heb je dat beluisterd of "zie" je dat op basis van de sim?Chris_T schreef:.... Wel erg 'in your face'.
.....
niet zo 'in your face' meer.
Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL
De bovenstaande sim's/probeersel's zijn allemaal met de BC25TG15.pappaleo schreef:Dit is nog wel met de tweeter die je niet gaat gebruiken?
Het doet mij overigens genoegen om te zien dat jij 8 componenten in de hoogsectie gebruikt. Ik ben met de hakken over de sloot door de ballotagecommissie gekomen die vond dat de 7 componenten die ik gebruik eigenlijk al te veel was.![]()
![]()
Heb je al een andere tweeter op het oog?
Helaas pakt het gewoon niet lekker uit, zowel klankmatig als filtertechnisch.
Ik ben ook een voorstander van zo min mogelijk filtercomponenten
Ach, het hangt ook van de filterhellingen af en of je de zaak krijgt uitgelijnd.
De ene tweeter is meer gemoedelijk dan de ander.
Vaak kom ik toch weer op 3e orde voor de tweeter sectie om een mooie aansluiting met de woof te krijgen, weerstandje hier, weerstandje daar en je zit al op minimaal 5 componenten.
Hier kan de notch nog eventueel weg, maar het overnamepunt is al vrij laag voor dit tweetertje.
Mogelijk doet deze het beter vanaf 2500Hz, maar daar heb ik te weinig speelruimte voor.
Dan is een notch waarschijnlijk ook niet meer nodig.
Verder is dit toch wel mijn favoriet beneden €20, de afwerking doet niet onder van een tweeter uit de €40-60 euro klasse en hij doet het op veel fronten goed.
Ik heb al een andere tweeter in het vizier, het wordt sowieso een SB acoustics.
Maar welke van de SB26STC-C000-4 of SB26STC-C000-5 het wordt, ben ik nog niet over uit.
Op dit moment ben ik met beide aan het spelen.
Een Vifa DX25TG15, Seas H1147 & H1499(DXT) heb ik ook uitgeprobeerd.
Laatste twee om te kijken of er nog veel winst te behalen valt en hoe de wavecor woofer zich verhoudt.
Ik durf het met eerlijkheid niet te zeggen, er is nog niets concreets afgesproken qua vervoerpappaleo schreef:En gaat het lukken om de kasten mee naar Breda te nemen?
Bij vrienden & familie heb ik rondgevraagd, maar 30 mei schijnt een speciale dag te zijn, redenen: toneelvoorstelling, dance event of in het buitenland.
Beide eigenlijk, ik luister wel altijd en probeer dat dan achteraf te correleren aan wat ik meet/simuleer.Henkjan schreef:heb je dat beluisterd of "zie" je dat op basis van de sim?Chris_T schreef:.... Wel erg 'in your face'.
.....
niet zo 'in your face' meer.
Mijn ervaring is dat de aanwezigheid een beetje te regelen is door met het mid te spelen.
In Hobby hifi noemen ze dat gebied ook wel het 'präsenzbereich' = presentiegebied/aanwezigheid.
Soms is een lichte badkuipcurve helemaal niet erg.
Maar het hangt ook erg van de midwoofer af, de een klinkt toch wat meer naar voren gericht dan de ander.
De verschillen tussen de filters: Bij filter v2a komt het midgebied boven het laag en tophoog uit, de curve heeft een lichte bolling.
Bij v2b is dat al redelijk vlak getrokken.
Het verschil tussen de twee is vrij groot van 220Hz to 4000Hz, 0-2dB.
Overigens ziet de 30graden curve er veel beter uit, mooie dalende lijn van ca. 2dB/decade.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 26 mei 2015, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil graag nog een balletje opgooien wat betreft wooferkeuze.
Is het nog mogelijk om in dit late stadium te wisselen?
(ja ik weet het, ik lijk wel een vrouw die kleding uit moet kiezen
)
Nu ik de eindkasten nog moet uittekenen & maken heb ik die keuze nog.
Hoewel ik mij kan voorstellen dat velen erg nieuwsgierig zijn naar de Wavecor.
Als het mogelijk is dan maak ik er wel een polletje van en laat ik het publiek beslissen.
De woofer die ik graag wil gebruiken is de SB17NRXC35-8.
Redenen voor de switch:
Is het nog mogelijk om in dit late stadium te wisselen?
Nu ik de eindkasten nog moet uittekenen & maken heb ik die keuze nog.
Hoewel ik mij kan voorstellen dat velen erg nieuwsgierig zijn naar de Wavecor.
Als het mogelijk is dan maak ik er wel een polletje van en laat ik het publiek beslissen.
De woofer die ik graag wil gebruiken is de SB17NRXC35-8.
Redenen voor de switch:
- Meer woof voor het geld, zeker nu de WF168WA02 gestegen is naar €66.-
De SB17 heeft: grotere x-max, lagere Rms, lagere vervorming en is héél mooi afgewerkt. - TSP vallen gunstiger uit dan de datasheet doet vermoeden.
- Past beter in de huidige TL-lengte (effectief 1.6m, met de Wavecor moet de lijn 10cm ingekort worden)
- Qua filterkosten geen verschil
- Als ik toch al een tweeter van SB acoustics neem..

- pappaleo
- Contacteer:
Gewoon doen. Het is jouw ontwerp en je bent er volkomen vrij in. Ik ben in het begin ook van de Mission coax afgestapt omdat ik daar wat ruzie mee kreeg.
Vanwege het fineeraanbod van DKM is mij zelfs voorgesteld een tweede inzending te doen
Vanwege het fineeraanbod van DKM is mij zelfs voorgesteld een tweede inzending te doen
Okee, maar met de coax liep je duidelijk tegen problemen aan.
Voor mij is het meer een voorkeurskwestie, beide woofers zijn goed, maar de SB17 vind ik een mooiere optie. ^^.
Hier zijn nog een paar plaatjes van de controlemeting buiten, onderzocht of de TL dip & piek in de praktijk ook zo zou manifesteren. Highend trap onder de speaker.
De terminus kwam daardoor 1.4m van de grond.
Mic tussen tweeter en woofer geplaatst, op 2.25m afstand.
Hierdoor is in principe reflectievrij te meten tot ca. 8ms = ca. 125Hz. Een kleine reflectie is in de meting gekomen, maar zichtbaar is dat de nare piek gewoon wegblijft.
Dit is trouwens een meting met de SB26 voor het hoog.
Voor mij is het meer een voorkeurskwestie, beide woofers zijn goed, maar de SB17 vind ik een mooiere optie. ^^.
Hier zijn nog een paar plaatjes van de controlemeting buiten, onderzocht of de TL dip & piek in de praktijk ook zo zou manifesteren. Highend trap onder de speaker.
De terminus kwam daardoor 1.4m van de grond.
Mic tussen tweeter en woofer geplaatst, op 2.25m afstand.
Hierdoor is in principe reflectievrij te meten tot ca. 8ms = ca. 125Hz. Een kleine reflectie is in de meting gekomen, maar zichtbaar is dat de nare piek gewoon wegblijft.
Dit is trouwens een meting met de SB26 voor het hoog.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ha Chris,Chris_T schreef:Wauw wat een reacties allemaal, dat doet mij goed
En iemand die mij al voor 30mei wilt oppikken.
Zouden de TL's eventueel ook meekunnen Barry?
Nu las ik dat 30 mei niet de einddatum is, maar dat het zelfs verschoven is naar augustus!
Streep mij maar nog niet af hahah, dit geeft weer een hele nieuwe impuls.
Ik ga weer verder met lezen, wat heb ik toch een hoop gemist de afgelopen 4-5 maanden.
Sorry late reactie, ik lees je bericht pas net: het zou een probleem kunnen worden. Ik kom met een Fiesta-tje, kofferbak 1 meter breed, 55 cm diep en 50 cm hoog, even gemeten net. Achterbank plat is niet echt een optie omdat Robert Jan meegaat, en je zelf ook wilt zitten
Wat zijn de afmetingen van je speakers? Volgens mij hoog al ruim boven de 1 meter als ik het moet schatten vanaf de keukentrapje-foto.
Mvg, Barry
-
wouter
- Ook commercieel actief
Chris, desnoods rij ik een uurtje om maar vervoer mag geen probleem zijn. Mij heb je achter de hand! Super leuk als je er bij kunt zijn. Dus, als je het rondvragen zat bent plan ik het alvast in. Mocht het niet nodig zijn dan scheelt het voor mij wel een flink stukkie
Maar ik zou het zonde vinden als je vanwege vervoer niet komt of niets mee kunt nemen.
En voor wat betreft de woofer wissel, doe wat je leuk vindt. Het is een leerproces voor iedereen en als later blijkt dat je een zeer begerenswaardig ontwerp hebt kan ieder die wil hem gewoon nabouwen. Ik vond die SB woofer veel mooier dan die Wavecor toen ik ze bij jou zag. Dus ik ben voor
En voor wat betreft de woofer wissel, doe wat je leuk vindt. Het is een leerproces voor iedereen en als later blijkt dat je een zeer begerenswaardig ontwerp hebt kan ieder die wil hem gewoon nabouwen. Ik vond die SB woofer veel mooier dan die Wavecor toen ik ze bij jou zag. Dus ik ben voor
Toevallig, ik heb net een Pb-tje naar je gestuurd daarover ^^.Barry2001 schreef:Ha Chris,
Sorry late reactie, ik lees je bericht pas net: het zou een probleem kunnen worden. Ik kom met een Fiesta-tje, kofferbak 1 meter breed, 55 cm diep en 50 cm hoog, even gemeten net. Achterbank plat is niet echt een optie omdat Robert Jan meegaat, en je zelf ook wilt zittenIk heb ook nog een Transporter maar helaas is die bezet zaterdag.
Wat zijn de afmetingen van je speakers? Volgens mij hoog al ruim boven de 1 meter als ik het moet schatten vanaf de keukentrapje-foto.
Mvg, Barry
Het zal helaas niet gaan dan, hoogte is 108cm.
Heel graag Wouter! Maar kunnen de TL's dan ook mee?wouter schreef:Chris, desnoods rij ik een uurtje om maar vervoer mag geen probleem zijn. Mij heb je achter de hand! Super leuk als je er bij kunt zijn. Dus, als je het rondvragen zat bent plan ik het alvast in. Mocht het niet nodig zijn dan scheelt het voor mij wel een flink stukkieMaar ik zou het zonde vinden als je vanwege vervoer niet komt of niets mee kunt nemen.
Iedereen uit mijn naaste omgeving kan op die datum niet.
Ik ga dan lekker voor SB danwouter schreef:En voor wat betreft de woofer wissel, doe wat je leuk vindt. Het is een leerproces voor iedereen en als later blijkt dat je een zeer begerenswaardig ontwerp hebt kan ieder die wil hem gewoon nabouwen. Ik vond die SB woofer veel mooier dan die Wavecor toen ik ze bij jou zag. Dus ik ben voor
De huidige kast is iets te groot, waardoor er teveel output bij de terminus is en de bas wat losser klinkt.
Voor het geluidsbeeld maakt het verder niet veel uit natuurlijk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Zie het, ook toevallig. Ben je zelf erg groot? Robert-Jan is (erg) lang, wordt voorin denk ik. We zouden kunnen proberen 1 deel van de achterbank plat te kunnen leggen, dan wil het misschien net. Blijft er een niet zo'n groot plaatsje voor jezelf over... maar we kunnen het proberen, lukt het niet is het pech..
Heb naar Beetsterzwaag vorig jaar een fiets in dit autootje meegenomen voor Henk-Jan. Met de klep dicht. Het was even passen en meten maar het lukte
Heb naar Beetsterzwaag vorig jaar een fiets in dit autootje meegenomen voor Henk-Jan. Met de klep dicht. Het was even passen en meten maar het lukte
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Krijg net een PB van Robert-Jan, die wil/kan ook rijden en heeft een ruimere auto. Dan moet het zeker kunnen!
dat valt nog wel mee toch ik haal de 2meter niet eensBarry2001 schreef:Robert Jan is (erg) lang
De ruimte tussen de wielkasten achterin net even opgemeten en die is net 8 cm te smal
Hoe breed en diep zijn ze? 1 deel van de achterbank is 60 cm breed en de andere 35 cm.
Iene miene mutte..
Nee hoor, ik ga niet weer veranderen
.
De keuze voor de tweeter heb ik allang gemaakt.
Het is de middelste, de SB Acoustics SB26STC-C000-4.
Deze foto heb ik gemaakt tijdens een tweeter 'shootout' van een kleine maand terug.
Links op de foto is de Vifa DX25TG09 en rechts de Vifa BC25TG15.
Ik had nog belooft mijn indrukken/ervaring daarvan te posten, dus hier komen ze:
Vifa BC25TG15 (€19)
Mooi afgewerkt, weinig last van (kast)defracties, gedetailleerd, open en schoon geluid.
Vrij pittige tweeter ook (dynamisch?).
Wat mij erg stoorde aan deze tweeter is het onnatuurlijke/kille hoog.
Ik weet niet of dat aan het filter lag, maar piano en andere snaar instrumenten hadden een onnatuurlijke klank.
Het gaf sterk de indruk dat je naar een synthesizer zat te luisteren.
Verder heeft de tweeter inconsistentie problemen door het gebruikte ferrofluid.
Met een hoger overnamepunt >2500hz waarschijnlijk geen probleem en gezien de prijs ook niet echt iets om op af te rekenen.
Bovendien is het met een beetje handigheid ook wel te verhelpen.
Al met al een mooie tweeter, zeker voor een budget systeem.
Vifa DX25TG09 (€28)
Ik zal wel vloeken in de kerk, aangezien de meesten toch wel positief zijn over deze tweeter, maar ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk van de DX25.
Positief is dat de klank stressvrij en lekker laidback is.
Een tweeter die niet snel zal storen dus.
Aan andere kant mis ik een hoop transparantie en zit er een soort rauwigheid in het geluid.
Het klinkt verder niet zo verfijnd als een Seas H1147 of H1499.
Ok, het is geen eerlijke vergelijking, maar ook de BC25 deed het beter in dat opzicht.
Mogelijk dat de tweeter wat te tam afgesteld was, maar de rauwigheid heeft mij snel doen besluiten om voor een andere tweeter te gaan.
De Scanspeak versie doet het misschien beter, aangezien het motor ontwerp daarvan anders is dan de Vifa.
Voor dit project geen optie omdat €36 ruim boven het tweeterbudget is.
De afwerking is verder redelijk tot goed te noemen.
Een aanmerkingspunt is dat het membraan enigszins off-center zit, bij de ene tweeter wat meer dan de ander.
Klankmatig maakt het waarschijnlijk niet veel uit.
SB26STC-C000-4 (€27)
De afwerking is goed.
Ook hier zit het membraan enigzins off-center, maar niet zo sterk als bij de DX25.
Een plus is dat er al een pakking aan de achterkant zit in de vorm van sterk indrukbaar schuim.
Verder heeft deze tweeter ook een kortsluitring op de poolplaat en een achterkamer met een speciale deflector voor de backwave.
Klankmatig is de eerste indruk ' wauw', erg transparant en open geluid, lekker dynamisch ook.
Met name slagwerk vind ik persoonlijk heel realistisch en natuurlijk klinken.
Nadelen zijn wel dat de de tweeter opslingert rond de resonantiefrequentie en in het tophoog.
Van de 3 tweeters, heeft de SB26 ook het meeste last van de (kast)defracties.
Het zal dus geen gemakkelijke tweeter zijn om mee te werken en de nodige filteraandacht vragen.
Een kleine zorg is dat de sibilance wat teveel is, mogelijk ook hier een kwestie van goed filteren.
Kan goed meekomen met de H1147 of H1499, qua transparantie in ieder geval.
SB26ST-C000-5 (€23)
Niet op de foto, maar wel het noemen waard.
Het kleine broertje van de SB26STC-C000-4.
Tijdens het surfen in de webshop tegenaan gelopen.
Verschillen zijn het ontbreken van een kortsluitring op de poolplaat en een kleine achterkamer.
Verder is de tweeter gelijk aan zijn grotere broertje.
Klankmatig heeft het ook veel weg daarvan.
Slagwerk klinkt wel iets anders, ik mis een beetje het holle karakter. 'phets' klinkt meer als 'pets'.
Heeft verder een hogere resonantiefrequentie met een grotere impedantiepiek en vraagt dus extra aandacht bij het filteren.
Frequentierespons (tendens) is vergelijkbaar met de BC25.
n.b.
Alle tweeter zijn beluisterd in een filter met de WF168WA02.
De frequentierespons is zoveel mogelijk gelijk gehouden.
Groetjes, Chris
Nee hoor, ik ga niet weer veranderen
De keuze voor de tweeter heb ik allang gemaakt.
Het is de middelste, de SB Acoustics SB26STC-C000-4.
Deze foto heb ik gemaakt tijdens een tweeter 'shootout' van een kleine maand terug.
Links op de foto is de Vifa DX25TG09 en rechts de Vifa BC25TG15.
Ik had nog belooft mijn indrukken/ervaring daarvan te posten, dus hier komen ze:
Vifa BC25TG15 (€19)
Mooi afgewerkt, weinig last van (kast)defracties, gedetailleerd, open en schoon geluid.
Vrij pittige tweeter ook (dynamisch?).
Wat mij erg stoorde aan deze tweeter is het onnatuurlijke/kille hoog.
Ik weet niet of dat aan het filter lag, maar piano en andere snaar instrumenten hadden een onnatuurlijke klank.
Het gaf sterk de indruk dat je naar een synthesizer zat te luisteren.
Verder heeft de tweeter inconsistentie problemen door het gebruikte ferrofluid.
Met een hoger overnamepunt >2500hz waarschijnlijk geen probleem en gezien de prijs ook niet echt iets om op af te rekenen.
Bovendien is het met een beetje handigheid ook wel te verhelpen.
Al met al een mooie tweeter, zeker voor een budget systeem.
Vifa DX25TG09 (€28)
Ik zal wel vloeken in de kerk, aangezien de meesten toch wel positief zijn over deze tweeter, maar ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk van de DX25.
Positief is dat de klank stressvrij en lekker laidback is.
Een tweeter die niet snel zal storen dus.
Aan andere kant mis ik een hoop transparantie en zit er een soort rauwigheid in het geluid.
Het klinkt verder niet zo verfijnd als een Seas H1147 of H1499.
Ok, het is geen eerlijke vergelijking, maar ook de BC25 deed het beter in dat opzicht.
Mogelijk dat de tweeter wat te tam afgesteld was, maar de rauwigheid heeft mij snel doen besluiten om voor een andere tweeter te gaan.
De Scanspeak versie doet het misschien beter, aangezien het motor ontwerp daarvan anders is dan de Vifa.
Voor dit project geen optie omdat €36 ruim boven het tweeterbudget is.
De afwerking is verder redelijk tot goed te noemen.
Een aanmerkingspunt is dat het membraan enigszins off-center zit, bij de ene tweeter wat meer dan de ander.
Klankmatig maakt het waarschijnlijk niet veel uit.
SB26STC-C000-4 (€27)
De afwerking is goed.
Ook hier zit het membraan enigzins off-center, maar niet zo sterk als bij de DX25.
Een plus is dat er al een pakking aan de achterkant zit in de vorm van sterk indrukbaar schuim.
Verder heeft deze tweeter ook een kortsluitring op de poolplaat en een achterkamer met een speciale deflector voor de backwave.
Klankmatig is de eerste indruk ' wauw', erg transparant en open geluid, lekker dynamisch ook.
Met name slagwerk vind ik persoonlijk heel realistisch en natuurlijk klinken.
Nadelen zijn wel dat de de tweeter opslingert rond de resonantiefrequentie en in het tophoog.
Van de 3 tweeters, heeft de SB26 ook het meeste last van de (kast)defracties.
Het zal dus geen gemakkelijke tweeter zijn om mee te werken en de nodige filteraandacht vragen.
Een kleine zorg is dat de sibilance wat teveel is, mogelijk ook hier een kwestie van goed filteren.
Kan goed meekomen met de H1147 of H1499, qua transparantie in ieder geval.
SB26ST-C000-5 (€23)
Niet op de foto, maar wel het noemen waard.
Het kleine broertje van de SB26STC-C000-4.
Tijdens het surfen in de webshop tegenaan gelopen.
Verschillen zijn het ontbreken van een kortsluitring op de poolplaat en een kleine achterkamer.
Verder is de tweeter gelijk aan zijn grotere broertje.
Klankmatig heeft het ook veel weg daarvan.
Slagwerk klinkt wel iets anders, ik mis een beetje het holle karakter. 'phets' klinkt meer als 'pets'.
Heeft verder een hogere resonantiefrequentie met een grotere impedantiepiek en vraagt dus extra aandacht bij het filteren.
Frequentierespons (tendens) is vergelijkbaar met de BC25.
n.b.
Groetjes, Chris
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik zie dat je de naam veranderd hebt in SB TL ipv Wavecor, zoals je bij de tweeter vergelijking nog had. Ik begrijp de prijs van de Wavecor niet, die is m.i. veel te hoog (geworden). Die SB Acoustics is erg fraai gebouwd, al leek die Wavecor op papier akoestisch fraaier (doorgaans mooie specs).Chris_T schreef:[n.b.
Groetjes, Chris
Wat ik knap vind is hoe je de tweeters zo goed hebt kunnen vergelijken en je bevindingen hebt kunnen duiden. Ik herken wat je schrijft over de DX25, ik was er aanvankelijk niet kapot van toen deze net uit was en ik hem hoorde. Maar de prijs is nu lager (en er is foam op de poolkern geplaatst) en om eerlijk te zijn klonk het in het ontwerp van Walt behoorlijk goed. Beter dan een fabrieks setje Chario Syntar met een Vifa D26 tweeter er in. Het ontbreken van 'lucht' en tophoog hebben we in Breda kort besproken, met een C bypass over de serieweerstand is dit wellicht nog op te trekken?!
Heb jij ze vergeleken met een gelijke curve, dus ongeveer dezelfde SPL tot in het tophoog? Of liep de DX25 af/dan wel de SB in het tophoog op?
Gaaf dat je weer zo grondig te werk gaat. Ik dacht dat ik overdreven bezig was door alle drivers dubbel te hebben om te kunnen vergelijken, gelukkig doe jij dat ook.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics (F)TL
Het werd ook wel tijd om de naam te veranderen. De driver bezetting staat nu echt vast.wouter schreef:Ik zie dat je de naam veranderd hebt in SB TL ipv Wavecor, zoals je bij de tweeter vergelijking nog had. Ik begrijp de prijs van de Wavecor niet, die is m.i. veel te hoog
(geworden). Die SB Acoustics is erg fraai gebouwd, al leek die Wavecor op papier akoestisch fraaier (doorgaans mooie specs).
Met de beginpost heeft ook niet veel meer te maken, afgezien dat het nog wel een TL wordt.
Het budget wordt nu maximaal gebruikt voor alleen de drivers+filter.
De Wavecor is nog steeds een mooie woofer, heel makkelijk te filteren ook.
Dat was een van de hoofdredenen waarom ik hem uitgekozen heb.
Ik begrijp alleen niet waarom de prijs zo gestegen is.
Aanvankelijk toen de woofertjes uitkwamen waren deze €45 euro.
Natuurlijk stijgt de welvaart in China ook en worden de productiekosten automatisch hoger.
Daarom vond ik €58 euro nog steeds een redelijk bedrag. Paste ook wel in het budget.
Maar €66 is in mijn ogen niet meer te rechtvaardigen t.o.v. van de alternatieven.
Kijk je naar de SB17 dan heeft deze de kenmerken van een hoogwaardige driver. Daar is eigenlijk niets budgets aan.
En dat voor < €60, ongelofelijk hoe ze dat gedaan hebben.
Natuurlijk heeft het ook gebreken, maar dat is in principe bij elke driver zo.
Dankje, ik weet niet of het knap is hoorwouter schreef:Wat ik knap vind is hoe je de tweeters zo goed hebt kunnen vergelijken en je bevindingen hebt kunnen duiden. Ik herken wat je schrijft over de DX25, ik was er aanvankelijk niet
kapot van toen deze net uit was en ik hem hoorde. Maar de prijs is nu lager (en er is foam op de poolkern geplaatst) en om eerlijk te zijn klonk het in het ontwerp van Walt
behoorlijk goed. Beter dan een fabrieks setje Chario Syntar met een Vifa D26 tweeter er in. Het ontbreken van 'lucht' en tophoog hebben we in Breda kort besproken, met een C
bypass over de serieweerstand is dit wellicht nog op te trekken?!
Heb jij ze vergeleken met een gelijke curve, dus ongeveer dezelfde SPL tot in het tophoog? Of liep de DX25 af/dan wel de SB in het tophoog op?
Als ik bijv. de verhalen over de klankverschillen tussen condensators lees dan krijg ik soms het idee dat ik een lompe houthakker ben.
Daar ben ik nog steeds niet over uit of ik nu wel of geen verschil in kan horen.
Kan liggen aan het bronmateriaal, ik luister voornamelijk naar drum&bass en pop.
Bij de shootout heb ik de 30graden curves zo veel mogelijk gelijk gehouden, daar overlappen de tweeters elkaar goed.
On-axis zijn de verschillen een stuk groter o.a. door de invloed van defracties.
Mogelijk dat ik de DX25 daarom wat te kort doe, ik heb niet gekeken of de powerrespons ook echt overeenkomt.
Daarnaast zijn er ook meerdere versies in omloop, het nieuwste model is de DX25TG59.
Die schijnt het wat beter te doen in het supersonische bereik.
On-axis, heeft de SB26 een piekje in het tophoog, waar de DX25TG juist een lichte dip heeft (10-15kHz).
Ook loopt de SB26 supersonisch ver door tot 40kHz met bijna volle output.
Dat kan dus goed verklaren waarom de SB26 zo lekker open klinkt.
Maar of dat ook de reden is voor het verschil in transparantie?
Dat ligt volgens mij meer aan de vervorming.
Dat is toch niet overdreven? Ik zou nooit een driver mono kunnen beoordelen, dan mis je gewoon de ruimtelijke informatie.wouter schreef:Gaaf dat je weer zo grondig te werk gaat. Ik dacht dat ik overdreven bezig was door alle drivers dubbel te hebben om te kunnen vergelijken, gelukkig doe jij dat ook.
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Contacteer:
Met dank aan de gestegen dollar, prijsstijgingen van soms meer dan 20%Chris_T schreef:wouter schreef:
De Wavecor is nog steeds een mooie woofer, heel makkelijk te filteren ook.
Dat was een van de hoofdredenen waarom ik hem uitgekozen heb.
Ik begrijp alleen niet waarom de prijs zo gestegen is.
Aanvankelijk toen de woofertjes uitkwamen waren deze €45 euro.
Natuurlijk stijgt de welvaart in China ook en worden de productiekosten automatisch hoger.
Daarom vond ik €58 euro nog steeds een redelijk bedrag. Paste ook wel in het budget.
Rudy
-
wouter
- Ook commercieel actief
Haha, ik bedoel met dubbel dat je zowel je tweeters als je woofers op gehoor gekozen hebt. Dat betekent dus al 4 woofers en 4 tweeters, bij jou zelfs 6 tweetersChris_T schreef:Dat is toch niet overdreven? Ik zou nooit een driver mono kunnen beoordelen, dan mis je gewoon de ruimtelijke informatie.wouter schreef:Gaaf dat je weer zo grondig te werk gaat. Ik dacht dat ik overdreven bezig was door alle drivers dubbel te hebben om te kunnen vergelijken, gelukkig doe jij dat ook.
Bedankt voor de info Rudy, dat verklaart een hoop.RumoH schreef:Met dank aan de gestegen dollar, prijsstijgingen van soms meer dan 20%
Rudy
Had geen idee dat de euro er zo slecht voor stond met $1.13.
Afgelopen zomer was dat > $1.30.
Lol ok, op die fiets.wouter schreef:Haha, ik bedoel met dubbel dat je zowel je tweeters als je woofers op gehoor gekozen hebt. Dat betekent dus al 4 woofers en 4 tweeters, bij jou zelfs 6 tweeters
Moet er wel bijvertellen dat dit het eerst project is waar ik zoveel drivers voor op de korrel genomen heb.
Ik zal het nog erger maken, de CP168 en SDS164 heb ik hier ook liggen
Niet naar geluisterd, wel opgemeten.
Het plan is om daar een keer een echte budget systeem mee te maken.
Hier is nog een dichtbij meting van de tweeters uit de shootout (ongefilterd).
Gemeten met 2.83Vrms op 10cm afstand.
Zelfs op deze afstand is de invloed van defracties goed te zien, in het gebied van 2-5kHz.
Voor de SB's was de tweeterverzinking te groot, dat is met tape gepatched en dus niet optimaal.
Deze week ben ik weer lekker achter de tekentafel gekropen
Aangezien de einddatum van de wedstrijd aardig in de buurt begint te komen, heb ik besloten om het bouwen van de 2e set testkasten uit te stellen.
Het is reuze interessant om te zien wat de verschillen tussen een fuzzy en klassieke TL zijn, maar die nieuwsgierigheid moet ik voor later bewaren.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om de SB17's ook in een (fuzzy)TL te stoppen.
Dat is helaas niet gelukt.
Een eerder probleem, namelijk dat dat de lengte van de lijn min of meer vast ligt met de gegeven hoogte, heeft zich weer voor gedaan.
Veel verder dan 1.5m gaat simpelweg niet met een tapsheid rond de 4:1 en 108cm kasthoogte.
De uiteindelijke afstemming komt dan rond de 39Hz te zitten, wat net te hoog is voor de SB17's (Qts= 0.4-0.45, fs= 38-39 Hz).
Het zullen dus klassieke TL's worden.
Om een goede inschatting te maken van de dimensionering voor de nieuwe kasten, heb ik nog eens goed gekeken naar de metingen en de simulatieprogramma's.
Een vraagstuk was of Hornresp ook rekening houdt met de beïnvloeding van de luchtsnelheid door de demping.
In de standaard window rekent deze met 343m/s, maar er is ook een speciaal wizzard gedeelte waar met demping in de lijn gesimuleerd kan worden.
Het is een vraag waar ik lange tijd geen antwoord op wist, o.a. omdat ik geen meetresultaten had.
(Het volgende betreft het wizzard gedeelte van Hornresp).
Wanneer gekeken wordt naar de output van de driver, dan is te zien dat de dip c.q. afstemming naar beneden schuift met het toevoegen van demping.
Dat suggereert dat de luchtsnelheid waarmee het programma rekent, lager moet zijn.
Maar bekijkt men vervolgens de output van de terminus, dan veranderd alleen de amplitude daarvan.
De voorzichtige conclusie is dan ook dat Hornresp alleen met 343m/s rekent en slechts een vorm van afronding/smoothing toepast.
Om er zeker van te zijn heb ik een aantal oude metingen van de terminus naast elkaar gelegd:
Gek genoeg heb ik er niet eerder bij stilgestaan dat het verschil van de sim en testkasten (3.4Hz) toch wel best groot is.
En wel eens verklaard kan worden doordat de werkelijke lijn veel korter is dan gedacht.
Wanneer ik de eerste stukken van de fuzzy TL testkast rechtdoor trek, kom ik op een lijnlengte uit van 141.5cm: De gemeten afstemming van 44.4Hz komt dan goed overeen met de Hornresp simulatie (zonder demping) waarbij de lijn ingekort is tot 1.4m.
Ik vermoed dus dat een fuzzy TL helemaal niet zo wazig is als HobbyHifi beweert, maar meer recht toe recht aan.
Door koppeling van de terminus met de vloer kruipt de afstemming wel richting de sim, waardoor het er aardig op lijkt.
Het is natuurlijk lastig om een conclusie te binden aan 1 testkast, maar het wijst erop dat de 1e shotten in de lijn minder hun werk doen.
Met dank nogmaals aan Andre met de opmerking over de effectiviteit van de schotten.
Dat heeft mij het duwtje gegeven om dit verder uit te pluizen
.
Een tweede vraagstuk was wat de werkelijke luchtsnelheid is in de lijn.
Ik heb daarvoor de terminus metingen van de lege kast & de kast met akotherm demping vergeleken.
Daarbij gelet op verschuiving van de grondtoon + harmonischen.
En vervolgens deze verschuiving omgerekend naar effectieve luchtsnelheid: Het is een hele grove curve met weinig meetpunen en bovendien niet van een klassieke TL.
Daarbij moet ook opgemerkt worden dat de terminus zich 10cm boven de grond bevond en mogelijk nog gekoppeld is met de vloer.
Maar ik hoop hiermee toch een goed uitgangspunt te hebben voor de uiteindelijke afstemming.
Des te meer omdat ik eventueel een IHA wil toe passen in de nieuwe kasten.
Aangezien de einddatum van de wedstrijd aardig in de buurt begint te komen, heb ik besloten om het bouwen van de 2e set testkasten uit te stellen.
Het is reuze interessant om te zien wat de verschillen tussen een fuzzy en klassieke TL zijn, maar die nieuwsgierigheid moet ik voor later bewaren.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om de SB17's ook in een (fuzzy)TL te stoppen.
Dat is helaas niet gelukt.
Een eerder probleem, namelijk dat dat de lengte van de lijn min of meer vast ligt met de gegeven hoogte, heeft zich weer voor gedaan.
Veel verder dan 1.5m gaat simpelweg niet met een tapsheid rond de 4:1 en 108cm kasthoogte.
De uiteindelijke afstemming komt dan rond de 39Hz te zitten, wat net te hoog is voor de SB17's (Qts= 0.4-0.45, fs= 38-39 Hz).
Het zullen dus klassieke TL's worden.
Om een goede inschatting te maken van de dimensionering voor de nieuwe kasten, heb ik nog eens goed gekeken naar de metingen en de simulatieprogramma's.
Een vraagstuk was of Hornresp ook rekening houdt met de beïnvloeding van de luchtsnelheid door de demping.
In de standaard window rekent deze met 343m/s, maar er is ook een speciaal wizzard gedeelte waar met demping in de lijn gesimuleerd kan worden.
Het is een vraag waar ik lange tijd geen antwoord op wist, o.a. omdat ik geen meetresultaten had.
(Het volgende betreft het wizzard gedeelte van Hornresp).
Wanneer gekeken wordt naar de output van de driver, dan is te zien dat de dip c.q. afstemming naar beneden schuift met het toevoegen van demping.
Dat suggereert dat de luchtsnelheid waarmee het programma rekent, lager moet zijn.
Maar bekijkt men vervolgens de output van de terminus, dan veranderd alleen de amplitude daarvan.
De voorzichtige conclusie is dan ook dat Hornresp alleen met 343m/s rekent en slechts een vorm van afronding/smoothing toepast.
Om er zeker van te zijn heb ik een aantal oude metingen van de terminus naast elkaar gelegd:
- Fb(zonder demping, poort van de grond)= 44.4Hz
- Fb(zonder demping, poort op de grond) = 43.2Hz
- Fb(met demping, poort op de grond) = 39Hz
Gek genoeg heb ik er niet eerder bij stilgestaan dat het verschil van de sim en testkasten (3.4Hz) toch wel best groot is.
En wel eens verklaard kan worden doordat de werkelijke lijn veel korter is dan gedacht.
Wanneer ik de eerste stukken van de fuzzy TL testkast rechtdoor trek, kom ik op een lijnlengte uit van 141.5cm: De gemeten afstemming van 44.4Hz komt dan goed overeen met de Hornresp simulatie (zonder demping) waarbij de lijn ingekort is tot 1.4m.
Ik vermoed dus dat een fuzzy TL helemaal niet zo wazig is als HobbyHifi beweert, maar meer recht toe recht aan.
Door koppeling van de terminus met de vloer kruipt de afstemming wel richting de sim, waardoor het er aardig op lijkt.
Het is natuurlijk lastig om een conclusie te binden aan 1 testkast, maar het wijst erop dat de 1e shotten in de lijn minder hun werk doen.
Met dank nogmaals aan Andre met de opmerking over de effectiviteit van de schotten.
Dat heeft mij het duwtje gegeven om dit verder uit te pluizen
Een tweede vraagstuk was wat de werkelijke luchtsnelheid is in de lijn.
Ik heb daarvoor de terminus metingen van de lege kast & de kast met akotherm demping vergeleken.
Daarbij gelet op verschuiving van de grondtoon + harmonischen.
En vervolgens deze verschuiving omgerekend naar effectieve luchtsnelheid: Het is een hele grove curve met weinig meetpunen en bovendien niet van een klassieke TL.
Daarbij moet ook opgemerkt worden dat de terminus zich 10cm boven de grond bevond en mogelijk nog gekoppeld is met de vloer.
Maar ik hoop hiermee toch een goed uitgangspunt te hebben voor de uiteindelijke afstemming.
Des te meer omdat ik eventueel een IHA wil toe passen in de nieuwe kasten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Hoi Chris,
Wat een leuk leesvoer dit weer. En je maakt het erg mooi inzichtelijk (voor anderen) wat je doet, waarvoor dank!
Ik weet dat HH het vergeleek door de impedantiecurve van de simulatie met de meting te vergelijken. Misschien dat je dat nog wat bruikbare info oplevert
Edit: In HH dec 2009 lees ik dat de Wavecor 45,- kost en de SB17NRXC35-8 maar liefst 80,- euro kost. Niet zo gek dus dat die unit er veel fraaier uit ziet. Wel gek dat de Wavecor enorm in prijs stijgt terwijl de SB enorm in prijs daalt

Wat een leuk leesvoer dit weer. En je maakt het erg mooi inzichtelijk (voor anderen) wat je doet, waarvoor dank!
Ik weet dat HH het vergeleek door de impedantiecurve van de simulatie met de meting te vergelijken. Misschien dat je dat nog wat bruikbare info oplevert
Edit: In HH dec 2009 lees ik dat de Wavecor 45,- kost en de SB17NRXC35-8 maar liefst 80,- euro kost. Niet zo gek dus dat die unit er veel fraaier uit ziet. Wel gek dat de Wavecor enorm in prijs stijgt terwijl de SB enorm in prijs daalt
Lekker 'grundlich' heh ^^.
Ik had al gekeken naar de vergelijking(en) die HH heeft gemaakt, maar juist daardoor bleef ik maar in een cirkeltje draaien.
Ze vergelijken alleen het eindresultaat met demping erbij.
Dan heb je te maken met 2 onbekenden en weet je eigenlijk niet meer wat je aan het vergelijken bent.
Dat het dan akoestisch aardig klopt is volgens mij ook meer geluk dan wijsheid.
Inmiddels heb ik een eerste opzet van de tekening klaar.
Waar ik alleen mee tob is de vraag of een IHA akoestisch transparant is rond de afstemfrequentie van de lijn.
M.a.w. doet het volume / doorsnede van de IHA gewoon mee?
Volgens de simulatie wel, maar of dat in de praktijk ook zo is..
Ik had al gekeken naar de vergelijking(en) die HH heeft gemaakt, maar juist daardoor bleef ik maar in een cirkeltje draaien.
Ze vergelijken alleen het eindresultaat met demping erbij.
Dan heb je te maken met 2 onbekenden en weet je eigenlijk niet meer wat je aan het vergelijken bent.
Dat het dan akoestisch aardig klopt is volgens mij ook meer geluk dan wijsheid.
Inmiddels heb ik een eerste opzet van de tekening klaar.
Waar ik alleen mee tob is de vraag of een IHA akoestisch transparant is rond de afstemfrequentie van de lijn.
M.a.w. doet het volume / doorsnede van de IHA gewoon mee?
Volgens de simulatie wel, maar of dat in de praktijk ook zo is..
-
wouter
- Ook commercieel actief
Tja, toen Berndt Timmermans begon over Kiewen als beste oplossing voor de basreflexpijp ben ik afgehaakt
Ik heb je stuk over de matige werking van de eerste delen van de Fuzzy TL nog even gelezen en ik denk dat Henkjan er een betere verklaring op na hield. De afstemming wordt grotendeels bepaald door de lengte van de lijn, en daarbij door de (verhouding tussen de) grootste en kleinste doorsnede/oppervlakte in de lijn. Het eerste deel van de Fuzzy TL zou zo ook wel eens bepaald kunnen worden, maar een echte knik en daarmee kleine omweg (het verschil tussen 1,5 meter en 1,41 meter bij jouw TL) zullen de geluidsgolven niet maken. Ik begin het allemaal wel aannemelijk te vinden. Ook vanwege de demping en de verlenging van de pijp door het aangrenzende grondoppervlak bij de TL opening.
Leuk om nog eens te onderzoeken, maar misschien niet bijster wetenschappelijk. In een klassieke TL bestaat ook zoiets als een (geschatte) eindcorrectie. D.w.z. dat je de lijn korter mag maken want voorbij de opening (terminus) gaan de luchtmoleculen nog eventjes door in dezelfde richting. Het lijkt me dat zoiets alleen werkt voor de luchtstroom bij een inverende conus, bij een uitverende conus stroomt de lucht echt niet van 10 cm ver af de poort in. Dat zal gewoon een werveling langs de rand zijn, wat misschien ook weer zorgt voor een lagere Q en daarmee een veranderde werking van de lijn. Allemaal een beetje giswerk voor mij, maar je kunt een TL prima afstemmen zoals je wilt. Vooral het positioneren van demping is van belang voor een mooie werking van de TL constructie (nadat een goede TL-constructie gekozen is uiteraard).
Met Dalojan ga ik nog eens wat metingen doen aan IHA's op de positie in de lijn waar de demping geplaatst moet worden. IHA's die op die frequentie werken die gedempt moeten worden, en dus ook op die positie in de lijn waar ze maximaal te dempen zijn. Wellicht werkt het smalbandiger en effectiever/mooier dan gewoon dempmateriaal langs de wanden. Zo'n testkast heeft dan een klassieke TL of straightline/flatline met dan wat 'vogelhuisjes' die aan de lijn hangen
Voor mijn Splitted TL met de AL170 had ik destijds nog niet voldoende meetapparatuur, nu met Arta moet ik daar nog maar eens mee verder. Dat was een TL met 1 driver en 2 verschillende TL ladingen. Het gaf in ieder geval leuke resultaten, leuk genoeg om te kijken of dat nog een optie is om de TL constructie 'vlakker' te maken en de dippen te minimaliseren.
Ik heb je stuk over de matige werking van de eerste delen van de Fuzzy TL nog even gelezen en ik denk dat Henkjan er een betere verklaring op na hield. De afstemming wordt grotendeels bepaald door de lengte van de lijn, en daarbij door de (verhouding tussen de) grootste en kleinste doorsnede/oppervlakte in de lijn. Het eerste deel van de Fuzzy TL zou zo ook wel eens bepaald kunnen worden, maar een echte knik en daarmee kleine omweg (het verschil tussen 1,5 meter en 1,41 meter bij jouw TL) zullen de geluidsgolven niet maken. Ik begin het allemaal wel aannemelijk te vinden. Ook vanwege de demping en de verlenging van de pijp door het aangrenzende grondoppervlak bij de TL opening.
Leuk om nog eens te onderzoeken, maar misschien niet bijster wetenschappelijk. In een klassieke TL bestaat ook zoiets als een (geschatte) eindcorrectie. D.w.z. dat je de lijn korter mag maken want voorbij de opening (terminus) gaan de luchtmoleculen nog eventjes door in dezelfde richting. Het lijkt me dat zoiets alleen werkt voor de luchtstroom bij een inverende conus, bij een uitverende conus stroomt de lucht echt niet van 10 cm ver af de poort in. Dat zal gewoon een werveling langs de rand zijn, wat misschien ook weer zorgt voor een lagere Q en daarmee een veranderde werking van de lijn. Allemaal een beetje giswerk voor mij, maar je kunt een TL prima afstemmen zoals je wilt. Vooral het positioneren van demping is van belang voor een mooie werking van de TL constructie (nadat een goede TL-constructie gekozen is uiteraard).
Met Dalojan ga ik nog eens wat metingen doen aan IHA's op de positie in de lijn waar de demping geplaatst moet worden. IHA's die op die frequentie werken die gedempt moeten worden, en dus ook op die positie in de lijn waar ze maximaal te dempen zijn. Wellicht werkt het smalbandiger en effectiever/mooier dan gewoon dempmateriaal langs de wanden. Zo'n testkast heeft dan een klassieke TL of straightline/flatline met dan wat 'vogelhuisjes' die aan de lijn hangen
Voor mijn Splitted TL met de AL170 had ik destijds nog niet voldoende meetapparatuur, nu met Arta moet ik daar nog maar eens mee verder. Dat was een TL met 1 driver en 2 verschillende TL ladingen. Het gaf in ieder geval leuke resultaten, leuk genoeg om te kijken of dat nog een optie is om de TL constructie 'vlakker' te maken en de dippen te minimaliseren.