Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite LM4780 versterker
Zat wat rond te neuzen in databladen, niet veel om handen laatste tijd
Kom ik wat tegen ivm m'n voorstel een tijdje geleden.Toen was de reaktie,
Anne
Kom ik wat tegen ivm m'n voorstel een tijdje geleden.Toen was de reaktie,
Het datablad van NS geeft een voorbeeld van een brugschakeling en daar doen ze 't wel. moet dan voor dit ding hier toch ook kunnenknuisje, 21maart schreef:In bijna alle schema's worden de LM3886/LM4780 non-inverting gebruikt. Is waarschijnlijk makkelijker/stabieler.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Klopt Anne en die inverted versterkt ong. 11x wat voor de stabiliteit dan geen probleem is.
Re: Composite LM4780 versterker
Is er niet teveel te doen, is het weer niet goed.Ah!buis schreef:Zat wat rond te neuzen in databladen, niet veel om handen laatste tijd![]()
Anne
We moeten aan het werk dus.........!!
Of liever gezegd, Anne aan het werk houden.
Re: Composite LM4780 versterker
Dat is ie dan nu van de opamp die er voor hangt en dat is de ingang van de versterker. Maar zonder duidelijk schema blijft dit luchtfietsen.knuisje schreef:Het kan inderdaad wel, alleen is de inputimpedantie lager.
Re: Composite LM4780 versterker
Ik zal het schema van Anne op p.2 eens simuleren.
Hier een aardig stuk om (composite) schakelingen stabiel te krijgen: http://www.ti.com/lit/an/sboa015/sboa015.pdf
Hier een aardig stuk om (composite) schakelingen stabiel te krijgen: http://www.ti.com/lit/an/sboa015/sboa015.pdf
Re: Composite LM4780 versterker
Daarom wordt 't meestal niet gedaan denk ik.Maar hier is de sturing de uitgang van de 1ste opa, die moet de stroom leveren die via tegenkoppelweerstand van de eindversterker terugkomt.knuisje schreef:Het kan inderdaad wel, alleen is de inputimpedantie lager.
Zou dit in Amerikaanse kringen nu ook "current feedback" heten ?
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Zoek eerst een op wat dat is Anne. Current feedback is principieel wat andersAh!buis schreef:Zou dit in Amerikaanse kringen nu ook "current feedback" heten ?Heet de bandbreedte ten goede te komen
![]()
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Ok, hier de simulatieresultaten van het schema van Anne. Het is natuurlijk nog niet stabiel, er moet nog wat compensatie bij.
Re: Composite LM4780 versterker
Ja dank je de koekoek dat zoiets niet stabiel is. Overigens merkwaardig dat je wel een nette transiënt simulatie kunt doen doen dan. Hier klopt iets niet. Je behoort dan de oscillatie te zien.knuisje schreef:Ok, hier de simulatieresultaten van het schema van Anne. Het is natuurlijk nog niet stabiel, er moet nog wat compensatie bij.
Re: Composite LM4780 versterker
De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit dan stabiel, zonder dat de vervorming de pan uit rijst? 
Re: Composite LM4780 versterker
Dat is een open lus verloop met rare sprongen.
Hoe komt de faseverschuiving op +90° bij frequenties <100Hz terwijl de uitgang in fase veronderstelt te zijn ?
Het faseverloop doet denken aan een paralelle L-C kring met resonantie 300Hz, waar moet dat vandaan komen
Anne
Hoe komt de faseverschuiving op +90° bij frequenties <100Hz terwijl de uitgang in fase veronderstelt te zijn ?
Het faseverloop doet denken aan een paralelle L-C kring met resonantie 300Hz, waar moet dat vandaan komen
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Gewoon wat met wat polen (nee geen Polen, voor de grappenmakers) en nullen schuiven. Daar weet jij toch alles van?knuisje schreef:De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit dan stabiel, zonder dat de vervorming de pan uit rijst?
Re: Composite LM4780 versterker
Als 't aan de polen maar niet teveel in de buurt van de nul komt, met al die opwarmingPjotr schreef:Gewoon wat met wat polen (nee geen Polen, voor de grappenmakers) en nullen schuiven. Daar weet jij toch alles van?knuisje schreef:De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit dan stabiel, zonder dat de vervorming de pan uit rijst?
Voor de versterker misschien een klein Ctje over de tegenkoppeling om de spanningsdeling voor frequentie te kompenseren (wegens ingangscapaciteit opa).
En ook een C (of R-C) tussen uit-opa en z'n -in (of tussen +in en -in).Tegenkoppeling via eindtrap komt misschien wat laat terug voor hoge frequenties en dan maar plaatselijk kalmeren.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
In welk programma is dit gemaakt? Met wat loopshaping ('wat polen en nullen plaatsen') heb je hier zo een nette overdracht van.
Edit: Lijkt Tina TI te zijn. Heb je een projectfile wat je wil delen? Mijn eerste simulaties leveren overdrachten op die volgens mij niet kloppen. Zal wel aan mij liggen want ik heb het programma nog nooit gebruikt er er maar liefst 5 minuten aan gespendeerd.
Edit: Lijkt Tina TI te zijn. Heb je een projectfile wat je wil delen? Mijn eerste simulaties leveren overdrachten op die volgens mij niet kloppen. Zal wel aan mij liggen want ik heb het programma nog nooit gebruikt er er maar liefst 5 minuten aan gespendeerd.
Re: Composite LM4780 versterker
Het is inderdaad Tina-TI. Ik zal vanavond de projectfile hier neerzetten.
Re: Composite LM4780 versterker
Los van verborgen pole shaping kloppen die TI modellen op zich al van geen meter. Zie de discussies op Diyaudio daarover. Zijn idioot complex en synthetisch en niet het werkelijke ding. Als je die modellen bekijkt is daar de eerste de beste stagiaire mee aan het prutsen geweest.
De oude NS modellen klopten wel redelijk maar die zijn allemaal vervangen door Tina modellen, de boeven...
De oude NS modellen klopten wel redelijk maar die zijn allemaal vervangen door Tina modellen, de boeven...
Re: Composite LM4780 versterker
Nou lekker dan.Pjotr schreef:Los van verborgen pole shaping kloppen die TI modellen op zich al van geen meter. Zie de discussies op Diyaudio daarover. Zijn idioot complex en synthetisch en niet het werkelijke ding. Als je die modellen bekijkt is daar de eerste de beste stagiaire mee aan het prutsen geweest.
De oude NS modellen klopten wel redelijk maar die zijn allemaal vervangen door Tina modellen, de boeven...
Co
Re: Composite LM4780 versterker
Je gezond verstandcve schreef:Nou lekker dan.Wat blijft er dan nog over voor mij om mee te proberen?
Co
Re: Composite LM4780 versterker
In mijn geval komt het dan neer op jullie hulp ben ik bang.Pjotr schreef:Je gezond verstandcve schreef:Nou lekker dan.Wat blijft er dan nog over voor mij om mee te proberen?
Co
Co
Re: Composite LM4780 versterker
Geef eens wat aanknopingspunten Pjotr, gebaseerd op jouw verstand. Het origineel uit 1992 gebruikt alleen een phase lead network tussen de twee opamps. Anne zoekt het bij polen. Hoe zou jij het aanpakken?
Re: Composite LM4780 versterker
Ho, ho, Anne gaat er op door en jij hebt het gebouwd (en laat ons verder gissen!). Een lead netwerkje is een pool-nul paar introduceren om een pool die in de weg zit te compenseren met die nul en dan zorg je dat de nieuwe geïntroduceerde pool niet in de weg zit. Dit is 1e jaars stof signaaltheorie/regeltechniekknuisje schreef:Geef eens wat aanknopingspunten Pjotr, gebaseerd op jouw verstand. Het origineel uit 1992 gebruikt alleen een phase lead network tussen de twee opamps. Anne zoekt het bij polen. Hoe zou jij het aanpakken?
Re: Composite LM4780 versterker
Ja, maar het idee is om met alle forum kennis zelf een schema te maken welke dan voor iedereen toegankelijk is.
Ik ben IT-er en heb alle electronica kennis zelf opgedaan, vooral op dit forum. Geen examens.
Het "andere" ontwerp heeft dus dat fase lead netwerk zoals in het artikel uit 1992 en verder zoals Anne aangaf een c-tje over de globale feedback weerstand en tussen de + en - van de LM zoals in de datasheet staat.
Verder zie je vaak nog een feedback C over de eerste opamp.
Ik ben IT-er en heb alle electronica kennis zelf opgedaan, vooral op dit forum. Geen examens.
Het "andere" ontwerp heeft dus dat fase lead netwerk zoals in het artikel uit 1992 en verder zoals Anne aangaf een c-tje over de globale feedback weerstand en tussen de + en - van de LM zoals in de datasheet staat.
Verder zie je vaak nog een feedback C over de eerste opamp.
Re: Composite LM4780 versterker
Oh op die fiets. Zeg dat dan meteenknuisje schreef:Ja, maar het idee is om met alle forum kennis zelf een schema te maken welke dan voor iedereen toegankelijk is.
Ik ben IT-er en heb alle electronica kennis zelf opgedaan, vooral op dit forum. Geen examens.
Het "andere" ontwerp heeft dus dat fase lead netwerk zoals in het artikel uit 1992 en verder zoals Anne aangaf een c-tje over de globale feedback weerstand en tussen de + en - van de LM zoals in de datasheet staat.
Verder zie je vaak nog een feedback C over de eerste opamp.
