Composite LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Dat geef ik je dan weer wel te doen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Zat wat rond te neuzen in databladen, niet veel om handen laatste tijd :sure:
Kom ik wat tegen ivm m'n voorstel een tijdje geleden.Toen was de reaktie,
knuisje, 21maart schreef:
In bijna alle schema's worden de LM3886/LM4780 non-inverting gebruikt. Is waarschijnlijk makkelijker/stabieler.
Het datablad van NS geeft een voorbeeld van een brugschakeling en daar doen ze 't wel.
NS-LM4780-Brug.jpg
moet dan voor dit ding hier toch ook kunnen :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Klopt Anne en die inverted versterkt ong. 11x wat voor de stabiliteit dan geen probleem is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
Zat wat rond te neuzen in databladen, niet veel om handen laatste tijd :sure:

Anne
Is er niet teveel te doen, is het weer niet goed. :rofl:

We moeten aan het werk dus.........!!

Of liever gezegd, Anne aan het werk houden. :yeah: :sure: :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Het kan inderdaad wel, alleen is de inputimpedantie lager.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Het kan inderdaad wel, alleen is de inputimpedantie lager.
Dat is ie dan nu van de opamp die er voor hangt en dat is de ingang van de versterker. Maar zonder duidelijk schema blijft dit luchtfietsen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik zal het schema van Anne op p.2 eens simuleren.

Hier een aardig stuk om (composite) schakelingen stabiel te krijgen: http://www.ti.com/lit/an/sboa015/sboa015.pdf
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Het kan inderdaad wel, alleen is de inputimpedantie lager.
Daarom wordt 't meestal niet gedaan denk ik.Maar hier is de sturing de uitgang van de 1ste opa, die moet de stroom leveren die via tegenkoppelweerstand van de eindversterker terugkomt.
Zou dit in Amerikaanse kringen nu ook "current feedback" heten ? :lol: Heet de bandbreedte ten goede te komen :?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zou dit in Amerikaanse kringen nu ook "current feedback" heten ? :lol: Heet de bandbreedte ten goede te komen :?
Anne
Zoek eerst een op wat dat is Anne. Current feedback is principieel wat anders :D Het enig voordeel wat een inverterende topologie heeft is geen common mode spanning op de ingang van de opamp. Sommigen beweren dat dat minder vervorming geeft. Kan zijn bij een simpele versterker, maar bij op-amps en kleine uitsturing aan de ingang wat ver gezocht.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ok, hier de simulatieresultaten van het schema van Anne. Het is natuurlijk nog niet stabiel, er moet nog wat compensatie bij.
Bijlagen
schema.~BMP.png
sinus.~bmp.png
closedloop.~bmp.png
openloop.~bmp.png
Fourieranalyse.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ok, hier de simulatieresultaten van het schema van Anne. Het is natuurlijk nog niet stabiel, er moet nog wat compensatie bij.
Ja dank je de koekoek dat zoiets niet stabiel is. Overigens merkwaardig dat je wel een nette transiënt simulatie kunt doen doen dan. Hier klopt iets niet. Je behoort dan de oscillatie te zien.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit dan stabiel, zonder dat de vervorming de pan uit rijst? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Dat is een open lus verloop met rare sprongen.
Hoe komt de faseverschuiving op +90° bij frequenties <100Hz terwijl de uitgang in fase veronderstelt te zijn ?
Het faseverloop doet denken aan een paralelle L-C kring met resonantie 300Hz, waar moet dat vandaan komen :think:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit dan stabiel, zonder dat de vervorming de pan uit rijst? :mrgreen:
Gewoon wat met wat polen (nee geen Polen, voor de grappenmakers) en nullen schuiven. Daar weet jij toch alles van? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit dan stabiel, zonder dat de vervorming de pan uit rijst? :mrgreen:
Gewoon wat met wat polen (nee geen Polen, voor de grappenmakers) en nullen schuiven. Daar weet jij toch alles van? :mrgreen:
Als 't aan de polen maar niet teveel in de buurt van de nul komt, met al die opwarming :?
Voor de versterker misschien een klein Ctje over de tegenkoppeling om de spanningsdeling voor frequentie te kompenseren (wegens ingangscapaciteit opa).
En ook een C (of R-C) tussen uit-opa en z'n -in (of tussen +in en -in).Tegenkoppeling via eindtrap komt misschien wat laat terug voor hoge frequenties en dan maar plaatselijk kalmeren.
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

In welk programma is dit gemaakt? Met wat loopshaping ('wat polen en nullen plaatsen') heb je hier zo een nette overdracht van.

Edit: Lijkt Tina TI te zijn. Heb je een projectfile wat je wil delen? Mijn eerste simulaties leveren overdrachten op die volgens mij niet kloppen. Zal wel aan mij liggen want ik heb het programma nog nooit gebruikt er er maar liefst 5 minuten aan gespendeerd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Het is inderdaad Tina-TI. Ik zal vanavond de projectfile hier neerzetten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Los van verborgen pole shaping kloppen die TI modellen op zich al van geen meter. Zie de discussies op Diyaudio daarover. Zijn idioot complex en synthetisch en niet het werkelijke ding. Als je die modellen bekijkt is daar de eerste de beste stagiaire mee aan het prutsen geweest.

De oude NS modellen klopten wel redelijk maar die zijn allemaal vervangen door Tina modellen, de boeven...
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
Los van verborgen pole shaping kloppen die TI modellen op zich al van geen meter. Zie de discussies op Diyaudio daarover. Zijn idioot complex en synthetisch en niet het werkelijke ding. Als je die modellen bekijkt is daar de eerste de beste stagiaire mee aan het prutsen geweest.

De oude NS modellen klopten wel redelijk maar die zijn allemaal vervangen door Tina modellen, de boeven...
Nou lekker dan. :evil: Wat blijft er dan nog over voor mij om mee te proberen?

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Nou lekker dan. :evil: Wat blijft er dan nog over voor mij om mee te proberen?

Co
Je gezond verstand :lol:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
cve schreef:
Nou lekker dan. :evil: Wat blijft er dan nog over voor mij om mee te proberen?

Co
Je gezond verstand :lol:
In mijn geval komt het dan neer op jullie hulp ben ik bang. :lol:

Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Geef eens wat aanknopingspunten Pjotr, gebaseerd op jouw verstand. Het origineel uit 1992 gebruikt alleen een phase lead network tussen de twee opamps. Anne zoekt het bij polen. Hoe zou jij het aanpakken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Geef eens wat aanknopingspunten Pjotr, gebaseerd op jouw verstand. Het origineel uit 1992 gebruikt alleen een phase lead network tussen de twee opamps. Anne zoekt het bij polen. Hoe zou jij het aanpakken?
Ho, ho, Anne gaat er op door en jij hebt het gebouwd (en laat ons verder gissen!). Een lead netwerkje is een pool-nul paar introduceren om een pool die in de weg zit te compenseren met die nul en dan zorg je dat de nieuwe geïntroduceerde pool niet in de weg zit. Dit is 1e jaars stof signaaltheorie/regeltechniek :D (Al moet gezegd dat de meesten hun tentamen ervoor pas halen in het 4e jaar :mrgreen: )
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ja, maar het idee is om met alle forum kennis zelf een schema te maken welke dan voor iedereen toegankelijk is.
Ik ben IT-er en heb alle electronica kennis zelf opgedaan, vooral op dit forum. Geen examens. :lol:

Het "andere" ontwerp heeft dus dat fase lead netwerk zoals in het artikel uit 1992 en verder zoals Anne aangaf een c-tje over de globale feedback weerstand en tussen de + en - van de LM zoals in de datasheet staat.
Verder zie je vaak nog een feedback C over de eerste opamp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ja, maar het idee is om met alle forum kennis zelf een schema te maken welke dan voor iedereen toegankelijk is.
Ik ben IT-er en heb alle electronica kennis zelf opgedaan, vooral op dit forum. Geen examens. :lol:

Het "andere" ontwerp heeft dus dat fase lead netwerk zoals in het artikel uit 1992 en verder zoals Anne aangaf een c-tje over de globale feedback weerstand en tussen de + en - van de LM zoals in de datasheet staat.
Verder zie je vaak nog een feedback C over de eerste opamp.
Oh op die fiets. Zeg dat dan meteen :D Als ik even tijd heb wil ik het wel nader simuleren. Is wel leuk om er hier een gezamenlijk forumproject van te maken. Soort van LM3886-PLus Amp :mrgreen:
Plaats reactie