaat niet, onder de 10x is de 3886 niet stabiel :-k
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Yup, en alles gaat zwaar in de verzadiging. Niet eens het ergste maar de spanning op compensatie C'tje schiet dan door, wat de recovery traag maakt. Een oplossing kan zijn om over de LME een actieve clamp te zetten: 2 zenerdioden in serie van de uitgang ervan naar de min ingang. Gaan de zeners geleiden dan wordt zijn versterking < 1 en blijft zijn eigen feedback in tact.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Zeners zie ik niet zo graag op plaatsen waar ze hun "bijdrage" aan het geluid kunnen leveren :-& .
Een stel diodes in serie voor een kleine 3V lijkt me wel wat.Maar 's flink aan m'n duim gezogen :? ,
dit kwam eruit :o
Anne
Bijlagen
Zwtsdama.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zeners zie ik niet zo graag op plaatsen waar ze hun "bijdrage" aan het geluid kunnen leveren
Anne
Hoezo? Waar baseer jij dat op?

Overigens is dat schema niet erg ruisarm met 10K in serie met de ingang.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Zeners zie ik niet zo graag op plaatsen waar ze hun "bijdrage" aan het geluid kunnen leveren
Anne
Hoezo? Waar baseer jij dat op?

Overigens is dit niet erg ruisarm met 10K in serie met de ingang.
Met een gevoeligheid van 1Vt zal de ruis van 10k wel meevallen zeker.Kan wel laagohmiger als er toch buffers voor komen (ruisen die weer :x ).
En de zeners, ja die heten nogal te ruisen bij stroom in doorlaat-richting.Krijg je misschien bij begrenzing gefriemel op de toppen alsof er iets oscilleert :( .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Sorry Anne, het wordt geen virtuele versterker met veel misschiens er in :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Sorry Anne, het wordt geen virtuele versterker met veel misschiens er in :lol:
Hu :? ,simulaties gaan toch over virtuele dingen :o ,heb ik m'n duim voor :D
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Yup, en alles gaat zwaar in de verzadiging. Niet eens het ergste maar de spanning op compensatie C'tje schiet dan door, wat de recovery traag maakt. Een oplossing kan zijn om over de LME een actieve clamp te zetten: 2 zenerdioden in serie van de uitgang ervan naar de min ingang. Gaan de zeners geleiden dan wordt zijn versterking < 1 en blijft zijn eigen feedback in tact.
Misschien bedoel je zoiets? klik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Pjotr schreef:
Yup, en alles gaat zwaar in de verzadiging. Niet eens het ergste maar de spanning op compensatie C'tje schiet dan door, wat de recovery traag maakt. Een oplossing kan zijn om over de LME een actieve clamp te zetten: 2 zenerdioden in serie van de uitgang ervan naar de min ingang. Gaan de zeners geleiden dan wordt zijn versterking < 1 en blijft zijn eigen feedback in tact.
Misschien bedoel je zoiets? klik
Zoiets ja, dat is het principe. 2 zeners back to back in serie doen het uitstekend. Maar dat komt later wel om nader uit te werken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zoiets ja, dat is het principe. 2 zeners back to back in serie doen het uitstekend. Maar dat komt later wel om nader uit te werken.
Da's allemaal mooi, zener in brug, symetrisch begrenzen enz.En twee zeners in serie iets minder symetrisch.
Maar er moet hier voorkomen worden dat er minder dan 3Vt uit de LME komt, dwz zeners van minder dan 2,5V (andere staat in doorlaat in serie).Dan vind ik m'n 5 diodes in serie niet zo onaardig :D
Je kunt er ook voor zorgen dat de LME iets eerder klipt dan de eindversterker, verval je wel terug naar het eerdere ontwerp met een verzwakking tussen de twee.
Anne
Bijlagen
TnA.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Dit schema is vrijwel (op de exacte waardes na) een kopie van het Amerikaanse schema, behalve dat dit inverterend is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Is ook niets nieuws onder de zon. Maar kan wel beter :mrgreen:

Het is het idee maar als je het echt gaat bouwen kom je nog wel wat valkuilen tegen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ja, het staat of valt met de layout.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dat niet alleen, ook de componentenwaarden worden wel wat anders. Die kun je niet zomaar uit je duim zuigen. Ik heb gisteren al wat gesimuleerd. Zal vanavond even verder kijken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Dit schema is vrijwel (op de exacte waardes na) een kopie van het Amerikaanse schema, behalve dat dit inverterend is.
Al rondkijkend kwam ik nog wat bemoedigende tekst tegen in het voordeel van deze config. :D
InvAmp.jpg
Niets nieuws onder de zon, ja valt niet mee, er wordt wat afgeprutst in de loop van de jaren.
Maar zo blijf je bezig en met nieuwere middelen is 't weer net iets verschillend :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Nadeel van 10K in serie met de ingang is een onnodige ruisbijdrage van die weerstanden (had ik al geroepen geloof ik). Denk niet dat het nadeel daarvan opweegt tegen de lagere THD. Bovendien worden de eigenschappen van de versterker zo wel erg afhankelijk van de bronimpedantie, en dat wil je niet. Dat schema van Anne gaat b.v. niet werken als je geen bron aansluit. De totale versterking is dan 1 en dat staat geheid te oscilleren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Had ik ook al niet geroepen dat er een buffer voor moet :lol:
Bij knuisje zit daar de THAT1200.
En als de 10k ruist :sure: ,maak je de hele zooi laagohmiger.1k naar 27k bijv.ipv 10k -> 270k, buffer trekt 't wel.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ja, maar Pjotr wil liever ongebalanceerd werken. Dan zou je een LM49720 moeten nemen met de ene helft buffer en de andere helft sturing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Moet er weer een buffer voor Anne. En zo breien we verder tot we een kous hebben van Julianadorp tot Overijse :lol: Lijkt mij gewoon simpeler om het niet-geïnverteerd te doen. Dat van die THD is ook al een oude discussie en tamelijk academisch.

@Knuis

De simulaties die ik heb gedaan zijn voor niet-geïnverteerd. Het wordt dan ook vrij simpel om het clip gedrag in de hand te houden en nog zo wat.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Helemaal mee eens, lijkt mij ook eenvoudiger. :D
Plaats reactie