hoe oscilloscoop gebruiken?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Agent327 »

Henkjan schreef:
die is aan te raden als "all purpose" scope? voor audio en auto toepassingen? en wat zijn evt de beperkingen?
Als het geen digitale geheugenscope is is dat de beperking, en 15 Mhz is weinig.
Je wilt een signaal ook nog zien als het al weg is, naar mijn bescheiden mening MOET de scope een geheugen hebben en mooie triggering.
Anders ben je weg als je niet alleen naar periodieke dingen kijkt.

Voor de auto zijn de picoscope automotive setjes mooi en prijzig maar de user interface is pc. Je leert wel veel van hun doc.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

??? Eh, het gereedschap is zo goed als het vakmanschap van degene die er mee omgaat!

Op mijn werk een collega die de meest uitgebreide LeCroy moet hebben met allerlei decoder toeters en bellen, maar iets werkend krijgen? Ho maar.

Die Philips scoopjes zijn gewoon ouderwetse recht-toe-recht-aan scoopjes en voor audio toepassingen prima geschikt. Wat je ermee voor de automotive zou moeten weet ik ook niet maar daar zit je met de hedendaagse elektronica al snel aan dedicated spul vast. Denk dat die Philips voor HJ echt wel goed genoeg is. In alle moderne specialistische toeters en bellen waarbij ie toch nooit zal weten wat ie er mee moet, zou ie alleen maar verdwalen.
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Agent327 »

Nou nou, een beetje meer respect voor uw site admin... :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Agent327 schreef:
Nou nou, een beetje meer respect voor uw site admin... :)
Heb ik ook, juist :D HJ is gewoon geen elektronicus en dan is 100 euries een mooi bedrag om wat natte voeten te krijgen.

Je hebt beslist geen geheugenscoop nodig voor het meeste audiowerk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door ds23man »

Voor HJ moet er alleen een aan en uit knop op zitten en eentje met Auto....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oh ja, en met knop die automatisch een screenshot hier op het forum plaatst. :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Je bedoelt denk ik:
ds23man schreef:
Voor HJ moet er alleen een aan en uit knop op zitten en eentje met Auto Audi....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Je bedoelt denk ik:
ds23man schreef:
Voor HJ moet er alleen een aan en uit knop op zitten en eentje met Auto Audi....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:rofl: :rofl:
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Agent327 »

Heb je voor een audi een scope nodig, mankeert er wel eens wat aan dan?

:idea: Het zit misschien wel ergens in het "entertainment system".
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2015

Bericht door ds23man »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2015

Bericht door ds23man »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door ds23man »

En voor rest zoeken jullie het zelf maar op:

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=wer ... cilloscoop
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door dwijtsma »

Rigol DS1052e heb ik zo'n 2 jaar geleden gekocht. Het is geen Techtronics, le croy of Yogokawa, maar dat is ook niet te betalen voor de hobby. Koste meende ik 325 euro via AR Benelux. Kun je bijna alles mee en je kunt plaatjes maken voor op het forum. :yeah:

Fan vervangen is wel prettig misschien, maar upgraden naar de software van de snellere versie is een slecht idee! Analoge ingangen zijn anders...

Als je aan DSPs wil meten moet je aan 1000 euro of meer denken vrees ik.

PS:Oude analoge scoops zijn vaak lastig te bedienen voor een leek. Mede omdat triggering vaak niet meer lekker werkt! Iets om te checken als je een oudje koopt. Bandbreedte halen ze sowieso niet meer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

dwijtsma schreef:
Rigol DS1052e heb ik zo'n 2 jaar geleden gekocht. Het is geen Techtronics, le croy of Yogokawa, maar dat is ook niet te betalen voor de hobby. Koste meende ik 325 euro via AR Benelux. Kun je bijna alles mee en je kunt plaatjes maken voor op het forum. :yeah:

Fan vervangen is wel prettig misschien, maar upgraden naar de software van de snellere versie is een slecht idee! Analoge ingangen zijn anders...

Als je aan DSPs wil meten moet je aan 1000 euro of meer denken vrees ik.
Zet er niet zomaar een ander fan in. De meeste herrie is niet de fan zelf maar de luchtstroom door het roostertje. Zet je er een stillere fan in, en dus met minder luchtstroom. dan worden de FPGA's op het bord en de voeding veel te heet en dendert de levensduur achteruit!
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door dwijtsma »

Ik hoor een mechanische oplossing. Scherpe randjes schuren en veilen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

dwijtsma schreef:
Ik hoor een mechanische oplossing. Scherpe randjes schuren en veilen.
Het meeste helpt door het rooster van de metalen binnenafscherming, daar waar het fannetje tegenaan geschroefd zit, er rigoureus uit te knippen en netjes bij te werken met een dremel. En dan de fan weer met rubber silencers uit de PC wereld er weer in te plaatsen i.p.v. met de schroefjes.

Daarvoor moet je ook wel de voeding er uit schroeven, dus weet waar je aan begint. En oh ja, werk op een ESD mat + ESD armbandje. De componenten op het bord zijn niet ongevoelig voor ESD!
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door donleo »

Hallo ik heb weer wat geleerd in deze draad.
Nu wil ik ook leren meten met een scoop en zag vandaag op marktplaats een GooWill GW GOS 622 met 1 Probe
Dit is 20 Mhz 2 kanalen .
Ik heb hem gekocht ik ga hem morgen halen . Maar nu bekruipt mij de angst dat hij misschien niet geschikt is qua gevoeligheid of is dat niet zo?
Ik las iets over 5Mv ingang?
Ik hoor graag.
groet Leo
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Kappa7 »

Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je wil meten.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door donleo »

Kappa7 schreef: wo 27 apr 2022, 0:05
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je wil meten.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Oh Sorry lekker slim weer van mij :-)
Ik wil mijn zelfgebouwde audio meten zoals een EL84 PP versterker b.v.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door ray5150 »

donleo schreef: di 26 apr 2022, 23:04
Hallo ik heb weer wat geleerd in deze draad.
Nu wil ik ook leren meten met een scoop en zag vandaag op marktplaats een GooWill GW GOS 622 met 1 Probe
Dit is 20 Mhz 2 kanalen .
Ik heb hem gekocht ik ga hem morgen halen . Maar nu bekruipt mij de angst dat hij misschien niet geschikt is qua gevoeligheid of is dat niet zo?
Ik las iets over 5Mv ingang?
Ik hoor graag.
groet Leo
Ik heb een datasheet gevonden van het ding.
gos622.pdf
(1.64 MiB) 56 keer gedownload
De gevoeligheid is maximaal 5 milliVolt / per divisie.
Dat laatste zijn dus de horizontale lijntjes op het scherm. ieder lijntje is een divisie.
Ruimschoots voldoende.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door donleo »

[/quote]

Ik heb een datasheet gevonden van het ding.
gos622.pdf

De gevoeligheid is maximaal 5 milliVolt / per divisie.
Dat laatste zijn dus de horizontale lijntjes op het scherm. ieder lijntje is een divisie.
Ruimschoots voldoende.
[/quote]

Dank je wel , ik heb hem opgehaald ! ik ga nu maar stap voor stap kijken of ik er wat op te zien krijg :-)
Dank je wel!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Let wel op met buizen, de scoop mag maar een bepaalde spanning hebben. Anders gaat ie stuk. Die gevoeligheid is daarom betrekkelijk, zeker als je er mee aan buizen gaat meten. Dan heb je met hoge spanningen te maken en daarvoor heb je sowieso 1:10 verzwakkende probes nodig om dat aan te kunnen. Met zulke probes hou je dan uiteindelijk 50mV/div maximaal over.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door Ah!buis »

En dan ook nog oppassen in de AC-stand. Komt er een condensator in serie die wel de hele spanning te verduren krijgt.
Maar misschien zit er wel een overspanningsbeveiliging in de scoop ? Maar dan klopt de meting niet meer.
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door OWC »

De probe bedoel je dan, zodra de probe op x10 staat, komt er namelijk enkel nog een lager spanning in de scope.

Je zult in de specs van de scope moeten kijken, doorgaans doen ze 300Vrms AC op een x10 probe.
Zodra we enkel secundaire spanningen meten valt het allemaal onder CAT I trouwens.
Als ik zo even door assortiment van probes bij bv TME blader is het 600V of 300V voor de probe.
(meestal 600V)

Als het enkel om metingen aan voedingen gaat, kun je zelf ook prima een verdeler jig maken.
Dat hangt wel af van de resolutie die je nodig hebt.
Zul je wel weer handmatig moeten rekenen met de waardes op de scope zelf.

Er bestaan ook 100:1 probes.

50mV op 300V is natuurlijk wel extreem, dat is 0.02%

edit: vergeten, belangrijk detail is wel dat die max spanning afhangt van de frequentie.
Boven een bepaalde frequentie is de max toelaatbare spanning significant lager!
Meestal spreken we dan wel over orde van grootte van 1Mhz oid.

edit2:
Ander belangrijk detail is dat je dit soort dingen niet zomaar kunt doen wanneer je in een CAT II omgeving aan het meten bent.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door OWC »

Zo te zien maken fabrikanten er zelf ook een warboel van.
Koste ook heel wat moeite om informatie te vinden.

Ik heb de manual kunnen vinden.
Op de voorkant staat 300V CAT II

maar in de specs staat;
GOS-600G_manual_voltages.png
Echter is dat categorie niks in feite, en het lijkt enkel gebaseerd te zijn op het aantal divisies/hokjes.
Soort probe staat er ook niet bij, maar we mogen wel aannamen dat dit op 10:1 is, omdat normaliter je al op 40V buiten je range valt bij 1:1
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: hoe oscilloscoop gebruiken?

Bericht door donleo »

Ik heb er een schakelbare 600 v Probe bij gekregen.
1:10 kan dus.
Ik ben nu een ic versterker aan het meten de uitgang met dummyload 1Khz in en dan krijg ik keurig een sinus te zien :-)
Ik zal idd voorzichtig zijn bij de buizen versterkers , maar uitgang met dummyload moet goed kunnen toch?
Ik zal ook eens een scheidingstransformator aanschaffen wel zo veilig.
Groet
Leo
Laatst gewijzigd door donleo op wo 27 apr 2022, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie