Wijx vakantie project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wijx

Bericht door Wijx »

nog een klein vraagje, moet je printex aftrekken van het totale volume van de speaker?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wijx schreef:
nog een klein vraagje, moet je printex aftrekken van het totale volume van de speaker?
Eerder bijtellen ;)

Aangezien de geluidssnelheid door het materiaal langzamer is dan door lucht, ziet de speaker door het spul een grotere kast. Dit zijn slechts enkele % hoor.
Wijx

Bericht door Wijx »

als ik dan ipv 19 liter 18 pak dan zou het dus weer kloppen? Het moet er wel in toch?

dat het virtueel groter wordt wist ik wel net als wat dat wol doet, maar hoe ik dat verwerk in een formule is nog een beetje onduidelijk
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Volgens mij is er niet echt een formule voor het dempingsmateriaal. Ieder materiaal is weer anders natuurlijk.

Bouw gewoon je kast. Je kunt achteraf altijd de ruimte wat kleiner maken door er een zakje zand in te doen ofzo. Zo kun je een beetje tunen.
Wijx

Bericht door Wijx »

okay dan houdt ik het op ongeveer 19 liter excl de bracing.

Dit is ook best apart over de kharma's door edgar B.

However, the cabinet was built perfectly, a particle board/MDF sandwich with extensive bracing, thick felt lining, and soft absorbing rubber was used.

rubber in de speaker klinkt wel leuk
pieter pan

Bericht door pieter pan »

rubber wordt gebruikt om de trillingen tussen de lagen van de wanden niet door te geven. je kan ook kurk gebruiken, dat kan je kopen als tegels enzo hé. als je een sandwich maakt van 18mm MDF dan lood dan 8mm vezelplaat en dan een laag kurk en dan een laag multiples, dan heb je een kast die de perfectie benadert, zeker wanneer je ook nog eens zorgt dat tussen de hoekverbindingen ook een laagje rubber ofzo zit of lood of kurk, alleszins iets wat de trillingen weinig doorgeeft!
Wijx

Bericht door Wijx »

ik wilde loodbitumenplaten aan de binnenkant van de kast maken met daarop tapijttegels, maar nou kan ik pas tegels krijgen over 2 weken. De tapijttegels heb ik al wel. Nu wil ik graag de kast afmaken en dan kunnen er dus geen bitumen meer in.

Zouden tapijtegels genoeg zijn of moet ik toch nog maar langer wachten?
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Ik heb bitumen in mijn sub geplakt en het verschil was aanzienlijk. Anders moet je bestellen bij lautsprechershop.de dan heb je het binnen de 2 dagen. Er komen dan wel portkosten bij...
Wijx

Bericht door Wijx »

Terug van een korte vakantie dus maar weer verder gegaan.

intern zitten nu overal 8mm bitumen en tapijttegels. 4 lagen bracing allemaal netjes afgerond.

Vandaag maar eens de facetten gemaakt. Alleen de bovenste moet nog, maar daar wacht ik nog even op.

Afbeelding

nu nog gaten frezen (nog geen idee hoe :P) en dan kan alles dicht worden gemaakt
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Wijx schreef:
nu nog gaten frezen (nog geen idee hoe :P) en dan kan alles dicht worden gemaakt
Zie http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=861.210 :D
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

zo'n ding heb ik ook in 5 min in elkaar geflanst :P werkt echt perfect! krijg de gaten binnen halve millimeter naukeurig. Nu alleen nog een ding bouwen die niet elk moment uit elkaar kan vallen.

Groeten en succes,

Bob
Wijx

Bericht door Wijx »

Kep maar een tooltje met allemaal gaatjes gekocht. Werkt wel mooi.

Maar helaas moet ik even stoppen met de speakers, de kast is klaar alleen nog een verflaagje. Er moet nu eerst even een audiomeubel worden gemaakt omdat mijn naimfraimding wordt opgehaald.

Dit gaat het worden strak en mooi, apparatuur komt op 40x40x4,5 tegels :P

Afbeelding
Wijx

Bericht door Wijx »

probleem de bovenkant is niet 100% horizontaal, maar het is lastig die bij te schuren omdat alle hoeken eromheen niet 90 graden zijn. Weet iemand hoe ik het alsnog kan schuren?
sietse

Bericht door sietse »

Hoeveel wijkt het af van 100% en is de rest dan wel 100% horizontaal?
Is stelpootjes wegwerken in de poten van het geheel misschien ook handiger? Is jou vloer wel vlak en 100% horizontaal?

Sietse
Wijx

Bericht door Wijx »

de onderkant is wel 100% horizontaal, daar heb ik namelijk een plankje onder gezet en daaronder zit een deksel met spikes
sietse

Bericht door sietse »

probleem de bovenkant is niet 100% horizontaal, maar het is lastig die bij te schuren omdat alle hoeken eromheen niet 90 graden zijn.
Ik denk dat je de situatie iets beter moet uitleggen. Hoe zit het precies met die hoeken?
Wijx

Bericht door Wijx »

kep geen camera meer dus maar ff een oude fotootje gepakt

Afbeelding

dat rode vlak is niet 100% horizontaal (dus wel glad). Nu wil ik die dus horizontaal krijgen nu lijkt het alsof die een klein beetje schuin naar achteren loopt
sietse

Bericht door sietse »

O, verhip, ik dacht dat het over die stelling ging voor de app.
Maar als je die bovenkant van voren lager wilt maken, zul je ook die schuine kant moeten laten zakken. De andere randen zul je dus ook weer moeten bijwerken. Als je het met schuren kunt oplossen is het een beetje meer werk. Ik zou geen andere oplossing weten.
Wijx

Bericht door Wijx »

haha nee die kast is klaar. ging perfect 1 avondje plakken en dan 4 dagen verven.

Vandaag voor het eerst een speaker een kleurtje gegeven. Door de glans is mooi te zien wat er nog moet gebeuren (weinig dus :)).

Afbeelding
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Wijx,

Zou je me kunnen zeggen wat nou de kleur is? Het komt op de foto nogal donker over, maar ik wil het niet meteen voor zwart uitmaken zie je...

Nog polijsten als de lak is uitgehard???

Ziet er strak uit!
Wijx

Bericht door Wijx »

Hoi, nee dit is de eerste en waarschijnlijk laatste laklaag. Het voldoet niet aan de eisen die ik stel aan een laklaag (ben nogal perfectionitisch) dus ik ga kijken of het op een andere manier kan worden geverfd.

De kleur is zee-egel en dus best donker :P, de uiteindelijke kleur wordt een metallickleur.
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoe heb je het nu in de lak gezet dan? Rollen? Spuiten?
Wijx

Bericht door Wijx »

rollen, het zit er wel super strak op maar er zitten overal stofplekjes
Wijx

Bericht door Wijx »

beetje creabea geweest om te kijken hoe het eruit ziet als de units komen :P

Afbeelding
Wijx

Bericht door Wijx »

change of plans. Er komt alsnog fineer op. Contact gehad nmet iemand die werkt met fineer en het schijnt te kunnen dus wordt het esdoornfineer
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”